Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Lichaam & Gezondheid
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 09-12-2005, 19:29
Verwijderd
Even een vraagje:

Een vrouw die ik ken wil haar hele leven al gaatjes in haar oren laten prikken. Nou stelde ik haar voor om dat dan gewoon eens te gaan doen, maar ze vertelde me dat ze dat niet mocht van de dokter omdat ze suikerziekte had. Alleen waarom wist ze dan niet precies.

Kan iemand me vertellen of ze dit gewoon verkeerd begrepen heeft, en als ze het wel goed heeft, waarom dit niet kan?

Had er nog nooit van gehoord namelijk...
Met citaat reageren
Oud 09-12-2005, 20:01
Donald Duck
Donald Duck is offline
Ik heb ook wel enige ervaring met suikerziekte maar ik had idd ook nog nooit gehoord dat je geen gaatjes kon laten prikken als je suikerziekte had maar wat ik zou doen is op internet nakijken en bij je arts nogeens expliciet navragen. Als dit al gebeurt is misschien een second opinion.
Oud 09-12-2005, 20:59
Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Bij suikerziekte is de doorbloeding in de haarvaten vaak verslechterd waardoor uitersten van het lichaam (zoals ook tenen enzo) vaak slechter doorbloed zijn en er eerder infecties kunnen ontstaan doordat de antistoffen uit het bloed er moeilijker bij kunnen komen. Het lijkt mij dat je dan ook sneller een ontsteking kunt krijgen van je oorbelgaatjes.
Oud 09-12-2005, 22:26
Roos
Roos is offline
Wat Daantje zegt klopt wel. De genezing duurt vaak langer, en ook kan het sneller gaan ontsteken. Het duurt bij gezonde mensen al een paar weken voordat het gaatje is genezen, dus bij diabetici zal dat nog langer duren.

Ik weet alleen niet of het echt 'verboden' wordt door artsen.
Oud 10-12-2005, 12:32
Al Murphy
Al Murphy is offline
Als ze graag gaatjes in haar oren wil laten prikken, moet ze dat vooral doen. Volgens mij heeft ze de dokter verkeerd begrepen.
Oud 10-12-2005, 15:13
Saycheese
Saycheese is offline
Het klopt inderdaad wel wat Daantje zegt. Maar als ze het zo graag wil, waarom vraagt ze het dan niet nog eens goed na bij haar arts?
Oud 10-12-2005, 16:39
SkYRyDEr
SkYRyDEr is offline
Als ze het echt heel graag wil is er vast wel wat te bedenken om de gaatjes extra steriel te houden tot dat het wondje geheeld is.
Oud 10-12-2005, 18:02
Verwijderd
Dat van die genezing zou inderdaad nog wel eens kunnen. Denk dat ik het er nog maar eens over ga hebben met haar huisarts. Leek me wel leuk om voor haar te regelen dat ze alsnog gaatjes krijgt
Bedankt overigens!
Met citaat reageren
Oud 10-12-2005, 18:05
Roos
Roos is offline
Het hangt natuurlijk ook af van haar leeftijd, of ze type I (kinder) of type II (ouderdoms) diabetes heeft, dus hoe lang ze al diabetes heeft. Hoe langer, hoe meer beschadiging van de vaatjes. Maar dat hangt ook weer van andere dingen af (verschilt per persoon natuurlijk).

Ook stom eigenlijk dat je naar de huisarts moet omdat je per se oorbellen wilt
Oud 10-12-2005, 19:18
Verwijderd
Leeftijd... eeh? Iets van 70 ofzo? Juist vanwege haar leeftijd vind ik het leuk om dat voor haar te kunnen doen.
Ze heeft type 2 volgens mij... dat is toch de insulineafhankelijke vorm?

Enne, ik hoor mezelf dat gesprek al voeren: "Hallo meneer de huisarts, ik wilde graag iemand verassen met gaatjes in haar oren, wat vind u daar nou van?"
Met citaat reageren
Oud 10-12-2005, 21:16
Ieke
Ieke is offline
Citaat:
lady-kebiss schreef op 10-12-2005 @ 20:18 :
Ze heeft type 2 volgens mij... dat is toch de insulineafhankelijke vorm?
Juist niet, type 2 is de gene die in veel gevallen nog te behandelen is met pillen.
Bij type 1 zijn juist de cellen die de insuline produceren kapot en ben je hoe dan ook afhankelijk van insuline.
Maar ach, de meeste termen zijn verwarrent en kloppen vaak niet helemaal. Zo heb je ook type 2 patienten die afhankelijk zijn van insuline en jonge mensen die type 2 hebben.
Oud 11-12-2005, 14:53
Maija
Maija is offline
ik heb stuk geschreven over suikerziekte, maar echt over gaatjes in de oren is mij niet veel bekent.

wel vind ik het een lieve actie..
Oud 11-12-2005, 23:52
Verwijderd
Citaat:
Ieke schreef op 10-12-2005 @ 22:16 :
Juist niet, type 2 is de gene die in veel gevallen nog te behandelen is met pillen.
Bij type 1 zijn juist de cellen die de insuline produceren kapot en ben je hoe dan ook afhankelijk van insuline.
Maar ach, de meeste termen zijn verwarrent en kloppen vaak niet helemaal. Zo heb je ook type 2 patienten die afhankelijk zijn van insuline en jonge mensen die type 2 hebben.
Shit, afgelopen week dus toch niet zo goed opgelet als ik gehoopt had bij Psychiatrische Verpleekunde.
Maar bedankt voor de correctie

@ Maija: Ja, superactie toch? Dat je zo'n vrouw dan toch kan helpen om zo'n wens in vervulling te laten gaan
Met citaat reageren
Reageren

Regels voor berichten