Op internet zijn diverse particuliere verhuurorganisaties te vinden die woningen verhuren. Als bemiddelsvergoeding vragen zij het bedrag van 1 maand huur. In de eerste maand betaal je dus 1 maand huur, 1 maand bemiddelingskosten en 2 maanden borg. 4x huur dus in de eerste maand, waarvan je 2 maanden terugkrijgt als je het huis verlaat.
Ik vroeg me af of het normaal is dat particuliere verhuurders zoveel bemiddelingskosten vragen. Iemand die hier ervaring mee heeft?
Ik ben op dit gebied een onbekende, maar het lijkt mij sterk dat de verhuurder zelf überhaupt bemiddelingskosten vraagt. Bij iets zoals een bemiddelsbureau kan het me wél voorstellen, maar daar gaat het nu zo te zien niet over.
Particuliere bemiddelingsbureau's (zoals directwonen.nl) mogen dat volgens mij gewoon vragen. Zij bieden jou namelijk de service van een overzichtelijk woningaanbod en regelen de contractdingen tussen jou en de verhuurder. Ik zou het alleen wel logischer vinden als je een vást bedrag aan bemiddelingskosten zou moeten betalen ipv een per woning verschillend huurbedrag.
Wanneer je je bijvoorbeeld via een woningstichting een huis wilt zoeken moet je inschrijfgeld betalen. Alleen dan kun je reageren op het aanbod en een huis toegewezen krijgen. Bemiddelingskosten hoeven dan niet, maar je betaalt wel iets aan de woningstichting.
Maar bij bijvoorbeeld directwonen.nl betaal je én inschrijfgeld (om te kunnen reageren), én bemiddelinskosten. En dát vind ik dan weer afzetterij....
Dat is nog niks. Je moest eens weten hoeveel er gewoekerd, afgezet en bedonderd wordt in de markten van particuliere verhuur, bemiddeling, verkoop et cetera. Vastgoedbazen en huisjesmelkers zijn allemaal tuig.
juno schreef op 27-12-2005 @ 19:37 : Bemiddelingskosten zijn normaal. Een maand huur is gebruikelijk. Twee maanden borg vind ik wel wat fors voor een kamertje.
Waar slaan bemiddelingskosten nou weer op, als er geen 3e partij is die bemiddeld heeft???
Klinkt als een trucje van huisbazen om mensen hun geld uit de zak te kloppen.
Er staat dacht ik ook in de wet, dat je maximaal maar één maand huur mag vragen als borg. (Kan nare man of een andere rechtenstudent hier iets over zeggen?)
Ik weet alleen dat als je je huis gemeubileerd verhuurd, dat je dan meer borg mag vragen (voor spullen die kapot kunnen gaan).
Ik loop er hier ( groningen) weleens tegenaan. Tevens de reden waarom ik er niet voor ga is, omdat je zo in een maand 1200 euro moet dokken. Nou dat vertik ik.