Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Technologie / Software & Hardware
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 25-11-2005, 20:23
Wammus
Wammus is offline
Ik heb sinds kort het volgende probleem.

Er loopt een horizontale streep continu door m'n beeldscherm. Hij loopt van beneden naar boven en als hij boven is dan begint hij weer opnieuw. Ik vind dit behoorlijk iritant dus ik vraag me af waar dit aan kan liggen? Is er wat tegen te doen?

M'n system specs zijn:

Moederbord: Gigabyte GA-K8NF-9
Procesor: AMD Athlon 64 3500+ Venice
Geheugen: 1 Gigabyte Kingston Value ram 2 x 256 MB
Videokaart: Saphire Ati Radeon X800XL 256 mb PCI Expres

De monitor is van LG. Aan de rechterkant onderin staat Studioworks 775E. De resolutie die ik draai is 1280 x 1024. 32 bits kleuren met een vernieuwingsfrequentie van 60 hz. Het aanpassen van de resolutie heb ik al geprobeerd zonder effect. Ik heb de nieuwste drivers enz al geïnstaleerd. De hardware versnelling staat op maximaal. Het verlagen hiervan heeft ook geen effect. De probleemoplosser van Windows XP bied ook geen uitkomst. Ik heb ook een 2e monitor op m'n grafische kaart aangesloten. De monitor waar het om gaat is ingesteld als hoofdmonitor. Het omwisselen hiervan heeft geen effect. Ik denk dus dat het echt aan de monitor zelf ligt en wil graag weten of jullie een idee hebben waar het aan kan liggen.
Advertentie
Oud 25-11-2005, 21:08
Verwijderd
Ik neem aan dat je het ook hebt bij andere resoluties en andere refresh rates? 60 Hz is sowieso erg kut voor je ogen maar dat is een ander verhaal. Probeer bijv. eens 1024x768 @ 85 Hz, dat is een normale werkresolutie voor die monitor (hoger moet je eigenlijk niet gaan met zo'n 17").

Probeer er eens wat beuken op te geven van de zijkant en de bovenkant, maar het lijkt mij dan gewoon een defect in demonitor zelf. Meestal kun je daar weinig aan doen.
Met citaat reageren
Oud 26-11-2005, 00:16
Wammus
Wammus is offline
Dat wat je zei heb ik al geprobeerd. Het heeft niet geholpen. Naja ik wou toch al een keer een nieuwe gaan kopen dus dit is er wel een mooi moment voor. Iemand enig idee wat ik op dit moment het beste kan kopen? een CRT of TFT? Ik speel met name games en kijk films enzo op m'n pc.
Oud 26-11-2005, 05:11
Enlightenment
Enlightenment is offline
TFT.
17" TFT rond de 12ms refreshtime en een echt 8-bit scherm, raad ik nog altijd aan. Die 4/8ms dingen zijn 7-bit ditherschermpjes.
Oud 26-11-2005, 10:39
Wammus
Wammus is offline
Citaat:
Enlightenment schreef op 26-11-2005 @ 06:11 :
TFT.
17" TFT rond de 12ms refreshtime en een echt 8-bit scherm, raad ik nog altijd aan. Die 4/8ms dingen zijn 7-bit ditherschermpjes.
Vanaf wat voor prijsklasse kan ik een redelijk TFT scherm krijgen? En welke merken kan ik het beste kopen en welke echt absoluut niet?
Oud 26-11-2005, 11:48
Enlightenment
Enlightenment is offline
Citaat:
wammus schreef op 26-11-2005 @ 11:39 :
Vanaf wat voor prijsklasse kan ik een redelijk TFT scherm krijgen? En welke merken kan ik het beste kopen en welke echt absoluut niet?
Merkt maakt niet echt uit, de schermen komen allemaal uit een vijftal TFT fabrieken (waaronder LG.Philips en AU Optronics). Prijsklasse rond de €250 voor een goed 17" scherm. DVI is een must en 8-bit ook, en dan zo'n lage responstijd als mogelijk (12ms is ok, daaronder zijn het vaak 7-bit schermen).
Oud 26-11-2005, 19:00
Wammus
Wammus is offline
Ok tnx voor de info.

Ik heb nog een vraag. Waar moet ik precies op letten mbt dode pixels en garantie daarop?
Oud 26-11-2005, 23:45
Enlightenment
Enlightenment is offline
Mja sommigen bieden een pixelgarantie, maar als er staat 0 dode pixels moet je letten op de hoeveelheid toegestande "subpixels". Het komt namelijk zelden voor dat alle drie de subpixels (rood,groen,blauw) stuk zijn, maar veel vaker dat b.v. je een always-on rode subpixel hebt, wat veel irritanter is.

Als je een perfect scherm wilt hebben: vraag of je hem mag inspecteren in de winkel op dode pixels of betaal extra voor zo'n garantie of koop een scherm dat deze garantie standaard geeft.
Oud 27-11-2005, 00:56
M@rco
M@rco is offline
Citaat:
Enlightenment schreef op 26-11-2005 @ 12:48 :
Merkt maakt niet echt uit, de schermen komen allemaal uit een vijftal TFT fabrieken (waaronder LG.Philips en AU Optronics). Prijsklasse rond de €250 voor een goed 17" scherm. DVI is een must en 8-bit ook, en dan zo'n lage responstijd als mogelijk (12ms is ok, daaronder zijn het vaak 7-bit schermen).

Die 17 inch schermen van rond de €250 zijn echt niet 8-bit, in die prijsklasse is het allemaal (overdrive) TN. Niet dat dat zo'n enorme ramp is, overigens, ziet er alsnog prima uit. Maar ja, het idéé alleen al dat iets (op papier) slechter is hè... brr.

@TS:
Lees dit maar eens even door, staat veel nuttige info in. MVA/PVA panelen geven inderdaad de beste beeldkwaliteit, maar zijn ook het duurst (en "beste" is natuurlijk ook relatief, als het andere óók goed is). Zou gewoon eens wat schermen in een winkel bekijken oid

Overigens heb ik het idee dat het aanbod tegenwoordig een beetje verschuift naar 19 inch, misschien interessant om daar óók naar te kijken.

Laatst gewijzigd op 27-11-2005 om 01:02.
Met citaat reageren
Oud 27-11-2005, 08:07
Enlightenment
Enlightenment is offline
Vroeger waren alle schermen 8-bit, maar dankzij de responstijd-hype zijn ze gaan inleveren op beeldkwaliteit (7-bit; dithering) om nog lagere responstijden te kunnen halen. Maar 8-bit schermpjes zijn nog steeds te krijgen voor schappelijke prijzen. Wel iets hogere responstijd maar nog steeds laag genoeg om geen ghosting te ondervinden.
Oud 27-11-2005, 10:34
M@rco
M@rco is offline
Argh, wáár dan? Zoek ze eens, in plaats van alleen maar te roepen dat ze er zijn. Als je specs van goedkopere TFT monitoren gaat bekijken dan zul je zien dat ze vrijwel allemaal 16.2 miljoen kleuren hebben.

Laatst gewijzigd op 27-11-2005 om 10:39.
Met citaat reageren
Oud 27-11-2005, 16:14
Enlightenment
Enlightenment is offline
16.7 bedoel je denk ik. Maar de vraag is of die worden bereikt door dithering.

Er wordt wat afgelogen en bedriegt qua specs, dus echt betrouwbaar is dat niet.
Oud 27-11-2005, 17:27
M@rco
M@rco is offline
Nee, 16.2 miljoen, dat zetten de meeste fabrikanten er gewoon bij. De rest wordt dus bereikt dmv dithering (op zich niet eens zo'n enorme ramp, alleen als je films kijkt merk je het wel). Nogmaals, als je een scherm wilt dat écht 16.7 miljoen kleuren kan weergeven dan zit je vast aan duurdere MVA/PVA panelen. You get what you pay for

Bedriegt? Bedrogen

Laatst gewijzigd op 27-11-2005 om 17:31.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten