Ok het is gelukt met het pleidooi. Zou iemand hem willen vermelden wat ik eventueel kan verbeteren?
Pleidooi Maarten ’t Hart
Hoe zou u het vinden om eenzaam te zijn? Om vervolgens gepest te worden, omdat je beter bent dan de rest? Hoe zou u het vinden om een vader te hebben die je om het minst geringste slaat? Hoe zou u het vinden om je moeder kwijt te raken van wie je zoveel houdt? Dit vindt je allemaal terug in “Een Vlucht Regenwulpen” van “Maarten ’t Hart.”
Ik heb voor Maarten ’t Hart gekozen, want ik wilde eigenlijk eerst Tim Krabbe doen, maar deze mocht niet meer. Ik ben toen op zoek gegaan naar een andere schrijver en toen had ik eerst aan mevrouw van der Panne gevraagd welke schrijver goede boeken schrijft, want ik zelf ben daar niet zo in thuis. Ik heb toen een vlucht regenwulpen gelezen en ik vond dit een erg mooi boek, want zo weet je wat Maarten allemaal doorgemaakt heeft en dat was erg indrukwekkend.
Maarten is op 25 november 1944 geboren in Maassluis. Hij hield van kinds af aan al van boeken. Hij houdt voornamelijk van natuur, klassieke muziek en literatuur. Na de middelbare school is hij biologie gaan studeren.
Ik ga nu beargumenteren waarom ik Maarten ’t Hart zo goed vindt. De eerste reden is dat hij veel bereikt heeft met het schrijven van boeken, want hij heeft zo’n beetje 40 boeken geschreven. Hij heeft zelfs de gouden strop gewonnen in 1994 met het boek: “Het woeden der gehele wereld.” Dit is een prijs voor het beste en spannendste Nederlandse boek. Dit is al een hele prestatie, want als schrijver moet je wel een heel goed misdaadroman schrijven wil je zo’n prijs winnen! Er zijn zelfs boeken waaronder een vlucht regenwulpen die in andere talen zijn vertaald. Dat zegt denk ik wel genoeg over hoe goed het boek is. Dit boek is tevens verfilmd. Hieruit kan ik alleen maar concluderen dat Maarten ’t Hart best veel bereikt heeft.
De tweede reden is dat ik hem een goede schrijver vindt, want hij schrijft goede boeken. Ik heb dan alleen het boek “een vlucht regenwulpen” gelezen, maar hier zit veel diepgang en gevoel in, want hij verteld in dit boek over zijn leven. Af en toe vond ik het wel moeilijk om te begrijpen wanneer het nou verleden of heden was, maar toen ik verder in het boek kwam begon ik de verhaallijn steeds beter te begrijpen. Je moet alleen goed nadenken bij het lezen, want dan begrijp je dat het een heel mooi boek is. Ook vind ik de schrijfstijl goed van hem, want hij kan goed een bepaalde sfeer schetsen. Zijn woord gebruik is niet al te makkelijk, maar op zich wel te begrijpen.
Ik heb jullie nu verteld waarom ik Maarten zo goed vind, maar ik vind eigenlijk wel dat er een natuurpark naar hem vernoemd mag worden. Nu vragen jullie je af waarom ik dat vindt, maar daar heb ik een paar redenen voor. De eerste reden is dat Maarten erg van natuur houdt en vooral van dieren. Daarom vond ik dat er sowieso iets vernoemd moest worden naar hem wat te maken heeft met natuur en dieren. Dit kan natuurlijk een natuurpark of nationaal park zijn. In het boek “een vlucht regenwulpen” komen verschillende problemen voor.
Dit boek gaat over Maarten die opgegroeid is in een streng gezin en hij maakt weinig contact met de buitenwereld. Dit komt ook doordat zijn vader hem slaat. Later gaat hij naar de basisschool en daar wordt hij ook gepest, omdat hij beter presteert dan de rest. Dan gaat hij naar de middelbare school en hier ontmoet hij Martha. Hij is verliefd op haar, maar zij niet op hem. Daarna ziet hij haar een hele lange tijd niet meer. Na de middelbare school gaat hij biologie studeren in Leiden. Hij woont eerst bij zijn oom en tante, maar deze overlijden na een tijdje. Dan trekt hij bij zijn moeder in, maar naar een tijdje overlijd ook zijn moeder aan keelkanker. Het gekke is dat hij op het moment van zijn moeders overlijden een vlucht regenwulpen ziet vliegen. Dit is heel emotioneel voor hem. Na zijn studie heeft hij even later een reünie van zijn middelbare school. Hier komt hij Martha tegen, maar zij is getrouwd en ze heeft kinderen. Hierna ziet hij haar ook nooit meer. Op een congres ontmoet hij Adrienne. Hij is verliefd op haar, maar zij is weer niet verliefd op hem. Hij heeft in zijn leven veel problemen gehad, want hij verliest zijn moeder van wie hij heel veel houd en in de liefde heeft hij ook al zo’n pech.
Wanneer hij problemen heeft trekt hij zich het liefst terug in de natuur, want op die manier komt hij tot zichzelf. Ik denk dat wel meerdere mensen dit doen dat ze naar het bos gaan of naar een park om tot zichzelf te komen. Daarom vindt ik dat er een natuurpark naar hem vernoemd moet worden, want dit heeft veel te maken met Maarten.
|