Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Huiswerkvragen: Cultuur, Maatschappij & Economie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 25-10-2005, 18:16
Vief.
Vief. is offline
Ik moet voor aardrijkskunde een artikel schrijven over het dagelijkse leven van Joden in Israël.
Dit moet gewoon gaan over wat ze allemaal dagelijks doen in het leven. Bijvoorbeeld doen ze andere dingen dan dat ze bijvoorbeeld ergens anders wonen
Hebben ze veel te maken met conflicten met de Arabische inwoners?
Ik heb gezocht op google enz. ik kan alleen niets vinden. Is hier iemand van Israëlische afkomst? Of weet iemand het gewoon, of weet iemand waar ik goede informatie kan vinden?

Bvd!
Oud 25-10-2005, 19:17
mjk
mjk is offline
De vraag is interessanter als je kijkt of joden in andere delen van de wereld anders leven dan in Israël, omdat ze moeilijk zich aanpassen. Gek hoe je dat zo moet bekijken eigenlijk.
Oud 25-10-2005, 21:56
Keith
Keith is offline
Citaat:
mjk schreef op 25-10-2005 @ 20:17 :
De vraag is interessanter als je kijkt of joden in andere delen van de wereld anders leven dan in Israël, omdat ze moeilijk zich aanpassen. Gek hoe je dat zo moet bekijken eigenlijk.
Joden zich moeilijk aanpassen? Als er een "volk" in de geschiedenis zich vaak aan heeft gepast zijn het de joden wel. Maar ik weet ook niet zeker of dat wel jouw strekking was.

Probeer eens op het internet engelstalige fora te vinden gebaseerd in het midden-oosten waar ook israeliers zitten, dan kan je daar mensen wat vragen stellen over hun leven mischien.
Oud 25-10-2005, 22:24
lamalo
- Het weekend loopt wat anders dan bv. in Nederland (zaterdag is de rustdag, niet zondag)
- je moet zowat voor ieder cafe/warenhuis/supermarkt je tas laten zien en er staat zo'n beveiliger met een metaaldetector de boel te controleren.
- op joodse feestdagen heb je echt vrij; als je werkt in een niet-joodse onderneming of naar school gaat bij een niet-joodse school in Nederland dan heb je dit niet.
- er wordt langs en samen en tegen Arabieren gewerkt in Israel. Ach, het hangt van de plaats, de persoon en de tijd af.
- de manier van leven in cultureel opzicht wordt overigens sterk beinvloed door de "afkomst". Hier bedoel ik mee of iemand cultuur mee gebracht heeft uit het Midden-Oosten, Oost-Europa, Noord-Afrika, Zuid-Europa, Zuid-Amerika, Oost-Afrika of Israel zelf.
- verder bestaat er ook invloed vanuit het geloof: hoe je dit beleeft.
Met citaat reageren
Oud 25-10-2005, 23:54
T_ID
T_ID is offline
Citaat:
lamalo schreef op 25-10-2005 @ 23:24 :
- op joodse feestdagen heb je echt vrij; als je werkt in een niet-joodse onderneming of naar school gaat bij een niet-joodse school in Nederland dan heb je dit niet.
Dit klopt niet, iedere werknemer heeft in Nederland de mogelijkheid vanwege het aanhangen van een andere religie vrije dagen te wisselen met algemene feestdagen voor andere dagen.
Oud 26-10-2005, 08:31
lamelo
Citaat:
T_ID schreef op 26-10-2005 @ 00:54 :
Dit klopt niet, iedere werknemer heeft in Nederland de mogelijkheid vanwege het aanhangen van een andere religie vrije dagen te wisselen met algemene feestdagen voor andere dagen.
het aantal dagen voor feestdagen zijn beperkt.
Met citaat reageren
Oud 26-10-2005, 15:33
mjk
mjk is offline
Citaat:
Keith schreef op 25-10-2005 @ 22:56 :
Joden zich moeilijk aanpassen? Als er een "volk" in de geschiedenis zich vaak aan heeft gepast zijn het de joden wel. Maar ik weet ook niet zeker of dat wel jouw strekking was.

Probeer eens op het internet engelstalige fora te vinden gebaseerd in het midden-oosten waar ook israeliers zitten, dan kan je daar mensen wat vragen stellen over hun leven mischien.
Ik bedoel dat ze na 2000 jaar niet in het Midden Oosten geleefd te hebben nog steeds waren te zien als joden. Veel volkeren mengen zich langzaamaan in het nieuwe land in die bevolking. Een Nederlands gezin in de VS is over 200 jaar niet meer te herkennen, maar joden blijven zoals ze waren.
Oud 26-10-2005, 16:02
lamalo
Citaat:
mjk schreef op 26-10-2005 @ 16:33 :
Ik bedoel dat ze na 2000 jaar niet in het Midden Oosten geleefd te hebben nog steeds waren te zien als joden. Veel volkeren mengen zich langzaamaan in het nieuwe land in die bevolking. Een Nederlands gezin in de VS is over 200 jaar niet meer te herkennen, maar joden blijven zoals ze waren.
Nederlands zijn of joods zijn is dan ook een wereld van een verschil.

Trouwens:
http://www.holland.org/
Met citaat reageren
Oud 26-10-2005, 16:56
Keith
Keith is offline
Citaat:
mjk schreef op 26-10-2005 @ 16:33 :
Ja dat klopt. Het zal wel in de aard zijn van wat joods zijn betekent. Joden zijn immers eigenlijk geen volk, maar slechts aanhangers van eenzelfde religie (al zijn ze eigenlijk oo kweer meer dan dat). Ik denk dat de houding van Christenen t.o.v. Joden over het algmeen zo is geweest dat de Joden in principe vrij werden gelaten Joods te blijven. Niet verassend op zich gezien de grote overeenkomsten tussen de religies, het verschil telt 1 man of 1 zoon van GodOfftopic: *.

Ondanks dat er tijdelijk en lokaal sterke jodenhaat is geweest dit nooit echt lang genoeg heeft geduurd of wijdverspreid genoeg is geweest om de Joden tot aanpassing te dwingen. Want ook al bestaat er tegenwoordig een staat Israel, er zijn nog altijd veel Joden in de rest van de wereld die lekker doorleven als half aangepaste Joden net als 100en jaren geleden.

Offtopic: *Aangezien christendom en jodendom beiden vaste begrippen zijn, is er maar 1 mogelijk verschil tussen de twee, als die verschil danwel 1 man is, of 1 zoon van God, geldt dus 1 man = 1 zoon van God. Dus waar doen ze zo moeilijk over?
Oud 26-10-2005, 17:31
lamalo
Citaat:
Keith schreef op 26-10-2005 @ 17:56 :
[B]Ja dat klopt. Het zal wel in de aard zijn van wat joods zijn betekent. Joden zijn immers eigenlijk geen volk, maar slechts aanhangers van eenzelfde religie (al zijn ze eigenlijk oo kweer meer dan dat). Ik denk dat de houding van Christenen t.o.v. Joden over het algmeen zo is geweest dat de Joden in principe vrij werden gelaten Joods te blijven. Niet verassend op zich gezien de grote overeenkomsten tussen de religies, het verschil telt 1 man of 1 zoon van God[offtopic]*
.

Aanhangers en/of volk.

Er zijn overigens minder overeenkomsten dan dat jij doet voorkomen. Voor het gemak laat je het hele nieuwe testament achterwege.

Citaat:

Ondanks dat er tijdelijk en lokaal sterke jodenhaat is geweest dit nooit echt lang genoeg heeft geduurd of wijdverspreid genoeg is geweest om de Joden tot aanpassing te dwingen.

dat is wel gebeurd (bekeringen, jood-zijn "in secret")

PS.: zoals je ziet zijn er nog geen detectorpoortjes bij markten:
http://www.cnn.com/2005/WORLD/meast/...ast/index.html
Met citaat reageren
Oud 26-10-2005, 17:44
Vief.
Vief. is offline
Citaat:
lamalo schreef op 25-10-2005 @ 23:24 :
- Het weekend loopt wat anders dan bv. in Nederland (zaterdag is de rustdag, niet zondag)
- je moet zowat voor ieder cafe/warenhuis/supermarkt je tas laten zien en er staat zo'n beveiliger met een metaaldetector de boel te controleren.
- er wordt langs en samen en tegen Arabieren gewerkt in Israel. Ach, het hangt van de plaats, de persoon en de tijd af.
- de manier van leven in cultureel opzicht wordt overigens sterk beinvloed door de "afkomst". Hier bedoel ik mee of iemand cultuur mee gebracht heeft uit het Midden-Oosten, Oost-Europa, Noord-Afrika, Zuid-Europa, Zuid-Amerika, Oost-Afrika of Israel zelf.
- verder bestaat er ook invloed vanuit het geloof: hoe je dit beleeft.
dank je! hier heb ik zeker wat aan! iemand nog enkele aanvullingen?
Oud 26-10-2005, 18:14
Keith
Keith is offline
Citaat:
lamalo schreef op 26-10-2005 @ 18:31 :
.

Aanhangers en/of volk.

Er zijn overigens minder overeenkomsten dan dat jij doet voorkomen. Voor het gemak laat je het hele nieuwe testament achterwege.

dat is wel gebeurd (bekeringen, jood-zijn "in secret")

PS.: zoals je ziet zijn er nog geen detectorpoortjes bij markten:
http://www.cnn.com/2005/WORLD/meast/...ast/index.html [/B]
Wat je nu zegt is fout, er zijn meer verschillen, door het nieuwe testament worden de overeenkomsten er niet minder op. Maar behalve dit heb je wel gelijk als je zegt dat ik eht iets versimpel, maar feit blijft dat de beide religies fundamenteel weinig verschillen.

Het is wel gebeurd, ik ga hier niet de holocaust ontkennen ofzo. Maar er zijn altijd genoeg joden geweest die jood bleven zodat er nog altijd een grote groep joden is in een bepaald gebied/land.
Oud 26-10-2005, 19:10
lamalo
Citaat:
vivian1992 schreef op 26-10-2005 @ 18:44 :
dank je! hier heb ik zeker wat aan! iemand nog enkele aanvullingen?
je kunt zomaar een supermarkt allerlei koosjere produkten kopen zonder met lijsten rond te lopen of continu ingredienten te lezen
Met citaat reageren
Oud 26-10-2005, 19:18
lamalo
Citaat:
Keith schreef op 26-10-2005 @ 19:14 :
Wat je nu zegt is fout, er zijn meer verschillen, door het nieuwe testament worden de overeenkomsten er niet minder op. Maar behalve dit heb je wel gelijk als je zegt dat ik eht iets versimpel, maar feit blijft dat de beide religies fundamenteel weinig verschillen.

Ik zie de logica niet? Ik zeg dat er minder overeenkomsten zijn dan dat jij zegt, en jij zegt dat ik het fout heb, want er zijn meer verschillen en door het nieuwe testament worden de overeenkomsten er niet minder op?

Ik zie nogal veel verschillen. Cruciale verschillen. Dus om nu te zeggen dat ze fundamenteel weinig verschillen, vind ik te ver gaan.

Citaat:

Het is wel gebeurd, ik ga hier niet de holocaust ontkennen ofzo. Maar er zijn altijd genoeg joden geweest die jood bleven zodat er nog altijd een grote groep joden is in een bepaald gebied/land.
Je deed voorkomen of bekeringen/in geheim jood zijn zowat niet voorkwam.

Ik snap niet goed waarom je de holocaust erbij haalt.
Met citaat reageren
Oud 20-11-2005, 10:37
Sebastian31
Sebastian31 is offline
Dat is een hele moeilijke opdracht. Vooral omdat er binnen Israël zoveel verschillende soorten Joden worden. Wil je kijken naar de gewone Joodse inwoners van israël, die ook graag naar de disco gaan en dergelijke. Of wil je het leven en tradities van de Orthodoxe Joden behandelen? Of het leven en de visie van de kolonisten?

De dreiging van geweld heeft een vreemd effect op hoe de inwoners van Israël leven. Zij zijn (vooral in de weken vlak na een aanslag) altijd op hun hoede. Toch proberen ze zo normaal mogelijk te even: boodschappen doen, uitgaan, e.d..

Waar zou je iets kunen vinden? Je kan beginnen via internationale contactsites (zoals Hi5, Vampierfreaks, e.d.) contact te zoeken met jongere inwoners van Israël, en het ze gewoon vragen.

Kijk ook ens op de website van het CIDI:

http://www.cidi.nl/

Dat is het Centrum Informatie en Documentatie Israël.

Groetjes van Sebastiaan.
Oud 26-11-2005, 21:28
Daniel 54
Ik heb je een mailtje gestuurd, naar het adres dat in je profiel staat.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten