Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Werk, Geld & Recht
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 08-11-2005, 10:18
Blaatkop
Blaatkop is offline
Het wordt je allemaal zo afgeraden, leningen afsluiten. Ik heb hier eens een beetje over doorgerekend. Stel je wilt 100e per maand bijlenen omdat je het dan net allemaal wat ruimer hebt, je komt daardoor veel beter uit. Stel je doet 5 jaar over je studie. Je leent dus 60 maal 100e van de IBGroep.

60x100=6.000
Rente van 1% per jaar.
Ik heb even geen zin om die rente door te rekenen maar laten we het houden op een totale schuld van 6500 euro.

Vervolgens heb je, als je een baan hebt 15 (!!) jaar om je lening terug te betalen. Natuurlijk is dit onhandig om 15 jaar elke maand een kleine 40 euro terug te betalen, maar als je een leuke baan hebt is een schuld van 6500e welke je in 15 jaar terug kunt betalen toch eigenlijk nog maar een lachtertje?

Wat vinden jullie hiervan?
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 08-11-2005, 10:31
Lente
Lente is offline
ik leen liever een (klein) bedrag bij de IBG, dan dat ik na moet denken over iedere uitgave. Dat ik alleen maar aan het rekenen ben en nooit meer uit kan gaan, alleen heel goedkope kleding in de uitverkoop koop enz. Ik leen nu niet omdat ik vrij veel werk, als ik geen tijd had om naast mijn studie te werken had ik denk ik wel wat geleend. Ik zou het dus niet zo'n probleem vinden om bij de ibg een lening te hebben.
Met citaat reageren
Oud 08-11-2005, 10:33
Verwijderd
Ja, natuurlijk is het in sommige gevallen een lachertje, maar het kan ook heel anders uitpakken. Het hangt van veel meer dingen af. Het voorbeeld dat jij geeft is wel heel bescheiden: honderd euro per maand is echt weinig, er zijn massa's studenten die veel meer bijlenen. Er zijn ook massa's studenten die veel langer over hun studie doen. Ik geloof dat de gemiddelde studieduur van een vierjarige alfa- of gammastudie vijfeneenhalf jaar is (daarom was er ook zoveel commotie toen staatssecretaris Rutte na vijfeneenhalf jaar het collegegeld wilde verhogen, dat ligt dus precies op de gemiddelde grens, en de studentenvakbond wilde voorkomen dat 'ondergemiddelde' studenten financieel hard werden aangepakt).

De gemiddelde studieschuld van alle studenten ken ik niet uit mijn hoofd maar ik kan me voorstellen dat er veel studenten zijn met een veel hogere schuld, in de tienduizend(en) euro's. Hangt ook van je studeerstijl en woon- en leefuitgaven af natuurlijk, maar je zult je erover verbazen hoevaak mensen een vrij grote schuld hebben (helemaal als ze wat langer over hun studie doen, want niet alleen krijg je na de duur van je studie geen stufi meer als gift, maar veel ouders stoppen na de duur van de studie ook met het betalen van het collegegeld voor hun kinderen, tenminste de mijne wel).

Of dat 'makkelijk' terug te betalen is, hangt er natuurlijk vanaf. Als je rechten of bedrijfseconomie hebt gestudeerd in zes jaar en je werkt vanaf je 25e als advocaat-stagiaire of management trainee, dan zul je die schuld snel hebben weggewerkt. Maar als je iets hebt gestudeerd waarmee je minder kans hebt op een goedbetalende baan (geschiedenis, archeologie, alle taalstudies, et cetera) dan kan die schuld zwaar drukken. Een tante van mij heeft ook twee studies gedaan, waarbij ze met de eerste geen werk vond en dus de tweede heeft gedaan, maar ze moest die schuld wel terugbetalen. Dat heeft echt heel lang geduurd en drukte nog flink op de lasten. Natuurlijk merk je die vier tientjes niet als je goed verdient maar als je enkele jaren van een uitkering moet rondkomen dan is veertig euro per maand een verdomd hoog bedrag.
Met citaat reageren
Oud 08-11-2005, 10:38
Gimme more beer
Gimme more beer is offline
Oeh, netto contante waarde, komt m'n studie ook nog eens van pas

Elke 100 euro die je nu ontvangt, is tegen een waardevermindering van bijvoorbeeld 5% over 15 jaar nog maar 48 euro waard. Over 20 jaar zelfs maar 38 euro. Dat betekent dus dat als jij nu 6000 euro zou lenen tegen een rente van 1% (hij is overigens 3,2%, maar goed) en je uitgaat van een waardevermindering van 3,5% per jaar, dat over 15 jaar de NCW (bij 2,5% dus) 4140 euro is. Kortom, over 15 jaar hoef je van die 6000 euro omgerekend nog maar 4140 euro terug te betalen.

Leningen zijn vrijwel nooit voordelig, maar als je de lening van de IBG op een handige manier weet te investeren, is er zelfs een klein beetje winst uit te halen.
Oud 08-11-2005, 11:10
MightyMarcel
MightyMarcel is offline
@gimme more beer : vooropgesteld dat je, zoals NM al aankaart, ook daadwerkelijk een baan vindt waarbij je je schuld terug kunt betalen.

(en zeker weten dat je je niet vergist ?)
Oud 08-11-2005, 11:24
Gimme more beer
Citaat:
MightyMarcel schreef op 08-11-2005 @ 12:10 :
@gimme more beer : vooropgesteld dat je, zoals NM al aankaart, ook daadwerkelijk een baan vindt waarbij je je schuld terug kunt betalen.
Laat de IBG nou voor de mensen die die baan niet vinden ook een regeling hebben.

Citaat:
(en zeker weten dat je je niet vergist ?)
Nou ja, er spelen een hoop andere factoren mee, maar in ieder geval is het idee van waardevermindering (inflatie en maximaal haalbare rente) wel belangrijk in deze overweging. Ik werkte bij het voorbeeld met 6000 euro met 2,5 procent, maar in de praktijk, met wat beleggersinstinct kan de waardevermindering oplopen tot wel 10%. Zolang hij maar hoger is dan de rente van IBG (3,2%) en je het bedrag dat je niet investeert meerekent, is een lening bij IBG dus zelfs winstgevend.

Zo werkt het in de praktijk niet (studenten hebben het geld direct nodig), maar dan nog zou je kunnen zeggen dat als je de rente meerekent met een redelijke waardevermindering, je uiteindelijk omgerekend vaak niet meer dan 6000 euro hoeft te betalen, in sommige gevallen zelfs minder.

Daarom kunnen renteloze leningen bij niet-overheidsgerelateerde bedrijven simpelweg niet bestaan. Ze maken daar namelijk dik verlies op. Niet door bedrijfskosten, simpelweg doordat een euro nu meer waard is dan een euro morgen.
Oud 08-11-2005, 12:12
Wawl
Wawl is offline
Ik probeer zo min mogelijk te lenen, maar het geld dat ik wel leen probeer ik alleen te investeren in mijn studiekosten.
Oud 08-11-2005, 12:16
Chloe Siere
Chloe Siere is offline
Hm interessant zeg (Gimme more beer).. Daar heb ik nooit bij stilgestaan.

Een meisje uit mijn klas leent nu per maand 450 euro voor dr telefoonrekening en dr kleding omdat ze dus niet met geld om kan gaan En dr ouders weten t niet... 450 euro is best veel als je dat je hele studie volhoudt
Met citaat reageren
Oud 08-11-2005, 12:50
Verwijderd
Best zielig, zo iemand komt na haar studie waarschijnlijk heel hard in de schuldsanering terecht.
Met citaat reageren
Oud 08-11-2005, 12:55
zeep007
zeep007 is offline
Een lerares (!) zei van ij dat wij, studenten, daar ons niet zo'n zorgen over moesten maken. Je betaalde toch terug in daadkracht, en dat was voor haar maar 2o euro in de maand.

ik leen ook, maar dat komt omdat ik het anders echt niet red.
Met citaat reageren
Oud 08-11-2005, 13:16
MightyMarcel
MightyMarcel is offline
Citaat:
Chloe Siere schreef op 08-11-2005 @ 13:16 :
Hm interessant zeg (Gimme more beer).. Daar heb ik nooit bij stilgestaan.

Een meisje uit mijn klas leent nu per maand 450 euro voor dr telefoonrekening en dr kleding omdat ze dus niet met geld om kan gaan En dr ouders weten t niet... 450 euro is best veel als je dat je hele studie volhoudt
1000 gulden per maand lenen voor dat soort dingen... als t nou was om de huur van te betalen, of je eten, of je boeken, oke...

maar over 4 jaar heeft ze dan een schuld van 4x12x450=e. 21.600; staat ze daar wel bij stil ?

is nogal een verschil met die 2000 euro schuld die ik heb...
Oud 08-11-2005, 15:22
Gimme more beer
Lenen om meer pils te kunnen drinken of te bellen met je vriendinnen is natuurlijk geen goede zaak. Voor dat soort ongein moet je maar werken.
Oud 08-11-2005, 15:36
Ivo
Ivo is offline
Maar enkel pilsje per week moet wel kunnen natuurlijk, en af en toe geld hebben voor een nieuwe broek of nieuwe jas is ook wel handig. Als je van je stufi+loon echt alleen maar je huur, studie en eten kan betalen mag je in mijn ogen best een klein bedrag bijlenen. Je kan het namelijk ook anders bekijken: Van je stufi+lening betaal je de school huur, van je salaris je eten, kleding en ontspanning. Je moet tenslotte nog wel een beetje kunnen leven en je niet helemaal te pletter gaan werken naast je studie omdat je niet durft bij te lenen.
Met citaat reageren
Oud 08-11-2005, 15:40
Gimme more beer
Ohja, mee eens hoor, ik leen ook 200 euro per maand bij. Maar ik had het erover dat je niet ineens maximaal moet gaan lenen omdat je 12 keer per maand uit wilt of een telefoonrekening van 200 euro moet betalen. Dan moet je maar gaan werken.

Het zal me uiteindelijk worst wezen natuurlijk wat je ermee doet, maar ik vind het niet slim
Oud 08-11-2005, 20:51
MazeMouse
MazeMouse is offline
Ik heb een maximale lening bij IBG (iets van 220 ofzo) om mijn studie uberhaupt te kunnen betalen want van mijn ouders krijg ik niks (willen wel maar kunnen niet betalen).
Het is of dat of met mijn havo diplomatje achter een vuilniswagen aan gaan slepen omdat je nergens terecht kunt
Oud 08-11-2005, 21:00
zeep007
zeep007 is offline
Citaat:
MazeMouse schreef op 08-11-2005 @ 21:51 :
Ik heb een maximale lening bij IBG (iets van 220 ofzo) om mijn studie uberhaupt te kunnen betalen want van mijn ouders krijg ik niks (willen wel maar kunnen niet betalen).
Het is of dat of met mijn havo diplomatje achter een vuilniswagen aan gaan slepen omdat je nergens terecht kunt
dan krijg je zeker ook nog een aanvullende beurs., anders kon je wel meer lenen.

Ik leen ook maximaal, maar das wel wat meer. School, huur, boodschappen, ziekenfonds etc. Mijn ouders zouden misschien wel mee kunnen betalen, ,maar krijggeen cent.
Mijn vriend had een aanvullende beurs ivm inkomen van zijn ouders en die hoefde helemaal niet te lenen. DIe kwam prima rond, zijn schoolgeld werkte hij in de loop van het jaar bijelkaar en betaalde dat in 1x. En van stuffie plus aanvullende beurs kwam ie rond.
Met citaat reageren
Oud 09-11-2005, 08:20
Chloe Siere
Chloe Siere is offline
Citaat:
MazeMouse schreef op 08-11-2005 @ 21:51 :
Mijn vriend kan zijn hele studie betalen van alleen zijn aanvullende beurs Neem aan dat jij ook veel krijgt aangezien je ouders niets kunnen betalen? Of woon je op jezelf (dat is in veel gevallen wel een beetje "luxe"...)?
Met citaat reageren
Oud 09-11-2005, 12:41
Nephtys
Nephtys is offline
Citaat:
nare man schreef op 08-11-2005 @ 13:50 :
Best zielig, zo iemand komt na haar studie waarschijnlijk heel hard in de schuldsanering terecht.
Zoals ik ja.
Met citaat reageren
Oud 09-11-2005, 12:51
Verwijderd
Ik zal ook eindigen met een studieschuld van 20.000+. Maarja, ik moet dan ook alles zelf betalen en heb enkele niet al te slimme studiekeuzes gemaakt waardoor ik 3 jaar heb verloren. Ben daarom maar bezig om te pogen in een goede master te kunne instromen na mijn bachelor, zodat ik het zonder al te grote problemen kan aflossen.
Met citaat reageren
Oud 09-11-2005, 13:30
Verwijderd
Citaat:
Nephtys schreef op 09-11-2005 @ 13:41 :
Zoals ik ja.
Geef jij 450 euro per maand uit aan bellen?

Iedereen studeert af met een studieschuld trouwens. Ikzelf ook. Maar de meeste mensen met een normale studie krijgen wel binnen afzienbare tijd werk. Zelfs met vakantie- of ander tijdelijk werk kun je nog een heel behoorlijk deel van je studieschuld aflossen.

Verder is het natuurlijk een heel ander verhaal als het het uitgeeft aan dingen die niet terugkomen (stappen, telefoon, etc). Schulden maken voor je studie zie ik toch als een investering in je toekomst. Dat is niet erg.

In de schuldsanering kom je trouwens niet terecht als de IBG je enige schuldeiser is, hoor.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten