Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Huiswerkvragen: Exacte vakken
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 26-10-2005, 21:20
Verwijderd
Hoe meet ik met een proefje (expirimentje) de energiewaarde van sla-olie ?

Ik heb werkelijk geen idee hoe ik dit moet doen maar zou iemand anders misschien een paar mogelijke oplossingen hebben. Zou wel heel fijn zijn als ik wat hulp kreeg
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 26-10-2005, 23:09
Verwijderd
Ik heb een klein aardewerken olielampje waarmee je olijfolie op kan branden. Misschien ken je iemand die ook zo'n lampje heeft.
Met citaat reageren
Oud 26-10-2005, 23:25
Keith
Keith is offline
Kan je niet zelf een lont in wat slaolie drenken en dan opbranden? Daar is toch niet speciaal een "olielamp" voor nodig?

Je kan dan bijvoorbeeld een bepaalde hoeveelheid olie hebben met dat lont erin, dat laten branden, kijken hoeveel energie dit geeft en aan de hand van de daling van het oliepeil kijken hoeveel olie er wordt gebruikt. Zo kan je toch de warmte afgifte per eenheid massa van slaolie uitrekenen?
Oud 26-10-2005, 23:32
Verwijderd
Citaat:
Keith schreef op 27-10-2005 @ 00:25 :
Kan je niet zelf een lont in wat slaolie drenken en dan opbranden? Daar is toch niet speciaal een "olielamp" voor nodig?
Dat zou ook kunnen. Ik weet alleen niet hoe goed dat werkt.
Met citaat reageren
Oud 26-10-2005, 23:48
Keith
Keith is offline
Er is iig 1 manier om daar achter te komen. Ik ben er eignelijk neit eens uit hoe je uit de warmte die je van de vlam zou krijgen meot omzetten naar een verbrandingswarmte.
Oud 27-10-2005, 10:21
Verwijderd
Citaat:
Keith schreef op 27-10-2005 @ 00:48 :
Er is iig 1 manier om daar achter te komen. Ik ben er eignelijk neit eens uit hoe je uit de warmte die je van de vlam zou krijgen meot omzetten naar een verbrandingswarmte.
Ik dacht erover om de lucht binnen een dompelaar te verwarmen, en kijken of je nog een correctie kan maken voor de overgebleven sla-olie en evt. lampje/lont.
Met citaat reageren
Oud 27-10-2005, 12:06
Keith
Keith is offline
Maar er gaat toch ook altijd veel van de verbrandingswarmte verloren aan het opwarmen van de algehele omgeving?

P.S. eignlijk hordt dit op EV denk ik.
Oud 02-11-2005, 13:43
Verwijderd
Kan ik dan dus ook hoeveelheden meten ? Qua energie dan ?
Daarmee bedoel ik kan ik de verbrandingstijd op 1 of andere manier verbinden met het aantal joule dat vrijkomt ?
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten