Advertentie | |
|
![]() |
||
Citaat:
Laatst gewijzigd op 14-12-2005 om 18:49. |
![]() |
||
Citaat:
Laatst gewijzigd op 14-12-2005 om 18:50. |
![]() |
||
Citaat:
Journalisten die foutlozer kunnen schrijven dan ik, spreken vaak over de IKEA-wet. Naar analogie zou het dan IKEA-tas moeten zijn. Naarmate een letterwoord of initiaalwoord ingeburgerd raakt, verdwijnen de hoofdletters. Een letterwoord wordt daarna zonder koppelteken of apostrof opgenomen in een samenstelling* of afleiding*. Een letterwoord met een of meer hoofdletters behoudt het koppelteken en de apostrof. Verder vind ik het leuk om het beter te weten dan mathfreak, ook al is dat meestal ijdele hoop. Ik kreeg rillingen toen ik 'van te voren' zag staan, en www.woordenlijst.org gaf me daarin gelijk: 'van tevoren'. Best schrijf je gewoon op voorhand.
||
Citaat:
In principe moet je nog steeds een koppelteken gebruiken bij plaatsbepalingen met een windrichting, en de afleidingen daarvan. Maar toch kunnen zowel Zuidwest-Friesland als Zuid-West-Friesland juist zijn. Het gaat dan respectievelijk over het zuidwesten van Friesland en het zuiden van West-Friesland. In deze context zijn er heel veel regels in verband met het juist plaatsen van koppeltekens, hoofdletters enzovoort. zie www.taaladvies.net (als je teveel tijd hebt).
||
Citaat:
||
Citaat:
Laatst gewijzigd op 15-12-2005 om 16:07. |
![]() |
||
Citaat:
IKEA gebruikt zelf altijd hoofdletters in zijn benaming. En er is een regel die zegt dat voor een krant, een tijdschrift, een handelszaak of een organisatie de schrijfwijze wordt gebruikt, die de auteur/oprichter heeft gekozen. In dat geval schrijf je IKEA volgens mij met vier hoofdletters, en kom je uit op IKEA-tas. Naar analogie spreek je zo ook over het laatste nieuwe dEUS-album. Anderzijds kan je inderdaad stellen dat IKEA als letterwoord een ingeburgerd begrip is, dat het woord zich daarom aanpast aan het Nederlands, en dat in dit geval de hoofdletters vervallen. In dat geval is dat blauwe kreng een ikeatas. Sorry als ik het met al mijn gezeur alleen maar ingewikkelder heb gemaakt.
|
|