Advertentie | |
|
![]() |
||
Citaat:
dus ik bedoel met met stemmen horen, net als jomanda, die beweert ook dat ze stemmen hoort... |
![]() |
||
Citaat:
Maar goed, ik vraag me dat ook wel eens af. Ik werk in een schoenwinkel, en één van onze klanten komt regelmatig verhalen ophangen over de stemmen die ze hoort en die haar allemaal rare opdrachten geven. Nou is die mevrouw volgens mijn collega's en mij zo gek als een deur, maar ik heb ook wel eens gedacht: wat nou als ze gewoon geesten hoort die haar zitten te pesten? Misschien bestaat schizofrenie wel helemaal niet, en zijn stemmenhoorders gewoon mensen die last hebben van pesterige geesten. Het kan toch? En wat je zegt over profeten...ja ik vind het maar een moeilijk onderwerp. Noach hoorde de stem van God zeggen dat hij een boot moest gaan bouwen omdat God de wereld onder water zou laten lopen. (nou denk ik eerlijk gezegd niet dat het de hele wereld geweest is, maar een klein gebied zou toch kunnen?) Er kwam ook inderdaad een overstroming, en dat is het verschil ook tussen profeten en mafkezen. Voorspellingen die profeten te horen krijgen komen uit, voorspellingen die mafkezen te horen krijgen niet. Het is alleen lastig om er achter te komen wie er een profeet is en wie een mafkees tot de voorspelling is uit gekomen. Weet je nog dat je een aantal jaren geleden een medium had (ze noemde zich Mariska of zo) dat in Kopspijkers en een hele hoop andere programma's beweerde dat er een enorme overstroming op komst was. Een hele hoop mensen geloofden haar ook en evacueerden. Het stormde wel die nacht, maar een overstroming was wel een heel erg groot woord. Zij was dus een mafkees, maar veel mensen geloofden haar toch. Zo moeilijk is het dus om het verschil te zien...
||
![]() |
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
dat zijn dingen waar je nooit zeker kan van zijn... en omdat 95% van de mensen er niet in geloven, hebben hun gezegt, het is en ziekte. daar kan je nooit achter komen! |
![]() |
||
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
||
![]() |
Citaat:
Puur theoretisch gezien zou het best kunnen dat de onverklaarbare "gevallen" geesten zien. |
![]() |
||
Citaat:
![]() |
![]() |
||
Citaat:
|
![]() |
||
![]() |
Citaat:
Men gaat natuurlijk uitvoerig onderzoeken of bijvoorbeeld andere personen met soortgelijke aandoeningen dezelfde kenmerken vertonen. Ook moet je niet vergeten dat dit soort patienten vaak personages zien, waarvan het "bestaan" is te verklaren. Bijvoorbeeld John Nash voelde zich in die film een beetje een outcast (alleen) had blijkbaar behoefte aan een vriend en creeerde die. Ook was hij heel erg onderhevig aan stress. Tja... 100% zeker weet men het natuurlijk nooit, maar het lijkt me wel duidelijk wat aannemelijker is. |
![]() |
||
Citaat:
![]() Zal dat ook zo zijn als je (sommige) drugs gebruikt? Want dat kan het ook gebeuren dat je mensen ziet die er niet zijn
||
Verwijderd
|
Citaat:
3 woorden, manisch depresieve mensen. |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
De koran is het meest Authentieke boek dat er ooit heeft bestaan, er staan wonderen in die ze nooit 1400 jaar geleden hebben kunnen weten. Zoals de big bang( pas in 1960 bewezen) en de groei van een kind in een baarmoeder. Er staat ook in ""And when the heaven shall be rent in sunder, and shall become [red as] a rose, [and shall melt] like ointment:" (The Noble Quran, 55:37)" Hiemee wordt deze http://antwrp.gsfc.nasa.gov/apod/ap991031.html foto bedoeld. Het is explosie van een ster die lijkt op een rooie roos. Dit is aleen te zien met de hubble teloscoop van de NASA. Deze is uitgevonden in 1995. De vraag is: Hoe kon dat 1400 geleden in de koran staan terwijl je het aleen met de Hubble kunt zien? |
Advertentie |
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
Schizofrenie is overigens ook geen meervoudige persoonlijkheidsstoornis (dissociatieve identiteitsstoornis) (voor diegenen die dat denken). En inderdaad heeft het ook niets met psychopaat zijn te maken. Mensen met schizofrenie hebben 1 of meer (meestal meer) psychoses (periode met hallucinaties en/of wanen). Je hoeft voor 'visioenen' dus bijv. niet een verminderd sociaal functioneren te hebben. Het kan ook zijn dat iemand inderdaad geen schizofrenie heeft, maar wel psychotische symptomen heeft. |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
Maar ja, daar zou je ook wel weer dingen tegenin kunnen brengen als je het aan de hand van geesten wilt verklaren. Maar het lijkt me inderdaad aannemelijker dat het gewoon aan een verstoring van de hersenfuncties ligt. Laatst gewijzigd op 22-12-2005 om 01:27. |
![]() |
||
Citaat:
ten tweede, die rare gebeurtenissen zijn nooit voorgekomen. de bijbel is een boek dat van generatie op generatie is doorgegeven en herschreven. ( ken je bijvoorbeeld dat spel waar je met zn allen in een kring gaat zitten en de een fluisterd een hele lange zin in het oor van degege langs hem en zo voort en zo voort en op het einde klopt de hele zin niet meer) Het geloof is gewoon een leidraad voor het leven die in elke cultuur anders is, en als er niets spectaculair geberude in die verhalen (opstaan uit de dood enz. enz.) dan had niemand een reden om zich aan die leidraad te houden tenzij er consequenties aan vast zitten, dus naar de hel gaan als je dood bent. ondertussen is alles veranderd, iedereen weet van binnen dat de bijbel eigenlijk een verzonnen verhaal is (jezus kan best betsaan hebben, maar over water lopen? dacht het niet) en mensen gaan daar natuurlijk misbruik van maken. Dat was vroeger natuurlojk ook zo: er zullen handig meer mensen zijn geweest die verkondigden de zoon van god te zijn maar Jezus had gewoon een vlotte babbel en een goed verhaal. voila
||
![]() |
Citaat:
Ik kan me meer vinden in jou gedachtegoed, maar je benaderd het wel te eenzijdig. |
![]() |
|||
Citaat:
![]() Ik citeer: Citaat:
Dus nee, het is geen geen "spel waar je met zn allen in een kring gaat zitten en de een fluisterd een hele lange zin in het oor van degege langs hem en zo voort en zo voort en op het einde klopt de hele zin niet meer". Nog kan je beweren dat het dan wel geschreven is door een groepje mensen die dat van tevoren heeft afgesproken of iets dergelijks. Er zijn meer dan genoeg handschriften gevonden van schrijvers die elkaar nooit kunnen hebben ontmoet en die elkaar - zonder dat ze het dus kunnen weten - bijna letterlijk citeren als het gaat om de inhoud en soms zelfs de vorm van de tekst. Er zijn meer dan genoeg "heidense" bronnen gevonden van bijvoorbeeld romeinse bevelhebbers die het over Jezus hadden of over zijn discipelen. EDIT: Ohja, over de vraag waarom er dan vroeger wel mensen waren die door God benadert werden en nu niet meer. Vroeger waren en 'profeten' die op straat werden gegooid en er waren een paar die zobeetje werden beetje aanbeden. Vele mensen die zeiden dat ze stemmen hoorden werden toen ook voor gek uitgemaakt. Net zoals nu. Vroeger was ingeving en profetie de manier (of een van de ~) hoe God zijn wil en boodschap duidelijk maakte. Nu hebben we de Bijbel, uitleggers van de schriften, dominees, en ga zo maar door waardoor we dat dus helemaal niet meer nodig (zouden) moeten hebben ![]()
Toch? Laatst gewijzigd op 23-12-2005 om 16:45. |
Advertentie |
|
|
|