Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Werk, Geld & Recht
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 15-11-2005, 21:34
Estar
Estar is offline
Pas geleden in de studentenhuis is er iemand van de trap gevallen en heeft zich lelijk bezeerd, waaronder een zware hersenschudding en dergelijke, waardoor die persoon niet heeft kunnen werken en dus inkomsten is misgelopen en veel kosten heeft gemaakt.

Normaliter is het zo dat in een studentenhuis een goed functionerende trapleuning moet zijn, dit is er niet, er is een paar jaar geleden door een oudhuisgenoot een plank van 1 cm tegen de muur aangeschroeft en een stuk verderop zit er helemaal geen leuning, waardoor die persoon zich niet heeft kunnen vastpakken.
De huisbaas is al eerder gewaarschuwd hiervoor en wuifelt het maar laks af, van dat gebeurd toch niet. Hij is meer dan 3 jaar niet in het studentenhuis geweest en weet ook niet hoe het onderhouden is.

Nu is er een contract met de huurders( overigens ze verschillen onderling ook van elkaar ) met daarin dat de huurders verantwoordelijk zijn voor schoonhouden en onderhouden. Via de brandweer weet ik dat het verplicht is een leuning te hebben in het pand.

Kan de schade op iemand verhaalt worden? En zo ja, op wie?

Ik hoop dat jullie me verder kunnen helpen, al is het maar met een site geven waar misschien informatie op staat.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 15-11-2005, 21:50
PV
PV is offline
Hmm op kamernet.nl worden wel eens dat soort vragen beantwoord, misschien kun je daar rondkijken en/of om advies vragen.
Met citaat reageren
Oud 15-11-2005, 22:00
Estar
Estar is offline
Dank je wel!!
Met citaat reageren
Oud 15-11-2005, 22:39
MightyMarcel
MightyMarcel is offline
('het' studentenhuis, niet 'de' natuurlijk.)

het lijkt me dat de schade eventueel te verhalen zou moeten zijn op de huurbaas. Ik denk niet dat een eventuele vermelding in een contract over 'onderhoud' de huurbaas ontlast van zijn verplichting een deugdelijk en veilig pand te verhuren.
Oud 15-11-2005, 22:44
Verwijderd
Je kunt in het gewone contractenrecht je eigen aansprakelijkheid wel vrijtekenen of een ander contractueel verplichten jouw aansprakelijkheid over te nemen, hoor. Maar omdat het hier om een bijzondere overeenkomst gaat, een huurovereenkomst, denk ik dat het zo'n vaart niet zal lopen.

Mijn juridische theewater zegt dat die baas gewoon aansprakelijk is op grond van zijn risico-aansprakelijkheid als eigenaar van een opstal (onroerende zaak) en dat hij zich daar niet van heeft bevrijd, omdat een overdracht van die aansprakelijkheid op de studenten die het huis huren in strijd is met de redelijkheid en billijkheid.

Maar goed, dat is een gokje. Ik ben niet echt thuis in het huurrecht. Ik zou even kamernet etc. raadplegen.
Met citaat reageren
Oud 15-11-2005, 22:54
MightyMarcel
MightyMarcel is offline
Citaat:
nare man schreef op 15-11-2005 @ 23:44 :
Je kunt in het gewone contractenrecht je eigen aansprakelijkheid wel vrijtekenen of een ander contractueel verplichten jouw aansprakelijkheid over te nemen, hoor. Maar omdat het hier om een bijzondere overeenkomst gaat, een huurovereenkomst, denk ik dat het zo'n vaart niet zal lopen.

Mijn juridische theewater zegt dat die baas gewoon aansprakelijk is op grond van zijn risico-aansprakelijkheid als eigenaar van een opstal (onroerende zaak) en dat hij zich daar niet van heeft bevrijd, omdat een overdracht van die aansprakelijkheid op de studenten die het huis huren in strijd is met de redelijkheid en billijkheid.

Maar goed, dat is een gokje. Ik ben niet echt thuis in het huurrecht. Ik zou even kamernet etc. raadplegen.
ik snap dat je verantwoordelijkheden contractueel vast kan laten leggen. In dit geval lijkt me dat echter een probleem; stel, de huurbaas verhuurt een kamer aan student A. student A doet niks aan onderhoud. ooit is student A klaar, en zoekt een echt huis. Wie is er dan aansprakelijk als de volgende student (laten we hem 'B' noemen ) van de trap dondert, waarvan student A wist dat die niet deugde, maar die eigendom is van de huurbaas, en waarvoor student B contractueel een onderhoudsplicht heeft ?
Oud 15-11-2005, 23:10
Verwijderd
Hangt er een beetje vanaf wat er is afgesproken in het contract mbt. overnemen van risico. Je zou moeten bijhouden wie welk onderhoud heeft verricht. Lijkt me allemaal heel moeilijk. Ik denk dan ook dat die huisbaas er gewoon niet onderuit kan.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten