Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Eten & Drinken
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 21-01-2006, 18:53
Flowerless
Flowerless is offline
Tijdens had avondeten hadden we een discussie.
Van sommige etenswaren kan je verslaafd raken, bijv cola (cafeine), chocolade etc. Maar bijv aan sla raakt niemand verslaafd?

Is daar een logische reden voor?
Bijv als je stoffen binnenkrijgt die al van nature in je lichaam zitten dat je daar verslaafd aan raakt (moeders suggestie) of??

Alvast bedankt!
groetjes Carlijn
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 21-01-2006, 19:02
Miracle
Miracle is offline
Waarom zou je niet verslaafd kunnen raken aan sla? Een poosje geleden at ik elke avond droge cornflakes, als ik tv ging kijken. Toen ik dat een poosje gedaan had, kreeg ik gewoon vanzelf zin in cornflakes als ik tv aan het kijken was 's avonds. Echt heel apart, want zo lekker is het helemaal niet. Sla ook niet.
Maar ik ken iemand op m'n werk die min of meer verslaafd is aan andijvie.

Het is misschien iets minder voor de hand liggend, omdat het geen favoriet product is. Het heeft geen speciale functie, behalve misschien voor groen-nerds die een kick krijgen van sla eten. De meeste mensen hebben dat niet en zullen er dus ook niet verslaafd aan raken.
Oud 21-01-2006, 19:49
Verwijderd
In chocola zitten stoffen die op receptoren in het beloningscentrum van de hersenen werken. Daar zit het verslavende aspect in.

Laatst gewijzigd op 21-01-2006 om 20:10.
Met citaat reageren
Oud 21-01-2006, 20:22
Gothic
Gothic is offline
Je hebt 2 soorten verslaving, dat moet je goed uit elkaar houden: geestelijke en lichamelijke verslaving. Cafeine zorgt voor lichamelijke verslaving, maar koffie en cola kan ook voor geestelijke verslaving zorgen als je bv cola/koffie gebruikt om 's morgens wakker te worden of in stress situaties...

Daarom is het bv zo moeilijk (voor sommige mensen)om met roken te stoppen, de lichamelijke afhankelijkheid is binnen een paar dagen voorbij, maar de gewenning, de geestelijke verslaving ("het is gezellig om te roken/sigaretje na het eten") is veel moeilijker om vanaf te komen...
Oud 21-01-2006, 22:16
lingua
lingua is offline
Citaat:
Miracle schreef op 21-01-2006 @ 20:02 :
Waarom zou je niet verslaafd kunnen raken aan sla? Een poosje geleden at ik elke avond droge cornflakes, als ik tv ging kijken. Toen ik dat een poosje gedaan had, kreeg ik gewoon vanzelf zin in cornflakes als ik tv aan het kijken was 's avonds. Echt heel apart, want zo lekker is het helemaal niet. Sla ook niet.
Maar ik ken iemand op m'n werk die min of meer verslaafd is aan andijvie.

Het is misschien iets minder voor de hand liggend, omdat het geen favoriet product is. Het heeft geen speciale functie, behalve misschien voor groen-nerds die een kick krijgen van sla eten. De meeste mensen hebben dat niet en zullen er dus ook niet verslaafd aan raken.
Hondje van Pavlof!
Oud 22-01-2006, 09:31
Miracle
Miracle is offline
Citaat:
sgirl schreef op 21-01-2006 @ 23:16 :
Hondje van Pavlof!
Niet alleen honden dus.
Oud 22-01-2006, 17:18
Nona
Nona is offline
Citaat:
sgirl schreef op 21-01-2006 @ 23:16 :
Hondje van Pavlof!
Dat is klassieke conditionering, ofwel een onbedoelde reactie op een externe stimulus door gewenning aan de opvolging van een andere stimulus. Blah. Verslaving is heel iets anders.
Hoewel wel blijkt dat mensen die verslaafd zijn aan iets en die hints krijgen dat die stof nabij is carvingsverschijnselen gaan vertonen omdat hun lichaam zich voorbereidt op inname. Dat kun je wel met elkaar vergelijken, hoewel het niet hetzelfde is. Zo hebben campagnes tegen coke een hele slechte uitwerking gehad: alle ex junks die posters zagen met de stof kregen het opeens moeilijk.
Reageren

Regels voor berichten