Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Huiswerkvragen: Exacte vakken
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 10-12-2005, 20:07
Verwijderd
Ik zit na mijn allereerste toestenweek toch wel een beetje in mijn maag met de eerste cijfers die ik al terug heb. Na voor mijn gevoel toch wel goed geleerd te hebben heb ik een 4,1 (B2) en een 4,7(B1) terug voor wiskunde. Nu ben ik bij mezelf aan het nagaan waardoor dat komt, het was wel moeilijker dan voorgaande jaren maar ik heb er zoveel meer aangedaan (8 uur geleerd voor B2 denk ik ).

Maar nu mijn vraag: hoe leren jullie voor vakken zoals wiskunde/natuurkunde/scheikunde? Maken jullie opgaven of doen jullie niets en halen jullie hoge cijfers?

Ervaring leert, dus laat maar horen
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 10-12-2005, 20:19
sten-vvv
sten-vvv is offline
Hallo,
Ik zit nu op 4vwo en doe een N profiel.
Wat ik altijd doe is bijv. een periode van onngeveer 8 weken als je huiswerk moet maken alle belangrijke opgaven markeren. En als je dan later toetsweek hebt kijk je die vragen nog een goed naar en maak je test jezelf of doe je een dignotische toets.
Zo werk ik meestal.

Mvg
Oud 10-12-2005, 21:29
Aesar
Aesar is offline
Citaat:
Evatjuhhhh schreef op 10-12-2005 @ 21:07 :
Ik zit na mijn allereerste toestenweek toch wel een beetje in mijn maag met de eerste cijfers die ik al terug heb. Na voor mijn gevoel toch wel goed geleerd te hebben heb ik een 4,1 (B2) en een 4,7(B1) terug voor wiskunde. Nu ben ik bij mezelf aan het nagaan waardoor dat komt, het was wel moeilijker dan voorgaande jaren maar ik heb er zoveel meer aangedaan (8 uur geleerd voor B2 denk ik ).

Maar nu mijn vraag: hoe leren jullie voor vakken zoals wiskunde/natuurkunde/scheikunde? Maken jullie opgaven of doen jullie niets en halen jullie hoge cijfers?

Ervaring leert, dus laat maar horen
bij exacte vakken heb jij volgens mij voornamelijk inzicht nodig in de dingen die je doet, en je moet je formules goed begrijpen, WAAROM het zo is. Bij talen kan je nog wel geloven dat 'laden bin' engels voor 'volle prullenbak' is. Maar als je niet weet wat je nou precies doet met bijvoorbeeld differentieren maakt alles een stuk moeilijker.

Echter moet je niet denken dat als je dit snapt alles vanzelf komt. Je moet goed leren wanneer je iets moet toepassen en hoe je alles moet invullen. En er is maar één manier om dit te leren: Sommen maken. Het klinkt vervelend, en dat is het ook, maar door sommen te maken leer je exacte vakken.
Oud 11-12-2005, 08:47
Verwijderd
Citaat:
Aesar schreef op 10-12-2005 @ 22:29 :
bij exacte vakken heb jij volgens mij voornamelijk inzicht nodig in de dingen die je doet, en je moet je formules goed begrijpen, WAAROM het zo is. Bij talen kan je nog wel geloven dat 'laden bin' engels voor 'volle prullenbak' is. Maar als je niet weet wat je nou precies doet met bijvoorbeeld differentieren maakt alles een stuk moeilijker.

Echter moet je niet denken dat als je dit snapt alles vanzelf komt. Je moet goed leren wanneer je iets moet toepassen en hoe je alles moet invullen. En er is maar één manier om dit te leren: Sommen maken. Het klinkt vervelend, en dat is het ook, maar door sommen te maken leer je exacte vakken.
Dat is ook mijn tacktiek, gewoon sommen maken en sommen maken. Maar het probleem is, in het boek staan niet echt veel opgaven en als je die sommen twee keer hebt gemaakt dan kan ik tenminste de opgaven voorspellen.

Maar je hebt wel gelijk, inzicht is belangrijker dan het domweg leren van E(X) = n*p
Met citaat reageren
Oud 11-12-2005, 10:11
Verwijderd
Het maken van oefenvragen.
Met citaat reageren
Oud 11-12-2005, 10:32
sdekivit
sdekivit is offline
oefening baart kunst

--> zoek opgaven uit eindexamens op om te oefenen op een wat hoger niveau.
Met citaat reageren
Oud 11-12-2005, 14:54
duivelaartje
duivelaartje is offline
Ik heb een beetje hetzelfde probleem, alleen niet bij wiskunde, want dat wil meestal wel.

Vooral bij natuurkunde vind ik het lastig, maar ik ga volgende week zien of mijn aanpak nu goed is. Ik heb een samenvatting gemaakt en alles rust doorgelezen of ik het zo snap. Daarna ga ik de opdrachten nakijken en dan zelf een beetje de antwoorden bedenken en of dat overeenkomt met de antwoorden. Bijzondere situaties goed onthouden en kunnen toepassen, want die komen vaak terug in de repetities.

De dag ervoor ga ik de diagnostische toets maken en stap voor stap kijken hoe ik een vraag moet aanpassen. Nadat ik dat heb gedaan stamp ik de formules nog even extra in en dan vertrouw ik op mezelf.

(En hopelijk geen black-out krijgen zoals de vorige keer bij natuurkunde. )
Met citaat reageren
Oud 11-12-2005, 16:34
Verwijderd
Op het VWO deed ik niets, maar tegenwoordig heb ik nog steeds exacte vakken, waarvoor ik meestal oude tentamens maak. En als je die niet tot je beschikking hebt, gewoon opgaven maken.
Met citaat reageren
Oud 11-12-2005, 16:42
Verwijderd
Maar zijn examenopgaven wel te doen als je net in 5V zit?
Met citaat reageren
Oud 11-12-2005, 21:28
Nerd-4-Life
Nerd-4-Life is offline
Op het vwo deed ik niets. Ook geen opgaves maken. Voor de toets ging ik even het hoofdstuk doorlezen en dan vooral de samenvatting in het boek. Ik redde me meestal wel met de regeltjes die er stonden. De rest zocht ik tijdens de toetsen wel uit. In prinicpe zijn alle sommen namelijk hetzelfde. Als je 1 vergelijking goed kunt differentieren kan je dat bij de rest ook wel.
Met citaat reageren
Oud 12-12-2005, 11:23
sdekivit
sdekivit is offline
Citaat:
Evatjuhhhh schreef op 11-12-2005 @ 17:42 :
ja --. je schoolonderzoeken zullen immers ook op dit niveau zijn, zeker als je een onderdeel als elektriciteit doet. (je kunt opgave selecteren)
Met citaat reageren
Oud 12-12-2005, 11:44
Hanneke
Hanneke is offline
Ik doe sommen maken, sommen maken en nog meer sommen maken. En dan voor de toest de samenvattingen die in het boek staan doorlezen, belangrijke dingen in m'n gr en een 7
Oud 12-12-2005, 11:48
Pyromaniac
Pyromaniac is offline
Citaat:
Hanneke schreef op 12-12-2005 @ 12:44 :
Ik doe sommen maken, sommen maken en nog meer sommen maken. En dan voor de toest de samenvattingen die in het boek staan doorlezen, belangrijke dingen in m'n gr en een 7
Als je weet hoe zo'n werkt heb je er echt heel veel aan
Met citaat reageren
Oud 13-12-2005, 09:22
Verwijderd
Voor alledrie de vakken is het denk ik het beste om heeel veel oefenvragen te maken. Dan leer je of het klopt wat je doet en op een gegeven moment weet je gewoon hoe het moet en kun je het op alle opgaven toepassen, ook de vragen op je toets.
Met citaat reageren
Oud 13-12-2005, 09:38
Verwijderd
Exacte vakken moeten je liggen om er simpel een goed cijfer voor te halen. En anders is het hard blokken en veel oefenen. Want alleen met oefenen krijg je het inzicht(zoals vaker is gezegd hierboven)
Uit mijn ervaring (10 jaar geleden(damn dat klinkt oud)) bleek dat dus ook zo.
Exacte vakken algen bij erg goed, maar de talen absoluut niet. Voor mijn examen heb ik voor alle exacte vakken (wis, nat, sch, bio) vrijwel niks gedaan omdat deze vakken mij erg goed liggen (nu nog), en voor ned, en eng kan je weinig doen voor een examen.
Met citaat reageren
Oud 13-12-2005, 14:24
duivelaartje
duivelaartje is offline
Citaat:
Evatjuhhhh schreef op 11-12-2005 @ 17:42 :
Ja hoor, van de leraar krijgen we soms ook een oefenopdracht die gewoon uit een oud examen is geplukt. Want, als ik het goed heb tenminste, ga je niet echt perse verder op de stof die je krijgt (vanaf de 4e), maar behandel je steeds meer onderwerpen. Het ene onderwerp is moeilijker dan het ander, dus daarom zal je die later behandelen, ofzo. (Anders dan bij wiskunde bijvoorbeeld .)

Mijn natuurkunde ging vandaag best goed. Ik had nog wat oefenopdrachten gemaakt, en dat heeft geholpen!
Met citaat reageren
Oud 13-12-2005, 19:13
Verwijderd
Citaat:
duivelaartje schreef op 13-12-2005 @ 15:24 :
Ja hoor, van de leraar krijgen we soms ook een oefenopdracht die gewoon uit een oud examen is geplukt. Want, als ik het goed heb tenminste, ga je niet echt perse verder op de stof die je krijgt (vanaf de 4e), maar behandel je steeds meer onderwerpen. Het ene onderwerp is moeilijker dan het ander, dus daarom zal je die later behandelen, ofzo. (Anders dan bij wiskunde bijvoorbeeld .)

Mijn natuurkunde ging vandaag best goed. Ik had nog wat oefenopdrachten gemaakt, en dat heeft geholpen!
Ja, natuurkunde maak ik ook altijd want de toets bestaat uit examenopgaven . Natuurkunde ging vandaag erg lekker .

Maar bij wiskunde is het toch haast niet mogelijk om examenopgaven te maken evenals scheikunde omdat dit echt op elkaar doorgaat?
Met citaat reageren
Oud 13-12-2005, 19:28
duivelaartje
duivelaartje is offline
Citaat:
Evatjuhhhh schreef op 13-12-2005 @ 20:13 :
Ja, natuurkunde maak ik ook altijd want de toets bestaat uit examenopgaven . Natuurkunde ging vandaag erg lekker .

Maar bij wiskunde is het toch haast niet mogelijk om examenopgaven te maken evenals scheikunde omdat dit echt op elkaar doorgaat?
Klopt, bij wiskunde en scheikunde is het eigenlijk onmogelijk. Bij biologie en natuurkunde gelukkig wel.
Bij wiskunde maak ik alles uit het boek gewoon goed en bij scheikunde.. Tja.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten