Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Studeren
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 02-12-2005, 17:37
Guenevery
Guenevery is offline
Volgend jaar mag ik dan eindelijk gaan studeren. Maar nu is het probleem een beetje waar. Ik woon zelf in het Oosten en Nijmegen is dan ook binnen fiets afstand, maar ik heb gehoord dat de studie die ik wil gaan volgen: Nederlands, beter te doen is in een van de grotere steden.

Nu vind ik, na het lezen van alle brochures e.d., de UvA, de beste optie. Het probleem is alleen dat ik daar nog nooit geweest ben. Natuurlijk wel in Amsterdam, maar nog nooit op de universiteit zelf. Zitten er hier mensen op de Uva, en zo ja hoe vinden die het daar? Is het waar dat Amsterdam echt immens is, of blijkt het na een tijdje toch wel te overzien. Ik vind het allemaal een beetje eng .
Oud 02-12-2005, 18:00
Vitamintje
Vitamintje is offline
Ik denk dat je het beste een keer een meeloopdag kunt doen dan merk je vanzelf wel of de stad en de universiteit je aanspreken.

Succes met je studiekeuze
Met citaat reageren
Oud 02-12-2005, 18:16
Chloe Siere
Chloe Siere is offline
Amsterdam is echt wel te overzien Ik vind het een geweldige stad en wil er heel graag weer gaan studeren volgend jaar. Don't worry
Met citaat reageren
Oud 02-12-2005, 18:32
Verwijderd
Citaat:
Guenevery schreef op 02-12-2005 @ 18:37 :
(...)

Nederlands, beter te doen is in een van de grotere steden.
Wat versta jij onder 'beter te doen'? De kwaliteit van de opleiding zal er zeker niet hoger zijn, terwijl het algemene niveau van de voorzieningen wel veel lager is dan bij de kleinere universiteiten.
Met citaat reageren
Oud 02-12-2005, 18:50
Verwijderd
Er zijn wel heel veel slechte verhalen over de UvA, maar die zijn natuurlijk ook maar relatief. PM anders Keysers Saus even, die doet geloof ik Nederlandse taal & cultuur aan de UvA.
Met citaat reageren
Oud 02-12-2005, 23:31
Krynn
Krynn is offline
Hmz, heb je teruggePMed over Utrecht, waar ik nu studeer, maar heb ook een blauwe maandag (8 weken oid) aan de Uva gestudeerd...drie jaar terug, dat wel. Kan nu allemaal anders zijn.

Qua faciliteiten: je kon toen maar beter thuis internet hebben, in het Letterengebouw (lelijk!...maar wel midden in de stad...aan de Singel...) hoefde je niet te hopen dat je een vrije computer vond. Hoorcollege in een ander gebouw? Hangen we toch 2 uur vantevoren even een papiertje op een achterafprikbord, komt wel goed joh.

Qua studenten: vier maal een werkgroep van 25 maakte toen 100 eerstejaars, en veel daarvan komen op de Uva uit Amsterdam of omgeving. In Utrecht zit je veel meer met mensen uit het hele land...toch een soort relaxter. Amsterdam Centrum is net zo goed te overzien als Utrecht of Nijmegen...tis gewoon een ander sfeertje. Je hoort veel meer Engels op straat dan in Utrecht, en automobilisten zijn asocialer Als je komende tijd in Amsterdam bent, gewoon stoute schoenen aantrekken, dat gebouw inlopen, zit toch geen concierge ofzo, lift nemen naar boven en in de kantine tegen een paar mensen aan gaan lullen
Met citaat reageren
Oud 03-12-2005, 09:50
Guenevery
Guenevery is offline
Citaat:
nare man schreef op 02-12-2005 @ 19:32 :
Wat versta jij onder 'beter te doen'? De kwaliteit van de opleiding zal er zeker niet hoger zijn, terwijl het algemene niveau van de voorzieningen wel veel lager is dan bij de kleinere universiteiten.
'' Beter te doen'' is inderdaad wat wazig geforumleerd. Ik wilde eigenlijk zeggen dat je aan de UvA een heel erg groot aanbod hebt aan keuze minoren en zodoende je studie heel erg kunt indelen zoals je zelf wilt.

@ Krynn - door jou P.M. ben ik nog erger gaan twijfelen Nu lijkt Utrecht me ook een uitstekende optie. Ik ga gewoon eventjes de universiteiten mailen voor een meeloopdag. Die heb ik in Nijmegen wel gevolgd. En eigenlijk vond ik het er daar wel gezellig overkomen (behalve dan dat oerlelijke gebouw).

De UvA was altijd mijn tweede keuze, maar als ik de verhalen hoor.... Ik heb nog niemand gehoord die daar echt positief over is. En om nu (als het niet lukt om een kamer te krijgen, wat zeer waarschijnlijk is) iedere dag ruim anderhalf uur heen en terug te reizen voor een zooitje ongeregeld. Lijkt me niet!
Maar misschien heb ik nu echt een heel fout beeld van de stad. (als iemand daar tegenin wil gaan: Graag!)
Oud 03-12-2005, 12:42
Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Citaat:
Guenevery schreef op 03-12-2005 @ 10:50 :
De UvA was altijd mijn tweede keuze, maar als ik de verhalen hoor.... Ik heb nog niemand gehoord die daar echt positief over is. En om nu (als het niet lukt om een kamer te krijgen, wat zeer waarschijnlijk is) iedere dag ruim anderhalf uur heen en terug te reizen voor een zooitje ongeregeld. Lijkt me niet!
Maar misschien heb ik nu echt een heel fout beeld van de stad. (als iemand daar tegenin wil gaan: Graag!)
Tegenwoordig valt het echt goed mee om in Amsterdam een kamer te vinden. Als je daar een beetje mensen kent kan het echt heel snel gaan. In Amsterdam zijn de laatste jaren echt veel kamers bijgebouwd in tegenstelling tot bijvoorbeeld Utrecht waar het nog steeds hopeloos is om een kamer te vinden.
Oud 03-12-2005, 22:10
Keyser Saus
Keyser Saus is offline
u hebt een persoonlijke boodschap ontvangen

Over de pc-zaal die net aangehaald werd: 't is soms even wachten, maar ook niet veel langer dan 10 minuten voor je een plek hebt.
Met citaat reageren
Oud 04-12-2005, 12:58
Erbenda
Erbenda is offline
Tja ik vind niet dat je door middel van 'verhalen' een oordeel kunt vellen over een universiteit.
Ik studeer ook aan de UvA en heb het er wel naar m'n zin (en de mensen die ik ken iig ook wel...). Natuurlijk zijn er dingen die wat minder zijn, maar ik hoor ook veel dingen die verkeerd gaan bij de uni van Utrecht om maar een voorbeeld te noemen. Ik vind het prettig dat je bij de UvA niet één groot gebouw hebt waar alles wordt gegeven. Ik doe zelf rechten, en heb al mijn lessen in één gebouw (voor alleen rechten-studenten).
Verder komen er uit mijn werkgroepjes iig niet zo veel mensen uit Amsterdam hoor, zoals hier wordt gezegd.

Mja je moet gewoon een meeloopdag of i.d. gaan doen, zodat je je voor jezelf een goed beeld kunt vormen van de verschillende uni's. Succes!
Oud 04-12-2005, 13:17
Verwijderd
Citaat:
Erbenda schreef op 04-12-2005 @ 13:58 :
Tja ik vind niet dat je door middel van 'verhalen' een oordeel kunt vellen over een universiteit.
De ervaringen van studenten zelf lijkt me toch vrij veel zeggen. En als je daar geen genoegen mee neemt kun je altijd nog de Keuzegids Hoger Onderwijs van Elsevier erbij pakken, of gewoon de media volgen, waar in het verleden is bericht over lessen aan de UvA die gewoon door ouderejaars worden gegeven omdat er onvoldoende docenten waren.

De UvA is volgens mij wel heel gezellig hoor, daar geen kwaad woord over maar aan het eind van de rit zou ik toch gewoon een bul willen hebben die ook echt inhoudelijke waarde heeft, waar je echt op de pijnbank bent gelegd en niet alleen vakken hebt gehaald met 2 MC-tentamentjes per jaar in een zaal met 800 jaargenoten.
Met citaat reageren
Oud 04-12-2005, 14:07
Erbenda
Erbenda is offline
Citaat:
nare man schreef op 04-12-2005 @ 14:17 :
De ervaringen van studenten zelf lijkt me toch vrij veel zeggen. En als je daar geen genoegen mee neemt kun je altijd nog de Keuzegids Hoger Onderwijs van Elsevier erbij pakken, of gewoon de media volgen, waar in het verleden is bericht over lessen aan de UvA die gewoon door ouderejaars worden gegeven omdat er onvoldoende docenten waren.

De UvA is volgens mij wel heel gezellig hoor, daar geen kwaad woord over maar aan het eind van de rit zou ik toch gewoon een bul willen hebben die ook echt inhoudelijke waarde heeft, waar je echt op de pijnbank bent gelegd en niet alleen vakken hebt gehaald met 2 MC-tentamentjes per jaar in een zaal met 800 jaargenoten.
Wie zegt dat ik de media niet volg? Ik heb ook heus de Elsevier wel gelezen hoor, maar ik heb tot nu toe geen ervaringen gehad met dat soort dingen. Op dit moment proberen ze het gewoon op alle mogelijke manier te vermijden. Er is inderdaad een tekort aan docenten, maar dat wordt niet meer op deze manier opgelost.
Daarbij haal ik mijn vakken niet dmv '2 MC-tentamentjes', dus ik zou niet weten waar je die wijsheid vandaan haalt...
Oud 04-12-2005, 17:58
Guenevery
Guenevery is offline
Als je het dan toch over de elsevier hebt. Daar heb ik laatst ook in gekeken. De volgende rij kwam eruit. De laatste cijfers zijn de eind cijfers. 'Plaats op ranglijst' Wat ik niet helemaal snap is dat er achter de 7,3 die de studie Nederlands in Nijmegen krijgt een 6e rangplek staat. Terwijl het toch het op één na hoogste eindoordeel is van de lijst. Ben ik nu zo achtelijk

Nederlands UL Leiden 7.1 2
Nederlands RUG Groningen 7.1 2
Nederlands UU Utrecht 7.5 1
Nederlands UVA Amsterdam 7.1 2
Nederlands RU Nijmegen 7.3 6
Nederlands Gemiddelde Nederlands 7.2 5
Oud 21-12-2005, 14:56
***ailá***
***ailá*** is offline
ik studeer zelf aan de uva... eerstejaars nu.
Tja.. wat kan ik zeggen... ik vind de organisatie soms wel heel slecht geregeld. Ons 1e tentamen is afgelast omdat degene met de sleutels van de tentamenzalen t blijkbaar niet wist. Stonden we een uur in de kou. Verder ben ik niet ontevreden. Als je op kamers woont kan het ook heel gezellig worden, vrienden maak je snel. En er worden heel veel activiteiten georganiseerd!

Het onderwijs vind ik goed... ik heb niet zoveel vergelijkingsmateriaal, maar ik baseer het erop dat het gestructureerd is, overzichtelijk, en dus kan je makkelijk meekomen als je gwn goed meedoet en je ogen openhoudt.

Veel dingen zelf regelen, maar dat gaat vanzelf goed... ff inburgeren
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten