Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Nieuws, Achtergronden & Wetenschap
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 01-11-2005, 12:24
flyaway
flyaway is offline
[0800-nummer verdwijnt door telefoonterreur jongeren
(Novum) -
Steeds meer bedrijven en organisaties stappen noodgedwongen over van een gratis 0800-telefoonnummer naar een 0900-nummer tegen lokaal tarief. Zij doen dit omdat jongeren uit verveling massaal de gratis nummers terroriseren met 'nepverhalen' en scheldpartijen. Dat schrijft Algemeen Dagblad maandag.
Bij het Centrum School en Veiligheid was een vijfde van de telefoontjes die in de eerste helft van dit jaar binnenkwam, serieus. Sinds het begin van het gratis meldpunt over pesten, vorig jaar april, waren 2.300 van de 2.700 telefoontjes nep. Bij de Kindertelefoon wordt het aantal plaagbellers geschat op dertig procent.

Veel bedrijven en organisaties hebben de mogelijkheid met één druk op de knop een nummer te blokkeren. Als de nepbeller weer contact opneemt, krijgt hij via een bandje te horen dat hij op de zwarte lijst staat. Nepbellers kunnen langdurig geblokkeerd worden of worden doorverwezen naar een 0900-nummer van het bedrijf.]

(bron: http://www.trouw.nl/novumnieuws/laat...rreur+jongeren)

Hm, k snap best dat je een keer zoiets doet eigenlijk, tegen de verveling, aandachttrekkerij. Maar dat het zoveel voorkomt?
Hoe weten ze dat dan, dat het nep is?
En als er zoveel jongeren zijn die zich doodvervelen, ze moeten dan de oorzaak aanpakken, niet de gevolgen
Als ik in de krant kijk bij activiteiten in buurtcentra, dan denk ik vaak: goh dat lijkt me leuk, en dan is de maximale leeftijd 12, uitzondering 14.
Vragen ze er dan zelf om?
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 01-11-2005, 12:34
Gimme more beer
Gimme more beer is offline
Matig topic. Een 0800 nummer is duur, zeker als je bedenkt dat je vaak één extra fte (à minstens 1000 euro p/maand) nodig hebt om de "prank calls" te verwerken. Dan moet je de afweging maken tussen service en betaalbaarheid en sommige bedrijven vinden dan een 0900 nummer rendabeler.

Of jongeren te weinig te doen hebben, weet ik niet. Er zijn genoeg dingen die ze kunnen doen, maar misschien zijn ze te verwend. Ik kan me nog een reclame herinneren waarin de zorgen uitgedrukt werden over de vele afspraken die ouders voor hun kinderen maakten ("kinderen hebben het te druk"). Als dat zo is, wat vervelen ze zich dan?
Oud 01-11-2005, 12:40
Mark Almighty
Mark Almighty is offline
Vragen ze er zelf om? nee, natuurlijk niet. Dat tuig moet zich maar op een andere manier bezig zien te houden dan telefoonterroristje spelen. Dat is geen verantwoordelijkheid van de gemeente ofzo. Nee, ik zie het al voor me: meer activiteiten organisren om telefoonterreur te voorkomen, ga nu gauw. Die jongeren moeten ten eerste beter opgevoed worden en ten tweede wat meer sociaal besef en verstand aan de dag leggen.
Met citaat reageren
Oud 01-11-2005, 12:44
T_ID
T_ID is offline
Het aantal telefoontjes naar het 112 alarmnummer dat serieus en terecht was (dus spoedeisend en niet voor 0800-8844 bedoeld) lag volgens mij ook onder de helft.

En tja, blokkeren lijkt me een goede oplossing, misschien kan bij meervoudig misbruik het toestel getraceerd worden zodat KPN maatregelen kan nemen tegen de misbruiker.
Oud 01-11-2005, 12:47
Twanos
Twanos is offline
Je kunt ook overdrijven mark almachtig, iedereen heeft dit vroeger weleens gedaan, de meesten die dit doen weten de gevolgen ervan helemaal niet denk ik.
Dat het in zulke grote getalen gebeurt vind ik wel vreemd.
Oud 01-11-2005, 12:49
Mark Almighty
Mark Almighty is offline
Citaat:
Twanos schreef op 01-11-2005 @ 13:47 :
Je kunt ook overdrijven mark almachtig, iedereen heeft dit vroeger weleens gedaan, de meesten die dit doen weten de gevolgen ervan helemaal niet denk ik.
Dat het in zulke grote getalen gebeurt vind ik wel vreemd.
'Iedereen'? Iedereen behalve ik, dan. Volgens mij overdrijf jij met dat 'iedereen'. Bovendien geeft topicstarter de gemeente de schuld ipv de bellers, dat is natuurlijk de wereld op z'n kop.
Met citaat reageren
Oud 01-11-2005, 13:10
MH
MH is offline
Zo'n 0900-nummer scheelt heel veel overlast. Ik heb bij een helpdesk gewerkt met 0900, terwijl de verkoopafdeling via een 0800-nummer bereikbaar was. Regende het onzincalls op de verkoopafdeling, bij ons bleef het rustig. In zes maanden heb ik één keer een bejaarde vrouw aan de lijn gehad die gezellig ging kletsen en één keer een stel basisschoolkinderen dat wilde weten hoe je orale seks moest bedrijven.
Zo'n 0900-nummer hoeft nog niet al te duur te zijn. Als je bijv 10 ct/min instelt, dan is het nog betaalbaar, maar het aantal zeikerds neemt al aardig af.
Met citaat reageren
Oud 01-11-2005, 13:12
Verwijderd
Citaat:
T_ID schreef op 01-11-2005 @ 13:44 :
(...)

En tja, blokkeren lijkt me een goede oplossing, misschien kan bij meervoudig misbruik het toestel getraceerd worden zodat KPN maatregelen kan nemen tegen de misbruiker.
Moet mogelijk zijn inderdaad. Denk aan het afsluiten van dat nummer van het netwerk.
Met citaat reageren
Oud 01-11-2005, 13:24
naam onbekend
naam onbekend is offline
Citaat:
MH schreef op 01-11-2005 @ 14:10 :
[...] en één keer een stel basisschoolkinderen dat wilde weten hoe je orale seks moest bedrijven. [...]
En, heb je het ze verteld?
Oud 01-11-2005, 13:48
T_ID
T_ID is offline
Citaat:
nare man schreef op 01-11-2005 @ 14:12 :
Moet mogelijk zijn inderdaad. Denk aan het afsluiten van dat nummer van het netwerk.
Dan is dat toestel niet langer te gebruiken voor alarmnummers en gewone zaken. Ik denk meer aan het afschermen van alle 0800 (en 0900 nummers) voor dat toestel.
Oud 01-11-2005, 14:24
Gimme more beer
Gimme more beer is offline
Citaat:
nare man schreef op 01-11-2005 @ 14:12 :
Mwoah, je zou kunnen zeggen dat dat soort telefoontjes bewaard worden (ze worden al vaker opgenomen) en doorgestuurd naar de KPN. Die zoekt het dan verder wel uit en schrijft bijvoorbeeld een boete of waarschuwing uit.
Oud 01-11-2005, 14:50
Twanos
Twanos is offline
Citaat:
Mark Almighty schreef op 01-11-2005 @ 13:49 :
Bovendien geeft topicstarter de gemeente de schuld ipv de bellers, dat is natuurlijk de wereld op z'n kop.
daar heb je gelijk in, maar om nou meteen termen als 'tuig' te gebruiken, daarbij denk ik eerder aan groepjes die 's avonds op een hoekje staan te wachten tot ze weer iemand kunnen beroven.
Oud 01-11-2005, 15:22
Mark Almighty
Mark Almighty is offline
Citaat:
Twanos schreef op 01-11-2005 @ 15:50 :
daar heb je gelijk in, maar om nou meteen termen als 'tuig' te gebruiken, daarbij denk ik eerder aan groepjes die 's avonds op een hoekje staan te wachten tot ze weer iemand kunnen beroven.
'n Hyperbool
Met citaat reageren
Oud 01-11-2005, 15:29
Go
Go is offline
Als je er vanuit gaat dat een organisatie bij een 'niet-serieus' telefoontje onmiddelijk het desbetreffende nummer blokkeert, moet het totaal aan 'niet-serieuze' telefoontjes op termijn wel in te perken zijn. Kwestie van tijd dus. En natuurlijk zo'n gesprek het snelst mogelijk afkappen, zodat de kosten van die organisatie het laagst mogelijk blijven.
Met citaat reageren
Oud 01-11-2005, 16:36
Ici-Paris_#
Ici-Paris_# is offline
Hoe weten ze dan dat het nep is? en het is juist niet goed dat het niet meer gratis is. Nu kunnen de kinderen nergens meer terecht, omdat ze moeten betalen
Met citaat reageren
Oud 01-11-2005, 16:47
Verwijderd
I blame TMF.
Met citaat reageren
Oud 01-11-2005, 17:09
Supreme Dutch
Haha, dat heb ik toen ook gedaan bij 0800-8051.. heel briljant

Kreeg ik een sms'je van 112.. toen was het meteen over..
Met citaat reageren
Oud 01-11-2005, 21:55
Rohit
Rohit is offline
Ik testte vroeger alle 0800 nummers. Kon op een gegeven moment prive nummers vinden, van mensen in Israel, mexico, spanje en zelfs duitsland Gratis en voor niets in het buitenland bellen. Kpn heeft helaas deze nummers geblokkeerd
Met citaat reageren
Oud 01-11-2005, 22:08
koelieboelie
koelieboelie is offline
ja je had ook zo'n nummer waar je heel lang een wachtmuziekje kreeg, dus die belde ik steeds als ik muziek wilde en als eindelijk iemand op nam vragen of de muziek weer aan mocht

en natuurljik scoot 0800 7777 ofzo, en dan allemaal gekke vragen stellen

dat was zó leuk
Met citaat reageren
Oud 01-11-2005, 22:12
Mark Almighty
Mark Almighty is offline
Hadden jullie allemaal geen opvoeding, geen ouders in de buurt en geen levens?
Met citaat reageren
Oud 02-11-2005, 17:03
BrunetJuh
BrunetJuh is offline
Is er dan nog wel nummerherkenning voor hun? Want sommige bellen natuurlijk anoniem en willen niet dat hun ouders erachter komen.
Oud 02-11-2005, 17:10
Twanos
Twanos is offline
Citaat:
Kshatriya schreef op 01-11-2005 @ 22:55 :
Ik testte vroeger alle 0800 nummers. Kon op een gegeven moment prive nummers vinden, van mensen in Israel, mexico, spanje en zelfs duitsland Gratis en voor niets in het buitenland bellen. Kpn heeft helaas deze nummers geblokkeerd

Citaat:
koelieboelie schreef op 01-11-2005 @ 23:08 :
ja je had ook zo'n nummer waar je heel lang een wachtmuziekje kreeg, dus die belde ik steeds als ik muziek wilde en als eindelijk iemand op nam vragen of de muziek weer aan mocht

en natuurljik scoot 0800 7777 ofzo, en dan allemaal gekke vragen stellen

dat was zó leuk
eehm ok .
Oud 02-11-2005, 17:19
Mr. Pignati
Mr. Pignati is offline
Citaat:
Mark Almighty schreef op 01-11-2005 @ 23:12 :
volgens mij heb jij juist wat gemist...
Met citaat reageren
Oud 03-11-2005, 20:01
MH
MH is offline
Citaat:
naam onbekend schreef op 01-11-2005 @ 14:24 :
En, heb je het ze verteld?
Nee, kreeg genoeg echte klunzen aan de lijn en die vond ik altijd leuk genoeg (wie gooit immers zijn telefoon in de wasmachine).
Met citaat reageren
Oud 04-11-2005, 14:14
Rohit
Rohit is offline
Citaat:
Mark Almighty schreef op 01-11-2005 @ 23:12 :
Uh, ik had op die leeftijd iets ontdekt, waar heel veel burgers flink hun voordeel uit konden halen. Namelijk gratis bellen naar het buiteland. Helaas was KPN me voor, en had de nummers geblokkeerd

En met constant ouders in je buurt, heb je juist geen leven
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten