In tegenstelling tot de personen voor me kan ik best redenen bedenken waarom je liever voor een HBO-studie zou kiezen dan voor een WO-studie. Zelf heb ik een jaar biomedische wetenschappen aan de uni gestudeerd en doe ik nu biologie en medisch laboratoriumonderzoek op het HBO. Het zijn soortgelijke studies, beetje broertje en zusje zeg maar alleen het verschil in WO en HBO dan.
Mij zelf ligt het HBO beter. Ik ben liever wat praktijkgerichter bezig dan puur theoretisch. Ook ligt de manier van lesgeven in wat kleinere groepen en met meer begeleiding me beter. Het is ook meer wat voor mij dat als ik buiten de collegezaal een docent tegen kom dat hij/zij weet wie ik ben, welke vakken ik van hem/haar volg en in welke klas ik zit. Dat contact is voor mij gewoon heel belangrijk.
Onder andere om bovenstaande redenen verkies ik nu het HBO boven het WO. Wel met het idee in het achterhoofd om eventueel na het afronden van mijn HBO opleiding alsnog een schakeljaar en een WO master te gaan volgen.
HBO doen met je VWO is echt niet zonde vind ik. Kijk gewoon heel kritisch naar jezelf, wat voor persoon ben je? Welk onderwijssysteem zou er beter bij je passen? Wat wil je er later mee gaan doen? Ik doe mijn opleiding nu verkort zodat ik in een klas zit met mensen die ook van het VWO komen, zodat je toch een zelfde voorkennis en niveau hebt en dat vind ik erg fijn. Ook kan ik nu in drie jaar afstuderen in plaats van in vier jaar