Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Technologie / Software & Hardware
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 17-06-2002, 17:15
Marcade
Marcade is offline
Beetje hoog. (Ligt ws. ook aan mijn airflow die niet zo goed is.)

Iemand anders ervaring met XP2000++ temperaturen?

Of ervaring met ZALMAN koeler.

Bij mij zit er nu een ZALMAN CNPS6000A-CU CPU Koeler op, die volop draait.

Ik zag net dat ze nu ook een ZALMAN 5100-CU XP copper koeler hebben, die iets duurder is en weer iets beter zou moeten koelen. Iemand daar ervaring mee?

Of zijn er andere betere koelers die weinig geluid maken?
..

oh ja, mijn Maxtor HD's worden ook al onaanraakbaar bloedheet.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 17-06-2002, 17:56
Orion84
Orion84 is offline
heb je behalve de fan op je cpu en een in je voeding nog andere ventilatoren???????????

en hoe zit het met ventilatiegaatjes?????????????

en welk programma gebruik je om die temps te meten???????
die zijn niet allemaal even betrouwbaar namelijk.

voor betere airflow:

meer fans (intake laag in kast outtake hoog)

ventilatiegaatjes (lastig zelf te maken)

kabels ordenen en evt. ide kabels rounden.
Oud 17-06-2002, 18:03
de postbode
de postbode is offline
tsja, xp's worden nou eenmaal warm, daar's niets aan te doen. maar die 65graden van jou zijn idd wel erg aan de hoge kant.dit ligt denk ik deels aan je koeler. zalmans koelen in de regel gewoon minder goed dan bijvoorbeeld een alpha, daar tegen over zijn ze wel weer stiller. da's een beetje de afweging die je moet maken. verder zal koper vaak beter koelen en 'the average zalman' koper geleid de warmte beter en kan het dus sneller afvoeren. het nadeel is alleen dat ut wat duurder is.
veder heb je voor een goede airflow zoals orion84 al zij een paar case fans nodig en een beetje een opgeruimde kast (geen kabels overal)
voor je hd's kan je speciale koelers kopen, dit komt natuurlijk niet ten goede van je Db niveau maar voor de levensduur van je hd's wel

-de postbode-

note, die temps kunnen natuurlijk een beetje aan het weer van vandaag liggen staat je pc in de zon???
Oud 17-06-2002, 18:33
Marcade
Marcade is offline
Ventilatoren:

Ik heb een enermax voeding, die aan de onderkant ook een ventilator heeft; zit recht boven mijn CPU.

Daarnaast heb ik nog een enermax Case ventilator draaien, alleen zit die (denk ik) op een minder gunstige plek, namelijk vlak naast mijn zalman fan; en hij zuigt lucht weg (geen idee hoe ik hem kan laten blazen).

Verder heb ik ronde IDE kabels, zo goed mogelijk weg gestopt, en andere kabels ook. Ik heb een maxi kast (grote kast dus) en alles zit zo ver mogelijk uit elkaar als mogelijk is. De HD's ook.

In mijn zijkanten zitten wel 'tig gaatjes verticaal verspreid op de achterkant.

De kast staat nooit in de zon (onder mijn bureau) maar het word meestal wel heel warm in mijn kamer. Zit op de 4e verdieping; alle kamers zijn koel omdat de warmte dus fijn naar mijn kamer gaat.

..

De HD's (Maxtors 60 GB) worden dus ook loei warm. En de videokaart lauw.
Met citaat reageren
Oud 17-06-2002, 18:33
Marcade
Marcade is offline
Oh ja, ik heb een A7V333 moederboard en gebruik gewoon dat probe programmaatje dat erbij op de CD komt.

Als ik probes van internet download, doen ze het niet goed.
Met citaat reageren
Oud 17-06-2002, 19:08
de postbode
de postbode is offline
Citaat:
Marcade schreef:
Ventilatoren:
verhaal

namelijk vlak naast mijn zalman fan; en hij zuigt lucht weg (geen idee hoe ik hem kan laten blazen).

nog meer verhaal
ehm, omdraaien

-de postbode-
Oud 17-06-2002, 19:13
MaakUt
MaakUt is offline
het is ook best warm vandaag mijn cpu is ook 10 graden warmer als normaal ofzo .. ik weet niet of het dezelfde probe als die van mij is .. maar als ik asus probe gebruik geeft ie een temperatuur aan die 10 graden hoger is dan dat het echt is.. stond ergens op een of ander engels overclock forum...
Oud 17-06-2002, 19:51
]{ing
]{ing is offline
mijne draait ondanks het warme weer op zijn normale gebruikstemperatuur van 52 graden (passieve koeling *1337*)
Met citaat reageren
Oud 17-06-2002, 22:05
Marcade
Marcade is offline
Citaat:
]{ing schreef:
mijne draait ondanks het warme weer op zijn normale gebruikstemperatuur van 52 graden (passieve koeling *1337*)
Das fijn voor je.
Met citaat reageren
Oud 17-06-2002, 22:06
Marcade
Marcade is offline
Citaat:
MaakUt schreef:
het is ook best warm vandaag mijn cpu is ook 10 graden warmer als normaal ofzo .. ik weet niet of het dezelfde probe als die van mij is .. maar als ik asus probe gebruik geeft ie een temperatuur aan die 10 graden hoger is dan dat het echt is.. stond ergens op een of ander engels overclock forum...
Kan me ook zoiets herinneren gelezen te hebben, maar sinds alles in mijn kast gloeiend heet word kan ik best geloven dat mijn processor boven de 60 zit.
Met citaat reageren
Oud 18-06-2002, 09:19
Verwijderd
Citaat:
Marcade schreef:
Kan me ook zoiets herinneren gelezen te hebben, maar sinds alles in mijn kast gloeiend heet word kan ik best geloven dat mijn processor boven de 60 zit.
Misschien is je kast ook gewoon ruk wat betreft de airflow. Toen ik mijn XP1700 in een mijn oude ATX tower zette, werd dat ding ook ontieglijk warm .. nu heb ik een A-Open HQ08 tower en is het gelijk minder. Binnenkort nog een paar case-fans erin zetten .. wil hem naar de 40 graden krijgen

*draait momenteel op 49 graden na langdurig gebruik*
Met citaat reageren
Oud 18-06-2002, 09:21
Verwijderd
Citaat:
]{ing schreef:
(passieve koeling *1337*)
Airco?
Met citaat reageren
Oud 18-06-2002, 09:21
Marcade
Marcade is offline
Citaat:
******** schreef:
*draait momenteel op 49 graden na langdurig gebruik*
Ik hoop voor je dat je toch rond de 37 graden zit. Bij 49 zijn je hersenen ontploft.

Een kast is een kast, toch? ik ga denk ik de casefan idd verplaatsen van achter naar voor, zodat die koele lucht erinblaast.
Met citaat reageren
Oud 18-06-2002, 09:22
Marcade
Marcade is offline
Citaat:
******** schreef:
Airco?
Airco is actief?
Met citaat reageren
Oud 18-06-2002, 09:23
Verwijderd
Citaat:
Marcade schreef:
Airco is actief?
Ik dacht het omdat die niets met de PC te maken heeft
Met citaat reageren
Oud 18-06-2002, 09:25
Verwijderd
Citaat:
Marcade schreef:
Ik hoop voor je dat je toch rond de 37 graden zit. Bij 49 zijn je hersenen ontploft.
De processor, niet ik

Alhoewel .. in mijn kamer was het gisteren ook makkelijk 30 graden

Citaat:
Een kast is een kast, toch?
Euhm, nee. Een goede airflow voorkomt dat je kast als oven dienst doet
Met citaat reageren
Oud 18-06-2002, 09:42
Marcade
Marcade is offline
Citaat:
******** schreef:
Ik dacht het omdat die niets met de PC te maken heeft
Actieve koeling of passieve koeling, heeft beide eigenlijk bar weinig te maken met je PC?
Met citaat reageren
Oud 18-06-2002, 10:14
WelcomeHome
WelcomeHome is offline
Ik heb precies dezelfde koeler als jij (CNPS6000 CU) op m'n 1800+ zitten, ook nog ZONDER casefans.. Hij draait ook idle op 55 graden en 60 graden stressed.. maar hij staat dan ook op silent mode (fan draait op 5v)
Ik heb er geen problemen mee; zo lang het stabiel loopt is er niks aan de hand. Elektronica kan behoorlijk wat hebben wat betreft hoge temperaturen
Oud 18-06-2002, 13:53
MaakUt
MaakUt is offline
Citaat:
WelcomeHome schreef:
Ik heb precies dezelfde koeler als jij (CNPS6000 CU) op m'n 1800+ zitten, ook nog ZONDER casefans.. Hij draait ook idle op 55 graden en 60 graden stressed.. maar hij staat dan ook op silent mode (fan draait op 5v)
Ik heb er geen problemen mee; zo lang het stabiel loopt is er niks aan de hand. Elektronica kan behoorlijk wat hebben wat betreft hoge temperaturen
naja.. spoor kromgetrokken.. slagbomen gingen niet omhoog.. seinen sprongen spontaan op rood .. neee.. elektronica kan behoorlijk wat hebben j/k
Oud 18-06-2002, 14:09
]{ing
]{ing is offline
p3 667, geen fans.. tijdens gta3 net 74 graden zonder problemen.. mja heb de fans maar aangezet, met dit weer..
Met citaat reageren
Oud 18-06-2002, 14:09
]{ing
]{ing is offline
Citaat:
******** schreef:
Airco?
nee ik zweet me dood hier
Met citaat reageren
Oud 18-06-2002, 14:10
]{ing
]{ing is offline
Citaat:
Marcade schreef:

Das fijn voor je.
vechten?
Met citaat reageren
Oud 18-06-2002, 14:23
Verwijderd
Citaat:
MaakUt schreef:
naja.. spoor kromgetrokken.. slagbomen gingen niet omhoog.. seinen sprongen spontaan op rood .. neee.. elektronica kan behoorlijk wat hebben j/k
"spoor kromgetrokken" .. daar lag het aan. De druk op de rails zorgde ervoor dat het geheel in een soort 'veilige modus' ging .. waardoor dus de lichten op rood werden gezet.
Met citaat reageren
Oud 18-06-2002, 15:18
Marcade
Marcade is offline
Citaat:
******** schreef:
"spoor kromgetrokken" .. daar lag het aan. De druk op de rails zorgde ervoor dat het geheel in een soort 'veilige modus' ging .. waardoor dus de lichten op rood werden gezet.
Hmm. Ja.

Ik denk dat het idd ook met het weer te maken heeft. T'is nu koeler en nu blijft ie lekker onder de 60 graden.
Met citaat reageren
Oud 20-06-2002, 01:00
ick
ick is offline
weer of geen weer, warm of koud, me duron 600 @ toch weer 700 op't moment komt never boven de 40 uit

Coolermaster tot 1,5 ghz, met 3 noname casefans draaiend (2x8 en 1x 12 cm)
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 20-06-2002, 02:49
MaakUt
MaakUt is offline
ksnap nooit waar je die 12 cm wil plaatsen.. moet je dan zelf een gat maken in je case ofzo?
Oud 20-06-2002, 03:38
Verwijderd
Intake aan de voorkant en outtake aan de achterkant hebben. Zal 't wat moeten verlagen.

Hoeveel graden isie zonder plaat aan de zijkant van je kast (of kap mocht je kast zo zijn)?
Met citaat reageren
Oud 20-06-2002, 23:27
WelcomeHome
WelcomeHome is offline
Citaat:
MaakUt schreef:
ksnap nooit waar je die 12 cm wil plaatsen.. moet je dan zelf een gat maken in je case ofzo?
mja.. modden he.. met een Dremel ofzo mooi rondje zagen
Oud 21-06-2002, 05:34
ick
ick is offline
Citaat:
WelcomeHome schreef:

mja.. modden he.. met een Dremel ofzo mooi rondje zagen
voorkant onderin, psies genoeg ruimte (mij mij)

wil binnekort watergekoeld gaan draaien in custom kast (van hout) dan komt me radiator op die plaats maarjah, eerst geld en veelste veel tijd hebben
Met citaat reageren
Oud 21-06-2002, 18:26
SuperS
SuperS is offline
ik heb ook zalman koeler op pentium 4 1.7ghz maar heb nergens last van heb trouwens zo'n gewone a-open kastje
Met citaat reageren
Oud 22-06-2002, 00:42
Verwijderd
*grinnik*

Wel apart, ik zit nou met een Antec SX1030 kast, met 4 8x8 fans er in (2 van Antec zélf, en 2 Y.S. Tech's) en op mijn processor zit een leluqe Spire-koeler.

De temperatuur in de case tikt nou 31 graden, en de CPU-temperatuur 37 :> -- En dat met deze zeer warme temperaturen buiten (ik slaap op zolder!)!

Oh, het is een XP1800+.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten