Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Psychologie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 07-02-2006, 17:36
Yab-Yum
Yab-Yum is offline
Ik vind het fascinerend en ergens ook stom dat mensen over het algemeen mensen die beroemd zijn, vaak met hun hoofd op tv komen een stuk interessanter vinden dan de slager om de hoek en dat we hun privéleven zonodig moeten weten. Waarom is dit nou eigenlijk?
Oud 07-02-2006, 17:53
Balance
Balance is offline
Hoe kom je bij je bewering dat wij beroemde mensen interessanter vinden dan de slager om de hoek?
Oud 07-02-2006, 17:58
Verwijderd
Omdat mensen graag opkijken tegen iemand die meer bereikt heeft dan zij.
Met citaat reageren
Oud 07-02-2006, 18:05
Mark Almighty
Mark Almighty is offline
Het gros van de beroemde mensen vind ik helemaal niet interessant. Ik vind mensen die eigenlijk heel beroemd hadden moeten zijn, maar meestal in de coulissen blijven, veel interessanter (zoals de mensen in m'n sig).
Met citaat reageren
Oud 07-02-2006, 18:08
Yab-Yum
Yab-Yum is offline
Citaat:
Balance schreef op 07-02-2006 @ 18:53 :
Hoe kom je bij je bewering dat wij beroemde mensen interessanter vinden dan de slager om de hoek?
Omdat journalisten wel massaal beroemde mensen interviewen en wij die interviews lezen en de Privé en Weekend en Story en RTL Boulevard en dat soort flauwekul reuzeboeiend vinden maar de slager om de hoek niet.
Oud 07-02-2006, 18:25
marrel
marrel is offline
Over het algemeen weten bepaalde mensen ook van alles en iedereen in de buurt wat ze doen. Alleen bij beroemde mensen moet het op het nieuws komen, over de slager op de hoek wordt het besproken met een biertje 's avonds in de stamkroeg.

En eigenlijk interesseert het me helemaal niet
Oud 07-02-2006, 18:28
Verwijderd
Slager op een hoek worden is niemands droom, terwijl acteur of popster worden voor een hoop mensen wel een droom is.
Met citaat reageren
Oud 07-02-2006, 18:36
Myuki
Myuki is offline
Citaat:
nare man schreef op 07-02-2006 @ 18:58 :
Omdat mensen graag opkijken tegen iemand die meer bereikt heeft dan zij.
precies, net zoals apen
Oud 07-02-2006, 18:41
Verwijderd
Mensen en apen ontlopen elkaar dan ook niet zoveel.
Met citaat reageren
Oud 07-02-2006, 18:59
Roos
Roos is offline
Nou ik intereseer me niks voor het privéleven van 'sterren'. Ik snap ook echt niet waarom mensen willen weten hoe het zit met het huwelijk van Raffael vd vaart & Silvie, bijvoorbeeld.

Wat ik wel leuk vind is de styling, gewoon de make-up en kleding enzo. Daarnaast is het prettiger om naar mooie mensen te kijken, dan naar een random sample uit de plaatselijke bevolking

Maar het priveleven vind ik oninteressant
Oud 07-02-2006, 19:43
Yab-Yum
Yab-Yum is offline
Citaat:
Roos schreef op 07-02-2006 @ 19:59 :
Nou ik intereseer me niks voor het privéleven van 'sterren'. Ik snap ook echt niet waarom mensen willen weten hoe het zit met het huwelijk van Raffael vd vaart & Silvie, bijvoorbeeld.

Wat ik wel leuk vind is de styling, gewoon de make-up en kleding enzo. Daarnaast is het prettiger om naar mooie mensen te kijken, dan naar een random sample uit de plaatselijke bevolking

Maar het priveleven vind ik oninteressant
Maar snap je dan waarom veel mensen het wel interessant vinden? Die tijdschriften worden niet voor niets verkocht, dus blijkbaar vinden veel mensen het boeiend.
Oud 07-02-2006, 19:52
Mark Almighty
Mark Almighty is offline
Citaat:
Yab-Yum schreef op 07-02-2006 @ 20:43 :
Maar snap je dan waarom veel mensen het wel interessant vinden? Die tijdschriften worden niet voor niets verkocht, dus blijkbaar vinden veel mensen het boeiend.
Veel mensen hebben een hobby nodig.
Met citaat reageren
Oud 07-02-2006, 20:36
Missy1234567890
Missy1234567890 is offline
Citaat:
Yab-Yum schreef op 07-02-2006 @ 20:43 :
Leedvermaak
Net als bij soaps, daar is toch ook niks interessants aan, kijken wel miljoenen mensen naar.
Met citaat reageren
Oud 07-02-2006, 21:06
Verwijderd
We vinden vooral schandaaltjes interessant, omdat dat goed is voor ons zelfvertrouwen.
Een foto van een Britney zonder make-up is puur genieten
Het stelt gerust dat ook de sterren eigenlijk maar gewone mensen zijn, die er niet uit zien als ze ziek zijn, die ook wel eens struikelen, en ook wel eens bedrogen worden.
Met citaat reageren
Oud 07-02-2006, 22:31
Verwijderd
Citaat:
Yab-Yum schreef op 07-02-2006 @ 19:08 :
Omdat journalisten wel massaal beroemde mensen interviewen en wij die interviews lezen en de Privé en Weekend en Story en RTL Boulevard en dat soort flauwekul reuzeboeiend vinden maar de slager om de hoek niet.
Dat is het hele probleem, dat er een aantal mensen zo stom is om de Story en de Weekend e.d. te waarderen.
Met citaat reageren
Oud 07-02-2006, 22:33
Verwijderd
Mensen spiegelen zich graag aan andere mensen, vooral aan mensen die werkelijk iets betekenen in de wereld - zo moeilijk is dat toch niet te bedenken?
Met citaat reageren
Oud 07-02-2006, 22:36
JaJ
JaJ is offline
Dan hebbenw e iets om over te praten ofzo.
Oud 07-02-2006, 23:33
Mark Almighty
Mark Almighty is offline
Beroemdheden hebben sowieso een interessanter leven. Als ik een dagje mocht ruilen met Bono of met de slager om de hoek, wist ik het wel. Die beroemdheden zijn 'larger than life' en (deels) daarom hebben ze onze interesse.
Met citaat reageren
Oud 08-02-2006, 00:35
Mariekje*
Mariekje* is offline
Ik vind beroemde mensen juist eigenlijk verre van interessant. Geef mij die slagerszoon maar hoor.

Ik denk dat veel mensen beroemdheden als een soort van spiegel zien. Beroemdheden zijn voorbeelden van hoe veel 'normale' mensen graag zouden willen zijn. Ook denk ik dat de interesse in beroemdheden bij vele samenhangt met hun GROTE LEVEN; Ze reizen, zien veel, maken veel mee, verdienen bakken met geld, zijn drugsverslaafd, hebben elke avond een ander sletje, geven feestjes, lopen in dure kleding en hebben voldoende geld om die lelijke neus te laten verbouwen en toch word hun aanwezigheid veelal geaccepteerd en gewaardeerd, anders was hun beroemde glorie allang en breed vergaan natuurlijk. Voor hun is mogelijk wat voor de doodnormale burger onmogelijk is... Denk ik dan.
Oud 08-02-2006, 00:52
Droyd
Droyd is offline
De meeste onder ons doen toch concerten en festivals ofzo? Dat zegt toch al wat?

Volgens mij kijkt iedereen op naar bepaalde beroemdheden in zekere mate (het hoeft bv niet fanatisch te zijn ofzo), zelfs al beweren ze het tegendeel.

En ja, ikzelf betrap er me wel eens op ja, al is het minder uitgesproken in vergelijking met vroeger.

edit, de oorzaak: volgens mij, inderdaad een soort verlangen om het kunnen/de uiterlijke (en innerlijke denk maar aan Che Guevara, shirtjes, patches etc) "schoonheid" etc van een beroemdheid te evenaren of na te streven.

Anderzijds speelt de hype ook nog eens mee:
Tien jaar geleden waren dergelijke muzikanten, acteurs, topmodellen (al is deze laatste wel ergens logisch natuurlijk) veel populairder dan nu omdat ze plaats moesten maken voor anderen.

Laatst gewijzigd op 08-02-2006 om 01:00.
Met citaat reageren
Oud 08-02-2006, 01:17
Mark Almighty
Mark Almighty is offline
En sommige beroemdheden (van vroeger en nu) hebben natuurlijk ook daadwerkelijk wat bereikt en wat bijgedragen aan de wereld (itt een Britney Spears of Jamai).
Met citaat reageren
Oud 08-02-2006, 09:05
Yab-Yum
Yab-Yum is offline
Citaat:
Sylph schreef op 07-02-2006 @ 23:33 :
Mensen spiegelen zich graag aan andere mensen, vooral aan mensen die werkelijk iets betekenen in de wereld - zo moeilijk is dat toch niet te bedenken?
Pardon? Wat betekent een zanger nou meer voor de wereld dan de slager om de hoek? Het zijn beide gewoon beroepen.
Oud 08-02-2006, 09:30
Stefanie
Stefanie is offline
Citaat:
Yab-Yum schreef op 08-02-2006 @ 10:05 :
Pardon? Wat betekent een zanger nou meer voor de wereld dan de slager om de hoek? Het zijn beide gewoon beroepen.
De één staat meer in de spotlights dan de ander, maar ik heb toch liever een lekker biefstukje op mn bord dan de nieuwe cd van Britney Spears.
Met citaat reageren
Oud 08-02-2006, 14:09
Mark Almighty
Mark Almighty is offline
Citaat:
Yab-Yum schreef op 08-02-2006 @ 10:05 :
Ik denk dat Bono die jaarlijks grote bedragen schenkt aan goede doelen en aandacht vraagt -en krijgt, omdat hij beroemd is- voor de honger in de wereld, toch echt wel meer betekent voor de wereld dan de slager om de hoek.

Bovendien vermaakt de muziek van de zanger wereldwijd miljoenen mensen, allemaal op een andere manier. Muziek kan ook een vorm van kunst zijn. Dat zie ik de slager op de hoek nog niet doen.

(Goh wat zijn er hier veel open deuren om in te trappen.)
Met citaat reageren
Oud 08-02-2006, 14:15
Verwijderd
Ja, maar het zijn toch vooral de Britneys en Justin Timberlakes die men interessant vindt; mensen die niets anders doen dan deze planeet vervuilen.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 08-02-2006, 15:10
Mark Almighty
Mark Almighty is offline
Citaat:
Katje schreef op 08-02-2006 @ 15:15 :
Ja, maar het zijn toch vooral de Britneys en Justin Timberlakes die men interessant vindt; mensen die niets anders doen dan deze planeet vervuilen.
Er zijn ook veel mensen die de échte artiesten waarderen, dus dit vind ik een beetje een kul-argument.
Met citaat reageren
Oud 08-02-2006, 15:17
Verwijderd
Hmm ik dacht dat dit topic meer over Story en Prive beroemdheden ging, en de mensen die dat interessant vinden.

Maar eh.. ik waardeer 'echte' artiesten ook niet meer dan de bakker om de hoek. Wat ik dan waardeer is hun muziek, hetgeen ze voortbrengen, niet hun persoon zelf (en al helemaal niet hun uiterlijk) want ik ken ze toch helemaal niet?
Mensen doen dat omdat ze graag iemand hebben om zich aan op te trekken denk ik. Het is leuk om naar mooie succesvolle mensen te kijken?
Met citaat reageren
Oud 08-02-2006, 15:44
Roos
Roos is offline
Ik denk dat die mensen de Privé/Weekend/Story lezen om te zien dat beroemdheden ook maar mensen zijn.

Misschien is het troostend om te lezen dat beroemdheden ook huwelijksproblemen of schandalen doorstaan. Zo zie je dat deze mensen misschien een 'perfect' leven in de spotlights hebben (qua uiterlijk, geld, sociale contacten, het oppervlakkige gedeelte dus), maar buiten de spotlights eigenlijk gewoon net als 'wij' zijn.

Misschien is het daarom leuk om te gniffelen als je leest dat Wendy Xander heeft gedumpt omdat hij vreemdging.
Oud 08-02-2006, 16:48
Kid Morbid
Kid Morbid is offline
Er word vooral tegen Britney Spears (en dat andere gepeupel) opgekeken omdat ze zulke sproojesachtige levens leiden. Ze zien er bijna altijd perfect uit, kunnen alles kopen en maken de meest geweldige dingen mee. Het zijn een soort van goden en de mensen zien alleen de positieve kanten van zo'n popster. Britney Spears kan allemaal dingen doen die 'normale' mensen nooit van hun leven zullen kunnen meemaken.

Mensen maken in het algemeen maar weinig mee. Slapen, opstaan, eten en werken en weer slapen etc.
Oud 08-02-2006, 17:50
Balance
Balance is offline
Citaat:
Yab-Yum schreef op 07-02-2006 @ 19:08 :
Rest van 't topic niet gelezen. Te lui

Ik betwijfel of dat de reden is. Wat Privé, Weekend en Story doen is niets meer dan wat men op straat ook wel eens doet: roddelen. En roddelen is altijd interessant als het gaat om iemand die je kent. Maar Privé, Weekend en Story hebben baat bij een hoge omzet en dus moeten ze zorgen dat ze roddelen over mensen die door heel veel mensen gekend zijn en dat zijn bekende Nederlanders. Maar al zou je een straatkrantje maken met roddels over iedereen uit de straat, dan zou dat volgens mij net zo interessant zijn voor de personen uit de straat. Probleem is alleen dat je daarbij niet zo'n hoge omzet bereikt op landelijk niveau.

Overigens doen bladen als Vriendin en Mijn Geheim ed. het ook erg goed. En daarin staan voornamelijk verhalen van doodgewone mensen, die anderen toch erg interessant vinden om te lezen.
Oud 08-02-2006, 18:24
Yab-Yum
Yab-Yum is offline
Citaat:
Mark Almighty schreef op 08-02-2006 @ 15:09 :
Ik denk dat Bono die jaarlijks grote bedragen schenkt aan goede doelen en aandacht vraagt -en krijgt, omdat hij beroemd is- voor de honger in de wereld, toch echt wel meer betekent voor de wereld dan de slager om de hoek.

Bovendien vermaakt de muziek van de zanger wereldwijd miljoenen mensen, allemaal op een andere manier. Muziek kan ook een vorm van kunst zijn. Dat zie ik de slager op de hoek nog niet doen.

(Goh wat zijn er hier veel open deuren om in te trappen.)
Maar zou hij nou zoveel aandacht krijgen omdat hij bezig is met goede doelen of omdat hij muziek maakt en een statussymbool is?

Bovendien, je snapt best het verschil tussen iemand die beroemd is omdat hij/zij zich volledig inzet voor het 'veranderen van de wereld' en een zanger/acteur. Daar wordt door het gepeupel toch heel anders tegenaan gekeken, is een ander soort bewondering. Ik heb het primair over de bewondering en interesse naar beroemdheden toe die model zijn, acteren in films, presenteren, in een beroemde band zitten enz.
Oud 08-02-2006, 18:24
Yab-Yum
Yab-Yum is offline
Citaat:
Roos schreef op 08-02-2006 @ 16:44 :
Ik denk dat die mensen de Privé/Weekend/Story lezen om te zien dat beroemdheden ook maar mensen zijn.

Misschien is het troostend om te lezen dat beroemdheden ook huwelijksproblemen of schandalen doorstaan. Zo zie je dat deze mensen misschien een 'perfect' leven in de spotlights hebben (qua uiterlijk, geld, sociale contacten, het oppervlakkige gedeelte dus), maar buiten de spotlights eigenlijk gewoon net als 'wij' zijn.

Misschien is het daarom leuk om te gniffelen als je leest dat Wendy Xander heeft gedumpt omdat hij vreemdging.
Wat ik me dan afvraag is: kunnen we dat met ons stomme hoofd niet zonder die tijdschriften bedenken?
Oud 08-02-2006, 18:26
Verwijderd
Citaat:
Yab-Yum schreef op 08-02-2006 @ 19:24 :
Wat ik me dan afvraag is: kunnen we dat met ons stomme hoofd niet zonder die tijdschriften bedenken?
Nee, helaas niet
Met citaat reageren
Oud 08-02-2006, 19:39
Nona
Nona is offline
Citaat:
Mark Almighty schreef op 08-02-2006 @ 16:10 :
Er zijn ook veel mensen die de échte artiesten waarderen, dus dit vind ik een beetje een kul-argument.
Over de echt goede artiesten wordt alleen niet zo veel geroddeld. Meestal niet.

Ik denk dat praten over beroemdheden zo prettig is omdat mensen roddelen gewoon leuk vinden. En roddelen over sterren kun je onbeschaamd doen; niemand in je omgeving die ze persoonlijk kent, je kunt er van alles over beweren want wat wel en niet waar is weet niemand en bovendien valt er genoeg over te vertellen: of ze nu een nieuwe film uitgebracht hebben of zwanger zijn van een drugsdealer, er valt over te praten.
Oud 08-02-2006, 22:27
Mark Almighty
Mark Almighty is offline
Citaat:
Katje schreef op 08-02-2006 @ 16:17 :
Hmm ik dacht dat dit topic meer over Story en Prive beroemdheden ging, en de mensen die dat interessant vinden.
Ja, dat is zeker ook onderwerp van discussie. En een probleem. Ik vind mensen die Patty Brard interessant vinden bijv. veel erger dan Patty zelf, want zij houden de vraag naar Patty in stand.

Citaat:
Maar eh.. ik waardeer 'echte' artiesten ook niet meer dan de bakker om de hoek. Wat ik dan waardeer is hun muziek, hetgeen ze voortbrengen, niet hun persoon zelf (en al helemaal niet hun uiterlijk) want ik ken ze toch helemaal niet?
Ik waardeer artiesten dan ook om hetgeen ze voortbrengen en daarom waardeer ik ze misschien net ietsje meer dan 'gewone' mensen. Trouwens, van sommige mensen kun je een goed en betrouwbaar beeld krijgenals je de juiste bronnen raadpleegt. Natuurlijk ken je die mensen dan niet persoonlijk, maar je komt toch dichtbij.

Citaat:
Mensen doen dat omdat ze graag iemand hebben om zich aan op te trekken denk ik. Het is leuk om naar mooie succesvolle mensen te kijken?
Dat sowieso.
Met citaat reageren
Oud 08-02-2006, 22:31
Mark Almighty
Mark Almighty is offline
Citaat:
Yab-Yum schreef op 08-02-2006 @ 19:24 :
Maar zou hij nou zoveel aandacht krijgen omdat hij bezig is met goede doelen of omdat hij muziek maakt en een statussymbool is?

Bovendien, je snapt best het verschil tussen iemand die beroemd is omdat hij/zij zich volledig inzet voor het 'veranderen van de wereld' en een zanger/acteur. Daar wordt door het gepeupel toch heel anders tegenaan gekeken, is een ander soort bewondering. Ik heb het primair over de bewondering en interesse naar beroemdheden toe die model zijn, acteren in films, presenteren, in een beroemde band zitten enz.
Tuurlijk, Bono is beroemd vanwege zijn muziek. Dat opzich vind ik al een prestatie. Sorry, maar bereiken wat hij heeft bereikt vind ik 1000 keer specialer dan de slager op de hoek, hoe goed zijn worst ook smaakt. En dat hij gewaardeerd wordt om zijn muziek, doet niets af aan het feit dat hij dáárdoor meer voor de wereld kan betekenen. Als ik de straat opga en oproep om te doneren voor War Child, luistert geen hond. Als Ali B. dat roept, stroomt het geld binnen.

Citaat:
Kruimel schreef op 08-02-2006 @ 20:39 :
Over de echt goede artiesten wordt alleen niet zo veel geroddeld. Meestal niet.
Precies, de echt goede artiesten hebben dat niet nodig.
Met citaat reageren
Oud 08-02-2006, 22:45
Dinalfos
Dinalfos is offline
Beroemdheden worden niet zozeer interessanter gevonden dan de slager op de hoek, het is gewoon zo dat je popsterretjes/filmsterretjes eenvoudig kunt leren kennen zonder dat er sprake is van tweerichtingsverkeer. Daarnaast willen mensen gewoon zo veel mogelijk lezen/horen/zien dat sterren ofwel een normaal leven leiden, ofwel zo buitensporig impulsief door het leven fietsen dat er een stukje leedvermaak bij komt kijken.

En natuurlijk zijn mensen verliefd op het plaatje, niet zozeer de artiest of acteur zelf. Waarom denk je dat sterren in real life vaak zo tegenvallen volgens de gemiddelde glamour whore?
Oud 08-02-2006, 23:28
HereIAm
HereIAm is offline
Ik interesseer me eigenlijk helemaal niet voor het prive-leven van een beroemdheid. Ik bewonder mijn favoriete 'beroemdheden', muzikanten, omdat ik ze goed vind in hun vak, omdat ik het geweldig vind wat ze doen. Ik ben nu eenmaal wel geinteresseerd in muziek en niet in het werk van de slager. Als de slager om de hoek ook zulke geweldige muziek kon maken, vond ik hem ook een stuk interessanter.
Met citaat reageren
Oud 08-02-2006, 23:32
Mark Almighty
Mark Almighty is offline
Citaat:
HereIAm schreef op 09-02-2006 @ 00:28 :
Ik interesseer me eigenlijk helemaal niet voor het prive-leven van een beroemdheid. Ik bewonder mijn favoriete 'beroemdheden', muzikanten, omdat ik ze goed vind in hun vak, omdat ik het geweldig vind wat ze doen.
Juist daarom ben ik, in de zeldzame gevallen dat ik iemand écht supergoed vind, wél geïnteresseerd in zijn/haar persoonlijke leven, omdat bij veel artiesten hun werk beïnvloed wordt door hun persoonlijkheid en hun persoonlijk leven. Zo is er van het leven de persoonlijkheid van tekstschrijver Lennaert Nijgh behoorlijk wat in de liedjes van o.a. Boudewijn de Groot terechtgekomen en verwerkte striptekenaar Carl Barks zijn ervaringen met 12 baantjes, 13 ongelukken in zijn Duck-strips.
Met citaat reageren
Oud 09-02-2006, 00:45
Droyd
Droyd is offline
Citaat:
Stefanie schreef op 08-02-2006 @ 10:30 :
De één staat meer in de spotlights dan de ander, maar ik heb toch liever een lekker biefstukje op mn bord dan de nieuwe cd van Britney Spears.
Origineel, maar die vergelijking gaat niet op.

Ik hou van biefstuk, maar ik heb een hekel aan haggis (waarschijnlijk iedereen). Wie/wat heb ik dan het liefst, de slager of de Britney-CD?
Oud 09-02-2006, 13:41
coopergirl
coopergirl is offline
Euhm, ik ben nooit idolaat van een popster/ autocoureur/ koningshuis/ zanger(es) geweest. Ik schrijf deze mensen niet meer positieve kenmerken toe dan dat ze in mijn ogen hebben. Ik vind de mensen waarmee ik werk juist bijzonder interessant (ziektebeelden, benaderingswijzen, medicatie, therapieën, interacties onderling et cetera).
Reageren

Regels voor berichten