Advertentie | |
|
![]() |
||
![]() |
Citaat:
||
![]() |
Citaat:
@ schipper: dat is natuurlijk een optie, maar volgens mij ben ik juist ingepland zodat de oude, vastgeroeste vleeschschnijderschs die al 15 jaar in dienst zijn nog verse oliebollen kunnen halen. Zij hebben dus wel bijna allemaal vrij. |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
Maar pas als evt gaten zijn opgevult, loonsom is dan tenslotte lager.
||
![]() |
Citaat:
Maar ik denk niet dat je voor 31 december hoeft aan te komen met een o andere school activiteit
||
![]() |
Citaat:
Staat er over vrij vragen in december niet iets in de huisregels, of is het een ongeschreven regel? grtz ivo
||
![]() |
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
||
![]() |
Citaat:
![]() Verder kan ik er vanuit de HEMA best bedenken dat het niet kan. Verder kan je een vrije dag natuurlijk best geweigerd worden misschien zijn er al wel 10 andere vrij ofzo en is dat het max. Dus omdat het een commercieel bedrijf is mogen ze in jou ogen mensen geen vrij weigeren ![]() @ topic-starter: Probeer even wat met een collega te regelen of je kan ruilen. Zo simpel en geen probs. grtz ivo
||
![]() |
Citaat:
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
ik zeg overigens niet dat de hema mensen geen vrij mag weigeren, alleen dat ik een winkel nou niet bepaald zo belangrijk vindt dat-die per se altijd een volle bezetting moet hebben. Ze vroeg het op tijd, volgens jou is t geen feestdag, en bij haar aanstelling heeft ze gevraagd naar de regels omtrent vrij vragen. Als daar uitzonderingen op bestaan - zoals nu - dan had dat in een sollicitatiegesprek wellicht naar voren moeten komen. daarnaast is je baas gewoon ronduit een eikel als die je geen vrij wil geven, in dit soort gevallen. Of hij nou in zn recht staat of niet, aardig is anders.
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
Op het moment dat de werkgever je dan alsnog aanneemt dan is hij er van op de hoogte en heeft hij pech ja. Maar nu niet, want zij heeft een afspraak gemaakt waar ze zich nu niet aan houdt.
|
Als jij niet bang bent ontslagen te worden, kun je tegen je baas heel simpel zeggen: "Ik werk niet op 31 december, ik heb dan al maanden een afspraak staan en die kan ik echt niet zomaar verzetten. Het spijt me als ik u daardoor met problemen opscheep, maar ik kan echt moeilijk anders. Ik werk niet en als mijn naam op die planning blijft staan, hoeft u er niet op te rekenen dat ik die dag kom. Ik ben ruim op tijd met melden."
Vooral beleefd blijven en vooral ook heel duidelijk zijn. Niet in paniek raken, niet kwaad worden, als hij zegt dat je ontslagen wordt als je niet komt opdagen, herhaal je nogmaals dat je op die dag niet op je werk kunt verschijnen. Niet zeggen dat hij je maar moet ontslaan, want dan is de kans groot dat hij dat ook echt doet, maar wel heel duidelijk zijn.
||
Citaat:
|
Als ik jou was zou ik (zoals meerderen al gezegd hebben), het eerst onderling met andere collega's proberen te regelen. Lukt dat echt niet en willen ze je écht geen vrij geven, dan zou ik me uiteindelijk toch ziek (laten) melden. Zoiets zou ik er niet voor opgeven. Maar goed, het is dan wel overduidelijk dat je niet echt ziek bent natuurlijk
![]() (En in principe heeft je werkgever natuurlijk gewoon gelijk, maar ik kan me in dit geval helemaal in je inleven. Succes ermee!)
||
![]() |
Citaat:
|
je begrijpt toch wel dat op een dag als de 31e veel mensen graag vrij willen en dat je dan te laat bent als je pas in december vrij vraagt? niet iedereen kan vrij krijgen tuurlijk, lijkt me niet dat jij er meer recht op zou hebben dan iemand anders.
volgende keer dus meteen zeggen als je weet dat je een keer vrij wil. |
![]() |
||
Citaat:
|
toen ik nog bij kruidvat werkte, was t ook lastig vrij te krijgen. de dagen voor de feestdagen werd ik gewoon ingeroosterd:"zo, jij hebt schoolvakantie, dus dan kan jij werken" dus ook op niet-vaste dagen van mij. ik heb toen ook gezegd dat ik dat niet vind kunnen, maar ze best wel wil helpen, alleen niet de hele vakantie. drukste dagen toen gewerkt en rest was vrij. doordat ik daar toen mee instemde, werd t toen makkelijker voor me om vrij te krijgen. zo kon ik toen ook wel eens als ik vrijdag vroeg of ik zaterdag 2 uurtjes eerder wegmocht, weg omdat ik er altijd voor ze ben. dus ja, jij kan ook vragen of je dan niet gewoon tot een uur of 1 werkt ofzo en misschien een ander dan werkt van 1 tot 5/6.
||
![]() |
Citaat:
Natuurlijk heeft Balance ook gelijk, maar ik kan gewoon echt niet anders. Misschien ook wel dom van me dat ik er niet eerder mee was gekomen, maar volgens mijn baas had het zelfs dan niet gekund. Ik vind waarschijnlijk toch snel een ander baantje, als ik ontslagen zou worden. Als ik het gewoon netjes breng, dat ik echt niet anders kan, dan zou het toch duidelijk moeten worden. En anders is het jammer.. Bedankt allemaal voor de reacties ![]() |
![]() |
||
Citaat:
![]() ![]()
||
Citaat:
![]()
||
Citaat:
![]()
||
Citaat:
||
![]() |
Citaat:
Wil je wel vrij regel wat met een collega dan, of wil je een half uur in de rij staan bij de kassa omdat iedereen vrij krijgt en niemand wil werken ![]() Ga dan niet zeggen moeten ze maar mensen aannemen die wel kunnen want dat isn iet te overzien
||
![]() |
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
op tijd vrij vragen is gewoon vrij horen te krijgen. als je mensen aanneemt moet je duidelijk zijn over de voorwaarden waaronder je ze aanneemt. Dan is het heel goed te overzien wie er wel en geen vrij wil. Een werkgever kan bij een sollicitatie toch vragen of ze op feestdagen wil werken, en zeker of er de komende tijd ook nog dagen zijn dat ze niet kan werken. Zeker bij een nieuwe aanstelling is het, van de werkgever bezien, gewoon erg verstandig dat soort dingen te vragen.
||
![]() |
Citaat:
Verder kan je als werkgever vrij ook weigeren als er 30 man al vrij zijn (bij wijze van spreken) vrij krijgen is een gunst geen verplichting, nou ben ik het er mee eens dat je niet als werkgever altijd moeilijk moet doen en dat gebeurd natuurlijk ook niet altijd, maar je bent als werkgever niet verplicht om vrij te geven. Verder had ze het ook zelf kunnen aangeven in het gesprek. Maar ze heeft al iets bedacht dus succes daarmee ![]()
||
![]() |
Citaat:
En dan is het inderdaad wel een beetje overmacht ook van haar kant
||
Citaat:
||
Verwijderd
|
Citaat:
Werk je 5 dagen per week (8 uur per dag), heb je dus recht op 20 dagen vrij per jaar. Verder heb je het recht op twee weken aaneengesloten vrij (bij fulltime werk). Je werkgever moet zich ook hier aan houden en mag dit niet weigeren. Een werkgever mag wel bepaalde periodes uitsluiten van vrije dagen, maar dat moet dan gelden voor iedereen. En zo zijn er nog een paar uitzonderingen. |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
Maar vrije dagen worden in princiepe wel in overleg tussen werknemer en werkgever vast gesteld, jij kan niet zomaar zeggen zonder enige overleg dat je vrij bent dan, dat dien je wel met je werkgever te overleggen. Verder is het laatste hierop van toepassing, met als uitzondering wanneer er vervanging geregeld kan worden, zie het zo dat degene die vrij zijn iemand geregeld hebben ![]() Ik begrijp TS haar probleem echter ze zal het zelf moeten oplossen, ik begrijp de werkgever volkomen. Wanneer jij voor hun ook veel betekend zullen ze vaak ook niet zo moeilijk doen. Maar ik ken je situatie verder niet. grtz ivo
||
Verwijderd
|
Citaat:
Maar het regelen van vervanging is niet mijn probleem; dat is het probleem/risico van de werkgever. Verder moet elk verzoek om vrij te krijgen worden gehonoreerd, tenzij er zwaarwegende bedrijfsbelangen zijn (wanneer de winkel dicht moet als ik vrij krijg lijkt mij een zwaarwegend belang; maar als er nog 4 andere werken dan heeft mijn werkgever pech). |
Advertentie |
|
![]() |
|
|