Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Eten & Drinken
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 03-11-2005, 10:40
KiMZz
KiMZz is offline
Hoi allemaal,

Ik heb een paar vraagjes.
De ene persoon zegt: "je moet minstens 2 liter water drinken op een dag", de ander zegt: "je moet minstens 2 liter vocht drinken op een dag".
Wat klopt er nou?
En ik haal dit echt niet, water drink ik sowieso alleen een slok na tandenpoetsen of wanneer ik een aspirine inneem, tenzij je thee ook meetelt want dat drink ik af en toe ook.
1 liter vocht per dag (1 glas thee, 1 glas dubbelfriss, 3 glazen cola) is voor mij gemiddeld. Met uitgaan wordt dat wat meer dan haal ik de 2 liter op een dag wel maar normaal gesproken echt niet. Is dit erg?
Moet ik meer water gaan drinken? Want als ik dorst heb neem ik echt geen water, omdat iets anders zoals een koud glas cola, veel lekkerder is (in mijn ogen).
En wat drinken jullie dan zoal op een dag dat die 2 liter water/vocht wel wordt gehaald? Liever water dan iets anders? Of liever iets anders dan water?

Groetjes Kim
Oud 03-11-2005, 10:50
Konijn
Konijn is offline
Ik drink gemiddeld 1,5 tot 2 liter water op een dag. Puur omdat ik water gewoon het lekkerste vind. Dat ik zoveel (ok, het is normaal, dat weet ik) drink, is omdat ik mezelf dat aangewend heb omdat ik eerder altijd te weinig dronk.

Maar de stelregel is volgens mij inderdaad 2 liter vocht per dag, en of je dat nou haalt uit water, thee, fris, soep, vla of wat dan ook, maakt volgens mij niet uit.
Alleen koffie en alcohol moet je volgens mij juist niet meetellen.
Oud 03-11-2005, 10:53
Verwijderd
Sap, thee, frisdrank en dergelijke bestaat voor meer dan 95 % uit water (melk voor meer dan 90 %). Je hebt minimaal 1,5 liter water op een dag nodig, maar dat water zit dus niet alleen in spa en kraanwater maar ook in andere soorten drinken.

Uit soep telt trouwens niet, want daar zit ook zout in, waardoor je het vocht in je lichaam wel aanvult maar die 1,5 liter zijn nou net niet bedoeld om in je lichaam te zitten. Je hebt 1,5 vocht nodig om alle wateroplosbare afvalstoffen die je op een dag binnen krijgt, goed in op te kunnen lossen, zodat je ze uit kunt plassen.

In je gewone eten zit ook water, in groente en fruit vooral maar ook in aardappels, pasta, rijst, brood, noem maar op, als het goed is haal je hier 2 tot 6 dl water per dag uit, maar dat telt niet mee voor die 1,5 liter.

Ik drink zelf vooral water en thee, want dat is vrijwel gratis en ook regelmatig sap. Ik denk dat als je niet gewend bent om water te drinken, je hier gauw genoeg aan went als je het altijd doet, ik heb vaak helemaal geen zin om iets anders te drinken dan water . Ik heb niet zo'n goed dorst-seinsysteem, dus als ik alleen zou drinken als ik dorst had dan zou ik op hoogstens drie glazen per dag uit komen, maar ik weet gewoon dat dat te weinig is dus ik tel het aantal glazen drinken dat ik neem als ik een tijdje te weinig drink krijg ik daar namelijk wel last van, ook al heb ik geen dorst.

Laatst gewijzigd op 03-11-2005 om 11:00.
Met citaat reageren
Oud 03-11-2005, 11:06
Roos
Roos is offline
Ik drink bijna altijd water en anders melk of thee.
Frisdranken koop ik nooit eigenlijk.

1 liter water per dag is nogal weinig. Sowieso zou je een glas melk kunnen nemen. OF koop van die lekkere limonade waar je water bij moet doen.
Oud 03-11-2005, 11:11
Nebula
Nebula is offline
Ik drink elke dag vrij veel thee, 2 mokken karnemelk en een glas sinaasappelsap. Verder zet ik als ik aan het studeren ga een literkan gevuld met water naast me neer die ik door er af en toe wat aan te lurken gedurende de dag leeg drink. Dat alles samen is zo'n 2,5 liter per dag.
Met citaat reageren
Oud 03-11-2005, 11:29
Bloem
Bloem is offline
Ik drink altijd (kruiden)thee, vind ik lekkerder dan water en heeft volgens mij hetzelfde effect En omdat ik altijd vrij veel dorst heb, haal ik makkelijk 3 liter op een dag, meestal nog meer zelfs, geloof ik. Maar omdat superveel drinken ook weer niet gezond is, probeer ik daar wel een beetje op te letten.
Met citaat reageren
Oud 03-11-2005, 11:35
Verwijderd
Dingen als (gewone) thee, koffie en dingen met alcohol en dingen met veel zout tellen niet mee, omdat zij ook veel vocht uit je lichaam onttrekken.

Zelf drink ik veel water (met name als ik naar school of stage ga, dan neem ik altijd zo'n spa-flesje mee en die vul ik dan een aantal keer, werkt erg goed) en ook redelijk wat thee, (light) frisdrank, sap, enz. Over het algemeen kom ik met gemak aan de twee liter.
Met citaat reageren
Oud 03-11-2005, 12:10
Verwijderd
ik drink toch ook wel zeker 3/4 liter water per dag
en dan savonds ook nog 1/2 glazen thee
Met citaat reageren
Oud 03-11-2005, 14:26
Avalon_Mae
Avalon_Mae is offline
En vergeet niet dat in cola ook cafeïne zit, dit telt dus ook niet mee....
Met citaat reageren
Oud 03-11-2005, 14:32
Love_Fulfilled
Love_Fulfilled is offline
Ik drink geen water .
Oud 03-11-2005, 14:47
MTpower
MTpower is offline
Het ligt er natuurlijk ook aan hoe groot je bent hoeveel vocht je binnen moet krijgen lijkt mij
Kan me wel voorstellen dat iemand van 1.60m en 50 kg minder vocht nodig heeft dan iemand van 2.00m en 120 kg
Met citaat reageren
Oud 03-11-2005, 16:19
BrunetJuh
BrunetJuh is offline
Gewoon water heb je 2 liter van nodig. Van vocht uit bijvoorbeeld eten, fruit en groentes mag je natuurlijk wel meer van hebben.
Oud 03-11-2005, 17:14
Verwijderd
Citaat:
BrunetJuh schreef op 03-11-2005 @ 17:19 :
Gewoon water heb je 2 liter van nodig. Van vocht uit bijvoorbeeld eten, fruit en groentes mag je natuurlijk wel meer van hebben.
De berichtgeving daarover verschilt dus enorm. Er zijn genoeg bronnen die zeggen "minstens 1,5 liter vocht" (dus niet eens twee liter en ook niet specifiek water), terwijl andere bronnen zeggen "minstens 2 liter water" (wat jij dus zegt) en TS vraagt dus wat er nu klopt. Misschien handig om er eventuele bronnen bij te vermelden?
Met citaat reageren
Oud 03-11-2005, 17:25
Roos
Roos is offline
Zoveel maakt het niet uit hoor.
Het punt is dat je voldoende water moet krijgen, dan "spoelen" je nieren goed door. Aanmaaklimonade telt natuurlijk ook omdat dat 99% water is. En als jij 2 liter cola op een dag drinkt, is dat sowieso ongezond, niet alleen om het water-aspect.

Topicstarter drinkt sowieso veel te weinig, dus als je daar een liter water aan toe zou voegen, zit ze al meer op de goede weg.
Water is gewoon het beste zeker als je geen geld hebt zoals topicstarter eerder beschreef.
Als je dat niet lust neem je groene thee ofzo.
Oud 03-11-2005, 17:30
MTpower
MTpower is offline
Als het écht water zou zijn lijkt het me sterk, ik heb in mijn hele leven tijd misschien 50 liter water gedronken.
Dan zou ik dus al dood moeten zijn als je dat echt nodig zou hebben
Met citaat reageren
Oud 03-11-2005, 17:45
Mr.Oizo
Mr.Oizo is offline
Volgens mij is het eerder 2 liter vocht ja. Je gaat toch geen 2 liter water op een dag drinken met daarnaast nog heel veel andere dingen, behalve als je ALLEEN MAAR water drinkt of je uitgedroogd bent.
Oud 03-11-2005, 17:46
Encrypted
Encrypted is offline
Nou ik drink rond de 3,5 liter (kraan)water per dag en het enige wat er in mijn leven is veranderd dat ik wat vaker naar de wc moet en dat er soms ongelofelijk grote hoeveelheden urine worden geloost. Maar dat je er niets van merkt hoeft uiteraard niet te betekenen dat het niet goed voor je is.

Citaat:
Waarom moeten we zoveel water drinken?

Water is op zuurstof na de belangrijkste substantie voor de menselijke gezondheid. Water is een universeel oplosmiddel en transportmedium en vormt daarom de basis van alle biologische processen in het menselijk lichaam.
Water is vooral belangrijk voor het spijsverteringstelsel, omdat het bijdraagt aan de constante bevoorrading en export van producten en substanties. Het transport van voedingsstoffen kan alleen plaatsvinden door middel van een oplosmiddel. Water is het belangrijkste transportmedium van voedingsstoffen.
Water zorgt ook voor de warmteregulatie in ons lichaam. Voor mensen is het van levensbelang dat de lichaamstemperatuur op een standaardniveau blijft. Daarom moet men bijvoorbeeld zoveel water drinken als men koorts heeft. Water neemt warmte op en voert het door te zweten af.
Mensen kunnen 30 tot 40 dagen zonder voedsel, maar hooguit 3 dagen zonder water. Dit bewijst wel hoe belangrijk water voor mensen is.
Met citaat reageren
Oud 03-11-2005, 17:49
Verwijderd
Citaat:
Encrypted schreef op 03-11-2005 @ 18:46 :
Nou ik drink rond de 3,5 liter (kraan)water per dag en het enige wat er in mijn leven is veranderd dat ik wat vaker naar de wc moet en dat er soms ongelofelijk grote hoeveelheden urine worden geloost. Maar dat je er niets van merkt hoeft uiteraard niet te betekenen dat het niet goed voor je is.
Je kunt ook teveel drinken... 3,5 liter kan nog wel, maar ik zou er niet veel meer van maken...dat is nl ook niet gezond. (Dan kunnen je nieren het niet meer verwerken ed.)
Met citaat reageren
Oud 03-11-2005, 19:33
dyfuus
dyfuus is offline
Wat en hoeveel ik drink is elke dag verschillend.
Ik streef er naar elke dag minimaal 1 liter water te drinken. Daarnaast drink ik ook elke dag 2 glazen sap en 2/3 glazen magere melk. En soms soep en als er fris in huis is fris.
Oud 03-11-2005, 19:36
Bloem
Bloem is offline
Citaat:
Leonoor schreef op 03-11-2005 @ 18:49 :
Je kunt ook teveel drinken... 3,5 liter kan nog wel, maar ik zou er niet veel meer van maken...dat is nl ook niet gezond. (Dan kunnen je nieren het niet meer verwerken ed.)
+ Dat je dan ook vitamines ofzo uit kon plassen toch?
Met citaat reageren
Oud 03-11-2005, 20:08
Verwijderd
Citaat:
Bloem schreef op 03-11-2005 @ 20:36 :
+ Dat je dan ook vitamines ofzo uit kon plassen toch?
In theorie zou het heel veel drinken van water inderdaad de osmotische waarde van het water in de spijsverteringskanalen zodanig kunnen beïnvloeden dat bepaalde stoffen, vooral zouten, aan het lichaam worden onttrokken, lijkt mij.
Met citaat reageren
Oud 03-11-2005, 20:28
Rodion
Rodion is offline
Water <3

Ik kom sowieso wel op 2L. vocht. En vast wel genoeg water om alle afvalstoffen een beetje weg te spoelen. Of waar het ook maar goed voor mag zijn.
Met citaat reageren
Oud 04-11-2005, 16:52
Dolores
Dolores is offline
Meestal red ik 2 liter vocht per dag wel. Twee liter water niet.. 'Vroeger' (tot een jaar geleden ongeveer) dronk ik altijd heel weinig. Ik dronk op school meestal niets, en thuis alleen 's ochtends een beker melk, 's middags een glas thee en 's avonds een glaasje water. Veel te wenig dus. Nu heb ik mezelf aangeleerd meer te drinken, alhoewel ik bijna nooit dorst heb. Ik neem nu meestal zo'n 0,5l flesje mee naar school, en die drink ik altijd wel op. Daarnaast drink ik thuis nu ook meer.
Met citaat reageren
Oud 04-11-2005, 17:54
Encrypted
Encrypted is offline
Citaat:
Leonoor schreef op 03-11-2005 @ 18:49 :
Ik volg een heel eiwit-rijk dieet, mij wordt van alle kanten aangeraden om dan wat meer water te drinken zodat je nieren het juist minder zwaar hebben met al die eiwitten.

Laatst gewijzigd op 04-11-2005 om 18:02.
Met citaat reageren
Oud 06-11-2005, 12:18
Flowerless
Flowerless is offline
Billy van Bootcamp zegt:
deel uw gewicht door 2 en drink dus zoveel fluid ounces (30 ml) per dag.
Dus als je 75 kg weeg
75 / 2 = 37.5 37.5 x 30 = 1125 Ml

Maarja ik hou niet zo van water en drink dat alleen tijdens het sporten verder drink ik dan gewoon dubbelfris, spa fruit en soms wat fris.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 06-11-2005, 14:46
Verwijderd
Citaat:
Encrypted schreef op 04-11-2005 @ 18:54 :
Ik volg een heel eiwit-rijk dieet, mij wordt van alle kanten aangeraden om dan wat meer water te drinken zodat je nieren het juist minder zwaar hebben met al die eiwitten.
Je drinkt toch ook al meer? En al wel meer dan 'wat meer'. Als jij nog meer water op een dag wilt drinken dan moet je dat vooral doen, maar mij lijkt het niet gezond, ook/zelfs niet met een heel eitwitrijk dieet.
Met citaat reageren
Oud 06-11-2005, 15:17
Encrypted
Encrypted is offline
Citaat:
Leonoor schreef op 06-11-2005 @ 15:46 :
Je drinkt toch ook al meer? En al wel meer dan 'wat meer'. Als jij nog meer water op een dag wilt drinken dan moet je dat vooral doen, maar mij lijkt het niet gezond, ook/zelfs niet met een heel eitwitrijk dieet.
Ja je begrijpt me denk ik niet helemaal. Die 3,5 liter is inderdaad al 'meer', ik ga daarbovenop niet nog een keer meer drinken .
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten