Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Technologie / Software & Hardware
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 22-11-2005, 15:52
TisKicking
TisKicking is offline
hey,

ik zou graag men computer stiller laten draaien. Dan moet ik een stillere koeling installeren, neem ik aan? Is dat iets voor experts, of kan een gemiddelde noob als ikzelf de klus klaren?

Kost het trouwens veel?
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 22-11-2005, 16:01
Verwijderd
Is niet zo moeilijk en de prijs is afhankelijk van wat je neemt.
Zorgen dat alles goed vast zit wil ook weleens helpen.
En stille harddisks
En je kast isoleren kan ook werken
Met citaat reageren
Oud 22-11-2005, 16:29
Verwijderd
Ik knipplak maar even een post van mij van GoT.

Je moet inderdaad eerst achterhalen waar het geluid vandaan komt. Koppel bijv. elk van de ventilatoren afzonderlijk los en luister dan. Koppel ook de harde schijf eens los en beluister hoeveel verschil dat maakt. Dan kun je al goeddeels bepalen waar je het eerst naar moet kijken.

Verder een aantal tips, waarvan sommige waarschijnlijk al gezegd zijn. De fan van je voeding kun je eenvoudig vervangen met een stiller exemplaar. Goede merken daar zijn Nexus en Zalman. Papst wordt vaak genoemd maar is m.i. niet geschikt voor temperatuurgeregelde voedingen. Ik heb meerdere Papst-fans geprobeerd en allemaal maken ze in het gebied 4V-8V een heel vervelend en duidelijk hoorbaar klikkerig geluid, zgn. bearing noise, dat pas ophoudt als de fan sneller gaat draaien. Heb je een niet-temperatuurgeregelde voeding dan kun je rustig een Papst van je keuze kopen. Mijn eigen ervaring is dat de Zalman ZM-F1 ook goed loopt zonder al teveel bearing noise op <8V (ik heb de Protechnic in mijn ZM300B-APS vervangen door zo'n fan en hij wordt er aanmerkelijk stiller door).

Verder moet luchtstroming zo min mogelijk belemmerd worden. Roosters, zgn. fanguards, en scherpe hoeken zorgen vaak voor vervelende bijgeluiden. Haal waar mogelijk roosters weg en plaats een fan liever 0.5-1 cm boven de koelribben van een heatsink dan er meteen op. Kun je meteen stukjes versneden gum gebruiken om trillingen te minimaliseren. Verkijk je ook niet op de invloed die meerdere fans hebben. Elke fan afzonderlijk in 'free-air' draaiend kan heel stil klinken, maar ingebouwd in een kast in samenspel met elkaar kunnen ze behoorlijk wat herrie veroorzaken.

Resonantie is daarnaast ook een boosdoener. Verwar resonantie niet met airflow, het kan soms op elkaar lijken. Alles kan resoneren: een te stijf vastgeschroefde fan, maar ook (en vaker) een harde schijf die heel stijf in het frame zit geschroefd. Dat kun je aanpakken door de schijf te ontkoppelen van de kast (elastiek, rubber, HD-silencer) of door een kwaliteitskast te kopen, waarvan het schijfframe zo stevig is uitgevoerd dat het gewoon niet resoneert.
Met citaat reageren
Oud 22-11-2005, 17:42
M@rco
M@rco is offline
Goede bron van informatie:

http://www.silentpcreview.com/

Het forum daar is ook heel handig, veel nuttige informatie
Oud 22-11-2005, 18:37
Verwijderd
En ohja, geloof niets van merken die beweren dat hun voedingen met 80 of 120 mm fans 'noiseless' of 'ultra silent' zijn. Een voeding met actieve fan is nooit écht stil - de enige daadwerkelijk 'noiseless' oplossing is een fanless voeding zoals modellen van bijv. Silverstone, Huntkey of Thermaltake. En zelfs daarbij zit je nog met het probleem dat er zgn. coil humming of buzzing kan optreden, gezoem of gepiep uit de spoelen in de voeding.

Met name door merken als Enermax, Zalman en dergelijke wordt 'noiseless' vaak gebruikt als synoniem voor '20 dB(A) of minder', iets dat voor echte stiltefreaks zoals ikzelf nogal frustrerend is. Geluidloos is voor mij geluidloos, en een PC kán niet geluidloos zijn, maar veel troep die als 'ultra quiet' wordt verkocht is dat eenvoudigweg niet. Denk dus niet dat een voeding wel stil zal zijn als er zo'n marketingkreet opstaat.

De enige mogelijkheid om je PC echt stil te krijgen is het zoveel mogelijk gebruik maken van niet-bewegende koeling. Dat wil dus zeggen een fanless voeding, een passieve videokoeling (bijv. op basis van heatpipes), een ultrastille harde schijf in een isolerende 'silencer' (dus een Samsung Spinpoint SP2x04C). Een snelle processor zul je nauwelijks meer passief kunnen koelen, dus daar ontkom je niet aan een fan. Maar neem dan een zo groot mogelijke fan met een zo laag mogelijk toerental.

Laatst gewijzigd op 22-11-2005 om 18:39.
Met citaat reageren
Oud 22-11-2005, 19:01
D@mien
D@mien is offline
Waterkoeling is toch (zo goed als) geluidsloos?

Ik heb op mijn K8N neo4 platinum op et mobo zelf een fan zitten (mn core center noemt em de NB fan), en die maakt soms bij et booten geluid alsof er een vliegtuig opstart...dit stopt vaak na iets van 20 seconden weer, maar het is wel vrij irritant.. kan ik dit gewoon olien om te kijken of dat helpt? (voglens mn mobo-handleiding zit mn Nforce chip eronder?)
Is een standaard CPU-fan vrij stil, of valt dat tegen?
Oud 22-11-2005, 19:18
]{ing
]{ing is offline
Citaat:
D@mien schreef op 22-11-2005 @ 20:01 :
Waterkoeling is toch (zo goed als) geluidsloos?
Nee, zowel de pomp als de fan die warme lucht van de radiator moet afvoeren maken geluid. Het is wel zo dat zo'n radiator vaak genoeg overcapaciteit kan hebben om zonder fan of met een fan met laag toerental te functioneren.
Met citaat reageren
Oud 22-11-2005, 19:40
M@rco
M@rco is offline
Citaat:
nare man schreef op 22-11-2005 @ 19:37 :
En ohja, geloof niets van merken die beweren dat hun voedingen met 80 of 120 mm fans 'noiseless' of 'ultra silent' zijn. Een voeding met actieve fan is nooit écht stil - de enige daadwerkelijk 'noiseless' oplossing is een fanless voeding zoals modellen van bijv. Silverstone, Huntkey of Thermaltake. En zelfs daarbij zit je nog met het probleem dat er zgn. coil humming of buzzing kan optreden, gezoem of gepiep uit de spoelen in de voeding.
Ik vind mijn Seasonic S12 toch behoorlijk dicht bij "geruisloos" komen. Als je je oor er dichtbij houdt dan hoor je natuurlijk wel íets, maar van een afstandje hoor je dat ding echt vrijwel niet Fanless voedingen zijn vooralsnog niet echt een succes, ze zijn enorm duur (vergeleken met actief gekoelde voedingen) en kijk eens naar al die mensen met een inmiddels kapotte Antec Phantom...
Oud 22-11-2005, 19:49
Verwijderd
Dat is wederom een kwestie van smaak. Die Seasonic schijnt overigens wel de stilste voeding te zijn die ze bij SPC ooit getest hebben, tenminste als je die SS-430 bedoelt (of iig afkomstig uit die lijn). Dat zijn inderdaad zeer mooie dingetjes. Wel prijzig, helaas.

Fanless schijnt relatief vaker kapot te gaan, maar toch hoort dat niet zo. Ik heb behoorlijk wat over voor een stil systeem, dus ik zou de gok wel nemen.
Met citaat reageren
Oud 22-11-2005, 20:13
M@rco
M@rco is offline
Yep, die heb ik.

En prijzig... ach, 76 euro voor een kwalitatief zeer goede 430W (dat is op zich al veel meer dan 99% van de mensen nodig heeft) voeding, die ook nog eens superstil is, vind ik persoonlijk niet zo duur. Een goede fanless voeding kost toch al snel minstens twee keer zoveel (of je moet een Huntkey nemen...), en ik heb toch wat meer vertrouwen in een voeding met een fan erin
Oud 23-11-2005, 00:16
Verwijderd
Vandaar dat Nexus is gekomen met een voeding die fanless draait zolang de temperatuur onder een redelijke waarde blijft, heb je echt een stroomslurpend systeem dan is er een gezonde 120 mm-fan ingebouwd
Met citaat reageren
Oud 23-11-2005, 07:48
Jolt
Jolt is offline
Ik heb liever een voeding die stabiel is , dan dat ie stil is.

Tagan maakt echt een tering herrie.
Heeft wel maar 1x120 mm.

Mijn oude Antec Truepower was fluisterstil.
Oud 23-11-2005, 09:27
phoxetis
phoxetis is offline
soldeer effe een paar fancontrollers in elkaar!

PC warm, gaat-ie sneller, PC koud, valt-ie vanzelf stil of draait langzaam, scheelt ontiegelijk veel herrie.

oja, het is ook niet nodig om 4 harddiscs in je PC te hangen ofzo, flikker het weg en koop 1 grote (of 2 voor een mirror, ofzo)
Oud 23-11-2005, 11:35
Verwijderd
Citaat:
Jolt schreef op 23-11-2005 @ 08:48 :
Ik heb liever een voeding die stabiel is , dan dat ie stil is.

Tagan maakt echt een tering herrie.
Heeft wel maar 1x120 mm.

Mijn oude Antec Truepower was fluisterstil.
Nouja, daar heb je het dus al, als je een Truepower 'fluisterstil' noemt dan zie je hoe definities van 'stilte' uiteen kunnen lopen
Met citaat reageren
Oud 23-11-2005, 16:36
Jolt
Jolt is offline
Die wat in de antec sonata zat was onhoorbaar, ook als alle fans weg waren, zet ik mijn Tagan erin wat een tering takke herrie.

Ben blij als ik weer eens wat nieuwe shit ga kopen, maar pas in 2006, hardware is nu niet echt 'je van het' vooral S939.
Oud 24-11-2005, 16:58
Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Mijn Seagate-schijf maakt ook duidelijk meer lawaai dan mijn Maxtor-schijf dus ook daar zit zeker verschil in.
Oud 24-11-2005, 17:33
SisterOfMercy
SisterOfMercy is offline
Ik heb eens in zo'n topic uitgelegd hoe je kan berekenen wat voor fans je nodig hebt bij luchtkoeling.. wil je minder herrie moet je naar grotere koelblokken he.
Oud 24-11-2005, 23:39
Jolt
Jolt is offline
wat is mis met een peltier in een andere kamer?
Reageren

Regels voor berichten