Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Studeren
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 03-11-2005, 18:40
Go
Go is offline
Een goede vriend van mij wil graag fiscale economie studeren. Hij twijfelt echter of hij dit op HBO- of WO-niveau wil gaan doen. Wat zijn de verschillen tussen deze twee, afgezien van het verschil in niveau? En zijn de toekomstperspectieven op WO-niveau ook in dit geval beter dan op HBO-niveau? Zo heeft hij gehoord dat iemand met WO-fiscale economie zich meer bezig houdt met het belastingstelsel an sich , en diegenen met HBO-fiscale economie zich meer bezig houden met dingen als het invullen van belastingaangiften. Hij kan zich best voorstellen dat er een grotere vraag is naar de mensen die dat laatste kunnen dan de meer theoretische ingestelde mensen.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 03-11-2005, 19:40
Verwijderd
Ik begrijp echt niet waarom mensen tussen HBO en WO van hetzelfde vakgebied twijfelen. Natuurlijk zijn de beroepsperspectieven beter met de WO-variant. En sowieso, je wilt toch écht iets weten van je vakgebied in plaats van alleen maar wat uit te kunnen voeren?
Met citaat reageren
Oud 03-11-2005, 19:48
Verwijderd
^ wat Meph zegt. Je wilt wel een gedegen kennis van je vakgebied hebben, dus kun je beter WO doen. Iemand die de grondslagen goed beheerst kan zich ook makkelijker gaan bezighouden met de (simpeler) uitvoering ervan dan dat iemand die die alleen de uitvoering kent zich in de grondslagen kan verdiepen.
Met citaat reageren
Oud 03-11-2005, 20:39
Verwijderd
Als dezelfde studie er ook op WO niveau is, dan zou ik sowieso al geen HBO gaan doen. Als een bedrijf moet kiezen tussen iemand met een WO achtergrond of een HBO achtergrond, dan lijkt het me duidelijk dat ze voor het eerste gaan.
Met citaat reageren
Oud 04-11-2005, 16:23
Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
In tegenstelling tot de personen voor me kan ik best redenen bedenken waarom je liever voor een HBO-studie zou kiezen dan voor een WO-studie. Zelf heb ik een jaar biomedische wetenschappen aan de uni gestudeerd en doe ik nu biologie en medisch laboratoriumonderzoek op het HBO. Het zijn soortgelijke studies, beetje broertje en zusje zeg maar alleen het verschil in WO en HBO dan.

Mij zelf ligt het HBO beter. Ik ben liever wat praktijkgerichter bezig dan puur theoretisch. Ook ligt de manier van lesgeven in wat kleinere groepen en met meer begeleiding me beter. Het is ook meer wat voor mij dat als ik buiten de collegezaal een docent tegen kom dat hij/zij weet wie ik ben, welke vakken ik van hem/haar volg en in welke klas ik zit. Dat contact is voor mij gewoon heel belangrijk.

Onder andere om bovenstaande redenen verkies ik nu het HBO boven het WO. Wel met het idee in het achterhoofd om eventueel na het afronden van mijn HBO opleiding alsnog een schakeljaar en een WO master te gaan volgen.

HBO doen met je VWO is echt niet zonde vind ik. Kijk gewoon heel kritisch naar jezelf, wat voor persoon ben je? Welk onderwijssysteem zou er beter bij je passen? Wat wil je er later mee gaan doen? Ik doe mijn opleiding nu verkort zodat ik in een klas zit met mensen die ook van het VWO komen, zodat je toch een zelfde voorkennis en niveau hebt en dat vind ik erg fijn. Ook kan ik nu in drie jaar afstuderen in plaats van in vier jaar
Oud 05-11-2005, 11:22
Go
Go is offline
En hoe zit het met het niveau van de opleiding fiscale economie op WO-niveau? Is het over het algemeen een moeilijke studie, als je dat met andere academische studies vergelijkt?
Met citaat reageren
Oud 05-11-2005, 11:36
Verwijderd
Dat kan ik me niet voorstellen. De meeste economisch en juridisch getinte opleidingen op WO-niveau zijn makkelijk en kennen een lage studiedruk, econometrie uitgezonderd. Dat stikt van de (droge) wiskunde.
Met citaat reageren
Oud 05-11-2005, 17:32
Verwijderd
Citaat:
nare man schreef op 05-11-2005 @ 12:36 :
Dat kan ik me niet voorstellen. De meeste economisch en juridisch getinte opleidingen op WO-niveau zijn makkelijk en kennen een lage studiedruk, econometrie uitgezonderd. Dat stikt van de (droge) wiskunde.
Economie & Management (of International Economics & Business) kent anders ook een heleboel statistiek en wiskunde hoor
Met citaat reageren
Oud 05-11-2005, 20:17
Verwijderd
Gelukkig maar. Ik las laatst nogmaals in de krant dat bijv. de HES in Amsterdam de wiskunde al flink heeft teruggeschroefd teneinde aankomende studenten niet af te schrikken.
Met citaat reageren
Oud 06-11-2005, 15:47
Verwijderd
Citaat:
Lisanne schreef op 05-11-2005 @ 18:32 :
Economie & Management (of International Economics & Business) kent anders ook een heleboel statistiek en wiskunde hoor
Alles is relatief.
Met citaat reageren
Oud 06-11-2005, 17:22
Verwijderd
Citaat:
Mephostophilis schreef op 06-11-2005 @ 16:47 :
Alles is relatief.
Ja. Jouw studie is dan ook superieur aan de onze.

Laatst gewijzigd op 07-11-2005 om 07:08.
Met citaat reageren
Oud 06-11-2005, 17:58
Integer
Integer is offline
Citaat:
Lisanne schreef op 06-11-2005 @ 18:22 :
Ja. Jouw studie is dan ook supieur aan de onze.
True...
Met citaat reageren
Oud 06-11-2005, 23:23
AsianDF
AsianDF is offline
Citaat:
Lisanne schreef op 06-11-2005 @ 18:22 :
supieur
hm.
Oud 07-11-2005, 07:08
Verwijderd
Citaat:
AsianDF schreef op 07-11-2005 @ 00:23 :
hm.
Te snel getypt
Met citaat reageren
Oud 16-12-2005, 13:34
Patrick_vN
Patrick_vN is offline
Weet iemand hoe het zit met de talen die je krijgt bij op het HBO fiscale economie. Vreemde talen zijn niet mijn sterkste kant. En is het veel praktijkgericht of veel in de boeken en de droge belastingdingetjes uit je kop leren ?

Greetz Patrick
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten