Sap, thee, frisdrank en dergelijke
bestaat voor meer dan 95 % uit water (melk voor meer dan 90 %). Je hebt minimaal 1,5 liter water op een dag nodig, maar dat water zit dus niet alleen in spa en kraanwater maar ook in andere soorten drinken.
Uit soep telt trouwens niet, want daar zit ook zout in, waardoor je het vocht in je lichaam wel aanvult maar die 1,5 liter zijn nou net niet bedoeld om in je lichaam te zitten. Je hebt 1,5 vocht nodig om alle wateroplosbare afvalstoffen die je op een dag binnen krijgt, goed in op te kunnen lossen, zodat je ze uit kunt plassen.
In je gewone eten zit ook water, in groente en fruit vooral maar ook in aardappels, pasta, rijst, brood, noem maar op, als het goed is haal je hier 2 tot 6 dl water per dag uit, maar dat telt niet mee voor die 1,5 liter.
Ik drink zelf vooral water en thee, want dat is vrijwel gratis

en ook regelmatig sap. Ik denk dat als je niet gewend bent om water te drinken, je hier gauw genoeg aan went als je het altijd doet, ik heb vaak helemaal geen zin om iets anders te drinken dan water

. Ik heb niet zo'n goed dorst-seinsysteem, dus als ik alleen zou drinken als ik dorst had dan zou ik op hoogstens drie glazen per dag uit komen, maar ik weet gewoon dat dat te weinig is dus ik tel het aantal glazen drinken dat ik neem

als ik een tijdje te weinig drink krijg ik daar namelijk wel last van, ook al heb ik geen dorst.