Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Kunst & Cultuur / Verhalen & Gedichten
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 10-11-2005, 17:00
xineof
xineof is offline
Wanneer je leest kom je tegen.

Wat je zoekt,
het is slechts de (des)geveinsde interesse.
Niet echt dat wat je zegt of wat je roept,
want je bent nimmer ziels maîtresse.
Schuift op een schreeuwend plaatsje aan;
niets dan een anders finesse.
Al was je nog zo trots op wat je deed,
't is slechts een verzamelde mix van, delicatessen.

Schrijver, neemt uw pen ter hand!
Bereik desnoods, het nu-de-eeuws nirvana.
Het maakt niet uit, maar maak, bedénk.

Want het pure woord komt daarvandaan, waar een ander nimmer gaan kan.

Laatst gewijzigd op 13-11-2005 om 22:35.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 10-11-2005, 17:35
Paris
Paris is offline
Bij de eerste keer lezen is het nog een beetje chaotisch, maar als je het vaker leest lijkt je gedicht meer op de plaats te vallen. De eerste zin roept wel interesse op, omdat hij voor mijn gevoel niet helemaal 'klopt'. De strofe die dan komt vind ik erg leuk. Origineel woordgebruik en de rijm vind ik hier wel wat toevoegen. Vanaf 'Schrijver..' vind ik het minder worden. De sfeer van de eerste twee strofes is dan weg en het onderwerp verandert gedeeltelijk. De eerste twee strofes vind ik erg leuk , maar die daarna vind ik minder. Ik zou het denk ik leuker vinden als je door was gegaan met een de soort sfeer die het begin van het gedicht heeft.
Met citaat reageren
Oud 10-11-2005, 17:57
Porcelain
Porcelain is offline
'Niet echt hetgeen wat je zegt of wat je roept'

Volgens mij klopt dat niet: 'hetgeen' is een ander woord voor 'wat' en dus hoeft het 'wat' er niet achteraan, dat is dubbelop.

en je bedoelt vast 'verzamelde' in plaats van vezamelde, maar dat zijn maar even wat kleine dingetjes die me het eerst opvielen.

Ik had het prettiger gevonden als dit gedicht helemaal soepel had gelopen, ik kan er nu niet echt een ritme in vinden en daarom valt de rijm bij mij wat verkeerd.

Goed, de inhoud. De eerste zin die-eigenlijk-in-verband-staat-met-de-tweede-maar-toch-ook-niet vind ik een interessant begin. mix van, delicatessen? De bedoeling van die komma zie ik niet geheel. Ik vind het, vooral in vergelijking met wat van je andere gedichten, niet zo'n heel goed gedicht, het doet me niet zoveel. Hoewel, nu ik de boodschap geheel denk te begrijpen meer. Twijfelachtig.
Met citaat reageren
Oud 10-11-2005, 19:55
vidaaa
vidaaa is offline
Al die fouten in een gedicht van xineof, dat kan geen toeval zijn.

Ik snap de fouten wel in verhouding met de boodschap van het gedicht, maar ik vind het toch niet helemaal geslaagd. Hoewel je er wel in geslaagd bent om een afwijkend gedicht te maken, zonder de gebruikelijke (decadente?) woordkeus en ritme van de meeste gedichten. En dat was je bedoeling toch?

Toch: Het maakt niet uit zoals je zelf al zegt, maar om op je gedicht terug te komen: het is niet wat ik zoek in een gedicht.
Oud 10-11-2005, 20:07
Porcelain
Porcelain is offline
Expres die fouten? Hm, dat zou ik graag uitgelegd zien.
Met citaat reageren
Oud 10-11-2005, 20:10
vidaaa
vidaaa is offline
Misschien wel tegen de zogenaamde 'decadentie'. Door sommigen uitgelegd als het alleen mooi vinden van gedichten wanneer ze kloppen en het standaard gedichten zijn.

Dat is wat ik er uithaal.
Oud 10-11-2005, 21:12
Verwijderd
Ja, ik ben wel benieuwd naar een klein beetje uitleg hierachter

het nu-de-eeuws nirvana
Met citaat reageren
Oud 11-11-2005, 07:48
Porcelain
Porcelain is offline
Ja, dat gedicht snap ik, maar niet dat die fouten er dan expres in zouden staan. Volgens mij is dat niet waar.
Met citaat reageren
Oud 11-11-2005, 10:26
Halogeen
Halogeen is offline
Dit behoort niet tot de werken die je maakte in je hoogtij dagen, maar ach, misschien kan dat ook niet meer op die manier, en bovendien, er zit hier wel een heeeeeeel mooi stukje in:

het is slechts de (des)geveinsde interesse.
want je bent nimmer ziels maîtresse.
Schuift op een schreeuwend plaatsje aan;
niets dan een anders' finesse.
Al was je nog zo trots op wat je deed,

Oh heerlijk. Dat stukje beroerde me echt. (al erger ik me aan " anders' " vanwege de spelfout.

Delicatessen, daarna, vind ik net te gerijmd, en ook de andere stukken doen me weing.
Oud 13-11-2005, 22:34
xineof
xineof is offline
Kut, ik dacht eindelijk weer wat geschreven te hebben. Maar ik twijfel zelf ook; misschien kan het inderdaad niet meer.

In ieder geval bedankt voor alle reacties, er is niets leukers op DoP dan feedback krijgen op je eigen gedicht ^-^! Ik zal op de stukjes van jullie feedback reageren waar ik wat op te zeggen heb :

Paris: Als ik door was gegaan met die sfeer, dan denk ik niet dat ik de boodschap had kunnen verwoorden. De 'rap'-sfeer die de eerste twee strofen hebben is om puur kritiek te uitteen, om een beetje te wroeten. Het laatste deel is meer om het wat uit te leggen.

Porcelain/vidaaa: De fouten zijn niet expres . Het gedicht gaat erover dat veel schrijvers hun ideeën ook maar ergens anders vandaan halen, dat het daardoor vaak triviaal/nietszeggend wordt, maar dat het wel is wat er van een schrijver wordt verwacht.

Halogeen: ik ben blij dat je dat stukje leuk vind, haha.
Oud 13-11-2005, 22:35
xineof
xineof is offline
Misschien moet de 'want' in de slotzin dus ook 'maar' zijn.
Oud 14-11-2005, 09:08
Halogeen
Halogeen is offline
Citaat:
xineof schreef op 13-11-2005 @ 23:34 :

Halogeen: ik ben blij dat je dat stukje leuk vind, haha.
ha ha?
Oud 14-11-2005, 10:39
Verwijderd
Moet er geen komma in de eerste zin tussen leest en kom? Of doe ik nou dom

Ik vind 'm mooi, maar je hebt mooiere geschreven inderdaad. Gelukkig kan niet ieder schrijfsel een meesterwerk zijn dus dat geeft niet. Ik vind het sowieso leuk om weer wat van je te lezen.

Ik denk dat maar in de laatste zin mooier is dan want.

En ik vind mix niet zo mooi staan tussen allerlei mooie woorden. Maar dat is slechts mijn mening
Met citaat reageren
Oud 14-11-2005, 13:09
xineof
xineof is offline
Citaat:
Halogeen schreef op 14-11-2005 @ 10:08 :
ha ha?
De 'haha' was gewoon vrolijk bedoeld !

Ave, dankje voor je reactie. Mja misschien moet daar een komma maar ik wil de regel niet opbreken, dus ik laat hem lekker weg ^^. 'Maar' is misschien mooier inderdaad, maar mijn tegenstrijdige dichtnatuur kiest toch voor 'want', om dezelfde reden heb ik dus een woord als 'mix' ook gerust gebruikt ^^.
Reageren

Regels voor berichten