Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Werk, Geld & Recht
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 14-12-2005, 15:23
Verwijderd
Op mijn werk gebeuren een aantal dingen wat het rooster betreft (volgens mij) niet helemaal zoals het hoort. Er wordt bijvoorbeeld pas één week van te voren een rooster gemaakt voor de week daarop (terwijl dit normaal gesproken een week of drie van te voren hoort te gebeuren), en als het rooster er dan eenmaal hangt worden er vaak nog dingen gewijzigd, zonder het betreffende personeel daarover in te lichten. In de winkel werken veel studenten, die heel veel dingen om hun studie- en werkrooster heenplannen, daarom is het niet handig als het rooster zomaar een week (of soms zelfs een dag!) van te voren veranderd wordt (soms in het nadeel van het personeel) zonder dat het personeel daarover ingelicht wordt!

Het is mij bijvoorbeeld overkomen dat ik in mijn agenda had opgeschreven dat ik op dinsdag van 18.00-21.00 zou komen werken, maar toen ik eenmaal op mijn werk kwam bleek dat ik al een uur eerder had moeten beginnen. Dit was niet omdat ik het rooster verkeerd had overgeschreven maar omdat het rooster later nog was veranderd zonder dat ik daar van wist.

Het lullige hierbij is dat als het rooster een week van te voren nog veranderd wordt en je hebt al een andere afspraak staan, je zelf vervanging moet regelen.

Dit lijkt me natuurlijk niet echt een eerlijke en juiste gang van zaken, maar wat kun je hier als personeel nou aan doen? Hoe sterk sta je?
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 14-12-2005, 17:22
keeszor
keeszor is offline
wat voor werk doe je?
Met citaat reageren
Oud 14-12-2005, 17:52
Roos
Roos is offline
Ik zou in ieder geval kenbaar maken dat dit heel vervelend is. En dat iedereen dit irritant vindt. Misschien kunnen jullie voortaan zelf met de groep het rooster maken? Dat doen wij althans.
Sowieso afspreken dat je gebeld MOET worden als je eerder moet werken.

Wat denken die mensen nou, dat jij vanaf je huis kunt ruiken hoe laat je moet beginnen, echt raar geregeld!
Oud 14-12-2005, 18:56
Balance
Balance is offline
Citaat:
Moenbloem schreef op 14-12-2005 @ 16:23 :
Het lullige hierbij is dat als het rooster een week van te voren nog veranderd wordt en je hebt al een andere afspraak staan, je zelf vervanging moet regelen.
Laat je baas maar weten dat het zijn/haar zorg is dat je niet kan. Het is namelijk niet jouw probleem dat jij niet meer kan op het moment dat het rooster gewijzigd wordt. Er staat niet in je contract dat je op de gewijzigde dag moet werken en dus is het de zorg van je baas. Dat deze iets anders zal beweren is natuurlijk vooral uit gemakzucht.
Als ik jouw was zou ik dus proberen met z'n allen af te spreken dat jullie niet meer op gewijzigde tijden gaan werken, tenzij degene die de tijden bepaald expliciet gevraagd heeft of je op de gewijzigde dag kan.
Oud 14-12-2005, 19:17
remy476
remy476 is offline
Citaat:
keeszor schreef op 14-12-2005 @ 18:22 :
wat voor werk doe je?
ik denk vakkenvuller
Oud 14-12-2005, 19:53
Verwijderd
Citaat:
remy476 schreef op 14-12-2005 @ 20:17 :
ik denk vakkenvuller
Dat niet (meer). Ik werk bij een drogisterijketen, het doet niet echt terzake welke dat is.

Het is al meerdere keren door het personeel aangekaart dat we dit heel vervelend vinden, maar ze blijft er maar mee doorgaan, ik denk dus niet dat het helpt om het nog een keer te zeggen. Bovendien is de relatie met het personeel niet echt goed, dus de meeste mensen zijn waarschijnlijk wel bereid om aan Balance's idee mee te werken, maar een paar zullen dat dan weer niet doen. Bovendien verlengt ze gewoon het contract niet van mensen die haar niet aanstaan dus daar zitten veel mensen ook niet op te wachten. Maar het is op zich wel een idee om het voor te stellen.
Met citaat reageren
Oud 14-12-2005, 21:40
ikbenschipper1
ikbenschipper1 is offline
Citaat:
remy476 schreef op 14-12-2005 @ 20:17 :
ik denk vakkenvuller
je zou het haast denken, gelukkig is het bij osn goed geregeld sinds ik me er mee bemoei lol

Maar ik geloof dat wettelijk er weinig voor gregeld is binnen de onderneming of de huisregels vaak wel.
Maar wat betreft de wet ik weet het niet :$
Oud 14-12-2005, 22:13
BrunetJuh
BrunetJuh is offline
Gewoon je mond open trekken. Zoiets filkten ze bij ons ook, maar daar hebben we gewoon wat van gezegt en nu bellen ze altijd netjes op!
Oud 15-12-2005, 08:19
LoeLoe
LoeLoe is offline
Als je gewoon oproepkracht bent en die uren worden veranderd en jij wordt niet ingelicht, dan moet je gewoon zeggen dat dat niet werkt zo.

En dan is het niet jouw verantwoordelijkheid dat jij op het laatste moment nog voor een vervanger moet gaan zorgen, maar dat is de zorg van je baas!

Dus laat je niet teveel verantwoordleijkheid in je schoenen schuiven. Het is hun probleem dat ze het rooster nog op het laatste moment gaat veranderen.

Staat er niet iets in je CAO over het klaar hebben van het rooster? Waar ik werk, moet het eigenljik 3 weken van tevoren kenbaar worden gemaakt. Dat gebeurt nu niet, maar tis niet zo dat hier een dag van tevoren nog van alles verandert zonder mijn medeweten. Dus ik ondervind er gelukkig niet zoveel last van.

Maar wat er gebeurt bij jou op je werk kan gewoon niet!! En dat mag je ze best zeggen .. zeker wanneer ze zich totaal niet aan de CAO houden (maar ik weet dus niet wat daarover staat geschreven in jouw CAO).
Oud 15-12-2005, 16:03
Ivo
Ivo is offline
Hoe ver van te voren moet jij kenbaar maken dat je vrij wilt hebben bijvoorbeeld voor vakantie? Meestal is die periode bij een oproepkracht wederzijds, en moet de werkgever dus met gelijke periode het rooster bekend maken. Als jij dus minimaal 2 weken van te voren je vakantiedagen moet aanvragen, dan moet je werkgever minimaal 2 weken van te voren je rooster bekend maken.
Is de werkgever te laat met het rooster? Dan heeft hij pech en hoef je niet op komen te dagen. Ook moet de werkgever dit rooster op een redelijke manier kenbaar maken. Als hij het rooster op de laatste dag pas in de kantine ophangt en jij bent er op dat moment niet, zal hij je telefonisch op de hoogte moeten stellen van jouw werktijden. Een werkgever kan er namelijk van uitgaan dat z'n werknemers ook nog regelmatig andere afspraken hebben die ze niet ineens een dag van te voren willen afzeggen.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten