Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Technologie / Software & Hardware
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 12-01-2002, 14:08
BendeBen
BendeBen is offline
ik ben van plan om zelf mn comp samen te stellen en inelkaar te zetten (of raden jullie me dat af, als ik compleet n00b ben wat betreft hardware)

en aangezien ik n00b ben kan ik wel leuk wat onderdelen uitzoeken enz, maar nu vraag ik jullie of dit wel ok is, of het wel werkt met elkaar ed en of ik niet hard genaaid wordt ivm de prijs

ik ben gamer en had het volgende gevonden op MyCom

behuizing:
AOpen HX48A-P ATX 300 Watt
cpu:
Intel PIV 1.8 Ghz skt 478
geheugen:
512 MB SDRAM PC-133
videokaart:
ASUS V7700Ti/T AGP 64MB
HD:
WD 60,0 Gb 7200rpm U100 Retail

goed, nu heb ik dus nog een cpukoeler nodig neem ik aan?
ik heb geen idee welke

een moederbord, ook handig
geen idee welke

en wat ik ook niet weet is:
zit er in die behuizing standaard een floppydrive?

geluidskaart, dvd speler en cd rewriter kan ik uit mn huidige comp halen?

TIA
Oud 12-01-2002, 15:09
Verwijderd
Ga dan voor een Athlon XP 1800+, 512MB DDR-geheugen, als moederbord neem je de Asus A7V266A ofzo, en als je dan toch lekker bezig bent scoor je een GeForce3 ti500 erbij.

Als schijf zou ik Maxtor prefereren boven IBM of Western Digital, en als koeler zou ik een Alpha heatsink nemen met een stille (Papst/Sunon) fan. Mocht je later ineens interesse krijgen in overclocken, heb je in iedergeval een waanzinnige heatsink die 't makkelijk aankan.

In een behuizing zit *NIET* standaard een floppydrive, dus die zul je moeten kopen. Maar goed, die 3 tientjes zullen 't 'm niet doen, neem ik aan.

Je geluidskaart, DVD-speler en CD-RW kun je inderdaad probleemloos overzetten.

Met citaat reageren
Oud 12-01-2002, 15:16
Chimera
Chimera is offline
Citaat:
BendeBen schreef:

cpu:
Intel PIV 1.8 Ghz skt 478
geheugen:
512 MB SDRAM PC-133
IMHO een erg foute combinatie. Een P4 is helemaal niks zonder rambus, of tenminste DDR-RAM. IMHO kun je veel beter voor een snelle Athlon XP met DDR geheugen gaan.

CPU:
Amd Athlon XP 1900+ 1,53 GHz - € 399.00
Koeler:
Standaard Coolermaster - € 15.00
Geheugen:
512MB DRR - € 210.99
Mobo:
Abit KR7-A, Socket A - € 209.00
HD:
Maxtor 60GB - € 149.00
FD:
Standaard € 15.00 ofzo
Kast:
AOpen Bigtower +/- € 150.00

Wat wil je er verder nog bij? DVD/CD-R/Geluid/Monitor/etc?
Met citaat reageren
Oud 12-01-2002, 15:16
Chimera
Chimera is offline
Citaat:
Dobermann schreef:
Ga dan voor een Athlon XP 1800+, 512MB DDR-geheugen
Grrrr
Met citaat reageren
Oud 12-01-2002, 15:28
Verwijderd
Citaat:
Chimera schreef:
Grrrr
Zie je wel; we kunnen het wel eens zijn

Met citaat reageren
Oud 12-01-2002, 15:36
Chimera
Chimera is offline
Citaat:
Dobermann schreef:
Zie je wel; we kunnen het wel eens zijn
Oh, dat vind ik niet erg, zo lang je me maar niet te snel af bent
Met citaat reageren
Oud 12-01-2002, 15:43
BendeBen
BendeBen is offline
thx

ik had gehoord/gelezen dat de GF3 niet zo heel veel beter is dan de GF2 (alleen iets sneller en iets beter met 2D) maar hij is dan ook wel een beetje heel veel duurder
de moeite/geld toch waard?

op mycom is een aopen fulltower 118 euro (150 beetje veel lijkt me dan of is er een nog grotere variant?)
en waarom zou ik zo'n gigant nemen? midi lijkt me wat fijner, kan nog op mn bureau staan... of is het hoe groter hoe beter?

Oud 12-01-2002, 15:48
BendeBen
BendeBen is offline
dus nu:

-AOpen HX48A-P ATX 300 Watt
-ASUS A7A266 5xPCI, AGPPro
-AMD Athlon XP 1800+ skt A
-Coolermaster P4 Socket 478
-2x 256MB DDR-SDRAM PC2100
-Maxtor 60,0 Gb 5400 rpm

ik mis dus nog alleen een videokaart...
zie mijn vorige post waarom...

wat er nu staat kost me 970 euro
-> valt me mee eigenlijk

geluid, dvd, cdrw, monitor is allemaal al ok hier op dit ding
en kan ik er dus uit halen

verders nog iets?
Oud 12-01-2002, 15:59
Jozzy
Jozzy is offline
Eerst je HD: het is misschien slimmer om voor een 7200rpm te gaan, 5400 wordt over een tijdje denk ik wat te langzaam, zeker als je XP wil gaan installeren.
En een GF 2 of 3... Ik zou voor een 2 gaan, omdat het prijsverschil wel erg groot is en je met een 2 nog zeer goed mee kunt en alles. Maar als je veel geld hebt ( ) zou ik toch voor een 3 gaan
Met citaat reageren
Oud 12-01-2002, 16:23
Chimera
Chimera is offline
Citaat:
BendeBen schreef:

verders nog iets?
Ja. Ik zou een koeler kopen die op je CPU past
Met citaat reageren
Oud 12-01-2002, 16:24
Chimera
Chimera is offline
Citaat:
ModuM schreef:
Eerst je HD: het is misschien slimmer om voor een 7200rpm te gaan, 5400 wordt over een tijdje denk ik wat te langzaam, zeker als je XP wil gaan installeren.
Je moet naar de doorvoersnelheid en de seek-tijden kijken. Meer RPM betekend niet perse dat je schijf ook sneller is.
Met citaat reageren
Oud 12-01-2002, 16:27
Jozzy
Jozzy is offline
Citaat:
Chimera schreef:
Je moet naar de doorvoersnelheid en de seek-tijden kijken. Meer RPM betekend niet perse dat je schijf ook sneller is.

hmm nee is waar. maar hij "start" wel sneller op; bij een vriend van mij zit je echt te wachten totdat in de verkenner de schijven geladen zijn (zie je het venstertje met zo'n lampje erin dat 'ie aan het laden is), dat is dus irritant als je ff snel wat wilt opzoeken/openen/whatever.
Met citaat reageren
Oud 12-01-2002, 17:02
Chimera
Chimera is offline
Citaat:
ModuM schreef:
hmm nee is waar. maar hij "start" wel sneller op;
Dat ligt veel meen aan hoeveel dingen je OS moet laden. Je kunt beter kijken naar benchmarks.
Met citaat reageren
Oud 12-01-2002, 17:05
nosferato
nosferato is offline
Wat ik ook nog niet heb gezien is een voeding.
Of zit dit bij de kast inbegrepen?

-nosferato-
Oud 12-01-2002, 17:12
F10®!@n
F10®!@n is offline
Citaat:
nosferato schreef:
Wat ik ook nog niet heb gezien is een voeding.
Of zit dit bij de kast inbegrepen?

-nosferato-

Jah... dat 300 Watt staat wel voor de voeding

Een 300 Watt systeemkast heb je niet zoveel aan

Met citaat reageren
Oud 12-01-2002, 17:25
BendeBen
BendeBen is offline
Citaat:
ModuM schreef:
En een GF 2 of 3... Ik zou voor een 2 gaan, omdat het prijsverschil wel erg groot is en je met een 2 nog zeer goed mee kunt en alles. Maar als je veel geld hebt ( ) zou ik toch voor een 3 gaan

hm ja, ik zie nog wel
als ik die 40% korting die een maat misschien kon regelen krijg, doe ik wel een gf3
anders niet
Oud 12-01-2002, 17:26
BendeBen
BendeBen is offline
Citaat:
Chimera schreef:
Ja. Ik zou een koeler kopen die op je CPU past

hm ja dat is wel handig
hoe kan ik dat zien?
welke van mycom kan ik het beste kiezen

ik zit zo om mycom te zeuren omdat ik misschien 40% korting kan krijgen
en dat is niet verkeerd
Oud 12-01-2002, 17:29
BendeBen
BendeBen is offline
Citaat:
F10®!@n schreef:
Jah... dat 300 Watt staat wel voor de voeding

Een 300 Watt systeemkast heb je niet zoveel aan

hm tis allemaal 300watt
hoeveel heb ik nodig?

Oud 12-01-2002, 17:37
Verwijderd
Citaat:
BendeBen schreef:
hm ja dat is wel handig
hoe kan ik dat zien?
welke van mycom kan ik het beste kiezen

ik zit zo om mycom te zeuren omdat ik misschien 40% korting kan krijgen
en dat is niet verkeerd
Indien je voor de Athlon XP gaat; gewoon een socket-A koeler.

Ik raad je ernstig de Alpha 8045 aan als heatsink met een stille fan.

Een GeForce3 biedt gewoon veel meer performance, helemaal wanneer je nieuwere spellen gebruikt. Er komt ook over een maand of 1,5 de GeForce4 uit, dit is echter geen hele nieuwe kaart, maar een snellere GF3.

Oh, en dan nog iets; wat voedingen betreft. Je kunt beter een goede 250W voeding hebben dan een matige 300W. Koop merkvoeding. Antec of Enermax. Dan zit je altijd goed. (300W dus).

Met citaat reageren
Oud 12-01-2002, 17:56
F10®!@n
F10®!@n is offline
Citaat:
BendeBen schreef:
hm tis allemaal 300watt
hoeveel heb ik nodig?

Ik bedoel dus dat een 300 watt kast zinloos is.... (moet dat ding dan 300 watt gebruiken ofzo )

300 W voeding is ruim voldoende. ('k weet niet eens of je zwaardere hebt, misschien moet je er dan wel gewoon 2 in bouwen...)
Met citaat reageren
Oud 12-01-2002, 18:02
BendeBen
BendeBen is offline
Citaat:
Dobermann schreef:
Indien je voor de Athlon XP gaat; gewoon een socket-A koeler.

Ik raad je ernstig de Alpha 8045 aan als heatsink met een stille fan.

Een GeForce3 biedt gewoon veel meer performance, helemaal wanneer je nieuwere spellen gebruikt. Er komt ook over een maand of 1,5 de GeForce4 uit, dit is echter geen hele nieuwe kaart, maar een snellere GF3.

Oh, en dan nog iets; wat voedingen betreft. Je kunt beter een goede 250W voeding hebben dan een matige 300W. Koop merkvoeding. Antec of Enermax. Dan zit je altijd goed. (300W dus).

alpha 8045 = socket A koeler?
of zijn dat 2 verschillende dingen?

en waar kan ik dingen die niet op mycom staan het beste kopen?
bij de lokale netwerkaap? ik heb het idee dat die nogal duur zijn... ( www.networx.nl )

en de tweakers.net pricwatch vind ik maar vaag, die prijzen die daar staan zijn veel te verschillend, ik snap er geen bal van
Oud 12-01-2002, 18:08
Verwijderd
Citaat:
BendeBen schreef:
alpha 8045 = socket A koeler?
of zijn dat 2 verschillende dingen?

en waar kan ik dingen die niet op mycom staan het beste kopen?
bij de lokale netwerkaap? ik heb het idee dat die nogal duur zijn... ( www.networx.nl )

en de tweakers.net pricwatch vind ik maar vaag, die prijzen die daar staan zijn veel te verschillend, ik snap er geen bal van
Yup, de Alpha 8045 is een socket-A koeler. Overigens sluit je die niet op de socket aan, maar op de gaten rond je socket. Hij is ook 8x8cm in plaats van de 'normale' 6x6cm.

Gewoon met pricewatch kijken, en dan bij de zaak met de goedkoopste prijs en de beste beoordeling bestellen mocht MyCom ze niet kunnen leveren.

Met citaat reageren
Oud 13-01-2002, 11:33
nosferato
nosferato is offline
Als je een moederbord koopt zit die chipset er dan altijd bij of moet je dat appart er nog eens bij kopen?

Oh ja en F10®!@n, ik weet ook wel dat de kast geen 300Watt is, maar ik dacht dat dit misschien een max was die je erin kon krijgen. Dat er maar 1 plaats in zit voor een voeding.

-nosferato-
Oud 13-01-2002, 12:05
Koen
Koen is offline
Citaat:
Als je een moederbord koopt zit die chipset er dan altijd bij of moet je dat appart er nog eens bij kopen?
Ik heb in ieder geval nog nooit een board zonder chipset gezien, jij wel?
Met citaat reageren
Oud 13-01-2002, 12:44
KeeZ
KeeZ is offline
Citaat:
Dobermann schreef:

hmm de GF3 was ook een snellere GF2, en de GF2 een snellere GF1 of vergis ik me nou... klinklare troll...

maar goed, idd ga voor een athlon, en pak er een VIA KT266a chipset mobo bij, 512 mb ddr is inderdaad voorlopig voldoende, en koop die IBM van 60 GB, erg goed schijfje komt goed uit de benches

maar goed, over de videokaart, de GF3 is een stuk sneller dan een standaard GF2 (mede dankzij DX8.0 implementaties) maar wacht even met het kopen van een videokaart voordat de GF4 uitkomt.

wat je ook kan doen is een ASUS a7n420 mobo kopen (NVidia Nforce mobo zonder onboard GF2mx) en daar een GF3 op plakken, echt een heel stuk performance winst (dual pipeline memory)

Oud 13-01-2002, 13:01
F10®!@n
F10®!@n is offline
Citaat:
KeeZ schreef:
en pak er een VIA KT266a chipset mobo bij
Wat is het verschil tussen KT266a en gewoon KT266...

maakt het veel uit?
Met citaat reageren
Oud 13-01-2002, 13:06
Verwijderd
Citaat:
F10®!@n schreef:
Wat is het verschil tussen KT266a en gewoon KT266...

maakt het veel uit?

Ja. Het is een nieuwere chipset. De exacte verschillen zijn me zo 123 niet bekend, maar ik zou so wie so voor de A gaan.

P.S.

Keez: wat zit je nou te mompelen over GeForce's?
Met citaat reageren
Oud 13-01-2002, 13:10
F10®!@n
F10®!@n is offline
Citaat:
Dobermann schreef:
Ja. Het is een nieuwere chipset. De exacte verschillen zijn me zo 123 niet bekend, maar ik zou so wie so voor de A gaan.
'k Heb nog ff op t.net gezocht.... dit is wel interessant...

Blijkbaar is die chipset een stuk sneller en zijn er enkele bugs verholpen.
Met citaat reageren
Oud 14-01-2002, 02:55
ick
ick is offline
Citaat:
BendeBen schreef:
dus nu:

-AOpen HX48A-P ATX 300 Watt
-ASUS A7A266 5xPCI, AGPPro
-AMD Athlon XP 1800+ skt A
-Coolermaster P4 Socket 478
-2x 256MB DDR-SDRAM PC2100
-Maxtor 60,0 Gb 5400 rpm

ik mis dus nog alleen een videokaart...
zie mijn vorige post waarom...

wat er nu staat kost me 970 euro
-> valt me mee eigenlijk

geluid, dvd, cdrw, monitor is allemaal al ok hier op dit ding
en kan ik er dus uit halen

verders nog iets?

1) hdd enzo zou ik niet uit je ouwwe pc halen! want dat is denk ik minder goed (oud) en 't is alti9jd leuk om 2 werkende pc's of desnoods 1 mewt rteserve onderdelenm te hebben

2) wie zei dat je beter 'n goeie 250 als 'n matige 300 kon hebben? ik moet daar aan toevoegen dat die aopen voedingen alles behalve MATIG zijn..... duron 600@1000 (bijna) 1,85 volt, met daarbij 3 c'-roms en 5 harddisk trok die prima, en zeg niet dat dat weinig stroom slurpt! aopen is IMHO een mooie keus voor 'n kast dus
Met citaat reageren
Oud 14-01-2002, 05:59
MaakUt
MaakUt is offline
waarom zegt niemand dat ie een Radeon 8500 moet kopen ipv een geforce 3?? ... radeon outclasses geforce 3 en is nog een stuk goedkoper ook.. scheelt geloof ik een paar honderd gulden... ow shit... scheelt ongeveer 90 euro
Oud 14-01-2002, 09:03
KeeZ
KeeZ is offline
Citaat:
MaakUt schreef:
waarom zegt niemand dat ie een Radeon 8500 moet kopen ipv een geforce 3?? ... radeon outclasses geforce 3 en is nog een stuk goedkoper ook.. scheelt geloof ik een paar honderd gulden... ow shit... scheelt ongeveer 90 euro
typische flames I presume ?? driver ondersteuning voor de radeon is heel erg brak (total video versie is wel wOOt).

en natuurlijk wil iedereen een GeForce, ze worden steeds goedkoper (strax helemaal na introductie GF4)
Oud 14-01-2002, 11:36
Verwijderd
Citaat:
MaakUt schreef:
Omdat ATI fijn de boel heeft lopen besodemieteren met een paar ernstig geoptimaliseerde drivers voor Quake 3. De scores voor dat spel waren prima. Figures.

Om dan maar te zwijgen van de slechte driversupport. (En áls-ie er is, krijg je van die dubieuze drivers!).

Nee, van m'n leven zal ik geen ATI kopen.

Met citaat reageren
Oud 14-01-2002, 13:47
Chimera
Chimera is offline
Citaat:
Dobermann schreef:
Omdat ATI fijn de boel heeft lopen besodemieteren met een paar ernstig geoptimaliseerde drivers voor Quake 3. De scores voor dat spel waren prima. Figures.
Geoptimaliseerde drivers is geen probleem, maar die drivers deden niks anders dan de beeldkwaliteit naar beneden zetten als de naam van het programma quake3.exe was. Gewoon botweg cheaten dus.
Met citaat reageren
Oud 14-01-2002, 15:11
L@CuTu$
L@CuTu$ is offline
Citaat:
Chimera schreef:
Geoptimaliseerde drivers is geen probleem, maar die drivers deden niks anders dan de beeldkwaliteit naar beneden zetten als de naam van het programma quake3.exe was. Gewoon botweg cheaten dus.

Moet je er wel bijvertellen dat de veranderingen die die maakte heel subtiel waren en tijdens het spelen nauwelijks te zien waren.
Oud 14-01-2002, 19:40
gna
gna is offline
ik kijk naar de beste prijs/kwaliteit verhouding, en kom dan op het volgende uit:

ECS K7S5A (heb ik zelf. zeer goedkoop, maar ook zeer stabiel en goede performance, alleen slecht overclockbaar)
ATHLON XP 1700+
ATI RADEON 8500 (meeste 3dmarks van alle videokaarten, relatief goedkoop)
256 Mb DDRram (meer heb je zeker nu geen nog zak aan is zelfs nadelig voor je framerate)
)
IBM 60 Gb 7200 rpm (beste koop)

en ik heb verder nog een 200 watt kast, zeer stabiel, optische muis (!), en een liteon 16x dvd (redelijk) en nog wat standaard shit.
Oud 14-01-2002, 19:43
gna
gna is offline
geschatte 3dmarkscore met dat systeem (2001, 1024x768x32)...

7000 +
Oud 14-01-2002, 19:47
gna
gna is offline
ga je voor een xp 1900+, dan betaal je 140 euro meer, en haal je mischien 7400 3dmarks.

neem je het beste moederbord, betaal je ca. 100 euro meer, haal je naar verwachting ca. 7500 3dmarks

en gecombineerd (dus het beste van het beste) 7700 3dmarks
Oud 14-01-2002, 19:59
Verwijderd
Citaat:
gna schreef:
ik en ik heb verder nog een 200 watt kast

Heb je echt maar 200watt?
Met citaat reageren
Oud 14-01-2002, 20:06
gna
gna is offline
nee, ik loog
Oud 14-01-2002, 20:21
Verwijderd
Citaat:
gna schreef:
nee, ik loog
Uhmz...het was meer een uitspraak van verbazing, aangezien 200watt erg weinig is.
Met citaat reageren
Oud 14-01-2002, 22:26
Verwijderd
Citaat:
Chimera schreef:

Dat zeg ik. Cheaten.

Met citaat reageren
Oud 14-01-2002, 22:29
Verwijderd
Citaat:
ick schreef:

2) wie zei dat je beter 'n goeie 250 als 'n matige 300 kon hebben? ik moet daar aan toevoegen dat die aopen voedingen alles behalve MATIG zijn..... duron 600@1000 (bijna) 1,85 volt, met daarbij 3 c'-roms en 5 harddisk trok die prima, en zeg niet dat dat weinig stroom slurpt! aopen is IMHO een mooie keus voor 'n kast dus
Dat zei ik. En je kunt moeilijk beweren dat dat niet zo is, want het aantal wattages zeggen geen fuck over de echte kracht in de voeding. Zie die waardes als PMPO-waardes met speakers; net zoveel zeggend. Het aantal amperages, daar gaat het om.

En mijn Aopen voeding, meegeleverd in de HQ-08, zakte als een plumpudding in elkaar. Ik bedoel de +5V-lijn. Die zat op 4.82 op gegeven moment. Zal per voeding wel verschillen wellicht, maar je kunt niet maarzo van een merk uitgaan. (Zou ik trouwens so wie so nooit doen, bij geen enkel apparaat). Hoewel dat laatste voor Antec en Enermax niet helemaal opgaat, ik geloof dat alle voedingen van die 2 fabrikanten top zijn. (Zelfs ingebouwde potmeters voor de +5V en +12V lijn).
Met citaat reageren
Oud 14-01-2002, 22:30
Verwijderd
Citaat:
gna schreef:
nee, ik loog
Weinig kans dat jij die configuratie die jij opnoemde kan laten draaien op een 200W voeding. Kan-ie nog zo goed zijn.

En kun je met concrete bewijzen komen dat je framerate dropt met meer dan 256MB geheugen? Net zo hard weinig kans.

Aangezien geheugen praktisch geen drol kost, minimaal 512MB nemen. Geheugen kun je nooit teveel hebben (in een fatsoenlijk OS).

[Dit bericht is aangepast door Dobermann (14-01-2002).]
Met citaat reageren
Oud 15-01-2002, 11:08
Six4Eight
Six4Eight is offline
Het is erg slim om even een Big Tower uit te zoeken voor dit systeem.

Die standaard Aopen Midi Towers zijn slecht geventileerd, de temperatuur met een XP systeem + dikke videokaart wil daarin behoorlijk oplopen. Kijk anders even naar een H600A Middle Tower (beter geventileerd) of een HQ08AP Big Tower.
Oud 15-01-2002, 11:58
Chimera
Chimera is offline
Citaat:
L@CuTu$ schreef:
Moet je er wel bijvertellen dat de veranderingen die die maakte heel subtiel waren en tijdens het spelen nauwelijks te zien waren.
Ik zie dus weldegelijk het verschil tussen 16 en 32 bits. Waarom denk je dat ik dat ding op 32 zet? Hoe goed het 'te zien is' is geheel subjectief.
Met citaat reageren
Oud 15-01-2002, 12:00
Chimera
Chimera is offline
Citaat:
gna schreef:

ATI RADEON 8500 (meeste 3dmarks van alle videokaarten, relatief goedkoop)
Ja joh, waarom zou je ook luisteren naar het advies van anderen?
Met citaat reageren
Oud 15-01-2002, 12:35
Verwijderd
Citaat:
L@CuTu$ schreef:

Het principe klopt al niet?

Met citaat reageren
Oud 17-01-2002, 11:20
ET203
ET203 is offline
i386 is toch ook oke;P l 0 l

---------------------------------------------
et203@192.168.60.1~$ Iemand hier;P
linus@slackware.com~$ hell yeah!

---------------------------------------------
Met citaat reageren
Oud 18-01-2002, 02:03
Verwijderd
Citaat:
ET203 schreef:
i386 is toch ook oke;P l 0 l

Je hebt het over een architectuur? -- Doe niet zo clueless.

Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten