Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Technologie / Software & Hardware
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 23-01-2002, 22:41
Edwin uit Kaasstad
Edwin uit Kaasstad is offline
Dinsdag, 22 januari 2002 - Het bericht dat de belangrijkste onderdelen van KaZaA zijn verkocht, heeft iedereen verrast. Zelfs Buma/Stemra wist helemaal van niets.

Door Laurens Verhagen 5 reacties

Een dag na het nieuws dat het Australische Sharman Networks de belangrijkste onderdelen van KaZaA heeft gekocht voor een onbekend bedrag, is het mistgordijn rondom de opmerkelijke deal nog niet opgetrokken. Integendeel.

Zo is over Sharman Networks helemaal niets bekend, behalve dat het een multimediabedrijf zou zijn. Zoektochten in Australische online telefoonboeken leveren geen enkele vermelding op. Ook is Sharman Networks niet te vinden in het register van de Australian Securities and Investment Commission (ASIC), waarin alle Australische bedrijven in vermeld staan.

Dit zou erop kunnen wijzen dat Sharman Networks zeer recent is opgericht met als enig doel KaZaA te kopen om zo onder de juridische problemen uit te komen.

Truc
"Het lijkt erop dat dit een poging is aan het vonnis te ontkomen", suggereert Joris van Manen, internetadvocaat van De Brauw Blackstone Westbroek in Amsterdam. "Kennelijk had KaZaA weinig vertrouwen in een positieve uitkomst van de lopende procedures."

Aan de andere kant is Van Manen er niet van overtuigd dat deze truc ook gaat lukken. De rechter verlangde dat KaZaA 'zodanige maatregelen' zou treffen dat het uitwisselen van auteursrechterlijk beschermd materiaal zou stoppen.

Het is volgens Van Manen niet erg waarschijnlijk dat de rechter de verkoop van de service aan een derde partij ziet als het treffen van 'zodanige maatregelen'. In dat geval zal KaZaA de opgelegde dwangsom van 45.000 euro per dag moeten betalen.

Buma/Stemra overvallen
Oprichter Niklas Zennström verklaarde vorige week nog dat KaZaA dit geld niet heeft. Dat was voordat de Australiërs geld neerlegden voor de site KaZaA.com, de logo's, merknaam en een licentie op het FastTrack-netwerk.

Auteursrechtenorganisatie Buma/Stemra wist dinsdagochtend nog van niets. Woordvoerder George Knops voelt zich totaal overvallen door het nieuws. Buma/Stemra onderhandelt met KaZaA over de muziekdienst. Het is onduidelijk of Buma/Stemra nu buitenspel staat.

Kenners denken dat de organisatie er goed aan zou doen nu de aandacht te verleggen naar FastTrack, het zusterbedrijf van KaZaA dat verantwoordelijk is voor het peer-to-peer netwerk. Diensten als Morpheus en Grokster maken ook gebruik van dit netwerk.

Update, 20:00 uur: Tekst is op enkele punten (citaten Van Manen) gewijzigd.
bron: http://www.webwereld.nl/nieuws/9910.phtml

wegens de spyware heb ik morpheus maar ik vind dit een hele strakke actie...

Groeten

Edwin
Oud 23-01-2002, 22:45
Verwijderd
..gaan we weer..
Met citaat reageren
Oud 24-01-2002, 15:01
pietje63
pietje63 is offline
bij mij is hij nooit weggeweest

en anders stap ik wel over op winmx ofzo

zoals veel anderen

dus hij zal wel terug blijven
Oud 24-01-2002, 17:46
Edwin uit Kaasstad
Edwin uit Kaasstad is offline
ik bedoel eigenlijk meer voorlopig vrij van de rechtzaken tegen hem.
athans, ze zijn in nederland niet meer aan te klagen. zal me trouwens niks verbazen als dat bedrijf dat ze heeft overgenomen gewoon van die nederlanders is die het hebben opgericht.

Groeten

Edwin
Reageren

Regels voor berichten