Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Studeren
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 11-12-2005, 16:09
Nebel
Nebel is offline
Wordt er na de middelbare school nog hiernaar gekeken? Als je niet een lotingstudie gaat doen?
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 11-12-2005, 16:13
Verwijderd
Nee, behalve misschien bij opleidingen als University College Utrecht ofzoiets.
Met citaat reageren
Oud 11-12-2005, 16:17
Miracle
Miracle is offline
Alleen als je nog mee doet aan andere sollicitaties of toelatingsexamens. Bijv. bij een duale opleiding.
Oud 11-12-2005, 20:48
Verwijderd
Wordt er eigenlijk veel waarde aan gehecht of je je opleiding op universitair niveau met allemaal 8ens en 9ens haalt, of bijvoorbeeld gewoon steeds een 6je?

En is het belangrijk hoelang je over de studie hebt gedaan?

Wie kan me dat vertellen waar een werkgever vooral op let bij het solliciteren (bijv. als je rechten-studie af hebt)?
Met citaat reageren
Oud 11-12-2005, 20:58
Verwijderd
Citaat:
Fernand0^T0rres schreef op 11-12-2005 @ 21:48 :
Wordt er eigenlijk veel waarde aan gehecht of je je opleiding op universitair niveau met allemaal 8ens en 9ens haalt, of bijvoorbeeld gewoon steeds een 6je?

Wie kan me dat vertellen waar een werkgever vooral op let bij het solliciteren (bijv. als je rechten-studie af hebt)?
Ik denk dat het per studie verschilt. Maar bij rechten denk ik wel dat je cijferlijst belangrijk is, dit omdat de studie door relatief veel mensen gedaan wordt en het bedrijf dan wel de betere mensen wil hebben, die tijdens hun studie inzet hebben getoond. Daarom is ook de studieduur van belang.
Met citaat reageren
Oud 11-12-2005, 21:01
Verwijderd
Citaat:
Fernand0^T0rres schreef op 11-12-2005 @ 21:48 :

Als je bijvoorbeeld van rechten afkomt kan het zijn dat een werkgever heel mechanisch op cijfers filtert. Natuurlijk moet je extreme studievertraging ook kunnen verantwoorden.
Met citaat reageren
Oud 11-12-2005, 21:01
Verwijderd
Cijfers zijn heel belangrijk bij de rechtenstudie. Niet alleen omdat er heel veel mensen zijn die met zesjes afstuderen, zodat je je met cijfers van de rest onderscheidt. Maar ook omdat de advocatuur echt op zoek is naar de beste en de slimste academici en daarvoor zijn cijfers het belangrijkst.

Kijk maar naar kantoren als De Brauw, Houthoff, Loeff, Clifford, alle grote spelers. Die hebben een beleid dat als je niet gemiddeld een 8 hebt op je bul, je niet eens wordt uitgenodigd voor een gesprek. Hoe lang je over je studie hebt gedaan is vaak iets minder van belang, omdat die kantoren liever iemand hebben die meer vakken doet dan een ongelooflijke nomimaalridder die met zesjes op zijn tweeëntwintigste klaar is. Wel zul je een periode waarin je nauwelijks studiepunten hebt gehaald moeten kunnen uitleggen.

Verder let men natuurlijk op je vaardigheden, je mondelinge en schriftelijke uitdrukkingsvaardigheid. Bij sommige kantoren krijg je in de sollicitatieprocedure een casus voorgelegd waar je dan in één of twee uur een kleine presentatie over moet houden of een stukje over moet schrijven, om te zien hoe je je onder stress kunt uitdrukken. Spontaniteit, openheid, maar vooral een hele scherpe blik zijn belangrijk.

Sommige andere gebieden letten meer op andere dingen. Zo wordt bijv. bij de raio-opleiding (tot OvJ en rechter) behalve naar cijfers ook gekeken naar maatschappelijke betrokkenheid (vrijwilligerswerk, rechtswinkel) en kennis van actualiteit en geschiedenis.

Laatst gewijzigd op 11-12-2005 om 21:04.
Met citaat reageren
Oud 11-12-2005, 21:48
Nomen Est Omen
Nomen Est Omen is offline
Er wordt vaak geroepen dat eindexamencijfers niet belangrijk zijn, maar dat ligt er maar aan. Ik ken bijvoorbeeld best wat mensen die bij het aannemen van personen wel naar eindexamencijfers kijken. Het hoort bij het pakket van opleidingen en wat je als persoon verder te bieden hebt.
Met citaat reageren
Oud 12-12-2005, 15:34
Nebel
Nebel is offline
Ik maak me er best wel druk over, niet dat ik denk dat er een onvoldoende op komt te staan maar wel een paar zessen.. Maar dat is toch niet zo erg.. ik heb namelijk in het begin wegens ziekte en ziekenhuisopnames niet echt geweldige cijfers gehaald en veel gemist
Met citaat reageren
Oud 12-12-2005, 16:33
Verwijderd
Citaat:
Sassiefje schreef op 12-12-2005 @ 16:34 :
Ik maak me er best wel druk over, niet dat ik denk dat er een onvoldoende op komt te staan maar wel een paar zessen.. Maar dat is toch niet zo erg.. ik heb namelijk in het begin wegens ziekte en ziekenhuisopnames niet echt geweldige cijfers gehaald en veel gemist
Een paar zesjes op je lijst maakt waarschijnlijk (binnen Nederland) niet veel uit.
Met citaat reageren
Oud 12-12-2005, 17:09
Verwijderd
In het algemeen niet. Wiskunde en natuurkunde waren mijn slechtste vakken op de middelbare school en ik kon me zonder problemen aanmelden voor technische natuurkunde.
Met citaat reageren
Oud 16-12-2005, 17:02
Verwijderd
Ja, logisch he.
Met citaat reageren
Oud 17-12-2005, 03:18
Verwijderd
Citaat:
Mephostophilis schreef op 12-12-2005 @ 18:09 :
Wiskunde en natuurkunde waren mijn slechtste vakken op de middelbare school en ik kon me zonder problemen aanmelden voor technische natuurkunde.
Niet zo verwonderlijk, we hebben het over de TU EINTOVUHHHHHHHHH DE GÂKSTUHHHHHHHHHHHh

Met citaat reageren
Oud 17-12-2005, 10:08
Verwijderd
Citaat:
nare man schreef op 17-12-2005 @ 04:18 :
Niet zo verwonderlijk, we hebben het over de TU EINTOVUHHHHHHHHH DE GÂKSTUHHHHHHHHHHHh

Je hebt weer te veel gedronken, Nare.
Met citaat reageren
Oud 17-12-2005, 14:24
Verwijderd
Citaat:
Mephostophilis schreef op 17-12-2005 @ 11:08 :
Je hebt weer te veel gedronken, Nare.
Met citaat reageren
Oud 17-12-2005, 14:40
Verwijderd
Nou ja Mephostophilis, hij had ook kunnen zeggen dat de TU/e het grootste autistenbolwerk van Nederland is.
Met citaat reageren
Oud 17-12-2005, 14:46
Verwijderd
Ik heb niks tegen de TU/e hoor, waarom zou ik? Goede universiteit natuurlijk. Alleen Eintovunaruhhh, mja. Daar heb ik soms wel eens mijn twijfels bij.
Met citaat reageren
Oud 17-12-2005, 14:48
Verwijderd
Je vindt Eindhovenaars maar een raar volkje?
Met citaat reageren
Oud 17-12-2005, 14:51
Verwijderd
Mwah, niet alleen Eindhovenaars, wel meer mensen die echt die-hard 'voor een bepaalde stad' zijn. Je hebt ook heel veel van de oer-Nijmo's die je echt niet wilt tegenkomen in de kroeg, en over oer-Rotterdammers hebben we het maar niet eens
Met citaat reageren
Oud 17-12-2005, 14:54
Verwijderd
Oh, ik heb genoeg ervaring met oer-Rotterdammers - die vind ik dan ook 'oer'vervelend.

maar dit is een beetje off-topic
Met citaat reageren
Oud 17-12-2005, 14:58
Verwijderd
Nogal he
Met citaat reageren
Oud 17-12-2005, 17:42
Miracle
Miracle is offline
Ontopic!

Regels voor berichten