Advertentie | |
|
![]() |
||
Citaat:
![]() |
![]() |
||
Citaat:
![]() |
![]() |
||
Citaat:
![]() |
![]() |
||
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
![]() |
![]() |
|
Echt verschrikkelijk dat dit is gebeurd. Ik bedoel, het had naar alle waarschijnlijk makkelijk voorkomen kunnen worden. En wat een afgrijselijke manier om aan je einde te komen. Je hoort mensen alleen maar over die gevangenen die nu voortvluchtig zijn (of waren), maar dat is toch helemaal niet zo belangrijk, het is veel erger dat die mensen nu nodeloos zijn omgekomen. Ik snap niet waarom die gevangenen niet meteen serieus zijn genomen (want zoiets hoorde ik op het nieuws) en waarom ze niet meteen al die cellen open gegooid hebben. Ook al waren ze allemaal hierdoor ontsnapt, wat dan nog, het zijn toch geen gevaarlijke tbs-ers of zo (en zelfs al was dat wel zo), je laat mensen toch niet levend verbranden. Ik hoop echt dat met dat onderzoek alles grondig uitgezocht wordt.
|
Verwijderd
|
Akilina, onthoud wel dat het een afweging is tussen interne en externe veiligheid. Het lijkt duidelijk, 'je laat toch geen mensen verbranden', maar in de praktijk werkt het iets anders. Als er zoiets zou zijn als een knop waardoor alle gevangenisdeuren ineens zouden kunnen worden geopend, dan was het natuurlijk wachten tot iemand een keer dat ding indrukt. Dan wordt het continu vechten om die knop en dat is ook niet goed.
Dat die bewakers het niet serieus namen is wel kwalijk. Waarschijnlijk hadden die elf wel gered kunnen worden als er sneller was gereageerd en opgetreden. Maar dat er geen knop of systeem is waarmee je alle deuren ineens kunt openen, dat kan ik goed begrijpen. |
![]() |
||
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
|
Volgens dit bericht hadden de deuren nog een extra vergrendeling, waardoor ze 1 voor 1 geopend moesten worden.
Ik vind het trouwens een beetje oneerbiedig dat er meteen na de brand met helikopters wordt gejaagd op mogelijke ontsnappers. En dat de mensen die het hebben overleefd weer de gevangenis in kunnen. Ik durf niet eens een voorstelling voor mezelf te maken van wat er allemaal door je heen gaat wanneer je iemand schreeuwend voor je neus ziet wegsmelten . Zo iemand moet toch eerst naar de psycholoog ofzo. |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||||
Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
|
Verwijderd
|
Ze moeten die Donner eens aan de tand gaan voelen. De overheid heeft gewoon daar snel een cellencomplex neergezet zonder zich te houden aan brandveiligheidseisen. Zouden wij eens moeten doen ... de overheid mag alles, wij moeten zelfs een vergunning aanvragen om een boom in onze eigen tuin om te zagen.
|
![]() |
||
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
![]() Overigens is dit hele gedoe geen kwestie van onwil van overheidszijde, maar gewoon ouderwetse, menselijke nalatigheid. Het gehuil van onderbuikallochtonen is dan ook misplaatst.
||
Citaat:
![]() Ook een belachelijk idee dat de overlevenden van de brand een verblijfsvergunning zouden moeten krijgen. Waarom? Dat ze bij die brand betrokken raakten doet toch niets af van het feit dat ze hier niet mogen zijn? En dat is vast niet voor niets. En bovendien: misschien is die brand zelfs aangestoken door een gedetineerde. Als je mensen zo makkelijk, zonder goede reden, een verblijfsvergunning geeft, geef je het slechte voorbeeld: er hoeft maar iets naars te gebeuren of illegalen krijgen toestemming hier te blijven. En hoezo zou het cru zijn om die ontsnapte gedetineerden met een helicopter op te sporen? Zij zijn het die misbruik maken van de chaos.
||
Citaat:
|
![]() |
|
Tja, wat Hirsi Ali stelde, dat mensen die de brand meemaakten een verbliijfsvergunning moeten krijgen.. ik weet het niet.
Aan de ene kant mag je geen uitzonderingen maken om de gehele procedure eerlijk te laten verlopen, aan de andere kant heeft de staat de plicht te zorgen voor zijn gedetineerden en zijn de mensen die gewond raakten of omkwamen daarin dus te kort gedaan. Ik zou de grens leggen bij wie zwaargewond is geraakt, voor mensen die een paar happen rook zijn weggekomen valt het wel mee, maar iemand die gewond is geraakt heeft er onterecht fysiek nadelen van ondervonden.
|
Verwijderd
|
Verblijfsvergunningen verstrekken, alléen door die brand vind ik een slecht idee. Dat is geen oplossing.
Ik vind het alleen zorgwekkend dat we het tegenwoordig in Nederland normaal vinden dat we onschuldige illegalen in grote, onveilige complexen opsluiten met ondeskundig personeel en we ze vervolgens in gevangenissen opsluiten. Kom op zeg, een gevangenis is voor criminelen en dat zijn verreweg de meesten niet. Maar goed, dat is boomknuffelaarsfilosofie. ![]() |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
Verder slaat het natuurlijk nergens op dat mensen überhaupt met het idee spelen om die gasten een verblijfsvergunning te geven. Laten we dan voortaan verdachten die op weg naar de rechtbank in een justitiebusje betrokken raken bij een verkeersongeval ook meteen vrijspreken. |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
Ben het ermee eens. Misschien dat ze recht hebben op een schadevergoeding, maar niet in de vorm van een verblijfsvergunning. |
![]() |
|
Verwijderd
|
Habeas corpus is een term uit de (Amerikaanse doctrine van) het volkenrecht en betekent zoveel als 'that you have a body'. Het speelt in de sfeer van de jurisdictie (= rechtsmacht, bevoegdheid om recht te spreken) in internationale gevangenschapsvraagstukken. In het bijzonder in Guantanamo Bay waar de VS tijdenlang hebben aangevoerd dat die gedetineerden daar onder geen enkele conventie vielen, geen juridische status hadden en 'dus' geen beroep konden doen op een rechter waar dan ook (even versimpeld voorgesteld, er speelde nog wel meer).
De habeas corpus-gedachte wil ongeveer zoiets zeggen als 'omdat je een mens bent, heb je een actie bij (= beroep op) een rechter'. Dus ongeacht de juridische status van een persoon, ongeacht de rechtsmacht van het gebied waar hij zich in bevindt, hij is nooit 'rechteloos': er zijn geen mensen die 'niet bestaan' omdat ze geen geklassificeerde juridische status hebben of niet onder een bepaalde conventie of verdrag vallen. Datzelfde geldt een beetje voor die vreemdelingen op Schiphol. Het is onzin om te zeggen dat de Nederlandse overheid ze 'niets verplicht' is. Ze bevinden zich op Nederlands grondgebied en in feitelijke Nederlandse macht (door gevangenschap krachtens Nederlands recht). Dus hebben ze de (onder andere) de mogelijkheid een Nederlandse rechter aan te spreken om hun detentie aan te vechten. |
![]() |
|
Leuk dat tante Verdonk al meteen aan geeft dat de bewakers 'adequaat' hebben gehandeld, terwijl de onderzoeken nog niet eens klaar zijn.
Zoals Femke Halsema het verwoordde: 'Zij moet gewoon haar mond houden en wachten tot het onderzoek is afgerond'.
||
Citaat:
||
Citaat:
||
Citaat:
![]() de vraag die je stelt is onzinnig, aangezien minister verdonk een andere positie heeft dan de mensen die kritiek uiten op de bewakers, zij moet niet dingen gaan zeggen zoals 'de bewakers hebben adequaat gehandeld' zonder dat de onderzoeken zijn afgerond.
||
Citaat:
|
![]() |
|
|