Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Ontspanning / Vrije tijd
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 06-12-2005, 22:51
knijtert!
knijtert! is offline
Is het verdwenen bij bepaalde sporten? commerciele sporten?
Is dit tegen te houden of hoort dit gewoon bij de maatschappij die ook veranderd?
Oud 06-12-2005, 23:04
Tofke_H
Tofke_H is offline
Clubliefde bij spelers bedoel je dan? Volgens mij veel minder dan vroeger. Ik denk/geloof dat er nog maar weinig spelers zijn, in één der welke sporttak die op hoger niveau spelen, hun hele loopbaan bij dezelfde club spelen. Waar dat aanligt zou ik niet weten. Een groot gedeelte zal wel liggen bij de maatschappij. Af en toe veranderen om het leuk blijven te vinden. Er zijn zeker niet veel mensen meer die hun hele leven lang voor hetzelfde bedrijf in dezelfde functie blijven werken.
Daarnaast zal geld een rol zijn, het is nu eenmaal hun broodwinning.

Clubliefde bij supporters is er uiteraard nog, en zal er volgens mij ook altijd zijn.
Oud 06-12-2005, 23:47
Gimme more beer
Gimme more beer is offline
De clubliefde zit bij mij in ieder geval diep, heel diep. De manier waarop NEC-supporters hun club steunen is heel apart, echt iets Nijmeegs. Mensen liggen nachten wakker voor grote wedstrijden, leven echt naar de derby toe en zijn altijd bezig met de club. En er heerst een bepaald soort verbondenheid die ik niet kan verklaren. Meestal is een woord genoeg. Maar natuurlijk wordt ook het Nijmeegse supporterschap gedomineerd door het normale type voetbalsupporter. Een beetje dom en vol met clichés. Denk aan de aflevering over Harrald op Talpa dit weekend ("Hij mot nie denke, voetballe mot ie!")

Bij spelers is het een ander verhaal. Spelers blijven steeds minder lang bij clubs en die clubliefde is echt minder geworden. Hier in Nijmegen kan ik eigenlijk alleen de Nijmeegse jongens aanwijzen die nog liefde hebben voor hun club. NEC zit voor altijd in de harten van jongens als Gentenaar, Demouge, Worm en Leiwakabessy.

Wel heb ik erg veel respect voor een aantal jongens als het gaat om onvoorwaardelijke inzet en verbondenheid aan de club. Dan doel ik vooral op Peter Wisgerhof, Bjorn van der Doelen en Robbie Wielaert. Maar echte clubliefde zal het bij hun toch niet zijn.
Oud 07-12-2005, 20:04
Verwijderd
Nee, spelers komen vaak niet meer uit de eigen streek.
Met citaat reageren
Oud 07-12-2005, 20:50
Ketjing
Ketjing is offline
Ik ben ook van mening dat clubs te weinig van hun eigen spelers houden, halen vaak de duurdere jongens van buiten en dat gaat ten koste van eigen mensen
Oud 07-12-2005, 21:02
Pierreke
Pierreke is offline
Ja.... PSV lijkt me een goed voorbeeld. De meeste spelers niet maar sommige spelers hebben een band met de club en de mensen eromheen.
Met citaat reageren
Oud 07-12-2005, 23:34
Verwijderd
Steeds minder iig. Vroeger was het opvallend als een club een buitenlander had, nou is het opvallend als er meer dan 5 nederlanders in de basis staan

Door het grote geld is er ook minder clubliefde; de spelers ruiken geld en weg zijn ze bijvoorbeeld Cristiano en Sergio, door NAC naar nederland gehaald, huis gekregen, auto gekregen, opgeleid tot profvoetballer, ome Nol klopt aan de deur en weg zijn ze.

bah, daar houd ik niet van
Met citaat reageren
Oud 08-12-2005, 00:11
Gimme more beer
Bij ons is het inderdaad ook zo dat ik vind dat er toch een beetje veel buitenlanders in de basis staan. Babos, Olsson, Tininho, Barreto en Niedzielan zijn sowieso buitenlanders. Daarnaast zijn Nalbantoglu en Boutahar ook enigszins van buitenlandse afkomst, al zijn ze wel geboren en getogen in Nederland.
Oud 08-12-2005, 11:43
Stom Konijn
Stom Konijn is offline
Oh zeker nog wel, maar ondanks dat kan je nog steeds vooruit kijken als voetballer. Als JVOH naar PSV kan dan moet ie gaan, niemand die hem tegenhoudt. Maar het siert hem wel dat hij, als het kan, ook nog in het stadion van Twente zit, niet al te uitbundig zijn doelpunt hier viert, en na de tijd nog even de fans bedankt. Soms krijg je het gevoel dat supporters een speler meteen als een judas of egoist zien als ze naar een andere club vertrekken. Een extreem uitgesproken voorliefde voor een club is ook een beetje hypocriet denk ik, en het kan je carriere in de weg staan.
Oud 08-12-2005, 14:26
Cola
Cola is offline
Citaat:
Pibbo schreef op 07-12-2005 @ 21:04 :
Nee, spelers komen vaak niet meer uit de eigen streek.
zeker, kijk naar Feyenoord, daar lopen nu 3 Amsterdammers , dat was vroeger ondenkbaar
Oud 08-12-2005, 16:30
Gimme more beer
Citaat:
Stom Konijn schreef op 08-12-2005 @ 12:43 :
Oh zeker nog wel, maar ondanks dat kan je nog steeds vooruit kijken als voetballer. Als JVOH naar PSV kan dan moet ie gaan, niemand die hem tegenhoudt. Maar het siert hem wel dat hij, als het kan, ook nog in het stadion van Twente zit, niet al te uitbundig zijn doelpunt hier viert, en na de tijd nog even de fans bedankt. Soms krijg je het gevoel dat supporters een speler meteen als een judas of egoist zien als ze naar een andere club vertrekken. Een extreem uitgesproken voorliefde voor een club is ook een beetje hypocriet denk ik, en het kan je carriere in de weg staan.
Van Hooijdonk vind ik nog altijd het mooiste voorbeeld van wat je hier omschrijft. Daar heb ik écht veel respect voor
Oud 08-12-2005, 16:58
Stom Konijn
Stom Konijn is offline
Van Hooijdonk kwam niet voor NAC maar voor Lokhoff
Oud 08-12-2005, 17:02
Gimme more beer
Citaat:
Stom Konijn schreef op 08-12-2005 @ 17:58 :
Van Hooijdonk had bij z'n vertrek bij NAC aangegeven aan het einde van z'n carrière terug te keren naar NAC, niet naar Lokhoff. Dan mag je nu aannemen dat hij het nog steeds voor NAC doet
Oud 09-12-2005, 16:02
Twanos
Twanos is offline
Citaat:
Gimme more beer schreef op 07-12-2005 @ 00:47 :
De clubliefde zit bij mij in ieder geval diep, heel diep. De manier waarop NEC-supporters hun club steunen is heel apart, echt iets Nijmeegs. Mensen liggen nachten wakker voor grote wedstrijden, leven echt naar de derby toe en zijn altijd bezig met de club. En er heerst een bepaald soort verbondenheid die ik niet kan verklaren. Meestal is een woord genoeg. Maar natuurlijk wordt ook het Nijmeegse supporterschap gedomineerd door het normale type voetbalsupporter. Een beetje dom en vol met clichés. Denk aan de aflevering over Harrald op Talpa dit weekend ("Hij mot nie denke, voetballe mot ie!")

Bij spelers is het een ander verhaal. Spelers blijven steeds minder lang bij clubs en die clubliefde is echt minder geworden. Hier in Nijmegen kan ik eigenlijk alleen de Nijmeegse jongens aanwijzen die nog liefde hebben voor hun club. NEC zit voor altijd in de harten van jongens als Gentenaar, Demouge, Worm en Leiwakabessy.

Wel heb ik erg veel respect voor een aantal jongens als het gaat om onvoorwaardelijke inzet en verbondenheid aan de club. Dan doel ik vooral op Peter Wisgerhof, Bjorn van der Doelen en Robbie Wielaert. Maar echte clubliefde zal het bij hun toch niet zijn.
Och.. En ik vind NEC juist weer zo'n asoclub met vrijwel alleen maar dom tuig op de tribune.
Oud 09-12-2005, 16:35
RHCP_NAC
RHCP_NAC is offline
Citaat:
Stom Konijn schreef op 08-12-2005 @ 17:58 :
Dat is iets wat johan Derksen je graag wilt laten geloven.
Dat Lokhoff trainer bij NAC is en tevens goede vriend was van belang bij zijn beslissing maar niet doorslaggevend.
Oud 09-12-2005, 16:39
RHCP_NAC
RHCP_NAC is offline
Ik denk dat het een verandering in mentaliteit is in zijn geheel, je ziet tegenwoordig ook bijna geen John de Wolfs of andere bikkels meer. Nou kan ik die hele preek weer houden over de "vernichtering" van de voetbalmaatschappij maar dat bespaar ik jullie en mezelf deze keer.
Oud 09-12-2005, 17:07
Stom Konijn
Stom Konijn is offline
Citaat:
RHCP_NAC schreef op 09-12-2005 @ 17:39 :
Ik denk dat het een verandering in mentaliteit is in zijn geheel, je ziet tegenwoordig ook bijna geen John de Wolfs of andere bikkels meer. Nou kan ik die hele preek weer houden over de "vernichtering" van de voetbalmaatschappij maar dat bespaar ik jullie en mezelf deze keer.
Wij hebben nog 1 hooligan uit Enschede op het veld staan
Oud 09-12-2005, 19:53
Supreme Dutch
Ik ben mijn clubliefde sinds het Aandeel Ajax en de ArenA een beetje kwijt aan het raken.. (en dat ligt niet geheel aan de prestaties van Ajax)
Met citaat reageren
Oud 09-12-2005, 21:37
Stom Konijn
Stom Konijn is offline
Gloryhunter spotted
Oud 10-12-2005, 11:00
Gimme more beer
Citaat:
Twanos schreef op 09-12-2005 @ 17:02 :
Och.. En ik vind NEC juist weer zo'n asoclub met vrijwel alleen maar dom tuig op de tribune.
Dat komt door het accent

Dat ik overigens niet beheers
Oud 10-12-2005, 11:22
Brain-Damage
Brain-Damage is offline
Zelfs in de periode "van Stee" ben ik mijn cluppie trouw gebleven...

Clubliefde bij spelers bestaat niet aangezien het simpelweg hun werk is. Als je ergens anders meer kunt verdienen ga je weg. Spelers hebben vaak wel een 'zwak' voor een bepaalde club, waar ze bijvoorbeeld in de jeugd hebben gespeeld. Maar dat is wat anders dan echte clubliefde.
Oud 10-12-2005, 15:10
Gimme more beer
Citaat:
Brain-Damage schreef op 10-12-2005 @ 12:22 :
Clubliefde bij spelers bestaat niet aangezien het simpelweg hun werk is. Als je ergens anders meer kunt verdienen ga je weg. Spelers hebben vaak wel een 'zwak' voor een bepaalde club, waar ze bijvoorbeeld in de jeugd hebben gespeeld. Maar dat is wat anders dan echte clubliefde.
Je kunt lullen wat je wilt, Gentenaar heeft clubliefde
Oud 10-12-2005, 15:13
Brain-Damage
Brain-Damage is offline
Citaat:
Gimme more beer schreef op 10-12-2005 @ 16:10 :
Je kunt lullen wat je wilt, Gentenaar heeft clubliefde
Het is maar wat je onder clubliefde verstaat...
Oud 10-12-2005, 15:15
Gimme more beer
Citaat:
Brain-Damage schreef op 10-12-2005 @ 16:13 :
Het is maar wat je onder clubliefde verstaat...
Mensen die onvoorwaardelijk 100% supporter blijven van "hun" voetbalclubje. Hij komt regelmatig kijken naar wedstrijden van NEC, soms zelfs uitwedstrijden in het uitvak.

Ja, dat iemand toch een keer geld wil verdienen als hij dat kan, kan ik begrijpen. Het enige dat je hem kunt verwijten is dat hij voor een geel-zwarte club heeft gekozen
Oud 10-12-2005, 15:44
vreselijke fout
vreselijke fout is offline
Citaat:
Gimme more beer schreef op 10-12-2005 @ 16:15 :

Ja, dat iemand toch een keer geld wil verdienen als hij dat kan, kan ik begrijpen.
Bij NEC kon hij ook een behoorlijk contract krijgen hoor, bijna blanco noemde hij het zelfs, volgens mij nog meer dan bij Dortmund of niet?

Maar ik vind dat iemand die voor een grotere club/uitdaging en zelfs geld kiest niet per definitie geen clubgevoel meer heeft. Tenzij het om een rivaal gaat natuurlijk.

Dus ben ik het eens met Stom Konijn en Gimme more beer
Oud 11-12-2005, 15:58
AGH
AGH is offline
Citaat:
Tofke_H schreef op 07-12-2005 @ 00:04 :
Clubliefde bij supporters is er uiteraard nog, en zal er volgens mij ook altijd zijn.
Mwah...! Als Excelsior mij een leuke aanbieding doet, ben ik weg!
Met citaat reageren
Oud 11-12-2005, 16:06
AGH
AGH is offline
Citaat:
RHCP_NAC schreef op 09-12-2005 @ 17:39 :
Niet alleen van de voetbalmaatschappij!!!

Ik denk dat we clubliefde in Nederland bijna voorgoed kwijt zijn. Spelers komen tegenwoordig uit de meest tropische landen en niet meer uit de directe omgeving van hun voetbalclub.
In Engeland blijven spelers gewoon 25 jaar voor dezelfde club spelen, maar helaas kunnen Nederlandse clubs niet mee met de Engelse salarissen.
Met citaat reageren
Oud 15-12-2005, 14:50
Verwijderd
Wat ik hierboven ergens zag lijkt me zeker waar!

Het verschil is dat vroeger voetballen alleen niet hun baas was. Bijvoorbeeld hier bij NAC waren John Karelse, Geert Brusselers en ik meen Ton Lokhoff allemaal schilders bij hetzelfde bedrijf.

Omdat er naast het voetballen nou eenmaal ook nog gewerkt moest worden, anders kwam er niet genoeg brood op tafel.
Ze waren met recht BLIJ dat ze wat centen konden verdienen met voetballen, maar het ging ze vooral om het voetballen voor het publiek..

en het publiek zat in die jaren wel goed...
Met citaat reageren
Oud 15-12-2005, 14:57
Gimme more beer
Citaat:
vreselijke fout schreef op 10-12-2005 @ 16:44 :
Bij NEC kon hij ook een behoorlijk contract krijgen hoor, bijna blanco noemde hij het zelfs, volgens mij nog meer dan bij Dortmund of niet?
Misschien uiteindelijk wel ja, maar het was voor hem toen ook echt een moeilijke keuze. Hij had al aangegeven te vertrekken en wilde absoluut niet de indruk wekken dat het om het geld ging. Hij zocht een nieuwe uitdaging en die heeft hij gekregen. Maar hij heeft écht op het puntje gestaan om (ik meen 5 jaar !) bij te tekenen.

Citaat:
Maar ik vind dat iemand die voor een grotere club/uitdaging en zelfs geld kiest niet per definitie geen clubgevoel meer heeft. Tenzij het om een rivaal gaat natuurlijk.
Dat is ook wat ik bedoel. Demouge wilde niet weg, maar moest weg. Toch zie je hem ook nog regelmatig op de tribune.
Reageren

Regels voor berichten