Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Eten & Drinken
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 03-11-2005, 12:25
SellaYoung
SellaYoung is offline
Ik had vanochtend een kleine discussie met mijn baas over de invloed van het wel of niet eten van vlees op de economie.

Ik ben vegetarier eigenlijk vooral om de reden dan ik niet medeplichtig wil zijn aan het misbruik van dieren(levens). Ik ging uit van het principe van vraag en aanbod. ( Alle kleine beetjes helpen, als de vraag naar vlees afneemt, neemt de massaproductie van vlees ook enigzins af en uiteindelijk wordt de bioindustrie wat minder massal).

Ik had eigenlijk niet echt een tegenargument op de redenering dat als er minder vlees wordt geproduceerd, dat veel veehouders - of wie daar dan ook voor verantwoordelijk zijn- de kop gaat kosten omdat zij geen werk meer hebben en dat uiteindeljk leidt tot een toenemende werkeloosheid enz. enz.

Ik zocht op internet naar informatie hierover, maar kon niet veel vinden.

Wat vinden jullie hier nu van?
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 03-11-2005, 12:29
Avalon_Mae
Avalon_Mae is offline
Maar daartegenover staat dat er meer werkgelegenheid komt in de vegetarische sector. De ontwikkeling van nieuwe producten, vegetarisch fastfood, vegetarische kant-en-klaar maaltijden, etc. etc. Dus ik denk dat dat wel compenseert.
Met citaat reageren
Oud 03-11-2005, 12:31
Verwijderd
veehouders kunnen dieren op een andere manier houden, namelijk zonder echte bio-industrie, op een meer ecologisch verantwoorde manier; daar is meer ruimte voor nodig, per veehouder zijn er dus minder dieren, dus ook als er dan minder dieren worden gegeten, zijn er even veel veehouders. Natuurlijk moeten ze dan per dier meer betalen aan grondstoffen, maar daar staat tegenover dat ze op termijn per dier véél minder hoeven te betalen aan milieubelastingen het ekologisch houden van vee is namelijk, als je echt helemaal alles met elkaar verrekent (dus ook de milieubelastingen die iederéén betaalt vanwege de vervuiling die de bio-industrie veroorzaakt) iets goedkoper dan het niet-ekologisch houden van vee. Ik heb daar geen artikel over, maar het stond een tijd terug in de NRC.

Daarbij kunnen veehouders natuurlijk ook vegaburgers gaan produceren
Met citaat reageren
Oud 03-11-2005, 14:19
Verwijderd
De vraag die je jezelf moet stellen is: is het produceren van vlees voor de consument arbeidsintensiver dan het produceren van groenten voor de consument?

Ik denk dat het verwaarloosbaar is.

Een andere interessante vraag is hier of vlees nou werkelijk zoveel oplevert. Mijn (soms biologische) plantaardige eiwitverstrekkers zijn ook niet goedkoop en bovendien zijn die vaak al gekruid enzo, deels bereiden van het voedsel is bij vleesvervangers wel heel duidelijk een bijproduct.

Tenslotte moet je in acht nemen dat lang niet iedereen vegetariër zal worden en dat bovendien niet van de ene op de andere dag zal gebeuren.
Met citaat reageren
Oud 03-11-2005, 15:06
SellaYoung
SellaYoung is offline
Citaat:
perseus schreef op 03-11-2005 @ 15:19 :

Tenslotte moet je in acht nemen dat lang niet iedereen vegetariër zal worden en dat bovendien niet van de ene op de andere dag zal gebeuren.
Haha natuurlijk verlies ik de realiteit niet uit het oog, maar niet iedereen hoeft vegetariër te worden om de massaproductie van de bioindustrie wat in te dammen. En of dat nu of 50 of 200 jaar gebeurd, het is voor mij belangrijk dat ik daar mijn steentje aan bijdraag en dat is mijn doel.

Ten tweede: Zijn er ergens cijfers te vinden, of onderzoeken gepubliceerd op internet over vegetariër zijn mbt de economie?
@ sarah: ik ben op zoek naar dat artikel op de site van het NCR, klinkt interessant
Met citaat reageren
Oud 04-11-2005, 15:02
WishfulDreaming
WishfulDreaming is offline
Ik vind het altijd een beetje irritant als mensen denken dat ze dieren uit mogen buiten omdat de economie er anders op achteruit gaat. we zullen es wat minder te besteden hebben.

maargoed het was dus al een nonargument.
Met citaat reageren
Oud 06-11-2005, 12:27
Uice
Uice is offline
Citaat:
SellaYoung schreef op 03-11-2005 @ 13:25 :
Ik had eigenlijk niet echt een tegenargument op de redenering dat als er minder vlees wordt geproduceerd, dat veel veehouders - of wie daar dan ook voor verantwoordelijk zijn- de kop gaat kosten omdat zij geen werk meer hebben en dat uiteindeljk leidt tot een toenemende werkeloosheid enz. enz.
Pff, ik ga echt geen vlees eten omdat ik medelijden heb met die boeren. Ik bedoel, je koopt toch niet om de economie te helpen?Je koopt omdat je dingen wilt hebben.

En als mensen in de bio-industrie erop achteruit gaan kan dat me eerlijkgezegd geen reet schelen.
Reageren

Regels voor berichten