Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Algemene schoolzaken
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 25-11-2005, 22:18
sten-vvv
sten-vvv is offline
Ik moet binnenkort een keuze maken tussen NG/NT en ik wil graag verder studeren later met scheikunde.
Wat raden jullie aan?

Bedankt!
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 25-11-2005, 22:44
Judy2
Judy2 is offline
Kan je niet N&T met biologie? das eigenlijk gewoon allebei. Dan heb je een keuzevak.
Met citaat reageren
Oud 25-11-2005, 23:06
Barry K
Barry K is offline
Lijkt me duidelijk dat als je verder met scheikunde wilt dat je dan het beste kan kiezen voor VWO NT, die heeft namelijk ook sk2 en dat heeft NG niet.

Je kan inderdaad ook 'dubbelprofiel' doen, met biologie als keuzevak dus, dat is alleen niet interessant als je al sowieso iets als economie erbij wilt hebben (tenzij je echt een vol rooster wilt).
Oud 25-11-2005, 23:33
Verwijderd
Naast NT heb je in dat geval niet zo veel zinvolle opties hè? Ja, je kunt ook NG nemen met wib2 en sk2, maar ja, aan biologie heb je niet zo veel als je scheikunde wilt gaan doen.
Met citaat reageren
Oud 26-11-2005, 00:08
professor2
professor2 is offline
Citaat:
Barry K schreef op 26-11-2005 @ 00:06 :

Je kan inderdaad ook 'dubbelprofiel' doen, met biologie als keuzevak dus, dat is alleen niet interessant als je al sowieso iets als economie erbij wilt hebben (tenzij je echt een vol rooster wilt).
zon vol roster is dat niet hoor

ik raad je aan nt te doen met bio je kan altijd nog terug naar ng
en je zit nu pas in de 4e stel dat je ineens ipv scheikunde iets met bio wil doen dan ben je blij dat je je opties zo breed mogleijk hebt gehouden
Met citaat reageren
Oud 26-11-2005, 10:48
Pyromaniac
Pyromaniac is offline
Citaat:
Mephostophilis schreef op 26-11-2005 @ 00:33 :
Naast NT heb je in dat geval niet zo veel zinvolle opties hè? Ja, je kunt ook NG nemen met wib2 en sk2, maar ja, aan biologie heb je niet zo veel als je scheikunde wilt gaan doen.
Biochemie?

Ik zou gaan voor N&T als je nog niet zeker weet met scheikunde of je graag de combinaties open wilt laten. Of natuurlijk als je helemaal geen biologie wilt.
Voor N&G gaan is beter als je een minder druk rooster wilt, bèta-vakken zijn nogal zwaar. Daarbij kan je dan bijvoorbeeld wiskunde of Natuurkunde gedeeltelijk laten vallen.
Natuurkunde 2 had je volgens mij bij geen enkele opleiding nodig, is puur als ondersteuning. Ook heb je niks aan alleen Biologie 1, voor alle Biologische opleidingen heb je het volledige vak nodig.

Citaat:
professor2 schreef op 26-11-2005 @ 01:08 :
zon vol roster is dat niet hoor

ik raad je aan nt te doen met bio je kan altijd nog terug naar ng
en je zit nu pas in de 4e stel dat je ineens ipv scheikunde iets met bio wil doen dan ben je blij dat je je opties zo breed mogleijk hebt gehouden
Als TS HAVO gaat doen, dan ligt de keuze vast in de 4e...
Met citaat reageren
Oud 26-11-2005, 11:59
professor2
professor2 is offline
Citaat:
Pyromaniac schreef op 26-11-2005 @ 11:48 :
Biochemie?

Ik zou gaan voor N&T als je nog niet zeker weet met scheikunde of je graag de combinaties open wilt laten. Of natuurlijk als je helemaal geen biologie wilt.
Voor N&G gaan is beter als je een minder druk rooster wilt, bèta-vakken zijn nogal zwaar. Daarbij kan je dan bijvoorbeeld wiskunde of Natuurkunde gedeeltelijk laten vallen.
Natuurkunde 2 had je volgens mij bij geen enkele opleiding nodig, is puur als ondersteuning. Ook heb je niks aan alleen Biologie 1, voor alle Biologische opleidingen heb je het volledige vak nodig.

Als TS HAVO gaat doen, dan ligt de keuze vast in de 4e...
Schooltype/studierichting 4VWO
Met citaat reageren
Oud 26-11-2005, 16:56
sdekivit
sdekivit is offline
Citaat:
Mephostophilis schreef op 26-11-2005 @ 00:33 :
excuse me ..... wat een discriminatie voor de biochemie !!! en ja: ook natuurkunde is nodig bij biologie
Met citaat reageren
Oud 27-11-2005, 10:16
sten-vvv
sten-vvv is offline
Wat is dan precies het verschil tussen SK 1 en 2?
Met citaat reageren
Oud 27-11-2005, 10:56
mathfreak
mathfreak is offline
Citaat:
sten-vvv schreef op 27-11-2005 @ 11:16 :
Wat is dan precies het verschil tussen SK 1 en 2?
Daarover kun je meer vinden op http://www.digischool.nl/sk/sklok.htm
Oud 27-11-2005, 11:19
Hanneke
Hanneke is offline
ik zou nt met bio1,2 doen. hebben een paar kinderen uit mijn klas ook gedaan. best te doen.
Als je nt met bio doet kan je alleen economiestudies niet doen en nt met eco kan je alleen bio studies niet doen. met die twee houd je dus heel veel opties open
Oud 27-11-2005, 12:08
Pyromaniac
Pyromaniac is offline
Citaat:
Hanneke schreef op 27-11-2005 @ 12:19 :
ik zou nt met bio1,2 doen. hebben een paar kinderen uit mijn klas ook gedaan. best te doen.
Als je nt met bio doet kan je alleen economiestudies niet doen en nt met eco kan je alleen bio studies niet doen. met die twee houd je dus heel veel opties open
en allebei?
N&T + Bio 12 + Ec 1
Had ik gekozen...
Met citaat reageren
Oud 27-11-2005, 13:01
Anno2007
Anno2007 is offline
ik heb gekozen voor ng+schei 2+wib2 + latijn
is ook best te doen

ik ken ook kinderen uit mijn (cluster)klas die nt+ec1+m&o+fr2+lat hebben...

maar als jij verder wil met scheikunde, moe je volges mij toch schei 2 kiezen, wan ik dach da da nie standaard in nt zit
Met citaat reageren
Oud 27-11-2005, 13:30
sdekivit
sdekivit is offline
ik had n&g + sk 2
Met citaat reageren
Oud 27-11-2005, 15:34
Global1
ik had E&M met natuurkunde 1,2 en wiskunde b1,2.

ik probeer alleen maar te zeggen dat alles mogelijk is, en dat op vwo niks te zwaar kan zijn.
kies N&T met ec1 en biologie
Met citaat reageren
Oud 29-11-2005, 15:15
Hanneke
Hanneke is offline
Citaat:
Pyromaniac schreef op 27-11-2005 @ 13:08 :
en allebei?
N&T + Bio 12 + Ec 1
Had ik gekozen...
volgens mij heb je niet zoveel aan ec 1, is iets wat je in 1 zomervakantie in zou kunnen halen mocht het echt nodig zijn voor je studie. Maar is ook niet voor veel studies nodig.

eco 1,2 wel
Oud 29-11-2005, 15:23
Verwijderd
ligt eraan waar je goed in bent. Besef wel dat nt moeilijker is dan ng.

Want dan heb je niet alleen sk2, maar ook na2 en wiB1,2. Als je goed bent in de vakken en er aanleg voor hebt kun je het doen. Maar anders niet.

Met ng en sk2 (zelfs sk1) kun je scheikunde gaan studeren (op vwo niveau iig). Succes
Met citaat reageren
Oud 30-11-2005, 06:55
sten-vvv
sten-vvv is offline
Bedankt voor jullie reacties!!
Met citaat reageren
Oud 30-11-2005, 14:20
Hanneke
Hanneke is offline
Citaat:
spinneman schreef op 29-11-2005 @ 16:23 :
ligt eraan waar je goed in bent. Besef wel dat nt moeilijker is dan ng.

Want dan heb je niet alleen sk2, maar ook na2 en wiB1,2. Als je goed bent in de vakken en er aanleg voor hebt kun je het doen. Maar anders niet.

Met ng en sk2 (zelfs sk1) kun je scheikunde gaan studeren (op vwo niveau iig). Succes
Dat vind ik dus onzin. Wordt altijd gezegd "nt is het moeilijkste profiel", maar ik zal cm of em niet kunnen en bio zal me veel meer moeite kosten dan scheikunde, natuurkunde of wiskunde extra.
Oud 30-11-2005, 14:40
Verwijderd
--->s&s
Met citaat reageren
Oud 30-11-2005, 14:49
Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Citaat:
sdekivit schreef op 27-11-2005 @ 14:30 :
ik had n&g + sk 2
Ik ook en ik vind dat dat nog steeds een goede keuze geweest is
Oud 30-11-2005, 15:02
Nyawa
Hoe goed ben je in wiskunde, biologie en natuurkunde? Als wiskunde en natuurkunde je liggen zou ik gewoon NT gaan doen. Heb je liever geen WiB2 en Na2, dan kun je N&G + scheikunde doen, tenminste, als je biologie geen probleem vindt.
Met citaat reageren
Oud 30-11-2005, 17:30
Miracle
Miracle is offline
Je moet de richting kiezen, die jou het beste voorbereid op de opleiding die je wilt gaan doen. Als je dat niet weet, dan vraag je dat toch aan de opleiding zelf?
Oud 30-11-2005, 17:36
Verwijderd
Als je denkt dat je het aankunt, zou ik NT met biologie gaan doen. Dan hou je ook nog de weg open als je later toch misschien een iets meer 'diehard' technische opleiding wilt doen.
Met citaat reageren
Oud 30-11-2005, 17:43
I love stars
I love stars is offline
Citaat:
Hanneke schreef op 29-11-2005 @ 16:15 :
volgens mij heb je niet zoveel aan ec 1, is iets wat je in 1 zomervakantie in zou kunnen halen mocht het echt nodig zijn voor je studie. Maar is ook niet voor veel studies nodig.

eco 1,2 wel
voor de meeste studies is ec1 voldoende ( ze raden uiteraard wel ec 12 aan en als het kan ook MNO)

Maar ik raad de ts , NT met NG aan omdat, hij dan altijd terug kan naar NG. Ook raad ik een extra vak erbij voor het geval bio niet leuk is over wib12 te moeilijk etc. Bij een extra vak kan je altijd bio of dat extra vak of schei2 ( niet handig in dit geval) na2 , wib12 laten vallen.

Als dat extra vak:
-ec1 aan te raden ( erg makkeliijk) en je komt er mee binnen bij veel studies.
- informatica : kan handig zijn ( maar volgens mij leer je niet zo ontzettend veel op de middelbare school, maar dat geld voor alle vakken denk ik )
- vak dat je leuk vind

Ik zelf heb NT/NG + ec1 rooster is niet vol , heb 30 schooluur ( = 50 min) en doe ongeveer 4 uur per week huiswerk ( vooral handelingsdelen en po's zijn er best veel ). En kan bij elke studie toegelaten worden. Alleen theologie ( en dergelijke) geeft moeilijkheden vanwege latijn en en grieks , maar bij sommige uni's kan je dat in de eerste leerjaar inhalen. Ik kan zelfs frans gaan studeren ( niet aanraadbaar bij mij ik ken bijna geen woord frans)

ps. als je al in 4vwo zit moet je al bepaalde vakken gekozen hebben in het vrij deel toch?
ps2. als je geen NT is het wel verstandig sk2 te kiezen.

Laatst gewijzigd op 30-11-2005 om 17:47.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 30-11-2005, 18:01
Verwijderd
Je moet kijken hoe goed je bent in Natuurkunde en Wiskunde.

Wiskunde B2 is echt heel erg anders dan Wiskunde B1, misschien moet je ns in een wiskunde b2 boek kijken of het je ligt.
Natuurkunde 2 is wat abstracter dan Natuurkunde 1 en daarmee ook wat zwaarder.

Als je niet goed bent in na/wis zou ik voor NG + Scheikunde 2 gaan
Met citaat reageren
Oud 30-11-2005, 18:19
duivelaartje
duivelaartje is offline
Citaat:
Evatjuhhhh schreef op 30-11-2005 @ 19:01 :
Je moet kijken hoe goed je bent in Natuurkunde en Wiskunde.

Wiskunde B2 is echt heel erg anders dan Wiskunde B1, misschien moet je ns in een wiskunde b2 boek kijken of het je ligt.
Natuurkunde 2 is wat abstracter dan Natuurkunde 1 en daarmee ook wat zwaarder.

Als je niet goed bent in na/wis zou ik voor NG + Scheikunde 2 gaan
Wiskunde B2 is niet zozeer moeilijker dan B1, vind ik. Het tempo ligt wat hoger, je moet wat meer doordenken en je krijgt echt 'nieuwe' opgaven bij de reptitie. Maar echt moeilijker valt wel mee. (B1 scoort dit jaar bedroevend laag bij ons, terwijl de B2-klas gemiddeld een 6,5 staat ofzo.)

Maar ik zou inderdaad vooral kijken hoe het gaat met natuurkunde en wiskunde. Valt het je daarbij tegen en moet je er veel voor doen, dan is n&g met scheikunde2 en economie ofzo voor opvulling een stuk beter.
Met citaat reageren
Oud 30-11-2005, 19:00
Knots
Knots is offline
Citaat:
sdekivit schreef op 27-11-2005 @ 14:30 :
ik had n&g + sk 2
Heb je dan niet te weinig uren? Zoiets had ik uitgerekend vorig jaar toen ik met ongeveer een zelfde probleem zat als de TS.

Ik heb uiteindelijk NT met Bio gekozen. Ik kan het goed aan en ik ken iemand die er ook nog Eco1 bij doet en geen problemen heeft, maar wis-, natuur- en scheikunde moeten je wel echt liggen.

Als je scheikunde wilt studeren zou ik zeker schei2 kiezen.
Met citaat reageren
Oud 30-11-2005, 19:45
Verwijderd
Citaat:
duivelaartje schreef op 30-11-2005 @ 19:19 :
Wiskunde B2 is niet zozeer moeilijker dan B1, vind ik. Het tempo ligt wat hoger, je moet wat meer doordenken en je krijgt echt 'nieuwe' opgaven bij de reptitie. Maar echt moeilijker valt wel mee. (B1 scoort dit jaar bedroevend laag bij ons, terwijl de B2-klas gemiddeld een 6,5 staat ofzo.)

Maar ik zou inderdaad vooral kijken hoe het gaat met natuurkunde en wiskunde. Valt het je daarbij tegen en moet je er veel voor doen, dan is n&g met scheikunde2 en economie ofzo voor opvulling een stuk beter.
Ik vind het maken van bewijzen en construeren enzo echt iets totaal anders dan de kansrekening en algebra die b1 heeft. Alleen voortgezette analyse lijkt een beetje op b1 maar ook voor een groot deel niet naar mijn mening.
Met citaat reageren
Oud 30-11-2005, 19:51
duivelaartje
duivelaartje is offline
Citaat:
Evatjuhhhh schreef op 30-11-2005 @ 20:45 :
Ik vind het maken van bewijzen en construeren enzo echt iets totaal anders dan de kansrekening en algebra die b1 heeft. Alleen voortgezette analyse lijkt een beetje op b1 maar ook voor een groot deel niet naar mijn mening.
Nou, wij hebben maar twee andere boeken dan b1. De andere vier zijn precies hetzelfde, tot nu toe zijn we ook alleen maar daar mee bezig. Maar zover ik hoor verschilt het vooral in de vraagstellingen op de repetitie, minder 'theoretisch' ofzo. Terwijl natuurkunde 1 en 2 bij de hoofdstukken die ze allebei krijgen bij ons zo ongeveer dezelfde repetities krijgen.

Maar misschien verandert dat over een paar maanden.
Met citaat reageren
Oud 30-11-2005, 20:16
Pyromaniac
Pyromaniac is offline
Citaat:
Evatjuhhhh schreef op 30-11-2005 @ 20:45 :
Kansrekenening is WA
B2 Is voor bekend met de opgaves, "bewijs.....
Bewijs waarom een driehoek 180 graden is.
Bewijs dat ......

Etc...

Voor de rest is het weinig met GR, alles moet exact met complete berekening...

Natuurkunde 2 is gewoon ter ondersteuning. Ze gaan wat dieper op de stof in, maar onderwerpen zijn hetzelfde.
Met citaat reageren
Oud 30-11-2005, 20:29
duivelaartje
duivelaartje is offline
Citaat:
Pyromaniac schreef op 30-11-2005 @ 21:16 :
Voor de rest is het weinig met GR, alles moet exact met complete berekening...
Ja, dat doe ik nu dus nog best veel. Kwestie van gewenning, denk ik.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten