Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Huiswerkvragen: Klassieke & Moderne talen
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 21-09-2005, 22:13
Chaucus
Chaucus is offline
Het jaar is nog maar net begonnen, maar hoe gaat het met Livius? Is iedereen al druk bezig? Of heb je je boeken nog niet eens?
Heb je er zin in? Of vind je Livius nu al te moeilijk?
Oud 22-09-2005, 13:17
tigertje
tigertje is offline
Hier geen boeken(zie forum Homeros), maar een andere uitgeverij dan die van onze docente.(zij in paniek)
De zinnen zijn gelukkig niet al te ingewikkeld. Hannibal is een leuk onderwerp, alleen die lappen Nederlandse tekst(editie Eisma) zijn niet door te komen. Zinnen waar geen einde aankomt, terwijl het zoveel korter kan. De vertalers zijn veel te veel aan hun tekst blijven plakken.
Het Latijn is niet moeilijk, maar mijn buurvrouw kan dit niet beamen.(maar dat ligt vooral aan de lerares, die gaat te snel)
Met citaat reageren
Oud 22-09-2005, 14:06
Verwijderd
Veel te veel Nederlandse tekst, bovendien ligt het tempo in de klas veel te laag. Tegen het eindexamen zal Hannibal nog ergens op de Po-vlakte ronddolen.
Met citaat reageren
Oud 22-09-2005, 16:48
Femic
Femic is offline
Citaat:
Snees schreef op 22-09-2005 @ 15:06 :
Veel te veel Nederlandse tekst
Was vorig jaar ook zo, volgens mij doen ze dat altijd, omdat je ook kennis moet hebben van de achtergronden enzo..
Oud 22-09-2005, 21:21
Belgarath
Belgarath is offline
Zijn er geen boeken van Hermaion dan? Die schijnen veel beter te zijn.
Oud 23-09-2005, 10:31
Chaucus
Chaucus is offline
Citaat:
Belgarath schreef op 22-09-2005 @ 22:21 :
Zijn er geen boeken van Hermaion dan? Die schijnen veel beter te zijn.
Ja die zijn er ook. Maar ook die beginnen pas bij pagina 46 met Latin (op 20 regeltjes na dan)
Oud 23-09-2005, 16:18
Philemon
Philemon is offline
Verschrikkelijk onderwerp! Als iets me niet interesseert is het wel de Tweede Punische Oorlog.. Maar helaas..
Ook de zinnen van Livius vind ik geen doorkomen aan, maar hopelijk wordt dat in de toekomst nog wat beter.
Voor de rest hebben wij ook Eisma, ellenlange lappen tekst en verschrikkelijk saai..
Onze lerares haalt nu al stukken uit een ander boek om het wat 'smeuiger' te maken.
Oud 23-09-2005, 21:28
Verwijderd
@ Chaucus: *Ik kan uit vertrouwelijke bronnen vertellen dat bij Hermaion de latijnse tekst op pagina 10 begint*

Ik vind latijn wel okeej, gelukkig heb ik een goeie leraar, die ook wel eens wat chagrijnig is, maar goed, hij weet er wel veel vanaf. De klas is een beetje vervelend en ja dan wordt zo'n leraar ook een beetje geďrriteerd, das wel minder. Livius vind ik op zich wel interessant, maar het wordt wel wat minder als je het naast het leuke Homerus legt .
Ik vind de zinsconstructies bij Livius soms wel moeilijk, maar ik heb gehoord dat we de moeilijksten al gehad hebben, dus dat is fijn .
Het is inderdaad wel veel nederlandse tekst, maar eigenlijk valt het me ook wel mee. Volgens mij zijn het in totaal 28 teksten in het latijn en voor de rest nederlands. Ik had toch echt 70 teksten in het latijn verwacht , dus het valt mee!
Met citaat reageren
Oud 24-09-2005, 17:59
Chaucus
Chaucus is offline
Citaat:
lise_smiles schreef op 23-09-2005 @ 22:28 :
@ Chaucus: *Ik kan uit vertrouwelijke bronnen vertellen dat bij Hermaion de latijnse tekst op pagina 10 begint*
Jup en met pagina 17 samen zijn dat de ongeveer 20 regels die ik bedoelde
Oud 27-09-2005, 20:05
Sylver-Myst
Sylver-Myst is offline
Staan de antwoorden al ergens online?

*grom* dit is echt zoooo saai en ingewikkeld door al die oorlogen en lange zinnen
Oud 29-09-2005, 17:53
Sylver-Myst
Sylver-Myst is offline
Mijn leraar heeft wat antwoorden gepost Logisch ook wel
Oud 30-09-2005, 20:20
Renske
Renske is offline
Ik vind onze boeken wel mooi. Zullen van Hermaion zijn dan . De zinnen zijn inderdaad erg ingewikkeld, maar ik heb er wel lol in. Het onderwerp is misschien wat suffer dan bij Grieks, maar onze leraar maakt dat ruimschoots goed.
Latijn is tof
Oud 01-10-2005, 09:45
Philemon
Philemon is offline
Citaat:
Sylver-Myst schreef op 27-09-2005 @ 21:05 :
Staan de antwoorden al ergens online?

*grom* dit is echt zoooo saai en ingewikkeld door al die oorlogen en lange zinnen
Ik ben het helemaal met je eens!
Alleen jammer dat ik de enige ben in onze 'klas' (van 4 mensen) die er zo over denkt. De twee jongens vinden het helemaal geweldig en het andere meisje maakt het niet zoveel uit..
Pfft..Dit wordt een lang jaar
Oud 01-10-2005, 18:20
Sylver-Myst
Sylver-Myst is offline
Wow, dat is een miniklasje dan Op zich is het onderwerp nog wel te doen, maar echt iedereen uit mijn klas vind ook de zinnen te lang en ingewikkeld. Zelfs de leraren vonden het erg pittig.

Waar zijn jullie nu allemaal trouwens? Wij zijn bij de latijnse teksten op bladzijde 46. We moeten gewoon het boek uitwerken in ons eigen tempo en de leraar is er alleen om vragen te stellen als jij dat nodig vindt. Heel af en toe doen we iets klassikaal, maar komt niet echt vaak voor.
Oud 01-10-2005, 19:39
Verwijderd
Bladzijde 55, Hermaion, maar we doen alles klassikaal. Anders zou ik nu praktisch klaar zijn met het pensum
Met citaat reageren
Oud 01-10-2005, 21:08
Verwijderd
Wij moeten voor woensdag de eerste tekst op p. 46 afhebben... Maar we hebben dan ook wel 3 lessen gemist, omdat de Romereis was , dus het is niet eerlijk . En wij zijn als laatste begonnen na de vakantie .

Met citaat reageren
Oud 02-10-2005, 10:24
Sylver-Myst
Sylver-Myst is offline
Wij ook hoor Lise! en we hebben op maandag 2 uur les en de eerste 2 maandagen vielen al uit (omdat school nog niet begonnen was en een week Athene); dus dat valt nog best mee dan
Oud 02-10-2005, 14:32
Belgarath
Belgarath is offline
Het verbaast me dat jullie nu al beginnen met de examenonderwerpen. Wij begonnen vorig jaar pas in november/december, in elk geval pas na de 1e periode.
Oud 03-10-2005, 17:45
Philemon
Philemon is offline
Citaat:
Sylver-Myst schreef op 01-10-2005 @ 19:20 :
Wow, dat is een miniklasje dan Op zich is het onderwerp nog wel te doen, maar echt iedereen uit mijn klas vind ook de zinnen te lang en ingewikkeld. Zelfs de leraren vonden het erg pittig.
Tja, met Grieks is het precies hetzelfde.. Eigenlijk best erg ( 3 mensen doen zowel Grieks en Latijn)..

Citaat:
Waar zijn jullie nu allemaal trouwens? Wij zijn bij de latijnse teksten op bladzijde 46. We moeten gewoon het boek uitwerken in ons eigen tempo en de leraar is er alleen om vragen te stellen als jij dat nodig vindt. Heel af en toe doen we iets klassikaal, maar komt niet echt vaak voor.
Wij hebben het boek van Eisma en zijn nu op blz. 36
Doen echt alles klassikaal.. Alle zinnen woord voor woord uitgeplozen todat je er bij in slaap valt..
Oud 03-10-2005, 17:47
Philemon
Philemon is offline
Citaat:
Belgarath schreef op 02-10-2005 @ 15:32 :
Het verbaast me dat jullie nu al beginnen met de examenonderwerpen. Wij begonnen vorig jaar pas in november/december, in elk geval pas na de 1e periode.
Zo laat pas!! Ik schiet nu al in de stress als ik allemaal zie wat ik nog moet doen..
Oud 11-10-2005, 17:45
I C U
I C U is offline
We zijn er ook mee bezig... Vier personen. Ik geloof dat we op bladzijde 59 zijn Jaja, we zijn vlot! Tot nu toe vind ik het best te begrijpen, vooral zijn korte zinnen De lange zinnen gaan me afentoe boven mijn pet... *zucht* Maar goed, ik overleef het wel. En de vragen tussendoor vind ik prut
Oud 11-10-2005, 20:32
Philemon
Philemon is offline
Citaat:
I C U schreef op 11-10-2005 @ 18:45 :
We zijn er ook mee bezig... Vier personen. Ik geloof dat we op bladzijde 59 zijn Jaja, we zijn vlot! Tot nu toe vind ik het best te begrijpen, vooral zijn korte zinnen De lange zinnen gaan me afentoe boven mijn pet... *zucht* Maar goed, ik overleef het wel. En de vragen tussendoor vind ik prut
Welk boek hebben jullie? Wij hebben Eisma, en die vragen van ons zijn nou ook niet echt van het hoogste niveau..
Oud 12-10-2005, 16:02
I C U
I C U is offline
Citaat:
Philemon schreef op 11-10-2005 @ 21:32 :
Welk boek hebben jullie? Wij hebben Eisma, en die vragen van ons zijn nou ook niet echt van het hoogste niveau..
Wij hebben Hermion (geloof ik). Zit er veel verschil tussen de verschillende uitgevers dan?
Oud 12-10-2005, 20:57
Philemon
Philemon is offline
Citaat:
I C U schreef op 12-10-2005 @ 17:02 :
Wij hebben Hermion (geloof ik). Zit er veel verschil tussen de verschillende uitgevers dan?
Volgens mijn lerares heeft Eisma minder de dingen door elkaar heen staan, en werken ze meer volgens de Syllabus. Nadeel volgens haar is wel dat Eisma de stof veel droger behandelt en dat de vragen nog van een slechter (!) niveau zijn dan die van Hermion..
Oud 13-10-2005, 18:50
I C U
I C U is offline
Citaat:
Philemon schreef op 12-10-2005 @ 21:57 :
Volgens mijn lerares heeft Eisma minder de dingen door elkaar heen staan, en werken ze meer volgens de Syllabus. Nadeel volgens haar is wel dat Eisma de stof veel droger behandelt en dat de vragen nog van een slechter (!) niveau zijn dan die van Hermion..
Ik zal es aan mijn lerares vragen waarom wij met Hermion werken... Ik heb verder geen problemen met het boek, trouwens, ook in het gebruik vind ik het handig. Het is me nooit opgevallen dat het onoverzichtelijk oid is.
Oud 14-10-2005, 07:52
Rooster
Rooster is offline
Ik vind al die uitwijdende opsommingen van Livius zo langdradig...
Met citaat reageren
Oud 17-10-2005, 11:06
Philemon
Philemon is offline
Citaat:
Rooster schreef op 14-10-2005 @ 08:52 :
Ik vind al die uitwijdende opsommingen van Livius zo langdradig...
Ik vind sowieso het hele onderwerp langdradig..
T schijnt al zo erg bij ons te zijn dat onze lerares het er al over heeft dat Livius ons niet waardig is.. Zo erg schijnen we hem belachelijk te maken..
Met citaat reageren
Oud 24-10-2005, 19:17
I C U
I C U is offline
Citaat:
Philemon schreef op 17-10-2005 @ 12:06 :
Ik vind sowieso het hele onderwerp langdradig..
T schijnt al zo erg bij ons te zijn dat onze lerares het er al over heeft dat Livius ons niet waardig is.. Zo erg schijnen we hem belachelijk te maken..
Ach joh, dat maakt de lessen leuk
Oud 24-10-2005, 23:06
Verwijderd
Ik heb het idee dat op de kleinere gymnasia (o.a. op scholengemeenschappen) een totaal andere sfeer hangt dan op de grote Randstadgymnasia...
Met citaat reageren
Oud 25-10-2005, 19:11
I C U
I C U is offline
Citaat:
Snees schreef op 25-10-2005 @ 00:06 :
Ik heb het idee dat op de kleinere gymnasia (o.a. op scholengemeenschappen) een totaal andere sfeer hangt dan op de grote Randstadgymnasia...
Waarom dat?
Oud 25-10-2005, 20:24
Verwijderd
Citaat:
I C U schreef op 25-10-2005 @ 20:11 :
Waarom dat?
Het lijkt wel alsof jullie enthousiast zijn over de klassieke talen.
Met citaat reageren
Oud 26-10-2005, 13:58
Belgarath
Belgarath is offline
Citaat:
Snees schreef op 25-10-2005 @ 21:24 :
Ja duh
Oud 27-10-2005, 12:47
I C U
I C U is offline
Citaat:
Wie zegt dat ik op een kleiner gymnasium zit? Het klopt trouwens wel, hoewel mijn schooltje zich wel in de Randstad bevindt

Maar idd, ik vind latijn niet bepaald erg. Het is veel werk, zeker weten, en ik vervloek het vak regelmatig, maar over het algemeen vind ik het leuk. Tja... Maar of dat met de sfeer bij mij op school te maken heeft... Misschien omdat het bij mij op school niet erg is om een vak daadwerkelijk leuk te vinden, je wordt niet meteen als een buitenbeentje bestempeld wanneer je plezier hebt in bepaalde vakken. Maar goed, dat is puur giswerk

Laatst gewijzigd op 27-10-2005 om 19:08.
Met citaat reageren
Oud 27-10-2005, 14:14
Keith
Keith is offline
Citaat:
I C U schreef op 27-10-2005 @ 13:47 :
Wie zegt dat ik op een kleinere gymnasium zit? Het klopt trouwens wel, hoewel mijn schooltje zich wel in de Randstad bevindt
Kennelijk niet klein genoeg.
Oud 27-10-2005, 19:07
I C U
I C U is offline
Citaat:
Keith schreef op 27-10-2005 @ 15:14 :
Kennelijk niet klein genoeg.
Oeps.

Laatst gewijzigd op 27-10-2005 om 19:25.
Met citaat reageren
Oud 28-10-2005, 08:53
Philemon
Philemon is offline
Citaat:
Als je dat niet (een klein beetje) bent, dan lijkt het me ook niet gepast dat je de klassieke talen volgt.. Dan had ik wel een andere manier geweten om mijn tijd in te vullen..
Oud 28-10-2005, 18:36
Verwijderd
Nou mensen, genoeg over de scholen, ontopic:
Hoe gaat het met Livius en Hannibal?
Ik heb vandaag een deel van oorlog in woord en beeld gekocht met een dvd erbij (die ik nog niet heb bekeken) over de Romeinse veldslagen en Julius Caesar. Er staan ook 4 pagina's in over Hannibal. Echt vet (sorry hier spreekt een Latijn&Grieks-freakje :$)!!!
Met Livius gaat het wel aardig, maar het is nu vakantie dus doe ik niet zo veel. Moet straks nog wel eigenlijk mijn eerste proefvertaling maken...
Met citaat reageren
Oud 02-11-2005, 12:58
Caligo
Caligo is offline
Citaat:
lise_smiles schreef op 23-09-2005 @ 22:28 :
Ik vind latijn wel okeej, gelukkig heb ik een goeie leraar, die ook wel eens wat chagrijnig is, maar goed, hij weet er wel veel vanaf. [/B]
Wie heb je?

O, en trouwens, in het eerste jaar GLTC zijn we nu druk bezig met het lezen van Caesar en dát is pas verschrikkelijk (ik wou dat ik Livius mocht lezen.. (maar dat komt nog wel..))
Oud 02-11-2005, 19:22
I C U
I C U is offline
Tot nu toe gaat het nog best aardig, hoewel ik in verschrikkelijke tijdnood zit op het moment. Ik moet deze week iets van 25 regels vertalen, EN een tentamen latijn (Vergillius en Catullus) leren, die ze, o, zo handig, buiten de tentamenweek geplaatst hebben... Prioriteiten enzo Dat wordt dit weekend bikkelen...
Oud 02-11-2005, 20:48
Sylver-Myst
Sylver-Myst is offline
Mwa dan toch liever Caesar dan Livius.

Ik ben nu ergens op bladzijde 60. En jullie??

Succes I C U! Mb dat het met een vertaling erbij sneller gaat qua vertalen?
Oud 03-11-2005, 21:51
Philemon
Philemon is offline
Nou..vandaag eerste proeftoets van Latijn teruggekregen, was niet erg hoopvol:

11 van de 39 punten! Komt dus ongeveer neer op een 3..
En het allerslechtste was dat ik nog de beste was van de 3 mensen die de proeftoets gemaakt hadden..Pfft..

Hebben jullie trouwens ook dat de stof je op een gegeven moment gaat vervelen? Bij mij ligt dit er denk ik aan omdat mijn lerares het nodig vindt alles 20x te herhalen en ik al bij de derde keer iets heb van: ja..ik weet het nu ook wel hoor..
Oud 05-11-2005, 19:01
Sylver-Myst
Sylver-Myst is offline
Hmm ja ik vind het onderwerp sowieso al niet zo interessant meer en Livius leest ook niet zo fijn. Ik begin toch wel steeds meer een hekel te krijgen aan de lessen Latijn ook; steeds weer hetzelfde, saaie vertalen
Oud 06-11-2005, 11:06
diabolaparva
diabolaparva is offline
wij gebruiken ook hermaion, morgen het eerste schoolexamen van dit jaar, t/m blz 75 (boek 21.48), dus we lopen bijna op schema
staan in totaal 10 stukken latijn in, en veel info..
maar geen klachten over t boek ofzo
en ik vind t wel lekker om met zn 6-en in de klas te zitten
verder vind ik hannibal geen vervelend onderwerp!
Oud 06-11-2005, 19:54
I C U
I C U is offline
Citaat:
Sylver-Myst schreef op 02-11-2005 @ 21:48 :

Succes I C U! Mb dat het met een vertaling erbij sneller gaat qua vertalen?
Nou, ik heb vandaag dus blz 60 vertaald, en het ging best aardig... Zelfs zonder werkvertaling. Dus er is nog hoop!

En ik had een 7,8 voor mijn tentamen over Vergillius en Catullus O ja, o ja!
Oud 25-11-2005, 17:08
Philemon
Philemon is offline
Een weekje geen Latijn meer gehad omdat ik toetsweek heb gehad.. Kan nou niet zeggen dat ik het heb gemist, maar ben bang dat ik toch weer flink aan de slag zal moeten wil ik het examen halen!
Oud 14-12-2005, 20:00
diabolaparva
diabolaparva is offline
de lerares latijn kreeg vandaag een brief waarin stond dat gymnasiumleerlingen vanaf volgend jaar hun examens klassieke talen in februari kunnen doen
wel handig voor de hele snelle leerlingen, maar hoe wil je dan in godsnaam al je pensum afhebben
Oud 15-12-2005, 11:06
hasseltboy
hasseltboy is offline
Ik doe staatsexamen, is dat hetzelfde onderwerp?
Oud 15-12-2005, 16:48
Nyawa
Citaat:
diabolaparva schreef op 14-12-2005 @ 21:00 :
de lerares latijn kreeg vandaag een brief waarin stond dat gymnasiumleerlingen vanaf volgend jaar hun examens klassieke talen in februari kunnen doen
wel handig voor de hele snelle leerlingen, maar hoe wil je dan in godsnaam al je pensum afhebben
Met wat andere vakken pas in februari beginnen .
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten