Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Lichaam & Gezondheid
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 31-10-2005, 00:55
stoepkrijtje
stoepkrijtje is offline
Ik weet niet of dit hier hoort zo niet forumbazen willen jullie hem dan verplaatsen.

Ik wil graag een tongpiercing maar wat zijn hier nou eigenlijk de risico's van. En komt het vaak voor dat er wat fout gaat? Iemand ervaring.

Wat ik me ook af vraag als ik em er nou uit wil halen groeit het gaatje dan weer dicht of hou ik voor altijd een gat in mijn tong?

Dank u
Oud 31-10-2005, 00:57
jet
jet is offline
risico 1: je tong zwelt op als een gek, je kan niet meer eten of gewoon ademhalen en je piercing moet chirurgisch verwijderd worden. navraag valt te doen bij een vriendin van mn zus. (gelukkig valt er nog navrag te doen)
er zijn genoeg risico's

maar als alles goed gaat, en je haalt je piercing eruit, zou het gaatje na maximaal een uur dicht moeten groeien, want in je tong zitten enorm veel bloedvaten
Oud 31-10-2005, 01:03
stoepkrijtje
stoepkrijtje is offline
Citaat:
jet schreef op 31-10-2005 @ 01:57 :
risico 1: je tong zwelt op als een gek, je kan niet meer eten of gewoon ademhalen en je piercing moet chirurgisch verwijderd worden. navraag valt te doen bij een vriendin van mn zus. (gelukkig valt er nog navrag te doen)
er zijn genoeg risico's

oeew dat lijkt me superpijnlijk komt dat veel voor dan?
Oud 31-10-2005, 01:45
Verwijderd
Ik heb twee tongpiercings, als je de piercing bij een ervaren, goede, hygienische piercer laat zetten, ern jezelf goed bezig houdt met de nazorg, heb je een bijzonder goede kans op goede genezing.
Het is echt erg belangrijk dat je een goede piercer neemt, ik heb bijzonder goede ervaringen met L'extremiste in Arnhem en goede ervaringen met Skinart in utrecht.

Je hebt de risico's tijdens het zetten, maar denk ook aan de risico's die je zelf in de hand hebt:
Speel niet met je piercing;
Gebruik liever plastic balletjes dan metalen;
Laat de piercing niet over je tanden rollen.

Er is online veel te vinden over de risico's van een tongpiercing, hier wat links:
http://www.ktcweb.be/tongpiercing.pdf
http://scholieren.nrc.nl/weekkrant/2001/48/4.shtml
http://www.gezondheid.be/index.cfm?f...art&art_id=986

Als je de piercing eruit haalt, groeit het gaatje gigantisch snel dicht. Ik moest geopereerd worden, toen moesten alle piercings eruit (volgens mijn anasthesist althans), en de operatie duurde een uur of... 2. Ik deed ze vlak voor de operatie uit, 2 uur later moest ik al doorprikken om ze weer in m'n tong te krijgen.
Met citaat reageren
Oud 31-10-2005, 01:53
stoepkrijtje
stoepkrijtje is offline
Citaat:
Piloff schreef op 31-10-2005 @ 02:45 :
Ik heb twee tongpiercings, als je de piercing bij een ervaren, goede, hygienische piercer laat zetten, ern jezelf goed bezig houdt met de nazorg, heb je een bijzonder goede kans op goede genezing.
Het is echt erg belangrijk dat je een goede piercer neemt, ik heb bijzonder goede ervaringen met L'extremiste in Arnhem en goede ervaringen met Skinart in utrecht.

Je hebt de risico's tijdens het zetten, maar denk ook aan de risico's die je zelf in de hand hebt:
Speel niet met je piercing;
Gebruik liever plastic balletjes dan metalen;
Laat de piercing niet over je tanden rollen.

Er is online veel te vinden over de risico's van een tongpiercing, hier wat links:
http://www.ktcweb.be/tongpiercing.pdf
http://scholieren.nrc.nl/weekkrant/2001/48/4.shtml
http://www.gezondheid.be/index.cfm?f...art&art_id=986

Als je de piercing eruit haalt, groeit het gaatje gigantisch snel dicht. Ik moest geopereerd worden, toen moesten alle piercings eruit (volgens mijn anasthesist althans), en de operatie duurde een uur of... 2. Ik deed ze vlak voor de operatie uit, 2 uur later moest ik al doorprikken om ze weer in m'n tong te krijgen.
dus als je geopereerd wordt moet de piercing eruit? Hmm dan heeft het niet zoveel zin om hem te laten zetten aangezien ik dit jaar 2x geopereerd moet worden
Oud 31-10-2005, 01:58
Verwijderd
Citaat:
stoepkrijtje schreef op 31-10-2005 @ 02:53 :
dus als je geopereerd wordt moet de piercing eruit? Hmm dan heeft het niet zoveel zin om hem te laten zetten aangezien ik dit jaar 2x geopereerd moet worden
Tsja, dat vond mijn anasthesist, maar ik heb van wat anderen gehoord dat die het onzin vonden.

Het gaat hierbij wel om een volledige narcose, vanwege die buis die ze door je keel duwen enzo. Als je piercing los raakt, kan het je keel inschieten en dat lijkt me niet bepaald... flex.
Met citaat reageren
Oud 31-10-2005, 02:03
stoepkrijtje
stoepkrijtje is offline
Nou ik las net even op die site maar ik denk dat het voor mij onmogelijk is om een piercing te nemen omdat ik nl een chronische darmontsteking heb en daar heel veel medicijnen voor moet slikken. ja bij mij zal het dan ook gaan om een volledige narcose. Pff van de week toch maar even bellen naar de piercingshop. Ik wil zow graag een tongpiercing maja als t niet kan dan kan t niet
Oud 31-10-2005, 02:05
Verwijderd
Ik zou zowel naar je behandelend arts, als naar de piercer bellen. Piercer is geneigd te zeggen dat het wel kan met die buis door je keel, behandelend arts van niet. Dan moet je zelf een realistische conclusie trekken.
Met citaat reageren
Oud 31-10-2005, 02:07
stoepkrijtje
stoepkrijtje is offline
Nah ik zit vooral met die darmziekte en die medicijnen. Jezus lelijk man ik wil t zo graag. Maar ja ik zal ook zeker mijn internist even bellen ja.
Oud 31-10-2005, 02:09
Verwijderd
Ik zou er sowieso een week mee wachten, dan kan je het hele zaakje nog even overdenken.

Succes, ik ga leren en maffen.
Met citaat reageren
Oud 31-10-2005, 09:31
coopergirl
coopergirl is offline
Check btw op lifestyle het pierc-topic eens! Daar staan wellicht ook wel tips en informatie in waar mee uit de voeten kunt!
Oud 31-10-2005, 15:12
Amma
Amma is offline
Ik heb er bijna een jaar geleden een laten zetten, en had toen van tevoren ook over de risico's gelezen. Daar stonden de vreselijkste dingen bij, van ontstekingen tot dodelijke bloedingen.
Ik heb dat maar met een korreltje zout genomen, de kans dat zoiets gebeurt is nihiel.
Als je naar een goede shop gaat, met een gediplomeerd piercer, is er niks aan de hand

Het piercen zelf voel je niet veel van, tenminste ik niet.
Je krijgt meteen een behoorlijk lang staafje erin, je weet eerst niet waar je em moet laten
Maar 's avonds ben je er blij mee want dan is je tong opgezwollen als een idioot.. Ik had erg veel pijn de eerste dagen, kon niks eten en praten ging ook voor geen meter. Na ongeveer een week was dat al een stuk beter, en 10 dagen mocht een korter staafje in.

Maar, als je 2 keer geopereerd moet worden, zou ik er even mee wachten. De kans is groot dat ie eruit moet, en als je em daarna niet meer door krijgt, is het zonde van je geld
Succes
Met citaat reageren
Oud 01-11-2005, 14:53
stoepkrijtje
stoepkrijtje is offline
hmm ik heb net naar de piercingshop gebeld en die dacht dat het wel kon maar ik kon beter ff met mijn arts overleggen voor de zekerheid. Hij zei ook dat bij operaties de piercing er op zich niet uit zou hoeven maar dat er dokters zijn die liever hebben dat dit wel gebeurd.

Dus....... mischien kan ik toch een tongpiercing, ik ben al een stuk blijer nu.
Oud 01-11-2005, 14:59
BrunetJuh
BrunetJuh is offline
Ik ken iemand die er absoluut niet tegen kon en heel de tong opgezweld was en die heeft er niet zo lang van kunnen genieten.
Oud 01-11-2005, 16:10
stoepkrijtje
stoepkrijtje is offline
nja der zijn risico's natuurlijk maar die komen niet zo heel vaak voor gelukkig, nu is het zo dat als ik het mag dan doe ik het ook Nu alleen nog zorgen dat mijn moeder geen hartaanval krijgt
Oud 01-11-2005, 17:06
Verwijderd
Citaat:
stoepkrijtje schreef op 01-11-2005 @ 15:53 :
hmm ik heb net naar de piercingshop gebeld en die dacht dat het wel kon maar ik kon beter ff met mijn arts overleggen voor de zekerheid. Hij zei ook dat bij operaties de piercing er op zich niet uit zou hoeven maar dat er dokters zijn die liever hebben dat dit wel gebeurd.

Dus....... mischien kan ik toch een tongpiercing, ik ben al een stuk blijer nu.
meid, de kans is echt groot dat je em eruit moet halen tijdens de operatie. Ik weet niet hoelang je dan onder narcose gaat, maar als het niet langer dan 1 a 2 uur is, kan je em er weer indoen, wellicht moet je door een vliesje heenprikken, maar dat is zo gebeurd, en als je lekker versuft bent van de narcose, doet et niet echt pijn.
Met citaat reageren
Oud 01-11-2005, 17:39
stoepkrijtje
stoepkrijtje is offline
nja t zal dan gaan om een stukje darm weghalen. ik weet t nie maar dat hoor ik 9 november,

nu alleen mijn moeder nog
Oud 01-11-2005, 18:38
KiMZz
KiMZz is offline
Ik heb een tongpiercing, tong is wel erg opgezwollen toen hij net was gezet en kon niet eten, maar gaat de dag erna meteen beter. Heb m al 3,5 jaar en daarna nooit meer last van gehad.
Als je m er uit haalt groeit ie ws binnen een kwartier al gedeeltelijk dicht, dan moet je iig moeite doen om hem er weer in te doen.. De kans dat de risico's die eraan verbonden zijn zitten jou overkomen zijn maar klein hoor!
Succes ermee. En trouwens, als je 16 jaar of ouder bent hoef je geen toestemming te hebben van je ouders om m te laten zetten. (Bij mij vroegen ze notabene legitimatie, en ik was 17 )
Oud 01-11-2005, 18:59
Verwijderd
Citaat:
stoepkrijtje schreef op 01-11-2005 @ 18:39 :
nja t zal dan gaan om een stukje darm weghalen. ik weet t nie maar dat hoor ik 9 november,

nu alleen mijn moeder nog
Wanneer is die op? Als het voor december dit jaar is, zou ik er rustig mee wachten tot na de operatie. Die piercers blijven wel wachten, hoor.
Met citaat reageren
Oud 01-11-2005, 19:15
stoepkrijtje
stoepkrijtje is offline
nah geen idee ja natuurlijk wacht ik, 9 november hoor ik of ze dat gaan doen. zo niet laat ik em piercen ja ik krijg em voor sinterklaas van mijn vriendje zodat hij de schuld krijgt hahaha mijn moeder gaat nl een hartaanval krijgen en mij onterven
Oud 01-11-2005, 20:46
Verwijderd
Citaat:
stoepkrijtje schreef op 01-11-2005 @ 20:15 :
nah geen idee ja natuurlijk wacht ik, 9 november hoor ik of ze dat gaan doen. zo niet laat ik em piercen ja ik krijg em voor sinterklaas van mijn vriendje zodat hij de schuld krijgt hahaha mijn moeder gaat nl een hartaanval krijgen en mij onterven
Meid, je bent 19, er zijn zat meiden die ergere dingen voor hun 19e hebben gedaan.
Met citaat reageren
Oud 01-11-2005, 21:20
stoepkrijtje
stoepkrijtje is offline
nah jij kent mijn moeder niet hoor ik wel haha die flipte al bij mijn navelpiercing
Oud 01-11-2005, 21:46
Verwijderd
dan laat je je piercer er lichtpaarse/roze balletjes opzetten en zeg je dat je op je tong hebt gebeten.

Of je bent straight en eerlijk, en praat met rede.

Of je gaat het huis uit.
Met citaat reageren
Oud 01-11-2005, 23:00
stoepkrijtje
stoepkrijtje is offline
Citaat:
Piloff schreef op 01-11-2005 @ 22:46 :
dan laat je je piercer er lichtpaarse/roze balletjes opzetten en zeg je dat je op je tong hebt gebeten.

Of je bent straight en eerlijk, en praat met rede.

Of je gaat het huis uit.
Haha ik ben het huis al uit dat is t nou juist, O god ik ben banger voor mijn moeder dan het zetten van die piercing. Naja ik zie wel hoe ze reageert heeft iemand nog tips voor overspannen moeders??
Oud 01-11-2005, 23:19
Verwijderd
Citaat:
stoepkrijtje schreef op 02-11-2005 @ 00:00 :
Haha ik ben het huis al uit dat is t nou juist, O god ik ben banger voor mijn moeder dan het zetten van die piercing. Naja ik zie wel hoe ze reageert heeft iemand nog tips voor overspannen moeders??
ga de eerste paar dagen niet naar haar toe, als je weer normaal kan praten, zeg er dan niks van. (roze balletjes.)
en... tsja. speel er niet mee, zodat ze het niet ziet.
Met citaat reageren
Oud 01-11-2005, 23:23
stoepkrijtje
stoepkrijtje is offline
Citaat:
Piloff schreef op 02-11-2005 @ 00:19 :
ga de eerste paar dagen niet naar haar toe, als je weer normaal kan praten, zeg er dan niks van. (roze balletjes.)
en... tsja. speel er niet mee, zodat ze het niet ziet.

hmm das wel een goeie tip ja ik zat er zelf ook aan te denken dat ik het gewoon voor sinterklaas kreeg van mijn vriend hahaha naja ik denk er nog wel even over na
Oud 02-11-2005, 14:59
stoepkrijtje
stoepkrijtje is offline
ik heb net mijn internist gebeld, ik mag em laten zetten Alleen in mijn tong want die ontsmet zichzelf heel goed. Als ik bijv een labret wou moest ik extra medicijnen slikken.......

ooooow ik ben zo blij
Oud 02-11-2005, 16:30
U*NiQ
U*NiQ is offline
Ik heb in april mijn tongpiercing laten zitten na een eerst een telefoontje gepleegd te hebben naar mijn tandarts
Mijn tandarts zei dat het niet super goed was voor je tanden, maar als je kunstof balletjes gebruikte was het risico dat je tanden beschadigen nog het kleinst.

Ik heb overigens een week niet kunnen eten en amper kunnen praten. Verschrikkelijk.
Met citaat reageren
Oud 02-11-2005, 16:51
stoepkrijtje
stoepkrijtje is offline
hoe zit het eigenlijk met roken dan? Ik neem em nou toch maar ik denk mischien dat iemand het weet??
Oud 02-11-2005, 20:15
U*NiQ
U*NiQ is offline
Vanaf het moment dat je de tongpiercing hebt laten zetten mag je 48 uur niet roken en niet drinken.
Met citaat reageren
Oud 02-11-2005, 22:17
Verwijderd
cool meid, maar is het niet handig om eens te googlen voor je dingen vraagt?

En, waar laat je em zetten?
Met citaat reageren
Oud 02-11-2005, 22:18
stoepkrijtje
stoepkrijtje is offline
nah ik heb het verteld en mijn moeder was nogal teleurgesteld

Maja verder maakte ze gelukkig niet niet zo'n drama ik denk dak em volgende week laat zetten
Oud 02-11-2005, 22:19
stoepkrijtje
stoepkrijtje is offline
Citaat:
Piloff schreef op 02-11-2005 @ 23:17 :
cool meid, maar is het niet handig om eens te googlen voor je dingen vraagt?

En, waar laat je em zetten?
heb ik gedaan geloof me ze zeggen allemaal wat anders. Ik laat em zetten bij van olfen in oldenzaal, ze staan hier supergoed bekend dus dat komt wel goed
Oud 02-11-2005, 22:21
Verwijderd
Kijk hier alsjeblieft nog even en vraag daar advies voor een goede piercer in jouw buurt. (=Verstandig.)

edit:
goezo dat je je ma op de hoogte hebt gebracht.
Met citaat reageren
Oud 02-11-2005, 22:23
stoepkrijtje
stoepkrijtje is offline
zal ik doen maar van ollfen is supergoed, ze staan ook op piercing.pagina.nl enz het is daar heel netjes en ik heb hem al gemaild en hij gaf keurig antwoord op mijn vragen. Maar ik zal nog ff vragen daar.

thanxxx
Oud 02-11-2005, 22:40
Verwijderd
Goed zo.

http://forum.leerlingen.com/vbb/show...threadid=44935
Citaat:
Het is helaas wel zo dat ik nog nooit iemand hebt gezien die zoveel mensen terug krijgt in de winkel omdat de piercing ontstoken is. Van Olffen bakt er maar weinig van

http://piercing.smoelenpagina.nl/hans/1288.html
(hij is lelijk. )

Verder, google zelf maar even.
Met citaat reageren
Oud 02-11-2005, 22:52
stoepkrijtje
stoepkrijtje is offline
Ja hij is echt goed hoor, hem vertrouw ik wel haha ik ben al heel lang aan het googlen alleen over het roken vond ik moeilijk te vinden.
Oud 02-11-2005, 22:54
stoepkrijtje
stoepkrijtje is offline
die quote is onzin want hij is heel secuur en hij neemt een half uur per klant. Gewoon om te kijken of alles goed gaat enz je moet daar dus vrij lang blijven. Nah ik vertrouw hem echt wel. Hij staat hier erg goed bekend iig.
Oud 02-11-2005, 22:55
Verwijderd
Citaat:
stoepkrijtje schreef op 02-11-2005 @ 23:52 :
Ja hij is echt goed hoor, hem vertrouw ik wel haha ik ben al heel lang aan het googlen alleen over het roken vond ik moeilijk te vinden.
Post je resultaat als je de piercing hebt?
Met citaat reageren
Oud 02-11-2005, 22:59
stoepkrijtje
stoepkrijtje is offline
is goed, ik denk dak em volgende week neem ff wachten op mijn salaris..
Oud 02-11-2005, 23:02
Akilina
Akilina is offline
Hhmm, wel goed dat je jezelf er zo serieus op voorbereid hebt en dat je eerst aan je internist gevraagd hebt of het wel verstandig was en zo.

Als ik jou was, zou ik wel voor de eerste paar dagen vloeibaar eten in huis halen, zoals vla en zo, dat is wel lekker. Want de eerste paar dagen is het echt moeilijk om te kauwen. Ook zijn ijsjes of ijsblokjes wel lekker voor de eerste paar dagen, tegen de zwelling en dergelijke. En daarnaast is het inderdaad beter om de eerste dagen dat je je piercing hebt niet echt dingen te doen, zoals tongzoenen, orale seks, roken, alcohol drinken, et cetera.
Oud 02-11-2005, 23:05
stoepkrijtje
stoepkrijtje is offline
Citaat:
Akilina schreef op 03-11-2005 @ 00:02 :
Hhmm, wel goed dat je jezelf er zo serieus op voorbereid hebt en dat je eerst aan je internist gevraagd hebt of het wel verstandig was en zo.

Als ik jou was, zou ik wel voor de eerste paar dagen vloeibaar eten in huis halen, zoals vla en zo, dat is wel lekker. Want de eerste paar dagen is het echt moeilijk om te kauwen. Ook zijn ijsjes of ijsblokjes wel lekker voor de eerste paar dagen, tegen de zwelling en dergelijke. En daarnaast is het inderdaad beter om de eerste dagen dat je je piercing hebt niet echt dingen te doen, zoals tongzoenen, orale seks, roken, alcohol drinken, et cetera.

Ja maar ik vind ook dat je voordat je een piercing neemt goed geinformeerd moet zijn, verder zal ik zeker voor de eerste dagen veel ijsjes en vla halen. Lijkt me beter. Maar dankje wel voor je reactie
Oud 02-11-2005, 23:06
Verwijderd
Ga NIET zuipen de eerste paar dagen dat je em hebt. ZEKER geen sterke drank. (ervaring)
En spoel je mond met een mix van mint, zout en salie.

En luister goed naar de piercer.

(vla = heilig)
Met citaat reageren
Oud 02-11-2005, 23:08
stoepkrijtje
stoepkrijtje is offline
Citaat:
Piloff schreef op 03-11-2005 @ 00:06 :
Ga NIET zuipen de eerste paar dagen dat je em hebt. ZEKER geen sterke drank. (ervaring)
En spoel je mond met een mix van mint, zout en salie.

En luister goed naar de piercer.

(vla = heilig)
haha ik drink sowieso nooit alcohol ivm met mijn medicijnen.

En die mix?? die heb ik nergens gehoord of gelezen, wil je eens uitleggen waarom ontsmet dat ofzow?
Oud 02-11-2005, 23:08
Akilina
Akilina is offline
Oh ja, en spoelen met Listerine is ook wel goed, gewoon 2 of 3 keer per dag na het eten en zo, om bacterieën tegen te gaan. Dat deed ik tenminste.
Oud 02-11-2005, 23:11
stoepkrijtje
stoepkrijtje is offline
Citaat:
Akilina schreef op 03-11-2005 @ 00:08 :
Oh ja, en spoelen met Listerine is ook wel goed, gewoon 2 of 3 keer per dag na het eten en zo, om bacterieën tegen te gaan. Dat deed ik tenminste.
listrine had ook gehoord. Ook nadat je een aantal sigaretten had gerookt en na elke maaltijd. Maar die mix van piloff heb ik nergens gehoord of gelezen.
Oud 02-11-2005, 23:39
Verwijderd
Geeeeen listerine! Daar zit alcohol in, dat wil je dus echt niet! Je piercer al dat ook zeggen, als het een goede is.

Oke, die mix, het is een soort van oma-recept. (ik vergat te zeggen dat je het wel in water op moet lossen. )
Oke, het komt er in het kort op neer dat het zout de boel reinigt, salie de ontstekingen helpt voorkomen, en mint ook een dergelijke werking heeft.

(M'n boeken zitten nog in verhuisdozen, waaronder m;n geneeskrachtige kruiden-encyclopedie.)

http://www.gezondheidsplein.nl/gp/gp...rdeelmee&id=21
Citaat:
Ook moet ik spoelen met zeezout opgelost in lauw water, listerine is uit den boze!! Is 27% alcohol of iets, het doodt wel bacterieën, maar ook je goeie bacterieën door de alcohol en dat vermindert het genezingsproces

Salie:
Citaat:
alvia officinalis ( Salie )
Te gebruiken delen: Bladeren, etherische olie
Eigenschappen: Bloedstelpend, ontsmettend. Aftreksel inwendig: bij spijsverteringsproblemen; als spoeling: mondzweren, pijnlijke keel, tandvleesaandoeningen; als thee tegen bloedend tandvlees en een pijnlijke keel.
Pas Op! Matig gebruiken. Niet geschikt voor zwangere vrouwen en personen met epilepsie.
Met citaat reageren
Oud 02-11-2005, 23:42
stoepkrijtje
stoepkrijtje is offline
hmm goed dat je het ff zegt want ik had dat zo gedaan Jou recept zal ik zeker proberen en zeezout heb ik wel gehoord. naja ff kijken wat de piercer zegt.
Oud 02-11-2005, 23:43
Verwijderd
bij m'n eerste tongpierc had ik gewone mondspoeling zonder alcohol (van het kruidvat, goedkoop, blauwe vloeistof, tis met fluoride oid.) gebruikt, dat duurde een weekje langer om goed te genezen dan met de kruiden.

Tweede: met kruiden. ging als een speer.
Met citaat reageren
Oud 03-11-2005, 10:25
Verwijderd
heb tong piercing gehad en je kan gewoon roken.
En als het wondje genezen is (2 maanden) dan kan je hem makkelijk der een week uithalen zonder dat het dichtgroeit.
(weet je het niet zeker gewoon na 2/3 dagen hem der weer ff een uur indoen)

verder zou ik veel ijs nemen(ijsblokjes en waterijs)als je dat mag
en gewoon zo snel mogelijk vast voedsel proberen en spoelen met water of die kruidenmix eerder vermeld.

en de eerste week/weken geen drugs of drank maar dat nam je toch al niet

Veel suc6

offtopic @ piloff : je heb 2 tongpiercings heb je die naast elkaar of achter elkaar

Laatst gewijzigd op 03-11-2005 om 10:28.
Met citaat reageren
Reageren

Regels voor berichten