Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Kunst & Cultuur / Verhalen & Gedichten
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 09-11-2005, 22:07
*nerwen elensar
*nerwen elensar is offline
Kom niet dichter of ik schrik
op als een vlinder
fladder teveel woorden weg.

In de stiltes wil ik liever,
stiekem spinnend als een poes,
dingen fluisteren
zo verboden zoet
als een gestolen perzik.

Wat als ik je vertel
dat vandaag later is dan morgen
en ik onbeholpen
als een koe
met m'n voeten in de modder sta
met een hoofd in de wolken,

wat zou je me dan kussen vanuit de hemel?

Alvorens het verwijt komt dat ik niet genoeg reacties geef, ik kan geen reacties meer geven omdat m'n niveau té ondermaats is. Het geeft me zo het gevoel van 'De beste stuurlui staan aan wal terwijl ze zelf geen kaart kunnen lezen' als ik een reactie geef op een gedicht...Sorry daarvoor
Oud 09-11-2005, 22:18
botervleug
botervleug is offline
gewoon doen, doe ik ook. je kunt zeggen wat voor een gevoel een gedicht oproept, en zo voor klankbord spelen. (vluchtig gedicht met een vleugje pittig, en een vage hint van mysterie) je kunt iets zeggen van woorden die je mooi of minder mooi vindt (Koe klinkt lekker hard, in een verder licht gedicht, en schrik is een scherpe klank, wat een grappig effect geeft op mij als lezer. gestolen perzik is buitengewoon erotisch, we weten tenslotte allemaal wat een gestolen perzikje voorsteld ) je kunt aangeven waar de rijm of het ritme gewoon niet of juist heel erg mooi loopt (wat zou je me dan kussen vanuit de hemel bijvoorbeeld vind ik een vreemde zin, die ik moeilijk kan plaatsen en erg lang is. )

en dat de beste stuurlui aan wal staan: allicht! je hebt theoretici en je hebt praktiserenden. bovendien heb je praktiserende theoretici, en alles ertussenin. dus doe een gooi en raak die bal!
Met citaat reageren
Oud 10-11-2005, 00:23
Verwijderd
Als ik jou was zou ik me niet zo'n zorgen maken over het geven van reacties. Ik vind het heel jammer dat je je zo laat kennen. Alsof je waardering wilt voor het feit dat je reageert op zijn post. Wanneer wordt het nou eens duidelijk dat mensen van nature niet altruïstisch zijn en dat je ook niet moet denken dat jij de uitzondering bent. Niemand verwacht van je dat je reageert als je dat niet wilt. Je moet dat soort dingen doen voor je zelf en niet beledigd zijn als mensen er niet van vinden wat jij graag zou willen. Anders doe je het om de verkeerde reden, is er geen sprake van innerlijke en morele kracht en dus decadentie.

Nu ik je gedicht gelezen heb zou ik je zelfs willen aanraden om het bij reacties te laten, maar dat doe ik niet, want dat zou flauw zijn. Probeer jezelf gewoon wat meer te laten gaan en doe het dan een keertje over. Gewoon 1 keer, voor de lol.
Met citaat reageren
Oud 10-11-2005, 06:59
botervleug
botervleug is offline
Wanneer wordt het je nou eens duidelijk dat je krijgt wat je verwacht. het gaat niet altijd om decadentie al dan niet, en als je verwacht dat iedereen egoïstisch is, kan ik me niet voorstellen dat er nog een altruïstisch mens zou bestaan.

Bovendien is dit gedicht naar jouw (vorm)standaarden niet slecht. in dit licht zou ik jou willen aanraden je schrijfsels op letteren te posten en de zinnen niet af te breken om iets te creeeren dat in de verste verte niet op een goed gedicht lijkt, en alleen op inhoud beoordeeld moet worden, omdat je vorm gewoon bagger is. Bovendien ga je op in je rol. je gedraagt je als een eikel.

@ nerwen: James is een typisch gevalletje beste stuurlui staan aan wal en als ze toch varen... Oja, never say sorry unless you're really sorry, and not just to please people.
Met citaat reageren
Oud 10-11-2005, 08:35
*nerwen elensar
@botervleug: Ik meen het als ik sorry zeg. Vroeger reageerde ik hier veel en als je zelf schrijft is het leuk om reacties te krijgen, dus vandaar die sorry dat ik niet meer reageer op gedichten. Achja...Niet dat de wereld zal vergaan als ik niet meer reageer maar 't is en blijft hier een forum dus actie-reactie is wel handig...

@James_25cm_Bond: [/negeermodus aan]
Oud 14-11-2005, 11:12
Verwijderd
Ik vind de eerste strofe leuk en erg mooi.

Daarna doet het me niet zo veel meer. Het beeld van de koe in de modder vind ik 'wel leuk', maar het had mooier uitgewerkt mogen worden. De tweede strofe vind ik gewoon te cliché en dat is jammer, want ik denk dat je hier meer mee had kunnen doen.
Met citaat reageren
Oud 14-11-2005, 13:07
xineof
xineof is offline
Wat een commotie. Laten we het er voor de goede vrede maar gewoon op houden dat nerwen netjes wil aangeven waarom ze niet meer zoveel reageert en klaar. Niets mis mee.

De ideën die in dit gedicht zitten zijn leuk, maar je uitwerking mist een heleboel heb ik het idee. De perzik, de koe, enz., daar kun je een hoop mee doen, maar het komt er eigenlijk een beetje flauw uit; nog niet helemaal gestructureerd en strak verwoord. Ik zou het gewoon nog eens overlezen en er wat meer structuur in proberen aan te brengen.
Oud 23-11-2005, 20:42
*nerwen elensar
Gisterennacht, met twee jengelende katten rond m'n hoofd, toch een poging gedaan om het gedicht te structureren, ziehier het resultaat

Kom niet dichter
of ik schrik op
fladder teveel woorden weg.

Cocon me in stilte
maar voelsprieterig verlangen
ontpopt zich.

Met mijn broze,
bleke vleugels
onbeholpen dansend
rond je licht

vlieg ik me te pletter
terwijl ik voor je zwicht