Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Huiswerkvragen: Exacte vakken
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 07-12-2005, 12:57
DJ Inpossible
DJ Inpossible is offline
Hallo allemaal,

Deze vraag is om te oefenen voor de tentamens voor wiskunde a.s. vrijdag. Hij zal wel iets lager liggen dan het gemiddelde niveau hier, maar het is voor een 4-vmbo examen vraag. Bij deze vraag hoort een tekening, deze heb ik even snel in een schetje gezet die je hier kan bekijken:

[img=http://img217.imageshack.us/img217/8344/wiskunde4xv.th.png]

Een caravan heft de vorm van een balk. De lengte is 4.75 meter. De breedte en de hoogte staan in de figuur (zie hierboven) In de figuur zie je ook dat de caravan vergroot kan worden. Dat gebeurt door het uitklappen van de twee zijwanden. Je krijgt dan extra veel ruimte. Daarna kun je eventueel een of twee markiezen uitklappen. Als je alleen de zijwanden uitklapt, wordt de vloeroppervlakte van de caravan 6,80 x 4,75,

a) Leg uit hoe je aan deze maten komt.
Deze vraag snap ik. De hoogte van de caravan is gelijk aan de breedte van een markies, dus een markies is 2,30m hoog en ook 2,30m breed. Dus dat wordt dan 2x 2,30m + 2,20m = 6,80m.
De 4,75 m is de lengte van de caravan.

Bij B staat weer een stukje tekst: De markiezen zijn de beide gebogen gedeelten met de negen knikarmen. Je kunt deze markiezen ook uitklappen en vastmaken op 10 cm afstand van elke rand van de zijwanden.

b) Bereken de inhoud van de caravan als de zijwanden en de markiezen helemaal woorden uitgeklapt. Schrijf de berekening op.

Hier gaat het mis. Ik had als eerst de caravan (de blak alleen) wel uitgerekend. Dat is dus: lengte x breedte x hoogte.
Dus 4,70 x 2,30 x 2,20 = 23,782 m3.
Nu kom ik bij de markiezen. Ik zat te denken dat als je de 2 samenvoegt, je dan een halve cirkel krijgt. Dus dan zou ik
de formule oppervlakte grondvlak x hoogte krijgen, maar als ik het dan zo doe, is het dan goed?

oppervlakte grondvlak = straal x staal x pie: 2.
Dus 2,30 x 2,30 x pie: 2 = 8,305 m2?

Maar nu loop ik dus vast, wat moet ik dan nu doen om die inhoud berekend te krijgen??

c) Beide markiezen bestaan uit een scharnierend systeem met negen knikarmen. Deze knikarmen zijn regelmatig over de markies verdeeld. Petra is 1.68 m lang. Zij kan nog net onder knikarm 6 staan. Zij beweert dat door het uitklappen van de zijwanden en de markiezen haar loopruimte meer de verdubbelt. Ben je het hier wel of niet mee eens en waarom?

Ik snap dus echt niet hoe ik dit zou moeten aanpassen.

Zou iemand mij met deze opgave willen/kunnen helpen?

Met vriendelijke groet
Pim van Denderen.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten