Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Werk, Geld & Recht
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 06-12-2005, 21:40
Niet Slaan
Niet Slaan is offline
Ik heb al een aantal maanden geleden gepland, dat er met oud&nieuw twee vriendinnen van me uit Duitsland met het vliegtuig hierheen komen. Dus gezellig samen nieuwjaar vieren.

Nu heb ik sinds een maandje een baan bij de HEMA, voor zaterdagen en koopavonden.
Ze hebben me verteld dat ik 2 weken van te voren vrij moest vragen, en dan kreeg ik dat. Dus ik heb vorige week vrij gevraagd voor de 31e, dus ruim 3 weken van te voren. Antwoord: NEE! Ook al had je het maanden van tevoren aangevraagd, het kan niet.

Ik kan me natuurlijk ziekmelden, maar dat is dan weer overduidelijk voor ze. Kunnen ze dan maatregelen nemen?
Of kan ik uberhaupt iets doen om te zorgen dat ik toch vrij krijg? Ik heb me namelijk wel gewoon aan de regels gehouden.
Iemand die hiermee ervaring heeft?
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 06-12-2005, 21:43
Gimme more beer
Gimme more beer is offline
Waarschijnlijk is het zo dat degene die het verzoek heeft afgewezen graag zelf vrij heeft op die dag (zo gaat het vaker). Heeft diegene nog een baas?
Oud 06-12-2005, 21:43
ikbenschipper1
ikbenschipper1 is offline
Citaat:
Niet Slaan schreef op 06-12-2005 @ 22:40 :
Ik heb al een aantal maanden geleden gepland, dat er met oud&nieuw twee vriendinnen van me uit Duitsland met het vliegtuig hierheen komen. Dus gezellig samen nieuwjaar vieren.

Nu heb ik sinds een maandje een baan bij de HEMA, voor zaterdagen en koopavonden.
Ze hebben me verteld dat ik 2 weken van te voren vrij moest vragen, en dan kreeg ik dat. Dus ik heb vorige week vrij gevraagd voor de 31e, dus ruim 3 weken van te voren. Antwoord: NEE! Ook al had je het maanden van tevoren aangevraagd, het kan niet.

Ik kan me natuurlijk ziekmelden, maar dat is dan weer overduidelijk voor ze. Kunnen ze dan maatregelen nemen?
Of kan ik uberhaupt iets doen om te zorgen dat ik toch vrij krijg? Ik heb me namelijk wel gewoon aan de regels gehouden.
Iemand die hiermee ervaring heeft?
Het is in winkels vaak zo dat in december vrij krijgen heel moeilijk is. Vraag collega's van je of ze voor je kunnen werken, en leg natuurlijk de situatie uit, misschien kan je met iemand ruilen.
Oud 06-12-2005, 21:47
Niet Slaan
Niet Slaan is offline
Citaat:
Gimme more beer schreef op 06-12-2005 @ 22:43 :
Waarschijnlijk is het zo dat degene die het verzoek heeft afgewezen graag zelf vrij heeft op die dag (zo gaat het vaker). Heeft diegene nog een baas?
Volgens mij is zij 1 van de grote bazen, en zit er nog 1 iemand boven haar.

@ schipper: dat is natuurlijk een optie, maar volgens mij ben ik juist ingepland zodat de oude, vastgeroeste vleeschschnijderschs die al 15 jaar in dienst zijn nog verse oliebollen kunnen halen. Zij hebben dus wel bijna allemaal vrij.
Met citaat reageren
Oud 06-12-2005, 22:13
ikbenschipper1
Citaat:
Niet Slaan schreef op 06-12-2005 @ 22:47 :
Volgens mij is zij 1 van de grote bazen, en zit er nog 1 iemand boven haar.

@ schipper: dat is natuurlijk een optie, maar volgens mij ben ik juist ingepland zodat de oude, vastgeroeste vleeschschnijderschs die al 15 jaar in dienst zijn nog verse oliebollen kunnen halen. Zij hebben dus wel bijna allemaal vrij.
Als je niet vast werkt op zo'n dag kan je dat natuurlijk weigeren, en als er genoeg "jongeren" zijn die willen werken kunnen idd ouderen natuurlijk vrij krijgen.
Maar pas als evt gaten zijn opgevult, loonsom is dan tenslotte lager.
Oud 06-12-2005, 22:22
Balance
Balance is offline
Het is gewoon een zaterdag en jij bent een afspraak aangegaan wbt het werken op zaterdag, dus ik denk dat zij gewoon recht hebben om jou aan die afspraak te houden.
En wbt het vrij vragen: het lijkt me tamelijk logisch dat dat niet geldt voor drukke dagen als sinterklaas / kerst / oud & nieuw, etc.

Het enige dat ik nog wel eens probeerde als ik vrij wilde krijgen op een dag dat ik geen vrij kreeg, was aan mensen die niet hoefden te werken op die dag vragen of ze voor mij in wilden vallen. Vervolgens ging ik dan naar m'n werkgever toe en vroeg ik of ik echt geen vrij kon krijgen en dat ik zelf al een vervanger achter de hand had. Dan lukte het soms wel.
Oud 07-12-2005, 08:33
Nomen Est Omen
Nomen Est Omen is offline
Ja, dat heb ik ook meegemaakt. Ik ging met school in december vijf dagen naar Berlijn, maar volgens mijn baas kon ik de HELE maand december geen vrij krijgen Ja hallo, dat gaat natuurlijk nooit. Maarja, met die schoolreis ging ik natuurlijk gewoon mee, dus ik heb gewoon gezegd dat ik er dan niet ben, en toen kon het wel gewoon opgelost worden. (het was niet tijdens kerst/oudjaar)
Met citaat reageren
Oud 07-12-2005, 08:49
ikbenschipper1
Citaat:
Nomen Est Omen schreef op 07-12-2005 @ 09:33 :
Ja, dat heb ik ook meegemaakt. Ik ging met school in december vijf dagen naar Berlijn, maar volgens mijn baas kon ik de HELE maand december geen vrij krijgen Ja hallo, dat gaat natuurlijk nooit. Maarja, met die schoolreis ging ik natuurlijk gewoon mee, dus ik heb gewoon gezegd dat ik er dan niet ben, en toen kon het wel gewoon opgelost worden. (het was niet tijdens kerst/oudjaar)
meeste werkgevers hebben wel begrip voor school activiteiten.
Maar ik denk niet dat je voor 31 december hoeft aan te komen met een o andere school activiteit
Oud 07-12-2005, 09:27
Chloe Siere
Chloe Siere is offline
Je had dit al staan voordat je werd aangenomen. Daar kan jij vrij weinig aan doen. Ik zou toch voet bij stuk houden en zeggen dat je er echt niet onderuit komt. Ze verzinnen daar echt wel wat voor hoor. Ze zijn waarschijnlijk bang dat er dan meer komen die vrij willen. Maar zoals ik al zei, je had dit al gepland voordat je werd aangenomen.
Met citaat reageren
Oud 07-12-2005, 09:56
ikbenschipper1
Citaat:
Chloe Siere schreef op 07-12-2005 @ 10:27 :
Je had dit al staan voordat je werd aangenomen. Daar kan jij vrij weinig aan doen. Ik zou toch voet bij stuk houden en zeggen dat je er echt niet onderuit komt. Ze verzinnen daar echt wel wat voor hoor. Ze zijn waarschijnlijk bang dat er dan meer komen die vrij willen. Maar zoals ik al zei, je had dit al gepland voordat je werd aangenomen.
Regels in winkels zijn nu eenmaal dat je in december niet of moeilijk vrij krijgt. Daarom kan je misschien beter eerst even proberen zelf wat te regelen voordat je voet bij stuk houd.
Staat er over vrij vragen in december niet iets in de huisregels, of is het een ongeschreven regel?

grtz
ivo
Oud 07-12-2005, 10:01
Nomen Est Omen
Nomen Est Omen is offline
Mij was dat toen nooit verteld, dus ik had ook gewoon vrij gevraagd via de normale procedure. (geloof 2 weken uiterlijk vantevoren, ik had het veel eerder gedaan)
Met citaat reageren
Oud 07-12-2005, 10:16
Gimme more beer
Vrij vragen in december is heel goed mogelijk, mensen doen er alleen nogal panisch over. Als jij niet kunt, kun je niet.
Oud 07-12-2005, 10:26
juno
juno is offline
Tja, wat vind je belangrijker: je bezoek met oud en nieuw, of je baan?

(ik heb ook vaak genoeg gewerkt op een feestdag, en zeker als dat overdag is, valt het best mee. Oudjaar gaan de winkels toch ook eerder dicht? Dan doe je je boodschapjes toch een dagje eerder?)
Met citaat reageren
Oud 07-12-2005, 10:45
Chloe Siere
Chloe Siere is offline
Citaat:
ikbenschipper1 schreef op 07-12-2005 @ 10:56 :
Regels in winkels zijn nu eenmaal dat je in december niet of moeilijk vrij krijgt. Daarom kan je misschien beter eerst even proberen zelf wat te regelen voordat je voet bij stuk houd.
Maar zij is ten eerste niet goed ingelicht toen ze begon daar en ten tweede werkt ze er pas net en had ze dit dus al staan voordat ze er begon. En wat Gimme more beer al zei: vrij krijgen kan echt wel. Ze doen er inderdaad alleen behoorlijk panisch over. Daarbij kun je toch niet meer dan fulltime werken; als ze nou op andere dagen wel werkt?
Met citaat reageren
Oud 07-12-2005, 10:56
MightyMarcel
MightyMarcel is offline
Citaat:
juno schreef op 07-12-2005 @ 11:26 :
Tja, wat vind je belangrijker: je bezoek met oud en nieuw, of je baan?

(ik heb ook vaak genoeg gewerkt op een feestdag, en zeker als dat overdag is, valt het best mee. Oudjaar gaan de winkels toch ook eerder dicht? Dan doe je je boodschapjes toch een dagje eerder?)
rare baas heb je, als je bang moet zijn voor je baan als je vrij wilt op een feestdag. In dat geval zou ik dus mn bezoek voor laten gaan. Tis de hema, geen ziekenhuis.
Oud 07-12-2005, 11:55
ikbenschipper1
Citaat:
MightyMarcel schreef op 07-12-2005 @ 11:56 :
rare baas heb je, als je bang moet zijn voor je baan als je vrij wilt op een feestdag. In dat geval zou ik dus mn bezoek voor laten gaan. Tis de hema, geen ziekenhuis.
31 december is geen feestdag. Waar halen al die mensen dat toch vandaan
Verder kan ik er vanuit de HEMA best bedenken dat het niet kan.
Verder kan je een vrije dag natuurlijk best geweigerd worden
misschien zijn er al wel 10 andere vrij ofzo en is dat het max.
Dus omdat het een commercieel bedrijf is mogen ze in jou ogen mensen geen vrij weigeren

@ topic-starter: Probeer even wat met een collega te regelen of je kan ruilen. Zo simpel en geen probs.

grtz
ivo
Oud 07-12-2005, 12:07
Verwijderd
Erg lullig, maar ze kunnen je eraan houden. Vrij vragen is immers een gunst van de werkgever. Hooguit kun je betogen dat jij jouw plannen hebt laten afhangen van het opgewekte vertrouwen dat je wel vrij zou krijgen als je het minstens twee weken vantevoren zou vragen, maar daarmee sta je niet echt sterk.

Ziek melden kan natuurlijk altijd, maar je kunt er van uitgaan dat dat niet in goede aarde valt, omdat de baas ook niet gek is. En hoewel ze je natuurlijk niet om die reden mogen 'terugpakken' kun je erop rekenen dat dat de sfeer wel flink gaat verzieken.
Met citaat reageren
Oud 07-12-2005, 12:42
Jolt
Jolt is offline
Ik moet ook werken met oud en nieuw en er komt ook bezoek dan, we doen geloof ik zelf suprise dan, maar ik ben er toch pas om 2 uur of zo
Oud 07-12-2005, 12:49
Chloe Siere
Chloe Siere is offline
Citaat:
nare man schreef op 07-12-2005 @ 13:07 :
Erg lullig, maar ze kunnen je eraan houden. Vrij vragen is immers een gunst van de werkgever. Hooguit kun je betogen dat jij jouw plannen hebt laten afhangen van het opgewekte vertrouwen dat je wel vrij zou krijgen als je het minstens twee weken vantevoren zou vragen, maar daarmee sta je niet echt sterk.

Ziek melden kan natuurlijk altijd, maar je kunt er van uitgaan dat dat niet in goede aarde valt, omdat de baas ook niet gek is. En hoewel ze je natuurlijk niet om die reden mogen 'terugpakken' kun je erop rekenen dat dat de sfeer wel flink gaat verzieken.
Het zou me alleen niets verbazen als die 31 december niet haar vaste dag was en ze haar niet eens hebben gevraagd of ze wel kon werken en dr dus gewoon ingepland hebben. Dat heb ik tenminste vaak zat meegemaakt.
Met citaat reageren
Oud 07-12-2005, 12:55
Ivo
Ivo is offline
31 december is tot 18:00 uur geen officiele feestdag (daarna volgens mij wel, maar weet ik niet zeker), dus mag je baas weigeren om je een vrije dag te geven, als je normaal gesproken op zaterdag werkt.

Wil je baas je geen vrij geven omdat hij bang is voor onderbezetting op deze vaak erg drukke dag, dan moet je proberen zelf vervanging te zoeken en dat aanbieden. Dan is er namelijk geen reden meer om jou geen vrij te geven.
Met citaat reageren
Oud 07-12-2005, 13:15
Verwijderd
Citaat:
Chloe Siere schreef op 07-12-2005 @ 13:49 :
Het zou me alleen niets verbazen als die 31 december niet haar vaste dag was en ze haar niet eens hebben gevraagd of ze wel kon werken en dr dus gewoon ingepland hebben. Dat heb ik tenminste vaak zat meegemaakt.
Toch maakt dat de situatie niet heel anders, want het feit dat het niet een vast ingeroosterde dag is betekent natuurlijk niet dat je als werknemer zomaar op je toezeggingen kunt terugkomen. Als zij gevraagd is om de 31e te werken en dat heeft toegezegd, dan heeft de werkgever het rooster daar ook op aangepast.
Met citaat reageren
Oud 07-12-2005, 13:28
Gimme more beer
Wat Chloe Siere bedoelt is dat de werkgever haar zonder overleg heeft ingepland terwijl dat niet haar vaste dag was
Oud 07-12-2005, 14:16
Niet Slaan
Niet Slaan is offline
Zaterdag is wel mijn vaste dag, maar ik was had de indruk dat ik gewoon vrij kon krijgen, als ik het maar op tijd aanvroeg.
Ik snap het natuurlijk wel vanuit de HEMA, maar ik vind het ook oneerlijk dat al die vaste krachten wel vrij kunnen krijgen, terwijl zij het rond dezelfde tijd aan hebben gevraagd.

Chloe Siere:
Citaat:
Maar zij is ten eerste niet goed ingelicht toen ze begon daar en ten tweede werkt ze er pas net en had ze dit dus al staan voordat ze er begon. En wat Gimme more beer al zei: vrij krijgen kan echt wel. Ze doen er inderdaad alleen behoorlijk panisch over. Daarbij kun je toch niet meer dan fulltime werken; als ze nou op andere dagen wel werkt?
Ja, precies. Ik ben gewoon niet goed ingelicht, en ik heb dit echt al LANG staan. Die meisjes hebben de tickets gekocht, die komen speciaal voor die dag, ik kan gewoon echt niet gaan werken.
Het is natuurlijk waar dat ik de sfeer verpest als ik me ziekmeld. Dus misschien is het dan nog beter dat is voet bij stuk hou. Want andere collega's willen dus ook niet werken (ook al zouden zij beter kunnen dan ik).

Bovendien werk ik deze maand ook heel veel op koopzondagen en koopavonden, dus ik vind dat ik dat dagje wel heb verdiend.

Ik vind het opzich niet zo erg om ontslagen te worden, ik vind toch wel weer wat anders, maar ze kunnen toch geen consequenties eraan verbinden als ik echt niet ga werken? Bv loon inhouden van andere dagen?
Met citaat reageren
Oud 07-12-2005, 14:28
MightyMarcel
MightyMarcel is offline
Citaat:
ikbenschipper1 schreef op 07-12-2005 @ 12:55 :
31 december is geen feestdag. Waar halen al die mensen dat toch vandaan
Verder kan ik er vanuit de HEMA best bedenken dat het niet kan.
Verder kan je een vrije dag natuurlijk best geweigerd worden
misschien zijn er al wel 10 andere vrij ofzo en is dat het max.
Dus omdat het een commercieel bedrijf is mogen ze in jou ogen mensen geen vrij weigeren

@ topic-starter: Probeer even wat met een collega te regelen of je kan ruilen. Zo simpel en geen probs.

grtz
ivo
als t geen feestdag is, zou het nog makkelijker moeten zijn om vrij te krijgen, als je t op tijd vraagt.

ik zeg overigens niet dat de hema mensen geen vrij mag weigeren, alleen dat ik een winkel nou niet bepaald zo belangrijk vindt dat-die per se altijd een volle bezetting moet hebben. Ze vroeg het op tijd, volgens jou is t geen feestdag, en bij haar aanstelling heeft ze gevraagd naar de regels omtrent vrij vragen. Als daar uitzonderingen op bestaan - zoals nu - dan had dat in een sollicitatiegesprek wellicht naar voren moeten komen.

daarnaast is je baas gewoon ronduit een eikel als die je geen vrij wil geven, in dit soort gevallen. Of hij nou in zn recht staat of niet, aardig is anders.
Oud 07-12-2005, 15:14
Naru
Naru is offline
als ik geen vrij zou kunnen krijgen zou ik mijn baan opzeggen. ten eerste er zijn baantjes zat en ten tweede bij een baas die geen vrij geeft voor iets dat je al heel lang hebt staan zou ik niet willen werken!
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 07-12-2005, 15:25
Verwijderd
Citaat:
Niet Slaan schreef op 07-12-2005 @ 15:16 :
(...)

Ik vind het opzich niet zo erg om ontslagen te worden, ik vind toch wel weer wat anders, maar ze kunnen toch geen consequenties eraan verbinden als ik echt niet ga werken? Bv loon inhouden van andere dagen?
Nee, dat mag de baas niet, maar er is een groot verschil tussen gelijk hebben en gelijk krijgen. Als jij nog loon moet krijgen van de afgelopen maand mag hij natuurlijk dat niet inhouden, maar je zult zien dat het wel gebeurt en maak daar maar eens een vuist tegen. Werkgevers zijn honden meestal.
Met citaat reageren
Oud 07-12-2005, 15:31
Balance
Balance is offline
Citaat:
Chloe Siere schreef op 07-12-2005 @ 10:27 :
Zo werkt dat niet. Juist als je het al had staan voordat je werd aangenomen, dan had je het bij je sollicitatie al aan moeten geven. Zij hebben je gevraagd of ze beschikbaar is op de zaterdagen en zij heeft instemmend gereageerd door dat contract te tekenen. Ze had gewoon erbij moeten vermelden 'ik kan altijd op zaterdag, op een datum na dan: 31 december'.
Op het moment dat de werkgever je dan alsnog aanneemt dan is hij er van op de hoogte en heeft hij pech ja. Maar nu niet, want zij heeft een afspraak gemaakt waar ze zich nu niet aan houdt.
Oud 07-12-2005, 15:35
Gimme more beer
Als jij niet bang bent ontslagen te worden, kun je tegen je baas heel simpel zeggen: "Ik werk niet op 31 december, ik heb dan al maanden een afspraak staan en die kan ik echt niet zomaar verzetten. Het spijt me als ik u daardoor met problemen opscheep, maar ik kan echt moeilijk anders. Ik werk niet en als mijn naam op die planning blijft staan, hoeft u er niet op te rekenen dat ik die dag kom. Ik ben ruim op tijd met melden."

Vooral beleefd blijven en vooral ook heel duidelijk zijn. Niet in paniek raken, niet kwaad worden, als hij zegt dat je ontslagen wordt als je niet komt opdagen, herhaal je nogmaals dat je op die dag niet op je werk kunt verschijnen. Niet zeggen dat hij je maar moet ontslaan, want dan is de kans groot dat hij dat ook echt doet, maar wel heel duidelijk zijn.
Oud 07-12-2005, 15:36
Gimme more beer
Citaat:
Balance schreef op 07-12-2005 @ 16:31 :
Zo werkt dat niet. Juist als je het al had staan voordat je werd aangenomen, dan had je het bij je sollicitatie al aan moeten geven. Zij hebben je gevraagd of ze beschikbaar is op de zaterdagen en zij heeft instemmend gereageerd door dat contract te tekenen. Ze had gewoon erbij moeten vermelden 'ik kan altijd op zaterdag, op een datum na dan: 31 december'.
Op het moment dat de werkgever je dan alsnog aanneemt dan is hij er van op de hoogte en heeft hij pech ja. Maar nu niet, want zij heeft een afspraak gemaakt waar ze zich nu niet aan houdt.
Formeel heb je hardstikke gelijk, maar een baas kan best wel even bij iedereen informeren of iemand er problemen mee heeft om te ruilen met de TS. De TS kan dat zelf natuurlijk ook voorstellen aan de baas, maar als ze niet kan, dan kan ze dus niet.
Oud 07-12-2005, 16:40
Femic
Femic is offline
Als ik jou was zou ik (zoals meerderen al gezegd hebben), het eerst onderling met andere collega's proberen te regelen. Lukt dat echt niet en willen ze je écht geen vrij geven, dan zou ik me uiteindelijk toch ziek (laten) melden. Zoiets zou ik er niet voor opgeven. Maar goed, het is dan wel overduidelijk dat je niet echt ziek bent natuurlijk

(En in principe heeft je werkgever natuurlijk gewoon gelijk, maar ik kan me in dit geval helemaal in je inleven. Succes ermee!)
Oud 07-12-2005, 22:34
ikbenschipper1
Citaat:
Chloe Siere schreef op 07-12-2005 @ 13:49 :
aangezien ze vast op zaterdag werkt lijkt het me wel haar vast dag
Oud 07-12-2005, 22:50
Lente
Lente is offline
je begrijpt toch wel dat op een dag als de 31e veel mensen graag vrij willen en dat je dan te laat bent als je pas in december vrij vraagt? niet iedereen kan vrij krijgen tuurlijk, lijkt me niet dat jij er meer recht op zou hebben dan iemand anders.
volgende keer dus meteen zeggen als je weet dat je een keer vrij wil.
Met citaat reageren
Oud 07-12-2005, 23:33
Balance
Balance is offline
Citaat:
Gimme more beer schreef op 07-12-2005 @ 16:36 :
Formeel heb je hardstikke gelijk, maar een baas kan best wel even bij iedereen informeren of iemand er problemen mee heeft om te ruilen met de TS. De TS kan dat zelf natuurlijk ook voorstellen aan de baas, maar als ze niet kan, dan kan ze dus niet.
mjah, maar 31 december is een drukke dag (volgende dag winkels dicht. In dit geval nog wel gunstig op een zaterdag, maar toch: veel laatste-moment inkopen ed.), veel collega's zijn misschien op kerstvakantie en mensen hebben al vrij gevraagd. Als jij dan nog maar zo kort in dienst bent heb je helemaal die ruimte niet dat je vrij kan krijgen op zo'n dag. En tuurlijk kan de baas zijn best doen, maar in principe is het gewoon zijn probleem niet. Dus ik zou in zo'n geval gewoon zelf m'n best doen met vervanging zoeken ipv het aan de baas overlaten.
Oud 08-12-2005, 12:49
sas_andrea
sas_andrea is offline
toen ik nog bij kruidvat werkte, was t ook lastig vrij te krijgen. de dagen voor de feestdagen werd ik gewoon ingeroosterd:"zo, jij hebt schoolvakantie, dus dan kan jij werken" dus ook op niet-vaste dagen van mij. ik heb toen ook gezegd dat ik dat niet vind kunnen, maar ze best wel wil helpen, alleen niet de hele vakantie. drukste dagen toen gewerkt en rest was vrij. doordat ik daar toen mee instemde, werd t toen makkelijker voor me om vrij te krijgen. zo kon ik toen ook wel eens als ik vrijdag vroeg of ik zaterdag 2 uurtjes eerder wegmocht, weg omdat ik er altijd voor ze ben. dus ja, jij kan ook vragen of je dan niet gewoon tot een uur of 1 werkt ofzo en misschien een ander dan werkt van 1 tot 5/6.
Oud 08-12-2005, 14:31
Niet Slaan
Niet Slaan is offline
Citaat:
Gimme more beer schreef op 07-12-2005 @ 16:35 :
Als jij niet bang bent ontslagen te worden, kun je tegen je baas heel simpel zeggen: "Ik werk niet op 31 december, ik heb dan al maanden een afspraak staan en die kan ik echt niet zomaar verzetten. Het spijt me als ik u daardoor met problemen opscheep, maar ik kan echt moeilijk anders. Ik werk niet en als mijn naam op die planning blijft staan, hoeft u er niet op te rekenen dat ik die dag kom. Ik ben ruim op tijd met melden."

Vooral beleefd blijven en vooral ook heel duidelijk zijn. Niet in paniek raken, niet kwaad worden, als hij zegt dat je ontslagen wordt als je niet komt opdagen, herhaal je nogmaals dat je op die dag niet op je werk kunt verschijnen. Niet zeggen dat hij je maar moet ontslaan, want dan is de kans groot dat hij dat ook echt doet, maar wel heel duidelijk zijn.
Ik denk dat ik dit ga doen.

Natuurlijk heeft Balance ook gelijk, maar ik kan gewoon echt niet anders. Misschien ook wel dom van me dat ik er niet eerder mee was gekomen, maar volgens mijn baas had het zelfs dan niet gekund.
Ik vind waarschijnlijk toch snel een ander baantje, als ik ontslagen zou worden. Als ik het gewoon netjes breng, dat ik echt niet anders kan, dan zou het toch duidelijk moeten worden. En anders is het jammer..

Bedankt allemaal voor de reacties
Met citaat reageren
Oud 08-12-2005, 14:31
Miracle
Miracle is offline
Citaat:
Gimme more beer schreef op 07-12-2005 @ 11:16 :
Vrij vragen in december is heel goed mogelijk, mensen doen er alleen nogal panisch over. Als jij niet kunt, kun je niet.
Er zijn genoeg bedrijven, waarbij het gewoon écht niet kan/mag.
Oud 08-12-2005, 16:21
Gimme more beer
Citaat:
Miracle schreef op 08-12-2005 @ 15:31 :
Er zijn genoeg bedrijven, waarbij het gewoon écht niet kan/mag.
Ik geloof je wel hoor, alleen de achterliggende reden is vaak niet zo terecht
Oud 08-12-2005, 16:24
Gimme more beer
Citaat:
Niet Slaan schreef op 08-12-2005 @ 15:31 :
Ik denk dat ik dit ga doen.

Natuurlijk heeft Balance ook gelijk, maar ik kan gewoon echt niet anders. Misschien ook wel dom van me dat ik er niet eerder mee was gekomen, maar volgens mijn baas had het zelfs dan niet gekund.
Ik vind waarschijnlijk toch snel een ander baantje, als ik ontslagen zou worden. Als ik het gewoon netjes breng, dat ik echt niet anders kan, dan zou het toch duidelijk moeten worden. En anders is het jammer..
Als je maar rustig en netjes blijft inderdaad. Oh en niet mee wachten, als het kan ga je vandaag nog naar hem toe. Uiteindelijk is hij natuurlijk toch degene die de gunst moet verlenen, maar wat duidelijk voor jou is, is dat het óf vrij krijgen óf ontslagen worden gaat worden (al moet je dat natuurlijk niet tegen hem zeggen ).
Oud 08-12-2005, 16:24
Gimme more beer
Citaat:
Balance schreef op 08-12-2005 @ 00:33 :
mjah, maar 31 december is een drukke dag (volgende dag winkels dicht. In dit geval nog wel gunstig op een zaterdag, maar toch: veel laatste-moment inkopen ed.), veel collega's zijn misschien op kerstvakantie en mensen hebben al vrij gevraagd. Als jij dan nog maar zo kort in dienst bent heb je helemaal die ruimte niet dat je vrij kan krijgen op zo'n dag. En tuurlijk kan de baas zijn best doen, maar in principe is het gewoon zijn probleem niet. Dus ik zou in zo'n geval gewoon zelf m'n best doen met vervanging zoeken ipv het aan de baas overlaten.
Dat zou het handigst/fijnst zijn, maar dat is niet zo gemakkelijk als je er pas net werkt.
Oud 08-12-2005, 17:56
BrunetJuh
BrunetJuh is offline
Of je vraagt dat je wat eerder weg mag. Heb je je reden ook verteld? Meestal kan op het laatste moment aktijd wel wat geregeld worden. En ga anders even naar de bedrijfsleider.
Oud 08-12-2005, 22:06
ikbenschipper1
Citaat:
Gimme more beer schreef op 08-12-2005 @ 17:21 :
Ik geloof je wel hoor, alleen de achterliggende reden is vaak niet zo terecht
De achterliggende reden is opzich heel logisch.
Wil je wel vrij regel wat met een collega dan, of wil je een half uur in de rij staan bij de kassa omdat iedereen vrij krijgt en niemand wil werken
Ga dan niet zeggen moeten ze maar mensen aannemen die wel kunnen want dat isn iet te overzien
Oud 08-12-2005, 22:37
Chloe Siere
Chloe Siere is offline
Citaat:
ikbenschipper1 schreef op 08-12-2005 @ 23:06 :
Wil je wel vrij regel wat met een collega dan, of wil je een half uur in de rij staan bij de kassa omdat iedereen vrij krijgt en niemand wil werken
Ga dan niet zeggen moeten ze maar mensen aannemen die wel kunnen want dat isn iet te overzien
Sorry hoor, maar in dit geval kunnen ze haar echt wel vrij geven. Ze eist toch niet of ze het hele bedrijf vrij willen geven? Ze is nieuw, had dit al staan en het is eigenlijk overmacht.
Met citaat reageren
Oud 08-12-2005, 22:49
MightyMarcel
MightyMarcel is offline
Citaat:
ikbenschipper1 schreef op 08-12-2005 @ 23:06 :
kerel, bij het sollicitatiegesprek had dit naar voren horen te komen. Daarnaast, het is niet haar probleem hoelang de klanten in de rij moeten staan he. Ze vraagt op tijd vrij, volgens de afspraken die ze tijdens haar sollicitatie gemaakt heeft. Dan hoort de werkgever zich ook aan de afspraken te houden, en geen afspraken te maken waar hij zich niet aan kan houden.

op tijd vrij vragen is gewoon vrij horen te krijgen.

als je mensen aanneemt moet je duidelijk zijn over de voorwaarden waaronder je ze aanneemt. Dan is het heel goed te overzien wie er wel en geen vrij wil. Een werkgever kan bij een sollicitatie toch vragen of ze op feestdagen wil werken, en zeker of er de komende tijd ook nog dagen zijn dat ze niet kan werken. Zeker bij een nieuwe aanstelling is het, van de werkgever bezien, gewoon erg verstandig dat soort dingen te vragen.
Oud 09-12-2005, 00:17
ikbenschipper1
Citaat:
MightyMarcel schreef op 08-12-2005 @ 23:49 :
kerel, bij het sollicitatiegesprek had dit naar voren horen te komen. Daarnaast, het is niet haar probleem hoelang de klanten in de rij moeten staan he. Ze vraagt op tijd vrij, volgens de afspraken die ze tijdens haar sollicitatie gemaakt heeft. Dan hoort de werkgever zich ook aan de afspraken te houden, en geen afspraken te maken waar hij zich niet aan kan houden.

op tijd vrij vragen is gewoon vrij horen te krijgen.

als je mensen aanneemt moet je duidelijk zijn over de voorwaarden waaronder je ze aanneemt. Dan is het heel goed te overzien wie er wel en geen vrij wil. Een werkgever kan bij een sollicitatie toch vragen of ze op feestdagen wil werken, en zeker of er de komende tijd ook nog dagen zijn dat ze niet kan werken. Zeker bij een nieuwe aanstelling is het, van de werkgever bezien, gewoon erg verstandig dat soort dingen te vragen.
nogmaals tot 18:00 is 31 december geen feestdag, en ik ben niet bij het sollicitatiegesprek geweest en weet niet wat er gezegt is. Ze werkt bij een bedrijf dus is verantwoordelijk voor het helpen van klanten dus jah is dat ook haar verantwoording.
Verder kan je als werkgever vrij ook weigeren als er 30 man al vrij zijn (bij wijze van spreken) vrij krijgen is een gunst geen verplichting, nou ben ik het er mee eens dat je niet als werkgever altijd moeilijk moet doen en dat gebeurd natuurlijk ook niet altijd, maar je bent als werkgever niet verplicht om vrij te geven.
Verder had ze het ook zelf kunnen aangeven in het gesprek.
Maar ze heeft al iets bedacht dus succes daarmee
Oud 09-12-2005, 00:19
ikbenschipper1
Citaat:
Chloe Siere schreef op 08-12-2005 @ 23:37 :
Sorry hoor, maar in dit geval kunnen ze haar echt wel vrij geven. Ze eist toch niet of ze het hele bedrijf vrij willen geven? Ze is nieuw, had dit al staan en het is eigenlijk overmacht.
Ik ben het er wel mee eens dat hetgeen (als dat klopt) dat ze ook als ze het had aangeven bij het sollicitatie gesprek dat ze niet kon, ze geen vrij had gekregen wel een zwakte bod van de werkgever.
En dan is het inderdaad wel een beetje overmacht ook van haar kant
Oud 09-12-2005, 14:09
MightyMarcel
MightyMarcel is offline
Citaat:
ikbenschipper1 schreef op 09-12-2005 @ 01:17 :
vrij krijgen is een gunst geen verplichting
beste rechtsgeleerden op dit forum, klopt dat wel ?
Oud 09-12-2005, 14:21
Verwijderd
Citaat:
ikbenschipper1 schreef op 09-12-2005 @ 01:17 :
maar je bent als werkgever niet verplicht om vrij te geven.
Een werknemer heeft recht op 4 * (aantal dagen werk) = aantal dagen vrij.

Werk je 5 dagen per week (8 uur per dag), heb je dus recht op 20 dagen vrij per jaar.
Verder heb je het recht op twee weken aaneengesloten vrij (bij fulltime werk).

Je werkgever moet zich ook hier aan houden en mag dit niet weigeren.

Een werkgever mag wel bepaalde periodes uitsluiten van vrije dagen, maar dat moet dan gelden voor iedereen. En zo zijn er nog een paar uitzonderingen.
Met citaat reageren
Oud 09-12-2005, 14:39
ikbenschipper1
Citaat:
eddie schreef op 09-12-2005 @ 15:21 :
Een werknemer heeft recht op 4 * (aantal dagen werk) = aantal dagen vrij.

Werk je 5 dagen per week (8 uur per dag), heb je dus recht op 20 dagen vrij per jaar.
Verder heb je het recht op twee weken aaneengesloten vrij (bij fulltime werk).

Je werkgever moet zich ook hier aan houden en mag dit niet weigeren.

Een werkgever mag wel bepaalde periodes uitsluiten van vrije dagen, maar dat moet dan gelden voor iedereen. En zo zijn er nog een paar uitzonderingen.
Jeps daar moet je werkgever zich aanhouden vooral die 2 weken aaneengesloten. is erg belangrijk.
Maar vrije dagen worden in princiepe wel in overleg tussen werknemer en werkgever vast gesteld, jij kan niet zomaar zeggen zonder enige overleg dat je vrij bent dan, dat dien je wel met je werkgever te overleggen.
Verder is het laatste hierop van toepassing, met als uitzondering wanneer er vervanging geregeld kan worden, zie het zo dat degene die vrij zijn iemand geregeld hebben .

Ik begrijp TS haar probleem echter ze zal het zelf moeten oplossen, ik begrijp de werkgever volkomen.
Wanneer jij voor hun ook veel betekend zullen ze vaak ook niet zo moeilijk doen. Maar ik ken je situatie verder niet.

grtz
ivo
Oud 09-12-2005, 14:48
remy476
remy476 is offline
genaaid als dat niet al gezegd was
Oud 09-12-2005, 15:05
Verwijderd
Citaat:
ikbenschipper1 schreef op 09-12-2005 @ 15:39 :
Verder is het laatste hierop van toepassing, met als uitzondering wanneer er vervanging geregeld kan worden, zie het zo dat degene die vrij zijn iemand geregeld hebben .
Vanzelfsprekend moet een redelijke termijn van te voren worden aangegeven wanneer iemand vrij wil (wil ik een dag vrij, dan moet ik dat minimaal een week van tevoren aangeven).

Maar het regelen van vervanging is niet mijn probleem; dat is het probleem/risico van de werkgever.

Verder moet elk verzoek om vrij te krijgen worden gehonoreerd, tenzij er zwaarwegende bedrijfsbelangen zijn (wanneer de winkel dicht moet als ik vrij krijg lijkt mij een zwaarwegend belang; maar als er nog 4 andere werken dan heeft mijn werkgever pech).
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten