Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Psychologie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 26-11-2005, 11:07
Chloe Siere
Chloe Siere is offline
Is voor school. Ik moet zoeken naar oplossingen voor een jongen van 10 in het speciaal onderwijs die agressief en onhandelbaar gedrag vertoont, veel op straat loopt en regelmatig dingen vernielt en het gezag van zijn moeder ondermijnt. Waarschijnlijk zit hij vanwege zijn onhandelbaar gedrag in het speciaal onderwijs. Meer info is er niet.
Nu is wel dit hele gezin ontspoort.

Nu ben ik mij aan het afvragen welke stoornissen deze jongen eventueel zou kunnen hebben. Iemand ideeen?

De dingen die je eventueel kunt doen is een pedagoog inschakelen om de manier van opvoeden te bekijken en om hem eventueel uit huis te plaatsen. Waar kan dit laatste? En heeft iemand nog andere ideeen eventueel?

Het gaat mij vooral om de stoornissen Maar verdere inbreng mag natuurlijk altijd.

Weet niet of dit hier moet of op school&studie
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 26-11-2005, 13:37
Nona
Nona is offline
Is er niet meer informatie over hem? Dan is het makkelijker zoeken.

Kijk eens naar ADHD, conduct disorder (daar neig ik vooral naartoe) en andere ontwikkelingsstoornissen etc. En kijk ook even naar leerstoornissen en niveau van functioneren, want onhandelbaar gedrag kan soms voortkomen uit het opkrijgen van te makkelijke of moeilijke taken, daar wordt een kind niet vrolijker van.
Oud 26-11-2005, 15:55
Tsu
Tsu is offline
Je moet eens een kijkje nemen in de DSM-IV-TR, dat boekje moet ik ook altijd gebruiken voor mijn opleiding (ik studeer muziektherapie). Hierin staan allerlei stoornissen en kan je zien welke kenmerken er bij welke stoornis horen.

De kenmerken die je geeft kun je gemakkelijk opzoeken
Oud 26-11-2005, 17:48
nietzijweer
nietzijweer is offline
Ik denk dat het ADHD is, met gebrek aan regels.
Ik heb het zelf en mijn ouders zijn altijd constequent geweest, ze hielden strak vast aan de regelmaat in mijn leven en zorgden dat ik mijn eigen veilige plek had.
Zodoende had ik grenzen om me aan vast te houden, een plek om me terug te trekken uit de drukte en zoveel mogelijk mezelf te zijn.

Het zou goed kunnen dat de ouders niet op één lijn liggen met de school wat de situatie niet echt ten goede komt.
Het kind kan geen kant op met zijn gevoelens en door gebrek aan vaste grenzen is hij ook nog eens op zoek naar regels.
Als die er wel zijn maar niet nageleefd worden veroorzaakt dat verwarring en agressie. Aandacht tekort kan ook een rede zijn.
Praten met de ouders, zorgen dat ze consequent zijn.
De 3 "r' en.. Rust, Reinheid, Regelmaat.. Ik denk dat dat al scheelt..

maar goed dit blijft fictief natuurlijk.
Met citaat reageren
Oud 26-11-2005, 18:23
I love stars
I love stars is offline
Ik denk mischien ODD.
ODD staat voor (Oppositional Defiant Disorder) wat in het nederlands oppositioneel opstandige gedragsstoornis is. ( deze stoornis komt vaak voor met ADHD)

http://home.hetnet.nl/~brenda.engela...B/Pagina1.html

De kenmerken van ODD zijn:
Een patroon van negatief, vijandig en opstandig gedrag gedurende minimaal 6 maanden waarbij vier of meer
van de onderstaande punten aanwezig zijn:

1 is vaak driftig
2 maakt vaak ruzie met volwassenen
3 verzet zich vaak tegen of weigert zich vaak te voegen naar de regels of opdrachten van volwassenen
4 ergert vaak anderen met opzet
5 geeft vaak de schuld van eigen fouten of slecht gedrag aan anderen
6 is vaak prikkelbaar of raakt snel geïrriteerd door anderen
7 is vaak boos en gepikeerd
8 is vaak hatelijk en wraakzuchtig

Deze gedragsstoornis resulteert in een sterk aangetaste situatie in sociale omgang, op school, of in
beroepsmatig functioneren.
Oud 26-11-2005, 18:57
I love stars
I love stars is offline
http://home.hetnet.nl/~brenda.engela...Pagina4.html#1

of mischien CD (conduct disorder) antisociale gedragsstoornis.

Ten minste drie van de onderstaande punten moeten aanwezig zijn gedurende de laatste 12 maanden, en ten
minste 1 punt moet aanwezig zijn gedurende de laatste 6 maanden:
Agressie tegen mens en dier :
pest, bedreigt, of intimideert anderen
zet aan tot vechten
gebruikt een wapen dat anderen (ernstig) kan verwonden (stok, steen, gebroken fles, mes, geweer)
mishandelt dieren
mishandelt mensen
steelt terwijl hij iemand bedreigt (zakkenrollen, afpersing, gewapende overval)
Vernielen van eigendom :
opzettelijk brand stichten met de bedoeling ernstige schade aan te richten
opzettelijk andermans eigendom vernielen
Bedrog of diefstal :
inbreken in andermans huis, gebouw, of auto
liegt vaak om zo beloont te worden, of om verplichtingen uit de weg te gaan
heeft spullen gestolen van onbeduidende waarde zonder iemand te bedreigen (winkeldiefstal, vervalsing)
Ernstige overtreding van regels :
blijft vaak ’s avonds weg ondanks het verbod van de ouders, vóór het 13e jaar
is minimaal tweemaal voor een bepaalde periode (incl. ’s nachts) weggelopen van huis
spijbelt vóór het 13e jaar

Aangezien er geen gegevens zijn van hyperactiviteit , impulsiviteit en concentratie problemen denk ik niet dat de jongen ADHD heeft. Er kan uit gegevens ook niks worden opgemaakt over een angst of ticstoornis of van het social functioneren op gebied van contact leggen ( denk aan autisme , pdd-nos). Hierom denk ik dat het moet gaan om een gedragsstoornis zoals MC en ODD.
Zie
Oud 27-11-2005, 11:20
juno
juno is offline
Citaat:
I love stars schreef op 26-11-2005 @ 19:23 :
Ik denk mischien ODD.
ODD staat voor (Oppositional Defiant Disorder) wat in het nederlands oppositioneel opstandige gedragsstoornis is. ( deze stoornis komt vaak voor met ADHD)

http://home.hetnet.nl/~brenda.engela...B/Pagina1.html

De kenmerken van ODD zijn:
Een patroon van negatief, vijandig en opstandig gedrag gedurende minimaal 6 maanden waarbij vier of meer
van de onderstaande punten aanwezig zijn:

1 is vaak driftig
2 maakt vaak ruzie met volwassenen
3 verzet zich vaak tegen of weigert zich vaak te voegen naar de regels of opdrachten van volwassenen
4 ergert vaak anderen met opzet
5 geeft vaak de schuld van eigen fouten of slecht gedrag aan anderen
6 is vaak prikkelbaar of raakt snel geïrriteerd door anderen
7 is vaak boos en gepikeerd
8 is vaak hatelijk en wraakzuchtig

Deze gedragsstoornis resulteert in een sterk aangetaste situatie in sociale omgang, op school, of in
beroepsmatig functioneren.
Dat is toch gewoon de puberteit?
Met citaat reageren
Oud 27-11-2005, 12:15
I love stars
I love stars is offline
Citaat:
juno schreef op 27-11-2005 @ 12:20 :
Dat is toch gewoon de puberteit?
Als je de site had gelezen had je gezien dat het ook ging om kinderen voor de puberteit.

Bovendien is dit wel iets erger dan een puberteit:

Citaat:
Hoe vaak is vaak?
Alle hierboven beschreven punten bevatten het woord ‘vaak’. Maar wat betekent dat precies? Al deze
gedragingen komen wel eens voor bij een kind. Tijdens de peuter- en kleuterleeftijd kan er met perioden
sprake zijn van agressief gedrag. Bij een kleuter heeft kwetsend gedrag naar mens en dier een andere
betekenis dan bij een achtjarige.

Men spreekt van ‘vaak’als in de afgelopen drie maanden:
8 is hatelijk en wraakzuchtig
5 geeft de schuld van eigen fouten of slecht gedrag aan anderen

In de afgelopen week minimaal twee keer:
6 is prikkelbaar of raakt snel geïrriteerd door anderen
1 is driftig
2 maakt ruzie met volwassenen
3 verzet zich tegen of weigert zich te voegen naar de regels of opdrachten van volwassenen

In de afgelopen week minimaal vier keer:
7 is boos en gepikeerd
4 ergert anderen met opzet

De gevolgen voor het gezin
De gevolgen van een agressieve gedragsstoornis kunnen zeer ernstig zijn, voor zowel het gezin als voor het
kind zelf. Uiteindelijk kan het leiden tot mishandeling van de ouders, van broertjes of zusjes, van dieren en
van leeftijdsgenootjes. Vanwege het taboe dat op het onderwerp ‘mishandeling door kinderen binnen het gezin’
rust, kost het ouders soms grote moeite om dit probleem te erkennen. Soms schamen zij zich, waardoor zij pas
in een vergevorderd stadium hulp zoeken, en is er dan al een neerwaartse spiraal van steeds verder
escalerend gedrag. Het gezin kan hierdoor in een isolement raken
ps. let niet op het taal gebruik van de site.

Laatst gewijzigd op 27-11-2005 om 12:19.
Met citaat reageren
Oud 27-11-2005, 13:48
Chloe Siere
Chloe Siere is offline
Erg bedankt Ik heb bar weinig info en moet het dus hiermee doen... We kunnen alleen een beetje speculeren wat het eventueel zou kunnen zijn. Maar hiermee zal het wel moeten lukken. De leraar is een zeikerd eerste klas en je moet echt met alle mogelijk info komen anders krijg je niet eens een 5,5
Met citaat reageren
Oud 27-11-2005, 18:40
Roos
Roos is offline
Denk ook eens aan bepaalde autistische stoornissen.
Ik zag laatst een Engelse documentaire over autistische kinderen, en autisme kan ook gepaard gaan met een scala aan gedragsafwijkingen.
Oud 27-11-2005, 18:42
Chloe Siere
Chloe Siere is offline
Citaat:
Roos schreef op 27-11-2005 @ 19:40 :
Denk ook eens aan bepaalde autistische stoornissen.
Ik zag laatst een Engelse documentaire over autistische kinderen, en autisme kan ook gepaard gaan met een scala aan gedragsafwijkingen.
Ik dacht dat autistische kinderen heel erg in zichzelf gekeerd zijn? Of is dat bij een bepaalde vorm van autisme ofzo?
Met citaat reageren
Oud 27-11-2005, 18:44
Verwijderd
Citaat:
Chloe Siere schreef op 27-11-2005 @ 19:42 :
Ik dacht dat autistische kinderen heel erg in zichzelf gekeerd zijn? Of is dat bij een bepaalde vorm van autisme ofzo?
Nee, dat hoeft niet per se. Dat is een 'standaardtype' autisme zoals je dat wel eens in films ziet, maar er zijn een hele hoop stoornissen waarvan sommige wel en sommige niet een specifieke naam hebben. In het laatste geval wordt meestal algemeen gesproken over 'stoornissen in het autistisch spectrum', eigenlijk een soort restcategorie dus.

Een aantal van die stoornissen wordt gekenmerkt door een gebrek aan empathie (inlevingsvermogen) en het onvermogen gevoelens en reacties van anderen te herkennen. Dat kan dus inderdaad tot 'inconsiderate', onnadenkend (grof) gedrag leiden.
Met citaat reageren
Oud 27-11-2005, 18:46
Chloe Siere
Chloe Siere is offline
Ow okay, thanks! Die zal ik dan inderdaad ook vermelden tijdens mn presentatie.
Met citaat reageren
Oud 27-11-2005, 19:26
Roos
Roos is offline
In die docu zag je een speciale school voor autistische kinderen, en veel van die kinderen waren heel driftig, agressief, hielden geen rekening met andere kinderen, en waren ook opstandig tegen docenten (soms zelfs met schoppen/slaan).
Verder konden sommige kinderen moeilijk over hun emoties praten.

Autisme is niet 1 aandoening, er zijn verschillende vormen. Daarnaast uit het ene kind zich van nature anders dan de ander.
Oud 27-11-2005, 19:46
Chloe Siere
Chloe Siere is offline
Bedankt allemaal

En weet iemand instellingen oid voor/over uit huis plaatsing? Ik kan nml niets vinden op google maar weet ook niet echt waarnaar ik moet zoeken... Met een naam zal ik al wat verder komen denk ik.
Met citaat reageren
Oud 27-11-2005, 19:47
mathfreak
mathfreak is offline
Citaat:
Chloe Siere schreef op 27-11-2005 @ 19:42 :
Ik dacht dat autistische kinderen heel erg in zichzelf gekeerd zijn? Of is dat bij een bepaalde vorm van autisme of zo?
Om te beginnen is het zo dat er, naast wat men nu klassiek autisme of Kannerautisme noemt, nog andere stoornissen in het autistische spectrum bestaan, zoals het syndroom van Asperger (wat ik zelf heb) en PDD-NOS. Men noemt het syndroom van Asperger en PDD-NOS ook wel hoog functionerend autisme, waarbij de term hoog functionerend betrekking heeft op taalvaardigheden en cognitieve vardigheden. Mensen met een stoornis in het autistische spectrum zijn over het algemeen erg op zichzelf gericht. Ze zijn dus wel egocentrisch, zoals dat heet, maar niet egoïstisch. Mocht je meer over stoornissen in het autistische spectrum willen weten, dan kan ik je de boeken Een vreemde wereld en Asperger in meervoud van de psychologe Martine F. Delfos aanbevelen.
Oud 28-11-2005, 07:16
Verwijderd
Zoek eens naar info over gedragsstoornissen als ODD en CD, dat waren de eerste twee dingen waar ik aan moest denken toen ik het stukje las. (I love stars zei het ook al, maar goed. )

En nee, ODD is bij lange na niet hetzelfde als de puberteit... ODD begint bovendien al eerder, een kind van 6 kan het ook hebben en het gedrag van een kind met ODD is niet het 'normale gedrag' van iemand in de puberleeftijd.

Uit huis plaatsen is het laatste wat je moet adviseren. Zoek eerst naar andere mogelijkheden en 'probeer die uit'.
Met citaat reageren
Oud 28-11-2005, 07:19
Verwijderd
@Chloe Siere: Mocht je nog interessante informatie over ODD tegen komen (niet die van de standaard sites via Google, die heb ik al gevonden), dan ben ik wel benieuwd. (Mijn afstudeerproject gaat (oa) over ODD. )
Met citaat reageren
Oud 28-11-2005, 16:21
Fog
Fog is offline
het kan ook nog pdd-nos zijn...

iig ergens in de richting van adhd/autisme verwante stoornissen
Oud 01-12-2005, 20:53
Maresha
Maresha is offline
pdd nos?
Met citaat reageren
Oud 02-12-2005, 15:36
Lieverd17
Lieverd17 is offline
soort puberteit pfff

misschien dat het ook borderline kan zijn, maar dan moet je eigelijk meer informatie hebben, met dit kan je niet zoveel.
ik denk aan een persoonlijkheidstoornis borderline/passief aggresief.
de kenmerken van zijn gedrag komen mijn namelijk heel erg bekend voor(heb temaken met zo'n persoon)
Oud 02-12-2005, 16:24
Maresha
Maresha is offline
ik heb zelf bordeline en denk niet dat het bordeline is
Met citaat reageren
Oud 02-12-2005, 18:52
Maresha
Maresha is offline
ja ik weet wel wat pdd nos betekend
ik had dat berichtje van de poster voor mij nog niet gezien
en ik d8 zelf aan pdd nos..dus zei ik pdd nos?
haha
Met citaat reageren
Oud 02-12-2005, 19:42
mathfreak
mathfreak is offline
Citaat:
Maresha schreef op 02-12-2005 @ 19:52 :
ja ik weet wel wat pdd nos betekent
ik had dat berichtje van de poster voor mij nog niet gezien
en ik d8 zelf aan pdd nos..dus zei ik pdd nos?
haha
Aangezien je weet wat PDD-NOS inhoudt heb ik mijn vorige reply maar weer verwijderd.
Oud 02-12-2005, 19:45
Chloe Siere
Chloe Siere is offline
Citaat:
Lieverd17 schreef op 02-12-2005 @ 16:36 :
soort puberteit pfff
Hij zit in het speciaal onderwijs en daar kom je niet zomaar terecht. Dus zeker niet als het alleen de puberteit is... Je bent echt niet alleen daardoor zo vreselijk onhandelbaar...
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 03-12-2005, 10:21
Maresha
Maresha is offline
Citaat:
mathfreak schreef op 02-12-2005 @ 20:42 :
Aangezien je weet wat PDD-NOS inhoudt heb ik mijn vorige reply maar weer verwijderd.

haha oke
ik denk ook idd niet puberteit
zoals hiervoor al is gezegd daardoor kom je niet op een speciale school terecht somaar
kun je er al wat uitkomen?
Met citaat reageren
Oud 03-12-2005, 10:36
Verwijderd
Citaat:
Chloe Siere schreef op 02-12-2005 @ 20:45 :
Je bent echt niet alleen daardoor zo vreselijk onhandelbaar...
Het kan wel, maar daardoor kom je over het algemeen idd niet op het speciaal onderwijs terecht. (Al ligt het natuurlijk wel in de mate waarin je dergelijk gedrag vertoont.)

De jongen in de casus is 10, over het algemeen zit een jongen dan nog niet in de puberteit (het kan wel, maar goed, er kan zoveel ). Belangrijk is, denk ik, ook de anamnese...je weet dan hoe lang hij dit gedrag al vertoont, sinds wanneer het is, of het erger wordt, enz. Als hij het gedrag al jaren vertoont kun je de puberteit meteen wegschrappen (of het moet medisch vast te stellen zijn dat hij al op zijn derde begon met dergelijke hormonen aanmaken oid ).

Laatst gewijzigd op 03-12-2005 om 10:39.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten