ik herken me wel een beetje in jouw situatie. Mijn situatie was wat anders - dat had meer betrekking op stages. Maar goed, het gaat over jou, niet over mij
als belangrijkste tip zou ik toch mee willen geven : doe vaker wat 'leuke dingen'. Af en toe eens (bv met je vriend) naar de film, lekker uit eten, naar een pretpark, dat soort dingen. Klinkt heel truttig, maar ontspanning helpt en heb je gewoon nodig.
zoek werk waar je groeimogelijkheden in hebt. Of, als dat je goed ligt, werk met veel zelfstandigheid en/of verantwoording. Probeer misschien werk te vinden dat aansluit bij je studie.
Klinkt lullig, maar als je veel koffie drinkt op je werk, doe dat dan wat minder. Klinkt echt heel dom van me misschien, maar zelf dronk ik ooit makkelijk 20 bakken sterke koffie op een dag (wel op dagen van 10 uur per dag...). Je blijft wakker, en met koffie is niks mis, maar van veel koffie worden sommige mensen wel wat depressief.
Probeer contacten te leggen met je collega's.
Als je werk echt kutwerk is, en echt niet bij je past, kan het verstandig zijn er mee te stoppen. Doe dat echter niet te vlug. Soms moet je ook even doorbijten. Probeer even vol te houden; als je wel opstapt, moet je het gevoel hebben dat je er alles aan gedaan hebt om het
wel vol te houden.
Hou een vast dag- en nachtritme aan, met voldoende slaap. Probeer niet te vroeg, maar ook niet te laat op te staan.
(deze tip vind je vriend vast wat minder leuk

) : neem een klein huisdier, iets om voor te zorgen.
zoek in elk geval een 'uitlaatklep'. Waarom denk je dat er boksballen uitgevonden zijn

. (niet alle 'uitlaatkleppen' zijn echter slim; ik heb nogal de neiging me af te gaan reageren als ik in de auto zit, en dan voornamelijk door nogal hard te gaan rijden. Dat wil wel, als je na de zoveelste rotdag van acht tot tien gewerkt hebt...)
en als je werk echt niet volhoudt, stort je dan gewoon volledig op je studie. Werken hoeft niet vervelend te zijn, als je werk hebt waar je van houdt. De kans is groot dat je na je studie werkt vindt waar je voor geleerd hebt, en waar je dus sowieso verstand van hebt en jezelf in kwijt kan. Er is niks mis mee om tijdens je studie geen bijbaantje te hebben.