Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Liefde & Relatie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 15-11-2005, 22:27
Mrs.Incredible
Mrs.Incredible is offline
hallo,
ik ben 19 jaar, en nu bijna 3 jaar en een half samen met mijn vriend, hij was mijn eerste lief, en alles is wel ok, er zijn wel ergernissen enzo, maar meestal hebben we het fijn samen. Alleen heb ik de laatste tijd steeds meer twijfels, ik krijg het gevoel dat ik niet met hem wil samenwonen, kindjes krijgen, samen oud worden en dat soort dingen. Ik zit daar nu wel mee, is het dan wel eerlijk tegenover hem om bij hem te blijven... Ik ben ook aan het nadenken waar die twijfels vandaan zouden komen, ik denk dat het komt omdat we niet helemaal op dezelfde golflengte zitten wat interesses, instelling en waarden betreft.
Voor de duidelijkheid, ik vraag niet om advies, maar ik zou graag willen horen of jullie soortgelijke ervaringen hebben.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 15-11-2005, 22:45
dwight88
dwight88 is offline
ja, heb ik ook meegemaakt.

Op zo'n moment (ik zat dan wel niet in een relatie van 3,5 jaar, maar wel in een lange relatie), is het erg moeilijk om daarover te beginnen, en je gevoel uit te leggen.
Ik heb het destijds niet gedaan, en het te lang door laten lopen... je vraagt niet om advies, maar je begrijpt wel wat ik bedoel.
Met citaat reageren
Oud 15-11-2005, 22:55
evanescence
evanescence is offline
Mijn (ex) vriend en ik hebben ook erg verschillende interesses en leefstijlen eigenlijk. Ik zelf had daar niet zoveel problemen mee, hij wat meer. Toch vind je altijd IETS wat je samen leuk vind, lijkt mij.
Verder was in onze relatie een groter probleem dat hij een andere toekomstvisie had dan ik (ik wil graag samenwonen en kinderen, trouwen hoeft nog niet eens) hij wilt het alle drie niet, hij kan het niet of twijfelt gewoon te veel.
dus daarom is het nu ook gedeeltelijk misgelopen en is het uit...Het blijft moeilijk iemand te vinden waar je de rest van je leven mee wilt delen
Het zou wel oneerlijk zijn voor hem maar ook zeker voor jou om bij hem te blijven als je het niet echt meer ziet zitten. Mijn vriend heeft er ook voor gekozen om ermee te kappen, dus hij koos voor zichzelf...Klote natuurlijk, maar ik begrijp zijn keuze dan ook wel weer...
je moet jezelf niet ongelukkig maken door bij de ander te blijven.
Denk goed na en succes
Oud 15-11-2005, 23:20
Verwijderd
Citaat:
Mrs.Incredible schreef op 15-11-2005 @ 23:27 :
Ik ben ook aan het nadenken waar die twijfels vandaan zouden komen, ik denk dat het komt omdat we niet helemaal op dezelfde golflengte zitten wat interesses, instelling en waarden betreft.
Dat is onzin. Verliefdheid duurt maximaal 5 jaar, dus die verliefdheid is gewoon aan het weggaan.
Met citaat reageren
Oud 15-11-2005, 23:24
Ruby
Ruby is offline
Citaat:
Mephostophilis schreef op 16-11-2005 @ 00:20 :
Dat is onzin. Verliefdheid duurt maximaal 5 jaar, dus die verliefdheid is gewoon aan het weggaan.
hoe kun je zeggen dat verliefdheid maximaal 5 jaar duurt? het kan best zijn dat je als opaatje en omaatje nog verliefd bent hoe kun je er dan een tijdsaanduiding op geven?

on topic:

als je het gevoel hebt dat je je niet goed voelt in je relatie dan moet je erover praten met je vriend, want het wordt er niet gemakkelijker op. Liever vandaag dan morgen zeg maar, probeer een goed gesprek op te starten en probeer zo duidelijk mogelijk te maken hoe je je voelt.

Succes ermee!
Oud 15-11-2005, 23:34
Verwijderd
Citaat:
Dvine schreef op 16-11-2005 @ 00:24 :
hoe kun je zeggen dat verliefdheid maximaal 5 jaar duurt? het kan best zijn dat je als opaatje en omaatje nog verliefd bent hoe kun je er dan een tijdsaanduiding op geven?
Daar is onderzoek naar gedaan, enzo. Vandaar dat er ook geen opa's en oma's zijn die nog verliefd zijn op elkaar.
Met citaat reageren
Oud 16-11-2005, 08:49
evanescence
evanescence is offline
Ik denk dat er inderdaad een verschil is tussen verliefd zijn en echt van elkaar houden...
Oud 16-11-2005, 09:04
Verwijderd
Mephistophilis, je hebt het zo vaak over dat onderzoek, hoe heet het / wie is de hoofdonderzoeker? Ik wil het onderzoeksverslag wel eens lezen namelijk
Met citaat reageren
Oud 16-11-2005, 10:02
Verwijderd
Zou het niet kunnen dat ze liegen? Of dat ze het zeggen omdat ze vinden dat ze het moeten zijn en daardoor ook echt het gevoel krijgen dát ze het zijn? Lijkt me stukken waarschijnlijker.
Met citaat reageren
Oud 16-11-2005, 10:36
Vice
Vice is offline
Citaat:
Ik neem aan dat dat gemiddeld is. Niet dat je een wekker nodig hebt.
Oud 16-11-2005, 10:55
Eresh'kigål
Eresh'kigål is offline
Ja hoor. Bij m'n eerste vriendin lagen de interesses duidelijk anders, dat heeft de relatie dan ook de das om gedaan.
Met citaat reageren
Oud 16-11-2005, 11:22
Amma
Amma is offline
Ik begrijp jouw twijfels heel goed. Heb het zelf ook al 2 keer gehad. Mijn eerste relatie duurde 3 jaar en dat ging goed fout toen we gingen samenwonen. Er is toen heel veel gebeurd, maar laat ik het er maar op houden dat bij mij het gevoel op een gegeven moment helemaal weg was, en begon te twijfelen. Ik was alleen maar blij en opgelucht toen ik daar weg was en mn eigen kamer had
Bij mijn 2e vriend lag dat anders. Op zich pasten we wel goed bij elkaar en hadden dezelfde interesses.
Toch kwamen de ergernissen op een geveven moment en had ik steeds minder behoefte om hem te zien. Ik had ook de hele tijd het gevoel dat ik weer vrij wilde zijn. Toen kwamen de twijfels dus. Ik heb daar zo'n 3 a 4 maanden mee rondgelopen, en het werd steeds erger. Ik was bang dat ik er spijt van zou krijgen als ik het uit zou maken, maar uiteindelijk heb ik dat toch gedaan. Eerste weken waren zwaar kut, ook omdat hij er gigantisch mee zat en me heel graag terug wilde. Maar later ging het beter en was ik blij met de keus die ik had gemaakt.
Ik denk dus niet dat de twijfles zo snel weer weg zullen gaan, en dat het alleen maar oplucht als je de knoop doorhakt.
Met citaat reageren
Oud 16-11-2005, 11:36
Verwijderd
Citaat:
Dat lijkt mij toch niet. Ik bedoel, als je op ándere mensen verliefd kunt worden, kun je toch ook best op dezelfde persoon weer verliefd worden? Of is dat nou heel naïef?
Met citaat reageren
Oud 16-11-2005, 11:58
Verwijderd
Als je een 'wetenschappelijke theorie' geeft mag je die ook onderbouwen. Met goed uitgevoerd onderzoek bijvoorbeeld, als het kan méérdere goed uitgevoerde onderzoeken gezien het feit dat de psychiatrie niet erg éénduidig is. Anders is er niets wetenschappelijks aan.
Met citaat reageren
Oud 16-11-2005, 12:02
Verwijderd
De artikelen die ik er over heb gelezen stonden in het NRC en kan ik dus niet linken, maar dit is wat Wikipedia o.a. erover zegt:

Citaat:
Phases

Helen Fisher suggests three main phases of love: lust, attraction, and attachment. Generally love will start off in the lust phase, strong in passion but weak in the other elements. The primary motivator at this stage is the basic sexual instinct. Appearance, smells, and other similar factors play a decisive role in screening potential mates. However, as time passes, the other elements may grow and passion may shrink — this depends upon the individual. So what starts as infatuation or empty love may well develop into one of the fuller types of love. At the attraction stage the person concentrates their affection on a single mate and fidelity becomes important.

Likewise, when a person has known a loved one for a long time, they develop a deeper attachment to their partner. According to current scientific understanding of love, this transition from the attraction to the attachment phase usually happens in about 30 months. After that time, the passion fades, changing love from consummate to companionate, or from romantic love to liking.
Met citaat reageren
Oud 16-11-2005, 12:19
Verwijderd
Wie is Helen Fisher? Iedereen kan dat wel suggereren .
Daarbij: waarom zou je in de attachment-fase niet meer van 'verliefdheid' kunnen spreken en waarom zou je van de attachment fase niet meer naar één van de andere fases kunnen gaan?

En de NRC is geen wetenschappelijk tijdschrift wikipedia evenmin. Iedereen kan iets daar aan toevoegen.
Met citaat reageren
Oud 16-11-2005, 12:25
Verwijderd
Citaat:
Mephostophilis schreef op 16-11-2005 @ 13:02 :
De artikelen die ik er over heb gelezen stonden in het NRC en kan ik dus niet linken, maar dit is wat Wikipedia o.a. erover zegt:

[/size]
Maar die lust/attraction kan toch best weer terugkomen voor dezelfde partner? Als je hem of haar opeens weer op een andere manier ziet, bijvoorbeeld omdat jullie elkaar een tijd niet hebben gezien, of omdat iemand een andere hobby krijgt en zich daardoor anders gaat gedragen, of omdat er bij jou iets verandert waardoor je met andere ogen naar mensen gaat kijken...
Met citaat reageren
Oud 16-11-2005, 16:07
Mrs.Incredible
Mrs.Incredible is offline
Ik heb al veel dingen gelezen daarover, een verliefdheid zou over zijn na 7 maanden, 3 jaar,... Maar zoals Ieke zegt, wat is verliefdheid? De spannende periode van vlinders en elkaar ontdekken is al wel voorbij in onze relalie, maar in de plaats daarvoor zijn intimiteit, verbondenheid en gedeelde herinneringen gekomen. Die dingen geven mij vaak ook een verliefd gevoel. Ik ben eigenlijk nooit 'blind van verliefdheid' geweest, ik wist altijd al dat we voor een groot deel niet dezelfde waarden en intresses hebben. Maar als je relatie zo lang duurt, dan ga je ook meer aan de toekomst denken. En dan krijg ik 'schrik' dat onze relatie zo rustig blijft voortkabbelen, zoals het tot nu toe heeft gedaaan, en dat ik dan om het zo te zeggen voor het huwelijksaltaar nog altijd met twijfels zit.
Aan de ene kant zit ik met twijfels en aan de andere kant vond ik hem toen ik hem onlangs zag zo lief en knap en wou ik hem alleen maar knuffelen. Het is heel moeilijk om het uit te maken als je alleen maar gedachten hebt en geen harde feiten.
Met citaat reageren
Oud 17-11-2005, 15:28
Verwijderd
Citaat:
Morgan schreef op 16-11-2005 @ 13:25 :
Maar die lust/attraction kan toch best weer terugkomen voor dezelfde partner? Als je hem of haar opeens weer op een andere manier ziet, bijvoorbeeld omdat jullie elkaar een tijd niet hebben gezien, of omdat iemand een andere hobby krijgt en zich daardoor anders gaat gedragen, of omdat er bij jou iets verandert waardoor je met andere ogen naar mensen gaat kijken...
Als je elkaar een tijd lang niet ziet, kan ik mij wel voorstellen dat je verliefd wordt op dezelfde persoon, ja.
Met citaat reageren
Oud 17-11-2005, 16:13
Verwijderd
Citaat:
Mephostophilis schreef op 17-11-2005 @ 16:28 :
Als je elkaar een tijd lang niet ziet, kan ik mij wel voorstellen dat je verliefd wordt op dezelfde persoon, ja.
Dat sowieso, maar ik bedoel eigenlijk als je gewoon bij elkaar blijft. Het lijkt me logisch dat je elkaar op een gegeven moment als gewoon gaat zien, maar juist daardoor zou je toch ook weer verrast kunnen worden door de ander?
Met citaat reageren
Oud 17-11-2005, 16:30
Verwijderd
Citaat:
Morgan schreef op 17-11-2005 @ 17:13 :
Dat sowieso, maar ik bedoel eigenlijk als je gewoon bij elkaar blijft. Het lijkt me logisch dat je elkaar op een gegeven moment als gewoon gaat zien, maar juist daardoor zou je toch ook weer verrast kunnen worden door de ander?
Misschien dat dat sporadisch voorkomt. Je moet je bedenken dat verliefdheid een gevolg is van evolutie, omdat verliefdheid ons aanzet tot het uitzoeken van een goede partner om kindjes mee te maken. Als we ons hele leven bij dezelfde zouden blijven, zou dat slecht zijn voor de genetische variatie in de populatie. Dat is dus evolutionair nadelig.
Met citaat reageren
Oud 19-11-2005, 17:46
Anijs
Anijs is offline
Citaat:
Ik kan jou vertellen dat mijn opa en oma nog ontzettend verliefd op elkaar zijn en die zijn al 51 jaar samen.
Met citaat reageren
Oud 19-11-2005, 19:40
Ici-Paris_#
Ici-Paris_# is offline
Citaat:
Heb je ervaring mee?
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten