Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Lichaam & Gezondheid
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 13-02-2012, 15:08
Verwijderd
Ik ben wel benieuwd hoe dat zit bij anderen.
Ik heb 2,5 jaar een slotjesbeugel gehad, tot 2009. Daarna zijn er spalkjes achter mijn tanden geplakt, van hoektand tot hoektand, zowel boven als onder. Die moesten er volgens de ortho de rest van mijn leven blijven zitten. Prima, ware het niet dat ie zowat elke maand wel een keer losschiet en dan kan ik weer langs om de boel te laten plakken. Daar word ik een beetje moe van en ik heb weinig zin om dat de rest van mn leven te blijven doen. Ik eet geen fietsen. Mijn man zegt dat ik knettergek ben en dat ik het ding er gewoon uit moet laten halen, maar ik wil natuurlijk niet dat ik dan over een paar jaar weer een Steve Buscemigebit heb.

tl;dr:

Heb jij een spalk, en zo nee, zijn je tanden weer aan de wandel gegaan? En als je er wel een hebt: hoevaak gaat ie gemiddeld kapot bij jou?
Met citaat reageren
Oud 13-02-2012, 15:10
Verwijderd
Ik heb een spalkje ja, onder en boven. Nog nooit kapot gegaan, en ik denk dat ik hem nu zo'n 5 of 6 jaar zal hebben? Een van mijn tanden is wel heeeeeel erg langzaam een beetje aan het draaien, maar niet echt storend ofzo. Dus ik heb er echt nooit last van!
Met citaat reageren
Oud 13-02-2012, 15:14
rallone
rallone is offline
Ik heb een spalkje maar deze zijn nog nooit kapot of los gegaan.
Oud 13-02-2012, 16:09
Catch
Catch is offline
Ik heb ook al jaren een spalkje en die is ook nooit stuk gegaan. Misschien ligt het aan je orthodontist? Als je hem wilt houden zou ik sowieso eens langs een andere ortho/tandarts gaan. Heb je ook enig idee waarom dat ding steeds losgaat? Lijkt me niet de bedoeling.
Met citaat reageren
Oud 13-02-2012, 16:22
Verwijderd
Geen spalk, wel als prepuber een bovenbeugel gehad (hoewel geen plaatjes; had zo'n los ding). Mijn boventanden zijn een beetje gaan wandelen, maar ze zijn wel ongeveer even netjes als ze 10 jaar geleden waren; ze zijn beslist niet terug gegaan naar de toestand voor de beugel!
Met citaat reageren
Oud 13-02-2012, 16:40
fizzle-fluffy
fizzle-fluffy is offline
Mij werd gezegd dat de spalkjes er maar 10 jaar inmoesten. Mijn spalk boven is een keer doormidden gebroken (toen heeft mijn tandarts de tanden maar aan elkaar gelijmd ) en hij is 1 tand korter nu. Ik dacht dat dat goed was en ik hem juist moest laten afslijten.
Maar ik had dan ook een beugel voor mijn overbeet, en ik snap sowieso niet hoe die spalk dat gaat beinvloeden.
Met citaat reageren
Oud 13-02-2012, 17:13
Pluis
Pluis is offline
Ik heb spalkjes sinds mijn 11e, en hij is maar 1 keer kapotgegaan. Helaas is na een jaar of 10 het materiaal waarmee het spalkje aan een voortand vastzat losgegaan zonder dat ik het doorhad, en toen ik het wel doorhad geloofde de tandarts me niet. Die voortand is vervolgens wel aan de wandel gegaan dus heb ik maar besloten om nogmaals een half jaar een plaatjesbeugel te nemen. Inmiddels staat de boel weer mooi recht. Ik laat de draadjes mooi zitten, zeker omdat ik nog niet al mijn verstandskiezen door heb en die kunnen de boel anders weer compleet doen verschuiven.
Oud 13-02-2012, 18:11
Verwijderd
Oke, dus duidelijk dat het niet normaal is dat hij zovaak losgaat vraag me af wat ik dan verkeerd doe.
Met citaat reageren
Oud 13-02-2012, 18:12
Verwijderd
Citaat:
zeker omdat ik nog niet al mijn verstandskiezen door heb en die kunnen de boel anders weer compleet doen verschuiven.
Nee dat gebeurt niet door verstandskiezen. Dat gebeurt altijd, tanden en kiezen hebben altijd de neiging om gedurende het leven naar voren te schuiven.

http://www.checkdent.com/en/videos/m...drift-120.html

Het "compleet verschuiven" komt doordat je tanden en kiezen het liefste in hun natuurlijke stand terug willen staan.
Met citaat reageren
Oud 13-02-2012, 19:47
Hawahaai
Hawahaai is offline
Ik heb zowel boven als onder een spalkje, nu zo'n tien jaar denk ik. Van het onderspalkje is een keer een lijmplekje bijgevijld, omdat daar een stukje afgesprongen was. Maar de spalk zit daar nog goed vast. Boven heb ik denk ik 3 reparaties gehad. Daar laat het ijzerdraadje steeds los van het buitenste lijmplekje. Dat gebeurt vooral als ik iets te hards toch heb afgebeten.
Over tanden aan de wandel weet ik niets, maar ik ga het niet riskeren. Op zich heb ik geen last van de spalkjes en ik wil echt niet dat mijn tanden weer zo scheef gaan staan als in het pre-beugel-tijdperk.
Met citaat reageren
Oud 13-02-2012, 20:24
ashgirl
ashgirl is offline
Zoals velen zie ik, heb ik ook een spalkje onder en boven.Ik heb hem nu denk ik 4 à 5 jaar, maar de spalkjes zijn nog nooit losgegaan of kapot gegaan.
Met citaat reageren
Oud 13-02-2012, 23:30
Verwijderd
Ik heb onder en boven spalkjes, nu zo'n 10 jaar. Nooit losgegaan. Maar volgens mij zijn die spalkjes de eerste jaren belangrijker en is de kans daarna kleiner dat je tanden weer scheef gaan staan. Maar dat weet ik niet zeker.
Met citaat reageren
Oud 14-02-2012, 07:01
Verwijderd
Ik heb alleen onder een spalkje. Nu zo'n 4-5 jaar denk ik, en hij is nog nooit kapot gegaan. Voor boven heb ik een nachtbeugel (zo'n plastic ding) en die gaat wel regelmatig kapot maar volgens de ortho kan ik geen spalkje krijgen. Als ik mijn nachtbeugel een paar dagen niet in doe dan verschuiven m'n tanden wel weer, dus het duurt wel een tijd totdat ze niet meer aan de wandel gaan.
Met citaat reageren
Oud 14-02-2012, 08:48
Verwijderd
Ik heb onder een spalkje, ik denk nu zo'n vijf tot zes jaar. Het spalkje is bij mij een aantal keren los gegaan, met name in het eerste jaar, maar zit nu al vijf jaar gewoon vast. Ik heb voor boven zo'n gehemeltje dat ik 's nachts in moet, dat moet ik wel echt minstens twee keer per week 's nachts in, mijn tanden hebben na zo ang nog steeds de neiging om te gaan wandelen. Mijn kaak was de smal en is breder gemaakt en dat gaat prima, maar ik heb det ding een keer drie weken niet in gehad en toen kon ik 'm al bijna niet meer in. Maar ik weet uiteraard niet of jouw tanden nog zo aan de wandel zullen gaan als die van mij.
Met citaat reageren
Oud 14-02-2012, 12:57
ThomasJu
ThomasJu is offline
Bedoel je zo een nachtbeugel met 'gehemeltje'?

Die heb ik, ik heb hem braaf elke nacht in. Al een aantal jaren. Ik ben nu met m'n 3de bezig, want omdat ik 's nachts een beetje bijt komen er gaatjes in.

Die nachtbeugel is voor boven, onder heb ik een spalkje. Deze is 1 keer los geschoten, gelijk de eerste week. Dit kwam omdat ik te veel speeksel in mijn mond had tijdens het vastzetten. Hierdoor werkt de lijm minder goed.

Zowel de ortho als de tandarts zegt dat ik voor altijd mijn nachtbeugel moet dragen
Met citaat reageren
Oud 14-02-2012, 13:01
Verwijderd
Citaat:
Ik heb onder een spalkje, ik denk nu zo'n vijf tot zes jaar. Het spalkje is bij mij een aantal keren los gegaan, met name in het eerste jaar, maar zit nu al vijf jaar gewoon vast. Ik heb voor boven zo'n gehemeltje dat ik 's nachts in moet, dat moet ik wel echt minstens twee keer per week 's nachts in, mijn tanden hebben na zo ang nog steeds de neiging om te gaan wandelen. Mijn kaak was de smal en is breder gemaakt en dat gaat prima, maar ik heb det ding een keer drie weken niet in gehad en toen kon ik 'm al bijna niet meer in. Maar ik weet uiteraard niet of jouw tanden nog zo aan de wandel zullen gaan als die van mij.
Die beugel van mij kan ik ook al héél lang niet meer in, maar mijn tanden staan nu netter dan toen ik 'm nog inhad (minder grote spleetjes ertussen).
Met citaat reageren
Oud 14-02-2012, 14:00
Little Phoebe
Little Phoebe is offline
Ik heb boven en onder een draadje ja. Ze zijn nog nooit los gegaan (mijn tandarts trekt er altijd even aan met dat nare haakje).

De enige reden dat er ooit iets is verschoven, is door de combinatie doorkomende verstandskiezen en nagelbijten. Toen voelde ik mijn tand verschuiven, ik ben ook de enige die het verschil ziet. Nu bijt ik niet meer en staat mijn gebit weer tijdelijk stil. Tot mijn verstandskiezen echt door gaan komen.
Oud 14-02-2012, 14:32
Verwijderd
ja heb spalkje, maar die is nog nooit losgegaan, het is ook niet van ijzer maar vana nder spul omdat ze daar geen goede ervaring mee hadden in het ziekenhuis..
Met citaat reageren
Oud 14-02-2012, 18:01
Verwijderd

Nee, ik had zoiets. Als ik die lange tijd niet in heb, trekt mijn bovenkaak weer samen, waardoor alle tanden weer helemaal bij elkaar gedrukt worden in een bovenkaak die eigenlijk te klein/smal is voor mijn tanden. Het is bij mij dus geen optie om dat ding niet/minder te dragen.
Met citaat reageren
Oud 16-02-2012, 16:16
Vogelvrij
Vogelvrij is offline
Ik heb nu zo'n tien jaar boven en onder een spalkje, zijn nog nooit losgegaan, alleen bij één tand is de lijm een beetje verdwenen. Als ik er continu problemen mee zou hebben, zou ik ze eruit laten halen (ook omdat ze destijds zeiden dat je ze zo'n tien jaar nodig had). Liever wat scheve tanden dan steeds weer terug naar de orthodontist, lijkt me.
Oud 19-02-2012, 14:04
xmyrthe
xmyrthe is offline
Ik heb ook spalkjes achter mijn boven en ondertanden. Ik heb mn beugel nu 2jaar niet meer en in die tijd zijn ze nog nooit los gegaan!
Oud 19-02-2012, 17:07
Rivka
Rivka is offline
Ik zou even naar een andere orthodontist gaan, want dit kan echt niet aan jou liggen. En zomaar eruit laten halen zou ik niet doen, want als je tanden daarna gaan verschuiven heb je echt spijt.

OT: Mijn beugel ging er 2 jaar geleden uit en sindsdien heb ik boven en onder een spalkje, waar ik nooit last van heb gehad.
Oud 19-02-2012, 19:09
astro-rock79
astro-rock79 is offline
Ik heb een spalk alleen onder. Nooit last van en nooit los gegaan. Eerst was wel ff wennen maar letter raak je er gewend aan
Met citaat reageren
Oud 19-02-2012, 22:11
HandDoek
HandDoek is offline
Ik heb boven en onder een spalkje, sinds ongeveer een half jaar. In de eerste twee maanden ging hij heel vaak los, toen gooide hij er een liter lijm overheen. Sindsdien nergens last van gehad.
Met citaat reageren
Oud 20-02-2012, 09:36
Verwijderd
Citaat:
Ik zou even naar een andere orthodontist gaan, want dit kan echt niet aan jou liggen. En zomaar eruit laten halen zou ik niet doen, want als je tanden daarna gaan verschuiven heb je echt spijt.

OT: Mijn beugel ging er 2 jaar geleden uit en sindsdien heb ik boven en onder een spalkje, waar ik nooit last van heb gehad.
Ik zit (zat) bij een vrij grote praktijk en word eigenlijk elke keer door iemand anders geplakt. Dus daar kan het haast ook niet aan liggen...
Met citaat reageren
Oud 20-02-2012, 14:43
Verwijderd
Ik heb al 9 jaar spalkjes boven en onder, en zo'n 4 jaar geleden is er aan de bovenkant een klein hoekje een beetje verbogen, dat voel ik nu, maar voor de rest nog nooit losgeraakt of iets.

Het is soms onhandig met eten wat er tussen gaat zitten, maar voor de rest absoluut geen last van.
Met citaat reageren
Oud 23-02-2012, 16:31
*amélie*
*amélie* is offline
Citaat:
Ik zit (zat) bij een vrij grote praktijk en word eigenlijk elke keer door iemand anders geplakt. Dus daar kan het haast ook niet aan liggen...
Sinds een jaar of 15 heb ik een spalkje onder en daar is nooit wat mee geweest. De ortho wilde toen geen spalkje boven plaatsen, omdat de kans vrij groot zou zijn dat je met ondertanden dat bovenste spalkje eraf bijt. Misschien gebeurt dit bij jou?

Ik had toen wel zo'n plaatje voor boven, maar die paste na een paar jaar niet meer en toen mijn verstandskiezen doorkwamen gingen mijn tanden (na ong 5 jaar) toch nog aan de wandel. Toen hebben ze toch een spalkje boven gezet en nooit wat mee gehad (hij zit wel vrij hoog, zodat mijn onderste tanden er niet tegenaan komen).

Toevallig heb ik de laatste keer aan de tandarts gevraagd of die dingen er nog uit moeten, maar zij raadde aan om ze zo lang ze er nog goed inzitten, te laten zitten omdat je tanden altijd blijven terug bewegen naar de oorspronkelijk positie...

Laten bij jou beide spalkjes los? Wel vreemd dat ze loslaten, misschien gebruikt de hele praktijk een andere techniek dan de meeste ortho's ofzo?
Oud 23-02-2012, 17:38
Hawahaai
Hawahaai is offline
Citaat:
Wel vreemd dat ze loslaten, misschien gebruikt de hele praktijk een andere techniek dan de meeste ortho's ofzo?
Zelfs in Tsjechië gebruiken ze dezelfde 'lijm' bij de tandarts, dus dat lijkt me iets universeels. Tenzij het aan de hoeveelheid ligt. Wat wel zou kunnen is dat de stand van je tanden of de manier van bijten/eten invloed heeft op hoe snel je spalkje stuk gaat.
Met citaat reageren
Oud 23-02-2012, 20:53
Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Wellicht heeft het iets te maken met je speeksel waardoor die lijm sneller loslaat oid?
Oud 23-02-2012, 22:28
fizzle-fluffy
fizzle-fluffy is offline
Dat zou wel kunnen, pepermuntjes lossen in mijn mond ook sneller op dan in de mond van mijn vriendje.
Met citaat reageren
Oud 24-02-2012, 08:06
Verwijderd
Dat van het bijten klinkt wel logisch eigenlijk. Het is 9 van de 10 keer mijn hoektand rechtsboven waar het losgaat namelijk. Ik zal het iig eens aankaarten de volgende keer dat ik een afspraak maak.
Met citaat reageren
Oud 24-02-2012, 11:49
*oma*
*oma* is offline
Ik heb mijn spalkje nu 12 jaar denk ik? Hij is een keertje beetje losgegaan aan de zijkant. Mijn tandarts heeft eigenlijk nooit gezegd of die erin moest blijven of eruit moest. En ik ben te lui om daar verder over na te denken, dus nu heb ik mijn spalkje nog steeds en tevens een recht gebit
Oud 27-02-2012, 21:48
KoalaBroodje
KoalaBroodje is offline
Onder heb ik een spalk.
Boven moet ik af en toe s'nachts een plaatje in.
Met citaat reageren
Oud 27-02-2012, 22:27
cjvolten
cjvolten is offline
Citaat:
Ik heb ook spalkjes achter mijn boven en ondertanden. Ik heb mn beugel nu 2jaar niet meer en in die tijd zijn ze nog nooit los gegaan!
Dit dus...
Oud 29-02-2012, 17:42
Guinie
Guinie is offline
Ik heb sinds ik vier jaar geleden van m'n beugel af was ook een draadje achter m'n tanden, boven en onder van hoektand tot hoektand. Geen problemen mee gehad, totdat vorige oktober ineens de enige kant losschoot (-->laten vastplakken bij onze ortho/tandarts), en vorige maand ineens de andere kant losschoot (-->weer laten vastplakken). Vraag me af of het onder ook los gaat schieten of niet. De tandarts merkte wel dat een van mijn tanden een beetje verschoven was, omdat ik te lang gewacht had met vast laten plakken.
Met citaat reageren
Oud 29-02-2012, 22:47
xsophiex
xsophiex is offline
Ben ik dan de enigste die 5 jaar een beugel heeft gehad en geen spalkje(s) heeft?
Met citaat reageren
Oud 29-02-2012, 23:27
astro-rock79
astro-rock79 is offline
Citaat:
Ben ik dan de enigste die 5 jaar een beugel heeft gehad en geen spalkje(s) heeft?
Ik heb géén beugel gehad. Maar heb nu wel 2 jaar al een spalkje.
Met citaat reageren
Reageren

Regels voor berichten