![]() |
|
Krakers willen uitspraak rechter over spandoeken
AMSTERDAM - Een aantal krakers stapt naar de rechter uit onvrede over het weghalen van hun spandoeken met teksten over minister Verdonk (Integratie). Het kort geding dient vrijdag voor de rechtbank in Amsterdam, liet advocaat Schuckink Kool maandag namens hen weten. De raadsman heeft een dagvaarding doen uitgaan waarin hij de Staat, burgemeester Cohen van Amsterdam en burgemeester Ter Horst van Nijmegen daagt. De afgelopen week ontstond in de hoofdstad ophef, omdat de politie spandoeken van kraakpanden verwijderde met grove leuzen over Verdonk. Op de doeken stonden teksten als ‘Verdonk, nog steeds geen bloed aan je handen?’ en ‘Levend verbrand, Rita bedankt’. Ook in Nijmegen haalde de politie posters weg met de woorden ‘Reisbureau Rita, arrestatie deportatie crematie adequaat tot het bittere eind’. In Den Bosch deden zich volgens de advocaat vergelijkbare situaties voor. De teksten werden niet gedoogd, omdat justitie ze als smaad betitelt. Minister Verdonk heeft hiertegen inmiddels ook aangifte gedaan. Burgemeester Cohen liet al eerder weten dat de beledigende leuzen in het licht van de dreigende situatie rondom Verdonk niet zijn toegestaan. De krakers voelen zich echter aangetast in hun vrijheid van meningsuiting. De advocaat wil nu dat de rechter de gedaagden verbiedt de spandoeken en posters weg te halen. de Volkskrant ======================================= Ik deponeer naast deze informatie maar even een stelling: Dergelijke spandoeken moeten gewoon kunnen. [edit: mijn lieftallige assistente S. wees me even op een fout] Laatst gewijzigd op 14-11-2005 om 15:46. |
Advertentie | |
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
![]() Maar ter Horst voor de rechter, dat is dan wél weer een goede zaak ![]()
||
Verwijderd
|
Citaat:
Je vergeet even voor het gemak dat het huidige kabinet een rechtse kabinet is. |
![]() |
||
Citaat:
|
Advertentie |
|
![]() |
||
Citaat:
En dergelijke spandoeken moeten kunnen. Verdonk moet niet zeuren.
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
De andere keer (als moslims er even niets mee te maken hebben) ben je tegen smaad en laster en is 'respect voor een ander' opeens een belangrijk iets. ![]() Verder sta ik achter de wet, namelijk dat wanneer men haat zaait of haat predikt jegens een heel gemeenschap en betreffende persoon is niet onbekend in Nederland, mag diegene 'vervolgd' worden, zoals dat in de wet staat. (-> niet dat er nu naar gehandeld wordt ..) Wanneer één persoon op haar beleid (in dit geval Verdonk) wordt aangesproken, moet dat kunnen. Zij kiest er immers zelf voor om dit harde beleid door te voeren en moet kunnen verwachten dat er tegenstand komt. Spandoeken is, zoals hier een aantal al terecht hebben opgemerkt, zowat één van de meest vreemdzaamste manier om je ongenoegen te uiten over een politiek onderwerp. Kortom: Ik ben het met de stelling eens. |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
|||
Verwijderd
|
Citaat:
Citaat:
![]() |
![]() |
||
Citaat:
A - Kritiek op een godsdienst is iets anders dan persoonlijke kritiek op de volgelingen ervan. Of ik op mijn spandoek schrijf "weg met de islam" of "alle moslims dood" maakt een erg groot verschil voor de persoonlijkheid ervan. Komt erop neer dat ik slechts tegen kritiek ben die specifiek personen als doelwit neemt met als doel die zwart te maken, zonder dat dit enig nut heeft. B - Het verschil tussen 'de mogelijkheid hebben tot' of 'kunnen ten koste van' is voor mij erg belangrijk. Op grond hiervan ben ik bijvoorbeeld voor het toestaan van verboden op kleding als hier een reden voor is (zie hoofddoekjesdebat) omdat zoiets je niet de mogelijkheid ontneemt om uberhaupt een religie te uiten. C - Context. Een stelletje stereotype krakers (en ik heb een hekel aan het soort persoon dat over het algemeen gaat kraken, onder enige vanzelfsprekend voorbehoud natuurlijk) die weinig tot niets bijdragen uiten voor de zóveelste keer persoonlijke kritiek op iemand die toch al verguisd wordt vanwege een beleid waar we met z'n allen masaal voor gestemd hebben, dus wat ze niet zelf heeft bedacht. D - Constructiviteit. Wat die krakers schreven heeft totaal geen bijdrage. Hadden ze geschreven "Verdonk is een prutminister omdat ze misstanden niet snel genoeg op lost" had ik ze van harte gesteund.
||
Citaat:
![]()
||
Verwijderd
|
Citaat:
Al die argumenten komen er min of meer op neer dat jij een inhoudelijke toetsing uitvoert op de persoon van degene die een mening uit en dat is natuurlijk belachelijk. Over gedachtenpolitie gesproken. Vrijheid van meningsuiting is blijkbaar iets dat in de praktijk moeilijker te doorgronden is dan het klinkt. |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
Had je moeten weten. Ja vaak worden de oogjes toe geknepen. Maar in feite is het gevelvernieling. |
![]() |
||
Citaat:
Ze mogen een beledigend spandoek ophangen. Net zoals Verdonk er aanstoot aan mag nemen en de krakers een proces aan mag doen. Dat het ze wel degradeerd tot een stelletje bosmongolen die zichzelf onterecht als martelaars van de vrije meningsuiting proberen af te schilderen mag los van alle juridische vraagstukken duidelijk zijn.
||
Citaat:
||
Citaat:
||
Citaat:
![]()
||
Citaat:
||
Citaat:
||
Citaat:
|
|
![]() |
||||
Forum | Topic | Reacties | Laatste bericht | |
Onzin |
Immers in Oranje en algemeen voetbaltopic #114 De Veroorzaker | 500 | 12-08-2015 13:45 | |
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap |
Trots op Nederland Inanis | 20 | 22-01-2008 00:00 | |
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap |
Rel over Mohammed-cartoons escaleert. Hydrogen | 500 | 03-02-2006 19:59 |