Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Algemene schoolzaken
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 07-11-2005, 20:14
sandwichman
sandwichman is offline
Hallo mensen,

Ik ben al een tijd op zoek naar ervaringen van studenten die na het halen van de propedeuse op HBO niveau, overgestapt zijn naar de universiteit.

Ik zie vele uitslagen van onderzoeken dat velen het hiermee niet redden maar ik voel me hier allerminst door aangesproken. Het HBO gaat prima, gaat me gemakkelijk af, evenals voorheen de HAVO. Het vwo heb ik destijds niet gered vanwege persoonlijke redenen. Toen deze redenen niet meer meespeelden ging alles met veel minder moeite velen malen gemakkelijker.

Het HBO is te praktisch, het is niet mijn 'ding'. Ik ben praktisch ingesteld en dat wordt door mensen om mij heen erkend. Vandaar dat ik me aan het oriënteren ben op een eventueel universitair vervolg van mijn studie.

Er zijn vrij weinig mensen dus die in zo'n zelfde situatie zitten/zaten zoals ik dus vandaar dat ik via deze weg graag wat ervaringen zou willen horen.

Alvast bedankt
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 07-11-2005, 21:18
Miracle
Miracle is offline
NB. Dit topic is niet bedoeld om tig keer te zeggen dat veel mensen de overstap niet halen. Geef nuttig en aardig advies, val niet in de herhaling. Zo houden we het leuk.
Oud 07-11-2005, 21:18
Miracle
Miracle is offline
Ja, ik zit in dezelfde situatie. Op het HBO vind ik gewoon niet wat ik zoek en wat ik wil. Ik denk dat ik dat op de universiteit wel vind. Ik weet dat veel mensen het niet halen, maar mijn situatie is anders.

Ik weet nog niet zeker wat ik ga doen. Eerst maar eens m'n propedeuse halen en dan zie ik wel weer verder. Ik orienteer al wel naar studies op de verschillende universiteiten, want dat kan niet op het laatste moment.

Ik heb niet echt tips voor je, ik zou iig gaan praten met je 'mentor' en eventueel je decaan op je huidige school. Zij hebben er over het algemeen een goede kijk op en kunnen je adviseren.
Oud 07-11-2005, 21:20
pyres
pyres is offline
Citaat:
sandwichman schreef op 07-11-2005 @ 21:14 :
Hallo mensen,

Ik ben al een tijd op zoek naar ervaringen van studenten die na het halen van de propedeuse op HBO niveau, overgestapt zijn naar de universiteit.

Ik zie vele uitslagen van onderzoeken dat velen het hiermee niet redden maar ik voel me hier allerminst door aangesproken. Het HBO gaat prima, gaat me gemakkelijk af, evenals voorheen de HAVO. Het vwo heb ik destijds niet gered vanwege persoonlijke redenen. Toen deze redenen niet meer meespeelden ging alles met veel minder moeite velen malen gemakkelijker.

Het HBO is te praktisch, het is niet mijn 'ding'. Ik ben praktisch ingesteld en dat wordt door mensen om mij heen erkend. Vandaar dat ik me aan het oriënteren ben op een eventueel universitair vervolg van mijn studie.

Er zijn vrij weinig mensen dus die in zo'n zelfde situatie zitten/zaten zoals ik dus vandaar dat ik via deze weg graag wat ervaringen zou willen horen.

Alvast bedankt
ik heb 2 jaar hbo gedaan en toen overgestapt naar de univ van leiden. groot verschil is manier van vraagstelling bij tentamens en natuurlijk hoeveelheidstof. op het hbo had ik nog wel eens dat ik dmv alleen colleges volgen het tentamen kon halen maar op de univ is dat echt niet meer zo.

als jij vanaf het begin het goed aanpakt dan red je het wel. het punt is alleen dat veel ex hbo'ers het onderschatten
Oud 08-11-2005, 09:47
Chloe Siere
Chloe Siere is offline
Ik zit ook in dezelfde situatie en wil volgend jaar ook deze overstap maken. Voordeel is wel dat ik ieder kwartiel een tentamen heb op universitair niveau en daarbij dus ook op dit niveau stof moet bestuderen. Zo kan ik er al aan wennen en kan ik voor mezelf controleren of het wat voor mij is.

Dat veel hbo'ers het niet halen is bekend. Zolang jij maar goed in je achterhoofd houdt dat je in ieder geval in het begin hard zult moeten werken en serieus bezig zal moeten zijn, zie ik geen probleem. Je moet het gewoon niet onderschatten. Natuurlijk kun jij voor jezelf inschatten of je niveau hoger ligt dan het hbo, zolang je dit maar serieus en overwogen doet. Ik heb wel 4 jaar VWO gedaan en de eerste 3 jaar had ik alleen maar zevens en achtens op mn rapport (met 1 of 2 negens). Ik weet dus dat ik het kon. Ik scoor daarbij hoog op IQ-testen en het hbo gaat me tot nu toe ook makkelijk af. Ik vind het zelfs saai en dat ik nu aan het leren ben, vind ik het leukste tot nu toe (ook al moet ik wel even op gang komen ).

Gewoon doen dus

Ben ook wel benieuwd naar verdere ervaringen van mensen die t al gedaan hebben.
Met citaat reageren
Oud 08-11-2005, 11:06
sandwichman
sandwichman is offline
Fijn om deze reacties te lezen!

Onderzoeken zijn zo abstract en daarom kun je het beter van studenten zelf de ervaringen horen.

Graag nog reacties van mensen die deze stap al hebben gemaakt!
Met citaat reageren
Oud 08-11-2005, 11:09
sandwichman
sandwichman is offline
Owjah

Vergeten te vragen:
Pyres, wat is het verschil in vraagstelling precies tussen hbo en universiteit. Zelf ben ik niet zo te spreken van de vraagstelling op het HBO tot dusver dus ik ben benieuwd
Met citaat reageren
Oud 08-11-2005, 12:09
Wawl
Wawl is offline
Ik ben na een volledige HBO-opleiding naar een universitaire studie overgestapt. Wat mij vooral opvalt is dat niet het niveau veel hoger is, maar het tempo waarmee de stof wordt behandeld. Er wordt van je verwacht dat je veel meer stof kent dan op het HBO.

Een ander groot verschil is, mijns inziens, dat de mensen op het WO een stuk volwassener zijn. De studenten zijn een stuk intensiever met hun studie bezig en de meeste willen daarvoor ook het benodigde werk verzetten. Op het HBO lopen veel meer klaplopers rond die ook nog eens in de hand worden gewerkt door het vele competentie- en praktijkgericht leren.
Oud 08-11-2005, 12:52
Verwijderd
Vind jij de studiehouding bij (zeg) rechten dan echt zo volwassen, Wawl?
Met citaat reageren
Oud 08-11-2005, 14:19
Gothic
Gothic is offline
Citaat:
Chloe Siere schreef op 08-11-2005 @ 10:47 :
Ik zit ook in dezelfde situatie en wil volgend jaar ook deze overstap maken. Voordeel is wel dat ik ieder kwartiel een tentamen heb op universitair niveau en daarbij dus ook op dit niveau stof moet bestuderen. Zo kan ik er al aan wennen en kan ik voor mezelf controleren of het wat voor mij is.

Dat veel hbo'ers het niet halen is bekend. Zolang jij maar goed in je achterhoofd houdt dat je in ieder geval in het begin hard zult moeten werken en serieus bezig zal moeten zijn, zie ik geen probleem. Je moet het gewoon niet onderschatten. Natuurlijk kun jij voor jezelf inschatten of je niveau hoger ligt dan het hbo, zolang je dit maar serieus en overwogen doet. Ik heb wel 4 jaar VWO gedaan en de eerste 3 jaar had ik alleen maar zevens en achtens op mn rapport (met 1 of 2 negens). Ik weet dus dat ik het kon.
Vergeet niet dat de bovenbouw wel even een stuk moeilijker is dan de onderbouw. Dat in de bovenbouw veel meer mensen afvallen dan in de onderbouw. Je kunt m.i. niet goed oordelen of je VWO zou kunnen op ervaringen puur uit de onderbouw. Andersom wel, als je de onderbouw niet kunt, haal je de bovenbouw ook niet, tenzij je grondig iets verandert aan de oorzaak van het niet halen vd onderbouw. En iq testen zijn ook geen goede graadmeter.
Ik zeg niet dat je het niet kunt, maar ik vind niet dat je die mening hierop kunt baseren.
Oud 08-11-2005, 14:19
Gothic
Gothic is offline
Citaat:
nare man schreef op 08-11-2005 @ 13:52 :
Oud 08-11-2005, 14:23
Verwijderd
Citaat:
Gothic schreef op 08-11-2005 @ 15:19 :
Vergeet niet dat de bovenbouw wel even een stuk moeilijker is dan de onderbouw. Dat in de bovenbouw veel meer mensen afvallen dan in de onderbouw. Je kunt m.i. niet goed oordelen of je VWO zou kunnen op ervaringen puur uit de onderbouw. Andersom wel, als je de onderbouw niet kunt, haal je de bovenbouw ook niet, tenzij je grondig iets verandert aan de oorzaak van het niet halen vd onderbouw. En iq testen zijn ook geen goede graadmeter.
Ik zeg niet dat je het niet kunt, maar ik vind niet dat je die mening hierop kunt baseren.
Ik wou precies hetzelfde zeggen Daarbij hoop ik natuurlijk wel voor je dat het je gaat lukken.
Met citaat reageren
Oud 08-11-2005, 14:40
Chloe Siere
Chloe Siere is offline
Citaat:
Dat zeg ik toch ook niet? Ik baseer mn mening toch op verschillende punten? Daarbij was de reden dat ik van 4VWO naar 4HAVO ging niet dat ik de stof niet kon, maar persoonlijk.

Ik geloof ook best dat ik het niet makkelijk zal krijgen op de universiteit, maar dat neem ik voor lief. Ik wil het namelijk heel erg graag.
Met citaat reageren
Oud 08-11-2005, 16:43
Verwijderd
Ik heb twee jaar een HBO opleiding gedaan die ik persoonlijk erg makkelijk vond, de Havo was zwaarder. Ik ben sinds september overgestapt naar het WO. Ik heb daar echt enorm lang naar uit gekeken, waardoor ik tijdens de eerste weken een beetje te blij was en vergat dat ik ook iets moest gaan doen. Ik was gewend om twee jaar lang niet veel te doen, dus dat telde wel mee, nu heb ik gewoon elke week opdrachten die af moeten en natuurlijk ligt het tempo en niveau veel hoger dan bij mijn HBO-opleiding. Maar nu heb ik dat door en gaat het prima

Dus ja, misschien moet je wennen (zoals ik), maar als je het echt wil en echt het idee hebt dat HBO niet jouw niveau is, dan moet je er voor gaan.
Met citaat reageren
Oud 08-11-2005, 16:57
Chloe Siere
Chloe Siere is offline
Citaat:
Andijvie schreef op 08-11-2005 @ 17:43 :
Ik heb daar echt enorm lang naar uit gekeken, waardoor ik tijdens de eerste weken een beetje te blij was en vergat dat ik ook iets moest gaan doen.
Precies, ik denk dat ik dat ook zal hebben Ik kijk er nu al naar uit om na dit jaar naar de universiteit te gaan en heb nog niet eens mn eerste tentamens gehad!
Met citaat reageren
Oud 08-11-2005, 18:26
sandwichman
sandwichman is offline
Andijvie, mag ik vragen wat je nu studeert??
Of wil je in ieder geval je studierichting noemen (economie, techniek geneeskunde etc.)

zou het erg op prijs stellen
Met citaat reageren
Oud 08-11-2005, 18:31
Verwijderd
Citaat:
sandwichman schreef op 08-11-2005 @ 19:26 :
Andijvie, mag ik vragen wat je nu studeert??
Of wil je in ieder geval je studierichting noemen (economie, techniek geneeskunde etc.)

zou het erg op prijs stellen
'k Heb eerst twee jaar Japans (HBO - Oriëntaalse Talen en Communicatie) gedaan, nu ben ik eerstejaars taalwetenschap in Nijmegen.
Met citaat reageren
Oud 08-11-2005, 19:28
Verwijderd
2de jaars geschiedenis nu, na 3 jaar informatica op het hbo. Overstap is me eigenlijk zonder problemen afgegaan. Ja, ik moet wat meer tijd in tentamens steken (niet meer erheen gaan zonder te leren en het alsnog halen, zoals op het hbo mogelijk was ), ik moet meer lezen en meer zelf nadenken, maar uiteindelijk lukt het allemaal best. Ok, nu is geschiedenis ook niet de meest zware studie, maar toch .

Het is in elk geval de beste beslissing geweest die ik ooit heb gemaakt.
Met citaat reageren
Oud 08-11-2005, 19:40
bloemetje1818
bloemetje1818 is offline
Citaat:
ik heb zelf ook ptp gedaan....en uni is toch echt een stuk zwaarder dan ptp. Het niveau ligt echt niet helemaal gelijk. Aangezien je minder stof te lezen hebt en ook alles in het Nederlands is...

trouwens de toetsvragen staan grotendeels in het toetsboek
Met citaat reageren
Oud 09-11-2005, 08:17
Chloe Siere
Chloe Siere is offline
Citaat:
bloemetje1818 schreef op 08-11-2005 @ 20:40 :
ik heb zelf ook ptp gedaan....en uni is toch echt een stuk zwaarder dan ptp. Het niveau ligt echt niet helemaal gelijk. Aangezien je minder stof te lezen hebt en ook alles in het Nederlands is...

trouwens de toetsvragen staan grotendeels in het toetsboek
Jij hebt het over het boek 'psychologie; een inleiding' volgens mij?

Heb jij wel die 3 tentamens gedaan van het pluspakket? Die komen nml alle drie van de radboud universiteit nijmegen en zijn dus wel hetzelfde qua niveau. Daarbij krijg je ook geen collega, dus zou je haast kunnen zeggen dat het moeilijker is. En er is wel 1 boek in het Engels (het tweede tentamen).

Ik zei ook niet dat het niveau gelijk ligt, maar die 3 tentamens wel.
Met citaat reageren
Oud 09-11-2005, 08:22
Wawl
Wawl is offline
Citaat:
nare man schreef op 08-11-2005 @ 13:52 :
Goed, ik kan het alleen vergelijken met het HBO en dat verschil is duidelijk waarneembaar.
Citaat:
Oud 10-11-2005, 18:45
sandwichman
sandwichman is offline
Bedankt mensen dat jullie de moeite namen om even te reageren!

Zelf ben ik er weer een stukje wijzer van geworden. Thnx!
Met citaat reageren
Oud 12-11-2005, 17:57
mc_hamza
mc_hamza is offline
Citaat:
pyres schreef op 07-11-2005 @ 22:20 :
ik heb 2 jaar hbo gedaan en toen overgestapt naar de univ van leiden. groot verschil is manier van vraagstelling bij tentamens en natuurlijk hoeveelheidstof. op het hbo had ik nog wel eens dat ik dmv alleen colleges volgen het tentamen kon halen maar op de univ is dat echt niet meer zo.

als jij vanaf het begin het goed aanpakt dan red je het wel. het punt is alleen dat veel ex hbo'ers het onderschatten
wat doe je trouwens..als ik mag weten?
mij lijkt Leiden ook heel interessant.. al is die streng "bindende advies" ...
wat vind je van studeren daar? de school en de mensen? zijn die mensen echt Te gezellig..zoals een klasgenootje beweert?
Met citaat reageren
Oud 12-11-2005, 17:59
mc_hamza
mc_hamza is offline
Citaat:
mc_hamza schreef op 12-11-2005 @ 18:57 :
wat doe je trouwens..als ik mag weten?
mij lijkt Leiden ook heel interessant.. al is die streng "bindende advies" ...
wat vind je van studeren daar? de school en de mensen? zijn die mensen echt Te gezellig..zoals een klasgenootje beweert?
oh ja.. psychologie.. ! oops
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten