Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Algemene schoolzaken
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 04-12-2005, 16:12
bj0etiejfreak
bj0etiejfreak is offline
Hey Hallo,
Ik moet morgen een klein spelletje doen met de kinderen uit groep 1.
Ik weet niet hoe ik dat moet aanpakken. Het spelletje gaat als volgt; Een paar kinderen moeten gaan staan, andere kinderen moeten raden wat hun het zelfde hebben..
Dat is dus een 5 minuten spelletje.. Maar, ik weet niet hoe ik dat moet doen, het is voor mij de eerste keer.. Wie heeft ervaring en kan me helpen?
Kusjes Diana
Oud 04-12-2005, 19:06
Balance
Balance is offline
Je zou eerst een voorbeeld kunnen verzinnen, bijvoorbeeld: je zet de juffrouw neer en jezelf en je zegt 'wie is dit?' waarop de kinderen zullen zeggen 'de juf' en vervolgens 'en ik ben ook een juf. zie je wel, wij zijn allebei juffen; we zijn allebei hetzelfde'.
En vervolgens nog een voorbeeld bijvoorbeeld met kleuren waarbij je zegt 'deze twee kinderen hebben ook allebei iets hetzelfde. Kijk maar eens naar hun kleren'. Dan mogen zij zeggen wat er dan hetzelfde is (evt. hint geven).

Op die manier weten ze dat ze zowel naar eigenschappen als naar uiterlijk kunnen kijken.
En vervolgens kun je het spelletje dus gaan spelen. Bedenk wel: blijf herhalen 'wat hebben zij hetzelfde volgens jullie' want kinderen van 4 willen vaak het idee van het spelletje snel vergeten.
Oud 05-12-2005, 19:43
mirnie
mirnie is offline
het is makkelijker om het ietsje anders te maken. Laat iedereen goed naar 1 bepaald kind kijken. Kijk goed wat pietje aanheeft. Neem kind mee naar de gang. Verander iets aan zijn of haar kleren en vraag wat er anders is. Of moet je perse dit spel doen? Kleuters verliezen snel interesse denk ik in jouw spelletje.

Laatst gewijzigd op 05-12-2005 om 19:46.
Met citaat reageren
Oud 05-12-2005, 22:01
Multilot
Multilot is offline
Citaat:
mirnie schreef op 05-12-2005 @ 20:43 :
het is makkelijker om het ietsje anders te maken. Laat iedereen goed naar 1 bepaald kind kijken. Kijk goed wat pietje aanheeft. Neem kind mee naar de gang. Verander iets aan zijn of haar kleren en vraag wat er anders is. Of moet je perse dit spel doen? Kleuters verliezen snel interesse denk ik in jouw spelletje.
Juist niet. Je betrekt ze in het spelletje, het gaat om hun, ze zullen het machtig interessant vinden! Je kunt dit ook heel vaak herhalen, ze vinden het prachtig als ze iets herkenbaars zien, daarom draaien ze bij de teletubbies die filmpjes ook altijd 2 keer.

Ik denk dat idee van balance heel erg leuk is. Je zou het eventueel uit kunnen breiden naar voorwerpen. Met vormen en kleuren. Oefenen ze dat ook nog een keer. Kijken wat er anders is als een kleuter weg gaat is met groep 1/2 niet te doen denk ik.

Succes!!
Oud 05-12-2005, 22:18
Balance
Balance is offline
Citaat:
mirnie schreef op 05-12-2005 @ 20:43 :
Kinderen van die leeftijd hebben eerst een aantal rondes nodig om het spelletje uberhaupt door te krijgen. En als ze het eenmaal door hebben zijn ze juist des te blijer dat ze het snappen en zijn ze 'gejaagd' om de overeenkomst te vinden.
Tenminste, dat is mijn ervaring met 5-jarigen, dus ik verwacht dat het met 4-jarigen ook zo zal zijn.
Reageren

Regels voor berichten