Ik heb morgen een pleidooi waar je een auteur naar een straat moet vernoemen met behulp van een boek ik heb de ijsdragers gekozen van anna enquist
zouden jullie even zeggen wat julie er van vinden (er zitten een paar spelfouten in) en het slot is ook nog niet af maar dat wordt samenvatting van de argumenten
Goede middag dames en heren
Ik wil bij deze u meneer de burgemeester en wethouders bedanken dat ik hier aanwezig mag zijn.
Ik blijf liever staan omdat ik me daar prettiger bij voel
Zoals u weet ben ik hier naar aanleiding van mijn brief waar in stond dat ik de nieuwe straat in Amsterdam west , de anna enquist straat wil gaan noemen.
In deze straat zijn in 2000 en 2001 3 fietsers omgekomen omdat vrachtwagenchauffeurs in een hun dodehoek de fietsers niet gezien hadden. Daardoor zijn ze onder het wiel geraakt.
Maar waarom wil ik deze nieuwe straat laten vernoemen naar Anna enquist
Anna enquist geboren in 1945 een pseudoniem voor christa boer is een zeer bijzondere persoon.
Ze is begonnen als psychologe.
In 1988 mijn geboorte jaar begon anna haar carriere als auteur. Ze schreef enkele gedichten in littaire tijdschriften. In het zelfde jaar bracht ze ook haar gedichtenbundel uit de soldatenliederen. Deze werd bekroond door C.W. van der Hoogt-prijs
Vanaf 1994 schreef ze haar eerste roman: het meesterstuk die bekroond werd met de Debuutprijs daarop volgde het geheim 1997 bekroond met de Trouw Publieksprijs De kwetsvuur 1999. Eenmaal in 2002 schreef ze het boekenweekgeschenk de ijsdragers met als thema liefde, dat ze opdraagde aan haar pas overleden 27 jarige dochter margit.
Tenslotte in 2005 publiceerde ze de thuiskomst
U denkt waarschijnlijk elke schrijver is wel bijzonder maar het boek dat ik gekozen heb is de ijsdragers heeft toch wel iets bijzonders met deze straat.
Het boek gaat over het huwelijk tussen loes en nico van de doelen
Loes is lerares klassieke talen en nico werkt in een psychatis ziekenhuis. Samen hebben ze een geadopteerde dochter Maj. Maar maj is vlak voor het eindexamen weggelopen. Maj heeft nooit meer van zich laten horen. Nico wil er absoluut met niemand er over praten. Zij heeft het veel moeilijker met het weglopen van haar dochter. In het loop van het verhaal wordt de relatie steeds problematischer en beleven de stress op allebei op een andere manier. Op een begeven moment kan nico het niet meer en krijgt een auto ongeluk. Waarschijnlijk zelfmoord.
Tijdens het schrijven van dit boek gebeurde er wat vreselijks.
Ik citeer nou uit een intervieuw van de volkskrant uit 2005
‘Kunt u wat vertellen over 3 augustus 2001.
3 augustus een warme zomerdag. Het zou de fataalste dag worden in mijn leven.
Ik was op vakantie in zweden. Ik kreeg een telefoon. Margit mijn 27 jarige dochter is omgekomen op de dam in amsterdam omdat een vrachtwagenchauffeur haar niet gezien had door zijn dodehoek.
Eenmaal in Nederland was me zoon wouter onvindbaar, op vakantie ergens in Frankrijk. Het duurde een nog dagen voor we hem konden traceren. Een complete nachtmerrie.
Toch leek enquist haar leven weer een beetje op orde te hebben. Ze was weer begonnen met haar pratkijk als psycotherapeut, ze speelt piano en ze heeft alweer eens op de tribune gezeten van feyenoord. En ze schrijft weer. Toch zegt ze dat ze iets socialer maar van binnen voelt het helemaal niet als een vooruitgang. wat ze toch in elk interview verklaard is dat ze het erg vind is dat haar vriendinnen nu 31 zijn, zij blijft 27. We laten haar achter in de tijd.
Waarom ik nou Anna Enquist en het boek de ijsdragers verbonden heb met de nieuwe straat is te verklaren uit het volgende
Ten eerste De familie van de drie fietsers die zijn omgekomen in de nieuwe straat hebben het vergelijkbaar gemis als hun gadopteerde dochter maj en het overlijden van margit de dochter van anna. .
Die trauma’s slepen ze dus allemaal als zware blokken ijs met zich mee. Dus de ijsdragers.
Ten tweede. Bij alle drie de nabestaanden moeten toch verder . Een citaat uit de ijsdragers
Citaat: “Hij legde zijn vork neer en pakte haar hand. “ik heb iets besloten”, zei hij. Ze keek hem verrast aan, onwillekeurig denkend aan een definitieve zoektocht naar hun dochter, aan het oplossen van hun eigen gezinsraadsel met dezelfde energieke aandacht die nu op het ziekenhuis viel. Zo was hij niet. “Ik ga Hein opvolgen, ik word directeur.”
Door de verwerking van anna kwam ze in actie voor de dode hoekspiegel. Ze was te gast in het praatprogramma Barend en Van Dorp. Daar vertelde ze dat ze blij was met het besluit. Want zo'n spiegel kunnen de chauffeurs zien of er iemand naast hun wagen fietst of loopt als zij rechtsaf willen slaan. Jaarlijks komen ongeveer 30 mensen om en raken er 90 zwaargewond doordat ze onzichtbaar waren voor de chauffeur.
Maar ze was nog steeds boos op de minister.
,,Omdat ik bekend ben, weten veel mensen het van mijn dochter'', zei ze. ,,Ik heb heel veel brieven gekregen van ouders die ook op deze manier hun kind hadden verloren. Sommigen hadden de politiek bestookt om de dodehoekspiegel ingevoerd te krijgen, maar nooit gehoor gevonden.''
Samengevat
De nieuwe straat in amsterdam west moet de Anna Enquist omdat het een zeer bijzonder persoon omdat......
Laatst gewijzigd op 27-11-2005 om 15:59.
|