Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Kunst & Cultuur / Verhalen & Gedichten
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 29-11-2005, 16:03
Miss_Bella
Miss_Bella is offline
Sinds heel heel heeel lange tijd maar weer is op het forum terecht gekomen. Ik was hier het laatst uhm... Heel lang geleden, mijn gedichten van toen waren echt zo van HEB IK DAT SERIEUS GESCHREVEN EN GEPOST?!?!?!? Maar goed, ik ben ouder, niet veel wijzer en helemaal klaar voor een nieuwe poging

Dodenwals.

Als staalketenen gevlochten,
omsluitend aan mijn binnenste.
Leugens draaiend rond m'n zicht,
vermoorden het gesproken woord.

Aan banden strak vastgeketend,
het vuur dat langzaam doven zal.
Warme liefde gruw'lijk vermoord,
voor het duister van het leven.

Het touw dat zich langzaam opwindt,
rondom mijn uitgestrekte hals.
Gestorven wanhoop in armen,
van de dansende dodenwals.

Uitleg:

Als staalketenen gevlochten,
Het is niet uit elkaar te halen, het leven en de dood. Gemaakt om bij elkaar te zijn, elkaars tegenpolen in ieder opzicht.
omsluitend aan mijn binnenste.
Alles in mij, iedere haar, cel of bot. Gemaakt om te leven, gemaakt om te sterven.
Leugens draaiend rond m'n dun hals,
De leugens staan altijd dichtbij me, cirkelen rond me heen. Ik kan er niet aan ontkomen. Met leugen bedoel ik de fantasie van het eeuwige leven.
vermoorden het gesproken woord.
Met ieder woord dat ik zeg, ben ik blij, zeg ik iets ontzinnigs, moet ik lachen, moet ik huilen. Maar wat maakt het uit, de dood overtreft alle woorden, alle lach en al het geluk. Waardoor het geluk ineens niet meer zo wonderschoon is, al het geluk zal sterven.

Aan banden strak vastgeketend,
Ik wil van alles, heb mijn leven gepland, maar dat moet altijd binnen de grenzen van de dood. De dood speelt de grootste rol in ons leven, het geeft ons regels waar we aan móeten voldoen; wanneer we sterven, hoe we sterven, wanneer we sterven, of onze geliefden sterven. Alles gebasseerd op de dood. (eigenlijk best wel sneu als je bedenkt dat de mens vrijwel alles kan, behalve de dood ontkomen )
het vuur dat langzaam doven zal.
Al onze dromen worden in de weg gezeten door ons lichaam dat steeds ouder wordt, geef toe, als 80-jarige heb je nog weinig dromen. Met vuur bedoel ik dus onze jeugdelijke dromen.
Warme liefde gruw'lijk vermoordt,
Hiermee kom ik dus nog even terug op het verliezen van je geliefden. Vermoordt door de dood, want hoe iemand ook sterft, ziekte, ongeluk, moord. Uiteindelijk is er maar één mo0rdenaar: de dood. Als iemand sterft dan is het altijd met dezelfde lichamelijke klacht: Het hart tikt niet meer. Dingen als ziekte en ongeluk zijn slechts aanleidingen tot de oorzaak (haart tikt niet meer) die leidt naar het gevolg: dood. Tot zover mijn levensfilosofie
'voor het duister van het leven' : De dood werpt een schaduw over ons leven, met álles wat we doen, staan we zowel bewust als onbewust stil bij de dood. Als je voor het eerst gaat schaatsen, je loopt heel langzaam en houdt je aan de kant vast. Waarom probeer je niet gelijk over te schaatsen? Omdat je bang bent! Bang voor de gevolgen, voor wat misschien zou kunnen komen. Dus speel je op zeker.

Het touw dat zich langzaam opwindt,
Ik zie het leven als een heel lang touw, dat steeds een beetje korter wordt. Sommige hebben een lang touw, andere tellen slechts een paar centimeters, maar bij allemaal wordt het langzaam korter.

rondom mijn uitgestrekte hals.
We doen zoooooo ons best in het leven, om maar zo ver en goed mogelijk te komen en worden. Maar de dood maakt een einde aan alles, hoe ver je je nek ook uitsteekt.
Gestorven wanhoop in armen,
Wanhoop is er altijd, het zit in ons verscholen, hoe hard je ook beweert het niet te hebben. Je wordt wanhopig als je aan de dood denkt, of als je bijna dood gaat. Of om wat voor reden dan ook! Maar dat is het enige goede aan de dood; de wanhoop en angst is weg. Waarom bang zijn voor de dood, als je dood bent? (nee, ik geloof niet in leven na de dood of god of welke hemel/hel dan ook, sorry als ik daarmee iemand kwets). Dat bedoel ik ook met 'in armen'.
van de dansende dodenwals. Dansende is ironisch bedoeld; 'leven' vind ik eigenljik een slecht woord voor ons leven, het is meer en aanloopje naar de dood. Ik noem het liever een 'dodenwals'. Bij een wals dans je, ben je in beweging. Dood --> onbeweeglijk, stil. Dodenwals --> Levendig, beweeglijk. (gut, ik zou filosoof moeten worden ). En om op dat dansende terug te komen, de dodenwals is dus overgegaan in de dood, (zie het als verschillende stadiums: Geboorte, dodenwals, dood), dus je bent de periode dodenwals voorbij. Nu danst het zeg maar omdat het van jou verlost is

<Dun hals even vervangen voor zicht en stomme spelfout eruit gehaald.>

Laatst gewijzigd op 29-11-2005 om 17:23.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 29-11-2005, 16:29
Reynaert
Reynaert is offline
Waarom 'dun hals' en 'gruw'lijk vermoordt'?
Met citaat reageren
Oud 29-11-2005, 16:36
Miss_Bella
Miss_Bella is offline
Citaat:
Reynaert schreef op 29-11-2005 @ 17:29 :
Waarom 'dun hals' en 'gruw'lijk vermoordt'?
Dun hals:

We doen zo ons best, om maar zo goed mogelijk te worden. Maar wat zijn we nou echt vergeleken met de dood? Iele magere wezentjes, allemaal in de greep van slechts één ding, dus wie is er nou groots?

Gruw'lijk vermoordt:

Het neemt ons leven weg, hetgeen wat ons het allerliefste dierbaar is van allemaal. Dat lijkt me behoorlijk gruwelijk
Oud 29-11-2005, 16:38
Reynaert
Reynaert is offline
Ik bedoel meer: waarom geen 'dunne hals' en 'gruwelijk vermoord'?
Met citaat reageren
Oud 29-11-2005, 16:42
Miss_Bella
Miss_Bella is offline
Omdat ik dan niet met lettergrepen uitkwam
Oud 29-11-2005, 16:49
Reynaert
Reynaert is offline
Maar vermoord en vermoordt heeft toch evenveel lettergrepen? En "dun hals" bestaat toch helemaal niet?
Met citaat reageren
Oud 29-11-2005, 16:54
Miss_Bella
Miss_Bella is offline
*fluit fluit fluit*

Vermoordt... spelfoutje

Dunne hals, twee lettertjes
Oud 29-11-2005, 19:02
gezweetwel
gezweetwel is offline
Maar dit

Citaat:
Reynaert schreef op 29-11-2005 @ 17:38 :
Ik bedoel meer: waarom geen 'dunne hals' en 'gruwelijk vermoord '?

is een heel andere opmerking dan dit

Citaat:
Reynaert schreef op 29-11-2005 @ 17:49 :
Maar vermoord en vermoordt heeft toch evenveel lettergrepen?
Reageren

Regels voor berichten