![]() |
|
Ik heb het volgende:
-Philips FR740 reciever (5x 60W, staat op stereo) -Wharfedale Linton 3XP boxen (35W) Het probleem..BIj bepaalde lage tonen maken de woofers een trillend geluid, en dat hoort niet, via een hoofdtelefoon/andere speakers is het geluid wel normaal. Ik heb beide woofers al een keer losgeschroef, en muziek afgespeeld, en ze maakten allebei dat rare geluid. Het ligt dus niet aan de bevestiging in de kast. Er zijn geen scheurtjes/beschadigingen te zien. Het ligt ook niet aan het afspeelvolume, bij zacht geluid doen ze het ook. Op een andere versterker doen ze het ook, het ligt dus aan de boxen. Ik gebruik standaard bekabeling. De kabels liggen wel bij een pc in de buurt, maar ook daar kan het niet aan liggen (als de kabels niet in de buurt van de pc liggen doen ze het ook). Hier kun je horen wat ik bedoel (sorry voor de kwaliteit). Iemand die me kan helpen? Eeuwige dank alvast..ik ga nieuwe boxen (en versterker) kopen, maar pas komende zomer/herfst dus...
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
35W luidsprekers op een 65W versterker is beter dan 65W luidsprekers op een 35W versterker. Als je versterker lichter is dan je luidsprekers krijg je namelijk, wanneer je hem voluit draait, een fenomeen genaamd 'clipping'. Dat wil zeggen dat de uitgangsstroom van de versterker vastloopt tegen de voedingsspanning. En dan worden de 'toppen' van de golven afgekapt -> gevolg: blokgolven. En die verneuken je luidsprekers snel. Je kunt beter een zwaardere versterker hebben met lichtere luidsprekers, en dan die versterker gewoon niet helemaal voluit draaien. Luidsprekers kunnen een korte overbelasting namelijk best hebben, als de versterker het signaal maar goed 'schoon' en onvervormd levert. En een zwaardere versterker blijft nu eenmaal langer stabiel dan een lichtere... |
![]() |
|
|