Advertentie | |
|
![]() |
|
Volledig mee eens.
Geloof = institutie die dient om mensen bepaalde gedragingen te laten verbieden en andere te bevorderen. Machtinstrument voor dominante klasse.
||
Citaat:
Geloof was gedeeltelijk wel gebaseerd op angst. Maar ik ben het er wel mee eens dat geloof niet door middel van angst de mensen onderdrukte. Met de kerk en koning enzo begon het allemaal erg netjes. De kerk hielp de mensen en de regering, de koning mocht van God regeren zolang hij zijn best deed het iedereen naar de zin te maken... - maar zoals wel bleek werd er steeds minder voldaan aan die voorwaarde bij gebrek aan controle. Maar toen het nog pijs en vree was vormde de kerk toch het gedrag van mensen, daarna overigens ook. Het gedrag van mensen in bepaalde landen en culturen komt nog steeds van het geloof. En de hogere klasse hield ze er niet onder omdat ze anders naar de hel gingen, maar omdat de mensen het geloof volgden van zo'n ehh... tja... ehh... ehm. Ohja, mensen zoals die calvijn enzo. Nederlands gedrag is btw nog steeds best calvinistisch meende ik. (ja, van wat het precies inhoud weet ik weinig ![]()
||
![]() |
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
Toevoeging: overstappen op iets anders werd met angst verhindert.
|
Crosspost:
M.i. geloven mensen in een God wanneer er iets gebeurt of er iets is wat ze niet kunnen bevatten of de oorzaak niet van weten. Dan roept men een bovennatuurlijk iets in het leven, om die dingen mee te kunnen verklaren. Een soort houvast in moeilijke tijden, iets waar ze hun belangen tegen kunnen uitroepen waar ze zelf geen invloed op hebben. Dit geldt natuurlijk tegenwoordig niet meer. Dit geldt meer voor de tijd wanneer de geloven zijn ontstaan, en een hele tijd daarna. In de moderne samenleving is dit in veel mindere mate nodig. Waarom mensen nu nog geloven... ? Ik denk gewoonte, opvoeding e.d. Dus.. is geloof in principe wél gebaseerd op angst.
|
![]() |
Just Johan & Rerisen Phoenix: Jullie zeggen dat als je gaat twijfelen, dat je dan angstig word. Ik heb ook getwijfeld, dus ik weet wel hoe dat is. Af en toe heb ik nog steeds mijn twijfels zelfs. Maar persoonlijk ben ik er nooit angstig voor geworden.
Dr is immers ook geen reden voor: Als je wel gelooft, kom je in de hemel. Als je niet gelooft, is er volgens jou geen hemel en hel. Als je dus twijfels hebt, zit je dus tussen hemel, en totale 'niets'. Wat is er dan te vrezen? Maar goed, men kan natuurlijk angstig worden ja. Daar zal ik niks van zeggen. Maaruuhhm, nog ff iets anders: Je bent niet gelovig als je zegt dat je 'gelovig opgevoed bent'. Je mag dan wel weten wat bidden is, maar de handeling (bidden) op zich, heeft dan niets met geloven te maken. Op zich weet je pas echt wat geloven inhoud, als je echt gelooft. Dit klinkt nogal 'streng', dat weet ik, maar toch is het zo.
|
![]() |
Mmmm, misschien komt het door uitspraken zoals die van mij (de laatste regel van mn vorige reply), dat je angstig word. Als je eerst gelooft, dan kan je gaan denken; word ik dan nog wel behouden? Maar als je daar bang voor bent, en je wilt daar iets aan doen, dan is het eigenlijk heel makkelijk om tot God te komen. Je hoeft niet percee naar 'wijze predikanten' te luisteren, want de stem van God is niet die van mensen. Als je een druk voelt, ook al geloof je niet, dan kan je altijd aan God vragen of Hij die druk/angst wil wegnemen. En als Hij dat doet, dan weet je dat Hij het is. En in dat geval, is je geloof niet gebaseerd op angst. Je kan het altijd proberen.... als je nog altijd angst voelt... wat heb je dan te verliezen? Niemand hoeft het te weten dat je dat geprobeerd hebt.
|
![]() |
Ja, dat vind ik ook. Dat was niet echt 'christelijk' van die,.. wat zichzelf 'christenen' noemen.
Maar dat is ook weer een bevestiging van mijn stelling. Door de inquisitie zijn er immers niet veel meer mensen gaan geloven? Jij draagt het bovendien zelf aan, als een reden waarom je niet gelooft....?
||
![]() |
Citaat:
Een meisje dat ik ken zit bij de Jehova en daar is die angst volgens mij nog veel groter; vooral omdat ze er daar juist zoveel mee bezig zijn; dat geeft ze niet toe en ze zegt "je hoeft niet te geloven!"; dus ik vraag "maar wat dan?"; dat kwam er dus op neer dat god zeker niet heel vriendelijk met me om zou gaan bij het laatste oordeel. En natuurlijk is het wel zo dat het is óf je gelooft wel en er is niks aan de hand óf je gelooft niet en er is ook niks aan de hand; maar als je de weg van wel geloven naar niet geloven af wilt leggen moet je altijd door een twijfelgebied; en daar is het doodeng om verder te gaan richting niet geloven. Laatst gewijzigd op 08-07-2002 om 14:23. |
![]() |
|
![]() |
Elke keer als er een dergelijk topic wordt geopend betreur ik de ongekunstelde eenvoud waarmee sommigen (lees het merendeel) hun mening verkondigen...Tot mijn grote verbazing las ik een bewering dat het geloof een instituut is...Zowel lachwekkend als betreurenswaardig...Wanneer we over religie praten is het woord instituut in bepaalde contexten juist...Helaas bestaat er nog steeds veel verwarring tussen religie en geloof...Natuurlijk kunnen deze twee gepaard gaan (zeer goed zelfs), maar het zijn twee verschillende, op zich zelf staande begrippen...Ik weiger het hier verder op in te gaan...
Maar laat me uitleggen waar geloof op gebaseerd is...Geloof is niets anders dan fiducie...Het vertrouwen op een goede afloop...Het vertrouwen in de waarheid van iets...Geloof is een overtuiging... Geloof schrijft geen wetten voor; geloof straft niet...Geloof is hoop...Geloof op zichzelf is niets dan goed...Geloof is iets persoonlijks...De band tussen de persoon en de god: dàt is geloof...Geloof bestaat, of het op waarheid berust is is de grote vraag...Maar dat is niet belangrijk...
|
Geloof is een overtuiging...
Geloof schrijft geen wetten voor; geloof straft niet...Geloof is hoop...Geloof op zichzelf is niets dan goed...Geloof is iets persoonlijks...De band tussen de persoon en de god: dàt is geloof...Geloof bestaat, of het op waarheid berust is is de grote vraag...Maar dat is niet belangrijk... [/B][/QUOTE] Zeg dat maar eens tegen de R K kerk, da's wel een instituut... REIE |
![]() |
||
Citaat:
||||
Citaat:
2) Wat ik te vrezen had? - afstoting door ouders en familie, verachting van hen, boosheid van hen. Tevree? - (toen was ik nog wel familie-persoontje) 3) Ik was gelovig opgevoed en als gevolg daarvan was ik ook gelovig. Nogal zelfs... maar dat hield dus op toen ik dat begon te rationaliseren. (vandaar op bepaalde punten een beetje lage dunk van gelovigen die het niet hebben gerationaliseerd) Citaat:
2) Van dat twijfelgebied had ik geen last gehad. Want ik legde de weg rationeel denkend af... - [abstracte beschrijving] geloof is een weg op een gletsjer die op de echte weg staat, als je rationaliseert smelt je al het ijs om je heen weg... - je land vanzelf veilig op de normale weg - jij zou dan misschien meer bedoelen dat je niet weet of er een weg onder ligt?[/abstracte beschrijving] Maar toch erg mooi verwoord ![]() Citaat:
2) Nee, kerk KAN dat wel doen. En kerk deed het overduidelijk dus ook... en ik denk dat ze dat nog steeds doen omdat de meeste mensen dat willen. (je wilt wetten, regels en straffen op punten die overeenkomen met jouw filosofie)
||
![]() |
Citaat:
|
![]() |
||
![]() |
Citaat:
||||
![]() |
Citaat:
Citaat:
Citaat:
||
Citaat:
2) dat was de angst die ik ervaarde toen ik dus ook mijn ouders duidelijk moest gaan maken dat ik niet meer geloofde 3) die angst was bij het vertellen van ouders
|
Sorry Prada
![]() Anekdote. Ik praatte onlangs met iemand over God. Hij geloofde in God. Ik vroeg: "waarom ben je katholiek?" Hij: "Omdat ,mijn ouders het ook zijn." Ik zei hem toen dat geloof uit jezelf moet komen, en niet iets opgelegd moet zijn. (zo is het toch, Prada?) Ik vroeg door, en kwam erachter dat hij niet gelooft dat de paus een speciale band met god heeft. Verder geloofde hij ook niet in Maria-aanbieding! En toch is-ie katholiek. Vreemd... REIE |
Advertentie |
|
![]() |
|
|
![]() |
||||
Forum | Topic | Reacties | Laatste bericht | |
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap |
Nieuwsberichten zonder nieuwswaarde a la 'tiswah' Rollo Tomasi | 501 | 09-08-2006 19:03 | |
Verhalen & Gedichten |
Weten jullie nog... Vlooienband | 146 | 02-12-2004 13:50 | |
Hoe gaat het er nu werkelijk aan toe op een zwarte school? Jabotinsky | 84 | 02-11-2004 01:12 | |
"Bin Laden offers Europe truce" Not for Sale | 108 | 21-04-2004 11:24 | |
Huiswerkvragen: Klassieke & Moderne talen |
blind date BOEKVERSLAG wolfgang | 6 | 03-06-2003 11:57 | |
Drugs & Alcohol |
De serie Drugs en Drank in De gelderlander Isa | 3 | 20-03-2003 21:20 |