Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Technologie / Software & Hardware
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 07-12-2005, 23:22
Jolt
Jolt is offline
Aangezien ik wel weer eens zin heb om wat te kloten ga ik misschien een leuke watercooling in elkaar steken.

Beetje info heb ik gevonden ik heb dus nodig:
- Slangen
- Sterke pomp
- Radiator
- En blokjes voor cpu/gpu/northbrigde
- vloeistof

Pomp, en slangen en blokjes moet ik denk ik kopen. Radiator kan ik misschien ergens uithalen en eventueel een vries element erbij knallen. (water chiller effect)

Iemand eigenlijk ervaring met zoiets?
Ik kan natuurlijk ook goedkoop doen en me de Big Thypoon halen van Thermaltake, maja nadeel is hij is niet goed voor Socket M2.

Ik maak het waarschijnlijk in een aparte behuizing erbij, gewoon als om te kloten of zo.
Oud 08-12-2005, 00:34
Nocturnal
Nocturnal is offline
De laatste tijd zijn er weer heel veel positieve ontwikkelingen met gewone luchtkoelers, mede door het gebruik van heatpipes. De voordelen van waterkoelers, en zeker van de goedkopere exemplaren, wegen amper op tegen de nadelen. Luchtkoelers zijn goedkoper, bijna even stil, en als niet extreem gaat overklokken ook praktisch even goed in het afvoeren van warmte.

Persoonlijk spreekt het idee van water in mijn PC-kast mij nog niet echt aan, het is een stuk duurder dan een luchtkoeler, en het neemt veel ruimte in beslag.

Maar als het je leukt lijkt om er mee te experimenteren kan ik mij dat heel goed voorstellen! Kijk eens op gathering.tweakers.net, daar worden veel ervaringen gedeeld.

succes!
Oud 08-12-2005, 11:47
SisterOfMercy
SisterOfMercy is offline
Er is zo'n pomp, die best duur is, maar dat is geen verbouwde aquariumpomp. En hij is niet al te groot, en de specificaties blijven redelijk overeind als hij eens prestaties moet leveren.. Weet alleen niet meer zo snel hoe dat ding heet, maar je had'm ook met ingebouwd reservoir.
Oud 08-12-2005, 17:19
Verwijderd
Ben er ook ooit aan begonnen, veel euro's later ben ik er toch van afgestapt. Kost nogal wat watercooling (WC) als je het goed wilt doen.

Radiator: Je kunt een kachelradiator van een auto pakken. Voordeel is dat deze goedkoop zijn (20 euro). Nadeel is dat deze 2e hands zijn dus vervuilt en/of lek kunnen zijn maar doorspoelen met een azijnoplossing of zoutzuur en wat soldeerskills kunnen de nadelen weghalen. De grote van de radiator is afhankelijk van wat je allemaal wilt koelen. Je ziet soms 2x triple radiatoren wat toch enorme overkill is. Het voordeel van een kachelradiator t.o.v. een echte WC-radiator is dat kachelradiatoren meestal een betere prestatie leveren,

Slangen: Ik vond zelf Tygon slangen ideaal. Stug doch flexibel zonder dat ze afknepen en dat je veren toe moest passen. Wel de duurdere klasse maar goed spul. Zijn ook wel goedekopere alternatieven die ook voldoen voor een normale setup. Zou eerst eens bij de lokale viswinkel ofzo kijken.

Blokken: Blokken zijn in er veel soorten en maten. Wil je bijv. ook het geheugen van je grafische kaart koelen, je mosfets, etc.

Belangrijk is dat je geen aluminium met koper gaat mixen in je setup, anders krijg je last van corrosie. Je kunt natuurlijk een opofferingsmetaal toepassen maar dat is misschien niet de beste oplossing.

Verder kun je het zo uitgebreid maken als je wilt. Zou vooral het WC topic op GoT doorlezen.

Als je wat links naar WC winkels zoekt roep je maar, heb er wel een aantal voor je.

PS Ik heb eventueel nog wel wat dingen te koop mocht je interesse hebben.
Met citaat reageren
Oud 09-12-2005, 21:00
Jolt
Jolt is offline
mhz, ik denk dat ik toch maar een Big Typhoon koop.
Oud 10-12-2005, 12:03
twain4me
twain4me is offline
Citaat:
SisterOfMercy schreef op 08-12-2005 @ 12:47 :
Er is zo'n pomp, die best duur is, maar dat is geen verbouwde aquariumpomp. En hij is niet al te groot, en de specificaties blijven redelijk overeind als hij eens prestaties moet leveren.. Weet alleen niet meer zo snel hoe dat ding heet, maar je had'm ook met ingebouwd reservoir.
maakt Eheim zulke dingen niet toevallig?
die Iwaki dingen zijn extreem duur
Met citaat reageren
Oud 10-12-2005, 12:13
Jolt
Jolt is offline
Eheim maakt die dingen jah, goede pompen moeten dat zijn.

maar ik haal me wel een big typhoon, stukje goedkoper, al heb je 2e hands al voor 100 euro een hele watershizzle dingetje van Zalman.
Oud 10-12-2005, 12:16
twain4me
twain4me is offline
Citaat:
Jolt schreef op 10-12-2005 @ 13:13 :
Eheim maakt die dingen jah, goede pompen moeten dat zijn.

maar ik haal me wel een big typhoon, stukje goedkoper, al heb je 2e hands al voor 100 euro een hele watershizzle dingetje van Zalman.
In dat geval had je toch een socket probleem?
Met citaat reageren
Oud 10-12-2005, 12:17
Jolt
Jolt is offline
nee, daar verzin ik wel wat op.
Oud 10-12-2005, 12:20
twain4me
twain4me is offline
dremel lenen
Met citaat reageren
Oud 11-12-2005, 22:47
SisterOfMercy
SisterOfMercy is offline
Citaat:
twain4me schreef op 10-12-2005 @ 13:03 :
maakt Eheim zulke dingen niet toevallig?
die Iwaki dingen zijn extreem duur
Nee, geen Eheim.. dat is een aquariumpomp.
Oud 11-12-2005, 23:40
Wammus
Wammus is offline
Citaat:
SisterOfMercy schreef op 11-12-2005 @ 23:47 :
Die zou toch ook wel dienst moeten kunnen doen als waterkoeling pomp of hoe het dan ook heten mogen.
Oud 12-12-2005, 18:06
SisterOfMercy
SisterOfMercy is offline
Citaat:
wammus schreef op 12-12-2005 @ 00:40 :
Die zou toch ook wel dienst moeten kunnen doen als waterkoeling pomp of hoe het dan ook heten mogen.
Ja, dat is zeker waar, alleen die pomp waar ik het over had is speciaal ontworpen voor waterkoeling.. Daar is de lagering ook een stuk simpeler van, die gaat niet zo snel rammelen.
Oud 13-12-2005, 22:57
twain4me
twain4me is offline
Citaat:
SisterOfMercy schreef op 11-12-2005 @ 23:47 :
het was wel een duits bedrijf
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten