Registreer FAQ Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Huiswerkvragen: Exacte vakken
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 29-10-2005, 13:24
bloed
Avatar van bloed
bloed is offline
hallo allemaal,,,,,,,,

ik zit vast bij meerdere sommen en hopelijk kan iemand me wel helpen!

los op
1)

4 - e^x
--------- < of =0
lnx


(kleiner of gelijk aan 0, pardon die teken zit niet in de toetsenbord!!!)

2) e^(x) - 3 < 4e^(x)

---------------------------------------------------------

Hoe kwadrateer je het volgende functie:
3) (3+2^(x)) ^2

---------------------------------------------------------

4) deze vraag is wel wat anders dan los op!!!

Gegeven zijn de functies f(x) ln(x-1) en voor iedere p>0 de
functie gp (x) = p(x-1)

De grafieken van f en g snijden elkaar in een punt van de lijn y=2, bereken p

-----------------------------------


en.........dat was het!!!!!

Heeft iemand een idee, hoe ik het moet aanpakken, graag SNEL, mijn s.o. is maandag!

BLOED
__________________
Nooit opgeven!!

Laatst gewijzigd op 29-10-2005 om 13:29.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 29-10-2005, 16:08
mathfreak
Avatar van mathfreak
mathfreak is offline
Citaat:
bloed schreef op 29-10-2005 @ 14:24 :
1)

4 - e^x
--------- <=0
lnx
Maak een tekenoverzicht. De teller is 0 voor x=ln(4), en de noemer is 0 voor x=1. Voor 0<x<1 geldt: ln(x)<0 en 4-ex>0, dus (4-ex)/ln(x)<0. Voor 1<x<ln(4) geldt: ln(x)>0 en 4-ex>0, dus (4-ex)/ln(x)>0. Voor x>=ln(4) geldt: ln(x)>0 en 4-ex<=0, dus (4-ex)/ln(x)<=0, dus (4-ex)/ln(x)<=0 voor 0<x<1 of voor x>=ln(4), dus 0<x<1 of x>=ln(4).

Citaat:
bloed schreef op 29-10-2005 @ 14:24 :
2) e^(x) - 3 < 4e^(x)
Links en rechts 4*ex aftrekken geeft: ex-4*ex<0, dus -3*ex<0, dus ex>0. Dit is juist voor alle waarden van x.

Citaat:
bloed schreef op 29-10-2005 @ 14:24 :
3) (3+2^(x)) ^2
Er geldt: (a+b)²=a²+2*a*b+b², dus (3+2x)²=9+6*2x+(2x
=9+6*2x+22*x.

Citaat:
bloed schreef op 29-10-2005 @ 14:24 :
4) Gegeven zijn de functies f(x) ln(x-1) en voor iedere p>0 de
functie gp (x) = p(x-1)

De grafieken van f en g snijden elkaar in een punt van de lijn y=2, bereken p
Omdat de grafieken van f en gp elkaar snijden in een punt op de lijn y=2 moet gelden: f(x)=2 en gp(x)=2, dus ln(x-1)=2 en p(x-1)=2. Uit ln(x-1)=2 volgt: x-1=e², dus p(x-1)=p*e²=2, dus p=2*e-2.
__________________
"Mathematics is a gigantic intellectual construction, very difficult, if not impossible, to view in its entirety." Armand Borel

Laatst gewijzigd op 29-10-2005 om 16:11.
Met citaat reageren
Oud 29-10-2005, 17:29
Supersuri
Supersuri is offline
mathfreak kan het niet makkelijker opgave a?

Een ln kan niet negatief zijn toch?

Dus als je deelt door een positief getal en je moet iets hebben dat kleiner dan 0 is of gelijk daar aan. Dan moet je teller dus kleiner zijn dan 0.

los op: 4-e^x = < 0

e^x= < 4 => x = < ln(4)
Met citaat reageren
Oud 29-10-2005, 17:48
TD
TD is offline
Citaat:
Supersuri schreef op 29-10-2005 @ 18:29 :
mathfreak kan het niet makkelijker opgave a?

Een ln kan niet negatief zijn toch?

Dus als je deelt door een positief getal en je moet iets hebben dat kleiner dan 0 is of gelijk daar aan. Dan moet je teller dus kleiner zijn dan 0.

los op: 4-e^x = < 0

e^x= < 4 => x = < ln(4)
Eh? ln(1) = 0 en voor 0 < x 1 is ln(x) zeer zeker negatief...
Je oplossing is dan ook fout (onvolledig).
__________________
"God has not created man, but man created God." (L. Feuerbach)
Met citaat reageren
Oud 29-10-2005, 18:41
mathfreak
Avatar van mathfreak
mathfreak is offline
Citaat:
Supersuri schreef op 29-10-2005 @ 18:29 :
mathfreak kan het niet makkelijker opgave a?

Een ln kan niet negatief zijn toch?
Zeker wel. Bepaal zelf maar eens ln(x) voor 0<x<1, zeg x=a/b, met a<b, dan geldt: ln(x)=ln(a/b)=ln(a)-ln(b). Voor a<b geldt: ln(a)<ln(b), dus ln(a)-ln(b)<0, dus ln(x)<0.
__________________
"Mathematics is a gigantic intellectual construction, very difficult, if not impossible, to view in its entirety." Armand Borel
Met citaat reageren
Oud 29-10-2005, 19:06
Keith
Avatar van Keith
Keith is offline
Citaat:
Supersuri schreef op 29-10-2005 @ 18:29 :
Een ln kan niet negatief zijn toch?
Ik denk dat je het verward dat je niet de logaritme kan nemen van een negatief getal. Dus dat ln x niet gedifinieerd is voor x<0. Dit is ook waarom mathfreak in zijn stukje ook niks zegt over x<0.

Overigens wordt wat mathfreak doet denk ik een stuk overzichterlijker als je een schetsje maakt van de twee functies, dan zie je meteen welke intervallen van de grafiek belangrijk zijn om naar te kijken.
__________________
"It is, in fact, nothing short of a miracle that the modern methods of instruction have not entirely strangled the holy curiosity of inquiry." - AE
Met citaat reageren
Oud 29-10-2005, 19:52
Supersuri
Supersuri is offline
Citaat:
Keith schreef op 29-10-2005 @ 20:06 :
Ik denk dat je het verward dat je niet de logaritme kan nemen van een negatief getal. Dus dat ln x niet gedifinieerd is voor x<0. Dit is ook waarom mathfreak in zijn stukje ook niks zegt over x<0.

Overigens wordt wat mathfreak doet denk ik een stuk overzichterlijker als je een schetsje maakt van de twee functies, dan zie je meteen welke intervallen van de grafiek belangrijk zijn om naar te kijken.
owja dank je. Vergiste me inderdaad met dat je niet het logaritme van een negatief getal kan nemen. (imaginaire oplossingen buiten beschouwing laten)
Met citaat reageren
Oud 30-10-2005, 19:21
Tjilko
Tjilko is offline
hier heb je tog leraren voor kom op zeg
__________________
tjek www.drontuh.web-log.nl
Met citaat reageren
Oud 30-10-2005, 22:14
Keith
Avatar van Keith
Keith is offline
Citaat:
Tjilko schreef op 30-10-2005 @ 20:21 :
hier heb je togch leraren voor kom op zeg
Soms kunnen leraren het net niet zo brengen dat de leerling het precies begrijpt. Of soms nemen ze de tijd niet eens. Waar den kje dat s.com anders voor is. Hier komen om uitleg te vragen bij een opgave die je niet snapt is veel beter dan maar met die vraag rondlopen, want daar leer je niks van. Als je ergens over wilt klagen, kalag dan over al die mensen die hier komen en verwachten dat wij hun huiswerk gaan maken.
__________________
"It is, in fact, nothing short of a miracle that the modern methods of instruction have not entirely strangled the holy curiosity of inquiry." - AE
Met citaat reageren
Oud 31-10-2005, 12:41
bloed
Avatar van bloed
bloed is offline
bedankt iedereen,
__________________
Nooit opgeven!!
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Verhalen & Gedichten [Winnaar verhalenwedstrijd] De vlucht van een nachtvlinder
leiv
10 18-05-2007 19:45
Verhalen & Gedichten [Verhalenwedstrijd] De vlucht van een nachtvlinder
Verwijderd
0 12-04-2007 17:37
Verhalen & Gedichten [Vervolg]Achter de gele deur #2
Eend
166 20-06-2006 20:32
Verhalen & Gedichten Dreamland, deel 1
Verwijderd
28 23-05-2004 18:35
ARTistiek Mijn verhaal, nieuwe versie en makkelijker te lezen
ArvidKeemink
4 04-09-2001 19:57


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 16:33.