Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Werk, Geld & Recht
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 22-10-2005, 15:18
Verwijderd
Als je je kamerhuur opzegt heb je dus vanaf het einde van de maand nog een maand opzegtermijn. Maar stel je woont die laatste maand niet meer op het adres. Je moet dan nog wel de huur betalen, maar moet je ook nog gas, water en licht betalen?
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 22-10-2005, 15:29
Gimme more beer
Gimme more beer is offline
Ja, want formeel gezien huur je die kamer gedurende die maand ook nog voor normaal gebruik. Je zou kunnen afspreken dat je zogezegd "afgesloten" wordt door de huisbaas, maar als daar niets over is opgenomen in je contract, betaal je het in principe gewoon.
Oud 31-10-2005, 21:44
Verwijderd
Ik heb diegene erdus een mail over gestuurd en ik kreeg het volgende terug:

Wij hebben geen afspraken gemaakt over een door mij te voldoen bedrag in de periode dat ik niet meer woonachtig ben geweest aan de brasserskade. Ik heb voldaan in de energiekosten over de maand september (laatste week van september vertrokken). Betreffende de huur van de kamer zijn wel contractuele afspraken gedaan omtrent opzegtermijnen. Nogmaals, ik heb nooit van jou vernomen, alvorens mijn vertrek, dat ik had moeten voorzien in kosten terwijl ik niet meer woonachtig ben aan de brasserskade. Aanvankelijk zie ik dus, ook geen reden om in dit bedrag te voorzien.

Klopt dit, het lijkt me toch logisch dat je bij de huur van een ruimte automatisch ook de energie daarvoor huurt?
Met citaat reageren
Oud 01-11-2005, 09:50
MB
MB is offline
Lijkt me niet logisch, want als je die ruimte niet gebruikt kost die ruimte ook geen energie meer. Waarom zou hij energiekosten moeten betalen die er niet zijn?
Oud 01-11-2005, 10:23
Gimme more beer
Citaat:
MB schreef op 01-11-2005 @ 10:50 :
Lijkt me niet logisch, want als je die ruimte niet gebruikt kost die ruimte ook geen energie meer. Waarom zou hij energiekosten moeten betalen die er niet zijn?
Omdat dat de afspraken zijn. Ik twijfel even over de constructie hier, want het lijkt erop dat jullie gas, water en licht zelf betalen?

In ieder geval is er geen verschil in het gegeven of je er woont of niet. Anders zou je bijvoorbeeld ook kunnen zeggen "ik ben een weekend meer thuis geweest dan jij, dus ik betaal 2/24 minder" of iets dergelijks. Of nog erger, "jij hebt een koelkast, dus je betaalt 25 euro meer dan ik". Zo werkt het niet. De opzegtermijn is iets dat geldt voor het gehele contract, niet alleen voor de huur.
Oud 01-11-2005, 10:27
Martine1986
Martine1986 is offline
Het lijkt mij dat het er vanaf hangt of hij inclusief of exclusief gwl huurde. Huurde hij inclusief dan moet hij het natuurlijk gewoon betalen, huurde hij exclusief dan is hij degene die het gwl betaalt en dan moet hij ook gewoon voor die laatste maand betalen. (het voorschot althans, als hij daar die maand niet woont zal hij uiteindelijk, bij de verrekening, wel geld terugkrijgen denk ik)
of zie ik het nu te simpel
Oud 01-11-2005, 10:42
T_ID
T_ID is offline
Het hangt ervan af hoe de kosten geïncasseerd worden. Als het energiebedrijf je direct factureerde dan geld dat wanneer je weg was je verantwoordelijkheid eindigde. Betaalde je de kosten via de huur dan geld dat je die maand ook nog moet betalen.

Dat is het beleid bij Ymere in A'dam en Almere, ik weet verder niet hoe andere corporaties dat regelen.
Oud 01-11-2005, 11:34
Verwijderd
Citaat:
MB schreef op 01-11-2005 @ 10:50 :
Dus als jij een maand op vakantie gaat, zeg jij tegen het energiebedrijf: Ik was er toen niet, dus ik hoef geen energie te betalen.
Met citaat reageren
Oud 01-11-2005, 12:27
Gimme more beer
Citaat:
Lucky Luciano schreef op 01-11-2005 @ 12:34 :
Dus als jij een maand op vakantie gaat, zeg jij tegen het energiebedrijf: Ik was er toen niet, dus ik hoef geen energie te betalen.
De energie die je gebruikt betaal je dan, maar dat is waarschijnlijk zo weinig (nachtlamp, koelkast, diepvries), dat je inderdaad over die periode weinig aan het energiebedrijf hoeft te betalen.

De vergelijking die je stelt gaat hier dus niet op, want hij gebruikt waarschijnlijk niets in de maand oktober. Het is dus een beetje afhankelijk van de constructie.
Oud 01-11-2005, 14:26
Ivo
Ivo is offline
Ik begrijp uit je posts dat je in september bent verhuisd en dat je nu achteraf die energiekosten niet wilt betalen. Volgens mij is het heel simpel en dien je gewoon te betalen. Als de energiekosten bij je huur inbegrepen waren, had je tijdig bij de huisbaas kenbaar moeten maken dat je vanaf je verhuisdatem tot de einddatum van het contract geen gebruik wenste te maken van de gwl voorzieningen zodat de huisbaas de mogelijkhad je eventueel effectief af te (laten) sluiten. Je had dan in de betreffende laatste maand niet de mogelijkheid gehad energiekosten te maken. Wat ik uit je verhaal begrijp is je kamer niet afgesloten geweest van energie in de periode dat jij er niet meer woonde en is er ook geen verzoek bij de huisbaas geweest om dit te doen. De huisbaas is dan verplicht om je van deze basisvoorzieningen te voorzien (want ze horen bij de kamer zoals jij hem hebt aanvaardt voor het huurbedrag wat jij betaalde) en mag dan uiteraard ook de kosten hiervan aan jou doorbereken.

Indien je zelf de rekeningen van g/w/l kreeg, had je zelf moeten laten afsluiten en zul je op de eindafrekening in ieder geval voor de laatste maand geen gebruikskosten tegenkomen, alleen de maandbedragen voor de aansluitingen + belastingen hierop
Met citaat reageren
Oud 03-11-2005, 15:41
Verwijderd
Citaat:
Ivo schreef op 01-11-2005 @ 15:26 :
Ik begrijp uit je posts dat je in september bent verhuisd en dat je nu achteraf die energiekosten niet wilt betalen. Volgens mij is het heel simpel en dien je gewoon te betalen. Als de energiekosten bij je huur inbegrepen waren, had je tijdig bij de huisbaas kenbaar moeten maken dat je vanaf je verhuisdatem tot de einddatum van het contract geen gebruik wenste te maken van de gwl voorzieningen zodat de huisbaas de mogelijkhad je eventueel effectief af te (laten) sluiten. Je had dan in de betreffende laatste maand niet de mogelijkheid gehad energiekosten te maken. Wat ik uit je verhaal begrijp is je kamer niet afgesloten geweest van energie in de periode dat jij er niet meer woonde en is er ook geen verzoek bij de huisbaas geweest om dit te doen. De huisbaas is dan verplicht om je van deze basisvoorzieningen te voorzien (want ze horen bij de kamer zoals jij hem hebt aanvaardt voor het huurbedrag wat jij betaalde) en mag dan uiteraard ook de kosten hiervan aan jou doorbereken.

Indien je zelf de rekeningen van g/w/l kreeg, had je zelf moeten laten afsluiten en zul je op de eindafrekening in ieder geval voor de laatste maand geen gebruikskosten tegenkomen, alleen de maandbedragen voor de aansluitingen + belastingen hierop
Nee het gaat om iemand die hier woonde.
De kosten (g/w/l, internet, televisie) werden per maand betaald en gewoon gedeeld door het aantal huurders. Maar daarover staat niets in het huurcontract. Maar hij ging 1 oktober weg, maar had pas een week daarvoor opgezegd, en de opzeg termijn is een maand na het eind van de maand. Dus hij heeft wel huur betaald voor oktober, maar vind dat hij de rest niet hoeft te betalen omdat hij er geen gebruik van heeft gemaakt.
Met citaat reageren
Oud 03-11-2005, 15:56
Bloem
Bloem is offline
Ik vind dat hij gelijk heeft.
Met citaat reageren
Oud 03-11-2005, 16:36
Martine1986
Martine1986 is offline
Citaat:
Bloem schreef op 03-11-2005 @ 16:56 :
Ik vind dat hij gelijk heeft.
ik eigenlijk ook wel, ik neem aan dat er dan ook minder energie is gebruikt, dus het zou voor jullie op hetzelfde uit moeten komen.
Oud 03-11-2005, 16:52
Ivo
Ivo is offline
Ah, dat de kosten waar het hier om gaat door de bewoners wordt gedeelt, maakt e.e.a. duidelijker.

Energie en water is er in de laatste maand niet gebruikt, waarvoor een bedrag in mindering gebracht kan worden. Echter tv, internet en vastrechtkosten van g/w/l zijn vaste kosten. De overige bewoners gaan er van uit dat deze kosten door een X aantal personen worden gedeelt, en niet 1 maand door eentje minder. Het is dus volkomen reeel dat er even op de rekeningen gekeken worden welk deel vaste kosten zijn en welk deel afhankeliijk van gebruik. En dan de vaste kosten wel en de gebruikskosten niet betalen voor de periode dat betreffende persoon afwezig was.
Met citaat reageren
Oud 03-11-2005, 18:15
T_ID
T_ID is offline
Citaat:
Lucky Luciano schreef op 01-11-2005 @ 12:34 :
Dan staat de woning nog steeds op je naam en ben je dus degene die betaald voor de energie die op de aansluiting van die woning in die periode betaald moet worden.

Dan krijg je gewoon een factuur van € 0,00, maar het veranderd niets aan wie de afnemer van stroom is.
Reageren

Regels voor berichten