Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Huiswerkvragen: Cultuur, Maatschappij & Economie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 20-11-2005, 11:49
Divinityken
Divinityken is offline
Hey,

Ik heb nooit economie gehad en heb nu op de uni het vak "bedrijfseconomie".. ik ben een leek op dit vlak en de termen zijn voor mij enorm moeilijk om te begrijpen.

Kan iemand mij het verschil uitleggen tussen vb.
Bruto toegevoegde waarde tegen marktprijzen

vs

Bruto toegevoegde waarde tegen factorkosten?

Dank U
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 20-11-2005, 13:43
James_Blond
James_Blond is offline
Marktprijzen: betekent dat een grootheid (meestal het nationaal inkomen) bepaald is tegen de prijzen zoals die op de markten voorkomen. Hierin zit de prijsverhogende werking van de indirecte belastingen (prijsverhogende belastingen) en de invloed van de prijsverlagende subsidies. In formulevorm: Ymp = Yfk + (indirecte belastingen - prijsverlagende subsidies)

Factorkosten: betekent dat een grootheid (meestal het nationaal inkomen) bepaald is tegen de prijzen van de productiefactoren

Het verschil is dus (indirecte belastingen - prijsverlagende subsidies) van de formule.
Met citaat reageren
Oud 20-11-2005, 13:45
Guissie
Guissie is offline
Ik ben op dit moment zelf ook met dit onderwerp bezig en ik zal proberen je het wat duidelijker te maken.. Het is ook een lastig onderwerp.

Marktprijzen: prijzen op de markt
Factorkosten: kosten van de productiefactoren (Loon, Pacht, Rente, Winst)

Tussen de marktprijzen en de factorkosten zitten de kostprijsverhogende belastingen.

Om van de Factorkosten naar de Marktprijzen te gaan tel je hier de kostprijsverhogende belastingen op en haal je de kostprijsverlagende subsidies eraf.

De Bruto toegevoegde waarde is het bedrag wat het bedrijf zelf aan het product toevoegd.

Dus volgens mij is het verschil dan dat je bij BTW tegen marktprijzen de BTW in verhouding staat tot de marktprijzen en bij de andere tot de factorkosten.

PS: Ik kan het morgen bij economie nog navragen als je wilt

Laatst gewijzigd op 20-11-2005 om 13:48.
Met citaat reageren
Oud 20-11-2005, 15:44
Divinityken
Divinityken is offline
Dank je voor jullie antwoorden, het is al een heel stuk duidelijker nu
Pfff.. als je nooit economie gehad hebt en je wordt er ineens ingeworpen, niet simpel
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten