Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Technologie / Software & Hardware
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 23-01-2002, 18:58
Sikamikanico
Sikamikanico is offline
Ik heb het volgende:
-Philips FR740 reciever (5x 60W, staat op stereo)
-Wharfedale Linton 3XP boxen (35W)

Het probleem..BIj bepaalde lage tonen maken de woofers een trillend geluid, en dat hoort niet, via een hoofdtelefoon/andere speakers is het geluid wel normaal. Ik heb beide woofers al een keer losgeschroef, en muziek afgespeeld, en ze maakten allebei dat rare geluid. Het ligt dus niet aan de bevestiging in de kast. Er zijn geen scheurtjes/beschadigingen te zien.
Het ligt ook niet aan het afspeelvolume, bij zacht geluid doen ze het ook. Op een andere versterker doen ze het ook, het ligt dus aan de boxen.

Ik gebruik standaard bekabeling. De kabels liggen wel bij een pc in de buurt, maar ook daar kan het niet aan liggen (als de kabels niet in de buurt van de pc liggen doen ze het ook).

Hier kun je horen wat ik bedoel (sorry voor de kwaliteit).

Iemand die me kan helpen? Eeuwige dank alvast..ik ga nieuwe boxen (en versterker) kopen, maar pas komende zomer/herfst dus...
Oud 23-01-2002, 19:31
Verwijderd
Makkelijk: je zegt het toch zélf al? -- Het ligt aan de boxen. Ik denk niet dat er iemand is die een clue heeft van wat het mogelijk zou kunnen zijn.

Het verstandigst is gewoon die dingen laten repareren, als ze jou dat waard zijn. En niet door een huis-, tuin- en keukenprutser, maar door een échte reparateur of hifi-zaak.

Met citaat reageren
Oud 23-01-2002, 20:38
Verwijderd
Als ik dat zo lees zou ik denken dat ze gewoon kapot zijn, en wel als volgt:

Je weet dat een luidspreker (samengevat) werkt door het onder invloed van een wisselstroom staande spoel (de spreekspoel) die heen en weer beweegt in een zeer smalle, magnetische spleet. Als je die luidsprekers een keer veel vermogen hebt gevoerd, meer dan ze aankunnen, en je hebt ze 'opgeblazen' dan kan het draad waarmee die spreekspoel gewikkeld is, loslaten. Dan kan die spoel niet meer goed bewegen in die magneetspleet en gaat-ie schuren en slepen. En dat hoor je. Daar is niks aan te doen, je zult er in dat geval compleet nieuwe woofers in moeten zetten.
Met citaat reageren
Oud 23-01-2002, 21:59
Sikamikanico
Sikamikanico is offline
Okeej, dankjulliewel voor de reacties. Ik vermoedde zoiets al, en om er nou nieuwe woofers in gaan te zetten.. Nee, dan spaar ik wel even door voor een paar nieuwe (goede) boxen.
Oud 31-01-2002, 10:00
ick
ick is offline
nie toevallig resonantie? meetrillen van de kast van je boxen? heb ik hier (plastic) met hoge tonen juist wel es last van...
Met citaat reageren
Oud 31-01-2002, 10:39
Firstgas
Firstgas is offline
Heb je de darden (pos en neg) niet gewoon verkeerdom aangesloten. Dan krijg je meestal ook van dit soort geluiden....
Oud 31-01-2002, 11:22
@pie
@pie is offline
Citaat:
ick schreef:
nie toevallig resonantie? meetrillen van de kast van je boxen?

[Dit bericht is aangepast door @pie (31-01-2002).]
Oud 31-01-2002, 15:37
Sikamikanico
Sikamikanico is offline
Citaat:
ick schreef:
nie toevallig resonantie? meetrillen van de kast van je boxen? heb ik hier (plastic) met hoge tonen juist wel es last van...

Nee, want als ik de woofer losschroef, en dus buiten de kast houdt, doet hij het ook.

Citaat:
Firstgas schreef:
Heb je de darden (pos en neg) niet gewoon verkeerdom aangesloten. Dan krijg je meestal ook van dit soort geluiden....
Nee, helaas is 't niet zo simpel..
Oud 31-01-2002, 16:56
apekop123
apekop123 is offline
dit is ff offtopic maar van welk nummer is dat mp3'tje. Klink wel tof
Oud 31-01-2002, 17:23
MBrulez
MBrulez is offline
35W boxen op een 65W versterker vinden je boxen niet zo leuk als je m wat harder zet, k spreek uit ervaring
Oud 31-01-2002, 21:49
Verwijderd
Citaat:
MBrulez schreef:
35W boxen op een 65W versterker vinden je boxen niet zo leuk als je m wat harder zet, k spreek uit ervaring
Blijkbaar niet.

35W luidsprekers op een 65W versterker is beter dan 65W luidsprekers op een 35W versterker. Als je versterker lichter is dan je luidsprekers krijg je namelijk, wanneer je hem voluit draait, een fenomeen genaamd 'clipping'. Dat wil zeggen dat de uitgangsstroom van de versterker vastloopt tegen de voedingsspanning. En dan worden de 'toppen' van de golven afgekapt -> gevolg: blokgolven. En die verneuken je luidsprekers snel.

Je kunt beter een zwaardere versterker hebben met lichtere luidsprekers, en dan die versterker gewoon niet helemaal voluit draaien. Luidsprekers kunnen een korte overbelasting namelijk best hebben, als de versterker het signaal maar goed 'schoon' en onvervormd levert. En een zwaardere versterker blijft nu eenmaal langer stabiel dan een lichtere...
Met citaat reageren
Oud 01-02-2002, 16:41
Sikamikanico
Sikamikanico is offline
Citaat:
Drexz schreef:
dit is ff offtopic maar van welk nummer is dat mp3'tje. Klink wel tof

Eels- track 4 van Electro shock blues (ff titel kijken...): My descent to madness.

Reageren

Regels voor berichten