Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Nieuws, Achtergronden & Wetenschap
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 16-12-2005, 16:23
Frostbite
Frostbite is offline
vrijdag 16 december 2005 uur.
AD-actie maakt één familie rijk
Van onze verslaggever Rob Vreeken

UNAWATUNA - De tsunami-hulpactie van het Algemeen Dagblad heeft één Srilankaanse familie in goeden doen gebracht. De Nederlandse stichting waarmee het AD nauw samenwerkt, heeft vrijwel al het door AD-lezers bijeengebrachte geld gegeven aan de Srilankaanse schoonfamilie van Geert Wijn, penningmeester van de stichting Unawatuna.

Voor ongeveer 10 miljoen rupees (82 duizend euro) laat de familie Matarage in het toeristenplaatsje Unawatuna aan de zuidkust van Sri Lanka een luxueus guesthouse bouwen met vijf kamers en twee losse bungalows. De Matarages behoren zeker niet tot de zwaarst getroffen inwoners van Sri Lanka. Op een toplocatie aan het strand van Unawatuna beschikt de schoonfamilie van Wijn nog over twee panden met in totaal tien kamers.

Dit in schril contrast tot de toestand waarin de meeste slachtoffers van de tsunami in Sri Lanka een jaar na dato verkeren. Veel gezinnen verblijven in houten noodhokken van een paar vierkante meter en hebben geen bron van inkomsten. Een aantal krijgt van de regering geld om een huis te bouwen, maar tot nu ontving niemand meer dan 50 duizend rupees, een tweehonderdste deel van wat de ondernemersfamilie Matarage kreeg uit Nederland.

De familie toont zich, in haar panden aan het idyllische strand van Unawatuna, ingenomen. Tien miljoen rupees is in Sri Lanka zeer veel geld. ‘Meer dan 80 duizend euro, allemaal uit Nederland!’, zegt Sirisoma, Wijns 32-jarige zwager, lachend. ‘We dachten eerst dat ze alleen ons huis wilden herbouwen, maar toen zeiden de mensen van de krant: we gaan een guesthouse maken.’

Hulpverleners in Sri Lanka tonen zich geschokt als zij de cijfers vernemen. Orla Clinton, woordvoerster van de VN in Colombo, wijst erop dat de grote hulporganisaties hun best doen de fondsen gelijkmatig te verdelen. ‘Wij zien er zorgvuldig op toe dat állen in een gemeenschap profiteren.’ Dit beginsel van ‘billijkheid’ voorkomt dat mensen worden achtergesteld en dat de hulp maatschappelijke tweespalt veroorzaakt.

Dat laatste is precies wat in Unawatuna blijkt te gebeuren. In het dorp wordt gemokt over ‘de buitenlanders, die alles alleen aan hun vriendjes geven’, zoals Koswattege Warnasena, eigenaar van guesthouse Blue Eyes Inn, het uitdrukt. Warnasena behoort tot de middenstanders die al vóór de tsunami de Unawatuna Tourism Development Society (UTDS) oprichtten, om het toeristendorp op te knappen. Na de ramp werkte de UTDS aan een collectieve krachtsinspanning voor wederopbouw.

Aan die gezamenlijkheid doet het initiatief van het Algemeen Dagblad en de stichting Unawatuna zichtbaar afbreuk. ‘Jullie Nederlandse journalisten schrijven en schrijven maar’, zegt Sunil, eigenaar van hotel Peacock boos, ‘maar jullie doen helemaal niets. Ga weg, ga weg hier, ik wil je niet meer zien!’

De stichting Unawatuna werd kort na de tsunami door het AD geadopteerd. De actie van Geert Wijn uit Barendrecht kreeg het gehele jaar volop aandacht in de krant. ‘Lezers en redactie van Algemeen Dagblad hebben zich ontfermd over Unawatuna, een dorp dat zwaar is getroffen’, aldus de krant op 1 februari. Lezers werden opgeroepen te storten, met de mededeling ‘AD helpt Azië’.

De Volkskrant

Wat vinden jullie? Is dit gerechtvaardigd? Het zijn immers slachtoffers van de tsunami, ookal is slechts het huisje op hun erf verwoest. Of moet al het geld teruggeven worden danwel op giro 555 gestort en mag Geert Wijn aan de dwangarbeid bij de wederopbouw?
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 16-12-2005, 17:13
John Abizaid
John Abizaid is offline
"Vrijwel al het door AD-lezers bijeengebrachte geld gegeven aan de Srilankaanse schoonfamilie van Geert Wijn, penningmeester van de stichting Unawatuna"

Dit zegt genoeg volgens mij.
Met citaat reageren
Oud 16-12-2005, 18:35
Verwijderd
Ja, dat heet nu fraude.
Met citaat reageren
Oud 16-12-2005, 18:44
Verwijderd
Stoute AD.
Met citaat reageren
Oud 16-12-2005, 18:45
Go
Go is offline
Het is natuurlijk ook nog maar even afwachten of dit verhaal wel klopt.
Met citaat reageren
Oud 16-12-2005, 18:52
Verwijderd
Citaat:
gerwin schreef op 16-12-2005 @ 19:45 :
Het is natuurlijk ook nog maar even afwachten of dit verhaal wel klopt.
De Volkskrant lijkt me redelijk betrouwbaar.
Met citaat reageren
Oud 16-12-2005, 19:20
JCG
JCG is offline
Citaat:
Mephostophilis schreef op 16-12-2005 @ 19:52 :
De Volkskrant lijkt me redelijk betrouwbaar.
Inderdaad als het nu de telegraaf was.

Maar een absolute
Oud 16-12-2005, 20:26
Replicator
Replicator is offline
Ik had de berichten over die geweldige verhalen met die geweldig getroffen en ontroerde familie destijds gelezen in het AD. AD-abonnees hadden toen massaal gedoneerd op verzoekjes van de familie van Geert Wijn en zijn Srilankaanse vrouw om de Srilankaanse gemeenschap te helpen. Die Geert Wijn leek ze me sowieso een typische Nederlandse kneus die geen vrouw kon vinden en om die reden waarschijnlijk met een Srilankaanse importvrouw getrouwd was. Daarom vind ik het niet zo gek dat die knaap 82 duizend euro aan zijn schoonfamilie heeft gegeven i.p.v het geld aan de juiste doelen. Nu zijn die familieleden lekker villa's aan het bouwen en zijn mensen die geld gedoneerd hebben eigenlijk gewoon bedrogen. Bovendien schijnt Utanawa niet eens zo zwaar getroffen te zijn, en dat maakt het dubbel zo triest.
Met citaat reageren
Oud 16-12-2005, 20:29
Prof
Prof is offline
ach ja novib geeft de kosovose mafia perongeluk meer dan een miljoen
dus dit valt eignelijk wel mee

de mensen die nog steeds geld stortten op 555 en andere doelen ook andat bekend was dat er al meer dan genoeg was zijn gewoon stom dan weet je dat het op zulke manieren gaat

nouja ik heb het niet op goede doelen ik geef uit principe dan ook nooit iets behalve aan collectanten
Met citaat reageren
Oud 16-12-2005, 20:38
Replicator
Replicator is offline
Citaat:
Prof schreef op 16-12-2005 @ 21:29 :

nouja ik heb het niet op goede doelen ik geef uit principe dan ook nooit iets behalve aan collectanten
Net alsof je dan wel de garantie hebt, dat het goed terecht komt.
Met citaat reageren
Oud 16-12-2005, 20:41
Verwijderd
Citaat:
Prof schreef op 16-12-2005 @ 21:29 :
ach ja novib geeft de kosovose mafia perongeluk meer dan een miljoen
dus dit valt eignelijk wel mee

de mensen die nog steeds geld stortten op 555 en andere doelen ook andat bekend was dat er al meer dan genoeg was zijn gewoon stom dan weet je dat het op zulke manieren gaat
Er zit een groot verschil tussen fraude en een fout door onzorgvuldigheid. Misschien niet in de kosten, maar wel in het principe.
Met citaat reageren
Oud 16-12-2005, 20:41
Prof
Prof is offline
Citaat:
Replicator schreef op 16-12-2005 @ 21:38 :
Net alsof je dan wel de garantie hebt, dat het goed terecht komt.
nope maar als je zelf gecollecteerd hebt wet je hoe kut het is dus als mensen zich zo kastijden geef ik er wel wat voor
Met citaat reageren
Oud 16-12-2005, 21:03
Twanos
Twanos is offline
Citaat:
Prof schreef op 16-12-2005 @ 21:41 :
nope maar als je zelf gecollecteerd hebt wet je hoe kut het is dus als mensen zich zo kastijden geef ik er wel wat voor
Alleen om die al geef ik ook altijd haha. Collecteren is echt verschrikkelijk, hoewel het uiteindelijk wel erg leuk is als je veel geld heb opgehaald voor een doel waar je zelf ook achter staat.
Oud 16-12-2005, 23:17
Foresight
Foresight is offline
Ach ja... anders was dat geld van die AD-lezers ongetwijfeld bij een nog slechter doel terechtgekomen.

Wel jammer dat dit de goeden-doelen branche weer in een slecht daglicht stelt. Nu zijn er vast AD-lezers die nooit meer aan een goed doel geven omdat ze bedrogen uit zijn gekomen.

Tiswah
Met citaat reageren
Oud 17-12-2005, 14:59
T_ID
T_ID is offline
Nu weet ik ook weer waarom ik geen geld heb gegeven, werken doet het namelijk niet.
Oud 17-12-2005, 17:25
Pruttelpot
Pruttelpot is offline
Als Geert Wijn een stichting heeft opgericht speciaal om zijn schoonfamilie die getroffen zijn door de tsunami te helpen, dan is daar helemaal niks mis mee.

Dat het AD al het ingezamelde geld wat was ingezameld om de slachtoffers van de tsunami ramp te helpen (en niet slechts een specifieke familie) naar deze stichting toegaat is erg lastig uit te leggen voor het AD denk ik.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten