Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Lichaam & Gezondheid
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 03-11-2005, 21:28
Gothic
Gothic is offline
Ik heb dus een bal op m'n vinger (pink) gehad. Na 5 min onder de koude kraan gehouden, maar hij is nog steeds erg dik en beetje blauw. Zaterdag moet ik weer sporten en moet ik hem wweer gebruiken.

Hoe krijg ik die vinger zo snel mogelijk weer normaal? Zodat ik hem iig redelijk kan gebruiken? Intapen zal ik sowieso doen, maar heeft verder nog iemand tips?
Oud 03-11-2005, 21:34
Verwijderd
Bij mij hielpen zakjes met ijsklontjes altijd goed bij gekneusde pinken. En 't niet al te stijf houden; af en toe proberen te bewegen, zo ver mogelijk.
Met citaat reageren
Oud 03-11-2005, 21:45
Ieke
Ieke is offline
Dat had ik ook een keer gehad en toen bleek het uiteindelijk gebroken te zijn.
Tja, voor kneuzen is de beste optie rust. Je kan hem tapen (moet je hem aan je ringvinger vasttapen, dan heb je een soort van spalkje) maar dan moet hij niet dikker worden, dan gaat het knellen. Tja, verder afwachten.

Laatst gewijzigd op 03-11-2005 om 21:49.
Met citaat reageren
Oud 03-11-2005, 21:48
Dato_16
Dato_16 is offline
Veel ijs erop, hopelijk verdwijnt dan de zwelling..
en misschien verstandig om je vinder in te tapen als je gaat sporten?
Met citaat reageren
Oud 03-11-2005, 21:48
Verwijderd
Citaat:
Ieke schreef op 03-11-2005 @ 22:45 :
Dat had ik ook een keer gehad en toen bleek het uiteindelijk gebroken te zijn.
Tja, voor kneuzen is de beste optie rust. Je kan hem tapen (moet je hem aan je wingvinger vasttapen, dan heb je een soort van spalkje) maar dan moet hij niet dikker worden, dan gaat het knellen. Tja, verder afwachten.
Wingvinger is lief (ik las eerst wijsvinger, ik dacht al... en toen wingvinger maakt mijn hele dag weer goed, wat een vreselijk lief woord )
Met citaat reageren
Oud 03-11-2005, 21:50
Ieke
Ieke is offline
Citaat:
Andijvie schreef op 03-11-2005 @ 22:48 :
Wingvinger is lief (ik las eerst wijsvinger, ik dacht al... en toen wingvinger maakt mijn hele dag weer goed, wat een vreselijk lief woord )
Je hebt eigenlijk wel gelijk. Maar heb hem toch maar even aangepast.
Oud 03-11-2005, 22:40
Verwijderd
Mijn rechterwijs- en -middelvinger zijn krom sinds ik er eens een bal tegenaan heb gekregen en de dagen daarna twee concerten moest spelen (viool). Die vingers zijn precies in de 'vioolspeelstand' weer vastgegroeid; ik wist niet dat ze gebroken waren.
Met citaat reageren
Oud 04-11-2005, 05:52
Gothic
Gothic is offline
mn pink van mn andere hand is wel gebroken geweest. Kwam ik ook pas te laat achter. Maar ik kan mn vinger opzich wel bewegen. Het is natuurlijk erg gezwollen maar toch. Ik weet niet of het mogelijk is op een of andere manier te voelen of ie gebroken is?

Gister zei iemand dat ik hem veel in warm water moest houden... iemand idee of dat verstandig is? En of ik m'n vinger moet 'forceren'/gebruiken of zo veel mogelijk rust geven tot zaterdag?
Oud 04-11-2005, 08:36
Verwijderd
Warm water lijkt me juist niet zo handig als ie bv. gekneusd is? En als ie gekneusd is dan is het heel logisch dat ie nog dik en blauw is. Ga anders voor de zekerheid ff langs de dokter, die kan kijken/voelen (en eventueel een foto laten maken) of ie gebroken is of niet. Forceren lijkt me sowieso niet slim, zoveel mogelijk rust wel (niet helemaal niet gebruiken, maar niet teveel gebruiken en ook geen dingen doen die heel veel pijn doen, wel gewoon bewegen zodat ie niet nog stijver wordt).
Met citaat reageren
Oud 04-11-2005, 08:43
Verwijderd
Ik had dus ook, en uiteindelijk bleek het in mijn gewricht van mijn pink gebroken te zijn. Ik kon wel nog steeds mijn pink gebruiken, dus daar moet je niet echt vanuit gaan. Ik zou het sowieso laten nakijken bij een arts. Je kunt voelen of het gebroken is door van bovenop je vinger met twee andere vingers bij voorkeur te drukken, dan kun je voelen of het gebroken is in je bot zelf, als het in je gewricht gebroken is, wat ik dus heb, hoef je dat niet te voelen. Vingerbreuken zijn heel moeilijk te genezen dus ik zou er zeker naar laten kijken. Succes in ieder geval.

Water, overigens, kan helpen, ik moet namelijk, mijn vinger is nog steeds gebroken, 4 weken terug al gebeurt, ik moet met mijn hand in een bak water steeds knijpbewegingen maken.
Met citaat reageren
Reageren

Regels voor berichten